Jump to content
Annons

Frost Snömachine etc.


Frekvens

Recommended Posts

Hej!

Jag står inför ett litet vägskäl i mitt liv, är mest ute efter lite synpunkter, inte några färdiga listor från komplett.se eller liknande. Här är min dators historia:

Jag tror jag köpte min stationära PC 04/05, Satte in ny processor i den något år senare. Intel p4 1-kärning.

Har väl pulat in kanske sammanlagt 3 gb RAM.

Har en Cubase 4 version jag velat uppdatera länge, samt ett EMU1820 kort som går på knäna - googlat runt lite och tror att det är två kondingar som spökar, men det fungerar i nuläget iaf.

Mina stora projekt brukar ligga på kanske 40-60 spår. Säg 20 från Reason, men också Halion, Vanguard och diverse gratissynthar. Tidigare när jag körde rewire lade jag effekter på rewirekanalerna i Cubase, men eftersom datorn inte pallat, inbillar jag mig att det tar lite mindre kraft att mixa allt i Reason och rewajra allt till en stereokanal.

Och så resterande 20+ spår är rena o skära audiokanaler, shakers, percussion, andningar, gitarrer, hårdvarusynthar På det en hel del röstspår.

I mixväg, tja, filter, kompressor, eq, på nästan varje spår, någon buss härochdär med tapesimulatorer, reverb, delayer, kompressorer och ditten och datten.

Datorn luktar ju nästan bränt. Blir tvungen att ställa upp latencyn skyhögt. Jag tycker det är lika tråkigt varje gång jag kommer så långt in i projektet och inte kan färdigställa det, eller göra ändlöst med stereoexporter av diverse grupper för att få det att gå ihop.

En 5000:- laptop på Siba etc är ju typ redan i nuläget typ 10 ggr så bra som min nuvarande dator :-)

Skulle kunna bygga en stationär från scratch, men jag går också i tankarna att byta till mac-miljö. Eftersom polare osv använder det. Men i grund och botten så är det ju bara jag som sitter och proddar, och är så van och arbetar så snabbt med Cubase, att ett byte till Logic skulle bara vara tidskrävande, som det känns i nuläget. Dock funkar väl Cubase på macen också?

Eller så, som rubriken lyder, en Frost, och då slå till på 19" Snömaskinen, använda mitt EMU-kort ett tag till, eventuellt byta kondingar, och byta ljudkort när mitt kraschat totalt, eller byta vid datorköpet till exempel Motu - och gör jag det så kanske det kan funka med en av Frosts mobila, eller en Macbook pro...

Jag är lite velig som ni kanske märker, men ser framför mig den dagen då jag sitter framför en väl fungerande arbetshäst, och den dagen måste komma snart.

Har ju haft den nuvarande i drygt 7 år, inte haft några större "driftstörningar" med den alls. Dock fläktar den väldigt högt i volym, och det är rätt jobbigt vid längre sessioner.

Så, Gott folk, vad skulle en ny 7-års invenstering vara; Snömachine?

(ps. kan inte det ramla ner 60.000 kr från himlen, öronmärkta med ljud-dator + kringutrustning)

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Bygga en egen maskin är lätt mest "bang-for-the-buck" tycker jag! Vi har uppgraderat var tredje år ungefär.

Vi började med en Frost ACM nånting i 19" rackchassi, precis när Frost startade, denna "monstermaskin" kostade oss 22000:-. Visst det var ju ok, men samtidigt kastar man pengarna i sjön tycker jag. Med lite research så plockar man ihop samma prestanda som en Snowmachine för betydligt mindre slantar.

Sedan dess har vi uppgraderat dator ett gäng ggr. till och har enbart plockat ihop själva, Har man dessutom skärmar och allt runtomkring material så är det ju inga pengar att prata om.

Redigerat av Bullerbyn
Link to comment
Dela på andra sajter

.........

Sedan dess har vi uppgraderat dator ett gäng ggr. till och har enbart plockat ihop själva, Har man dessutom skärmar och allt runtomkring material så är det ju inga pengar att prata om.

Precis, PC miljö känns ekonomiskt och tryggt att stanna i dessutom, och ja, bygga en egen... Det kanske är det att ta tag i. Sist jag var aktiv på detta forum var nog mer än 4 år sedan, blir att bekanta sig med allt igen och kolla igenom de senaste datorbyggartrådarna.

