Jump to content
Annons

Reverb och delay före eller efter sidechain?


ramoand

Recommended Posts

Brukar ni köra reverb och delay före eller efter sidechain? Egentligen ska man väl köra det efter men jag tycker att reverben och delayen i vst-syntarna ofta låter väldigt bra, plus att det är enkelt att använda dom istället för andra reverbpluggar. Om ni kör reverb o delay efter sidechain, brukar ni då skicka alla syntar till en grupp/buss och slänga på ett reverb där eller kör ni det på varje spår?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag brukar nästan alltid använda ableton´s reverb/delays.

Oftast alltid på olika bussar beroende på hur stort verb/delay jag vill ha.

Jag upplever ofta att det blir ett "konstigt sound" om jag blandar massa reverb och delay pluggar. Typ Sylenths reverb på lead. Zebras reverb på några synthar å Massive's reverb på några plucks.

Sidechain kör jag i nästan 90% av fallen alltid efter reverb/delay för att kicken skall vara så klar som möjligt.

Kör man riktigt stora verb så tycker jag d e lite fräckt när det duckas av kicken eller sidechainas mot syntar. Men det är jag det 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Brukar ni köra reverb och delay före eller efter sidechain?
Ptja, vad är syftet med din sidechainkompressor? Att skapa plats i mixen eller göra hörbart pumpande?

Om det är duckningseffekten du är ute efter skulle jag använda aux send på syntkanalen till reverbet. Sedan leder ut du både syntkanal och reverbretur till en buss och lägger sidechainkompressorn på bussen så duckar allt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...