Känner mig så jävla oldschool.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi uppdaterade vår tre år gamla maskin nu med nytt moderkort, 16Gb minne samt en fyrkärnig Intel i5, totalt kostade detta 3800:- Med en bra CPU-kylare så skrämmer man dessutom upp klockfrekvensen till 4-4,6ghz utan problem. Försök hitta den prestandan hos Apple utan att pröjsa 20000:- Grafikkort behöver man inte ens tänka på idag då det finns inbyggt i CPU:n

Redigerat av Bullerbyn
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tänker inte göra om den här tråden till någon idiotisk "jag tycker min plattform är bättre" diskussion. Kan bara säga att jag gick ifrån att bygga mina datorer själv och spela in i Cubase till macbook pro och Logic. Ångrar det inte en sekund. Men man får betala för det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Retromannen (oregistrerad)

många skrika mac, mac ,mac och mac. inga arbetarpack ger sitt tack!. spelar du fint på din gura finns ingen orsak att tjura, en pc med ett ljudkort från jula låter bättre än en mac med g...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tänker inte göra om den här tråden till någon idiotisk "jag tycker min plattform är bättre" diskussion. Kan bara säga att jag gick ifrån att bygga mina datorer själv och spela in i Cubase till macbook pro och Logic. Ångrar det inte en sekund. Men man får betala för det.

Om man absolut nödvändigtvis måste köra Logic av ngn. anledning så är det förståeligt. Annars finns det ju ingen som helst anledning om man nu inte gillar att spendera.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man absolut nödvändigtvis måste köra Logic av ngn. anledning så är det förståeligt. Annars finns det ju ingen som helst anledning om man nu inte gillar att spendera.

Min anledning är den enkla att för mig så passar Logics arbetsflöde och GUI mig betydligt bättre än Cubase. Men som sagt så får man betala för det. Om jag tycker det är prisvärt? Inte om jag ser till komponenterna. Däremot ser jag OSX som vida överlägset andra plattformar i fråga om stabilitet. Det betalar jag gärna extra för.

Nu blev det en sån diskussion ändå. Fan med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Min anledning är den enkla att för mig så passar Logics arbetsflöde och GUI mig betydligt bättre än Cubase. Men som sagt så får man betala för det. Om jag tycker det är prisvärt? Inte om jag ser till komponenterna. Däremot ser jag OSX som vida överlägset andra plattformar i fråga om stabilitet. Det betalar jag gärna extra för.

Nu blev det en sån diskussion ändå. Fan med.

Det beror väl också lite på som sagt, hur resten av ens system ser ut, samt att man måste se det från en ekonomisk synvinkel. Jag själv tjänar inga som helst pengar i nuläget på det lilla jag gör, utan det är en ren och skär hobbyverksamhet. Hade musiken varit min inkomstkälla, mitt företag, skulle jag nog inte tveka en sekund på att direkt införskaffa en Mac Pro, 27" skärm, nytt mac-kompatibelt ljudkort etc, och räkna med att det återbetalat sig inom någon månad.

Nä, det blir nog en hemmabyggd PC och uppdatering av Cubase först och främst. Ser ingen ekonomisk fördel att byta system, samtidigt som jag vet att jag kan PC gränssnittet, och har möjligheten att bygga ut den efter ett tag.

Har ju som sagt haft den gamla pentium 4 datorn med windows XP i 7 år, varit noga med defragmenteringar, och hållit diskarna rena, aldrig haft något problem med OS eller DAW. Dock börjar systemdisken få det tufft, men tja, den är gammal och grå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Enda fördelen med Apple är väl om man vill köra Logic eller vill köra med Apogees prylar . Annars känns det mest som att kasta pengarna i sjön för min del.

Visst, prioriterar man utseendet är det väl förståeligt men rent prestandamässigt så är det ju fail per krona. Pengar iaf jag hellre lägger på annat.

Missförstå mig inte nu, jag kan förstå att man gillar att allt rullar direkt ur kartong, men själv har jag inga problem med att man får tweaka lite innan det blir stabilt. För stabilt blir det. Även på PC.

Har ju 2 Macbooks själv och det kan strula rätt rejält även där med Badbollar från helvetet m.m..

Redigerat av Bullerbyn
Link to comment
Dela på andra sajter

novation (oregistrerad)

Kör en ca 2 år gammal Snömachine med just Motu som du nämner. Kortet är ett 828mk3 via firewire. Jag är toknöjd! Tyst maskin och prestanda som räcker och blir över, enda nackdelen är väl kanske att chassit är väldigt djupt och kanske inte passar i alla rack.. Specarna har ändrats en hel del sen jag köpte min så de lär inte vara direkt sämre idag. ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

yiiehaa!

Då är min dator äntligen bara en arbetsdag och upphämtningsställe ifrån mig!

det blev till sist:

ASRock Z77 EXTREME6, ATX

SSD 180GB Intel 520 OEM

Intel Core i7 3770K 3,5Ghz (Ivy Bridge)

Windows 8 Pro Svensk 64-bit OEM

1TB Western Digital Caviar Blue

Cooler Master GX 550W 80+ Bronze

Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP Fractal Design Define R4 Svart

ESD-armband för montering av dator

Western Digital Elements Portable USB 3.0 1TB

Redigerat av Frekvens
Link to comment
Dela på andra sajter

yiiehaa!

Då är min dator äntligen bara en arbetsdag och upphämtningsställe ifrån mig!

det blev till sist:

ASRock Z77 EXTREME6, ATX

SSD 180GB Intel 520 OEM

Intel Core i7 3770K 3,5Ghz (Ivy Bridge)

Windows 8 Pro Svensk 64-bit OEM

1TB Western Digital Caviar Blue

Cooler Master GX 550W 80+ Bronze

Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP Fractal Design Define R4 Svart

ESD-armband för montering av dator

Western Digital Elements Portable USB 3.0 1TB

Ser bra ut det där! Med den CPUn kan du lätt få upp den till 4,5gHz, hur stabilt som helst!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ser bra ut det där! Med den CPUn kan du lätt få upp den till 4,5gHz, hur stabilt som helst!

Tror jag kommer vara hyffsat "satisfied" utan överklockning, eftersom jag går från en Intel p4 med IDE systemdisk och ca 2gig Ram...

Men går i tankarna att köpa grafikkort och dubbla/trippla skärmar, och då kan en separat cpu-kylare (till överklockningen) komma på sin plats också :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

yiiehaa!

Då är min dator äntligen bara en arbetsdag och upphämtningsställe ifrån mig!

det blev till sist:

ASRock Z77 EXTREME6, ATX

SSD 180GB Intel 520 OEM

Intel Core i7 3770K 3,5Ghz (Ivy Bridge)

Windows 8 Pro Svensk 64-bit OEM

1TB Western Digital Caviar Blue

Cooler Master GX 550W 80+ Bronze

Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP Fractal Design Define R4 Svart

ESD-armband för montering av dator

Western Digital Elements Portable USB 3.0 1TB

I prinicip identisk med min nya burk jag precis snickrat ihop. Grattis!

Min rullar på med SONAR X2 som bara den. Windows 8 tar en del tid att bli vän med men jag börjar redan gilla det mesta.

Jag vet inte hur det står till med ditt ljudkort dock ... Finns det verkligen 64-bitars Windows 8-drivisar till det?

Bästa

Ludvig

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt ljudkort är ett EMU 1820, ... - Kommer aldrig köpa något av creative labs igen - eftersom dom slutade göra drivisar till det efter windows vista, och produkten i sig är "discontinued" och enligt supporten jag fick från Creative så är det en "end of life" produkt. 🙂

Finns betadrivrutiner till windows 7 64-bitar, som enligt några forumstrådar folk använder. Kommer hålla tummarna nångång ikväll/natt när jag försöker få det att funka. Jag tänker positivt, kommer ta ett tag att få det att funka, men sen kommer det lira. Helt enkelt!

Annars så får jag svettas och köpa ett nytt. Behöver bara ett pci-kort med ADAT i/o, typ:

http://www.thomann.de/se/rme_digi_9632_hdsp_pcikarte.htm

Men det får bli nästa tråd :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter en halv natts bygge, windowsinstallation och det nödvändigaste - cubase och ljudkort (som verkar lira bra) så kan jag inte säga annat än att jag är sjukt nöjd.

Fick googla "how to turn of computer in windows 8" 😄

När det kommer till sjävla byggandet, hittar jag vid första uppstarten, en panel till moderkortet som ska sitta runt alla kontakter på baksidan. Nåväl, den skulle fästs på chassit inifrån innan moderkotet. 😳 Inbillar mig själv att jag kommer ha lust att skruva av kortet igen ikväll och sätta dit den. Njaaa det får väl vara!? Kan inte vara den enda personen i pc-byggarhistorien som glömt denna "detalj".

Hursomhelst, blir en trevlig helg med installationer av fler drivrutiner, program, ljudbanker etc.

Nu, efter 3,5 timmes sömn är man tillbaks på jobbet, känner mig ivrig som en 6-åring som väntar på Tomten - jag vill hem!

Redigerat av Frekvens
Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt ljudkort är ett EMU 1820, ... - Kommer aldrig köpa något av creative labs igen - eftersom dom slutade göra drivisar till det efter windows vista, och produkten i sig är "discontinued" och enligt supporten jag fick från Creative så är det en "end of life" produkt. 🙂

Finns betadrivrutiner till windows 7 64-bitar, som enligt några forumstrådar folk använder. Kommer hålla tummarna nångång ikväll/natt när jag försöker få det att funka. Jag tänker positivt, kommer ta ett tag att få det att funka, men sen kommer det lira. Helt enkelt!

Annars så får jag svettas och köpa ett nytt. Behöver bara ett pci-kort med ADAT i/o, typ:

http://www.thomann.d...sp_pcikarte.htm

Men det får bli nästa tråd :-)

Köpte själv ett RME RayDat som verkligen rekommenderas! Ultrastabilt,

Link to comment
Dela på andra sajter

Jodå!

Smutt!

Lär märka under helgen nu när jag testkört mitt kort om det vill lira ett tag till, annars lutar det mot något av RME-korten.

En fråga, ang hårddiskar:

På mitt moderkort var SATA-portarna taskigt uppmärkta. Sladdarna sätts i från sidan av moderkortet (när det står i datorn så att säga), och portarna är byggda på varandra, två och två. Se bild:

03144224505l.jpeg

Jag har sammanlagt 8 portar (4x6gb 4x3gb).

Står framför varje stapel att det är SATA 3 port 0 och 1, osv, men inte vilken port som är vilken. Jag chansade på att den som var i botten var 0:an. Men så var det ju inte. Hade velat haft min SSD på den första (0:an), men istället hamnade min audiodisk där. Nåväl, OS o Cubase installerat på SSD:n på port 1, och boot-ordningen i bios hade automatiskt ordnats:

Boot 1: SATA 3 port 1 (SSD)

Boot 2: SATA 2 port 5 (DVD)

och det är väl jättebra.

Men vetskapen att jag ville ha SSD:n på port 0, gör att jag får huvudbry. Kommer datorn säga ifrån om jag byter sladd mellan SSD :n och audioHdd:n ?

Men det kanske helt enkelt inte gör något att det är kopplat såhär? Är ju inte längre IDE-diskar med master/slave etc.

Redigerat av Frekvens
Link to comment
Dela på andra sajter

Liten utvärdering hursomhelst:

Tidigare projekt på gamla datorn: 10 audiospår, 5 vsti:er, samt säkert 20 spår från Reason med filter, comp, eq på snudd på varje kanal, reverb och delaybussar, tape-buss, yadi yadi - sköt i höjden rejält. Satte upp latency till 75 minuter (typ). Då sänktes mätarn till 85% (så man kunde iaf lyssna på hela projektet utan att det sprakade).

Samma projekt, nya datorn: en 15 procent cpu användning... Latencyreglaget i botten :-D

Så jäääääävla skönt.

Firar med en het 18-åring vid namn Laphroaig 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Liten utvärdering hursomhelst:

Tidigare projekt på gamla datorn: 10 audiospår, 5 vsti:er, samt säkert 20 spår från Reason med filter, comp, eq på snudd på varje kanal, reverb och delaybussar, tape-buss, yadi yadi - sköt i höjden rejält. Satte upp latency till 75 minuter (typ). Då sänktes mätarn till 85% (så man kunde iaf lyssna på hela projektet utan att det sprakade).

Samma projekt, nya datorn: en 15 procent cpu användning... Latencyreglaget i botten :-D

Så jäääääävla skönt.

Firar med en het 18-åring vid namn Laphroaig 🙂

Jo prestandan blir grym med ny burk! Grattis får man väl tillägga!

Link to comment
Dela på andra sajter

Undrar dock lite ang. hur win 8 hanterar ljudenheter:

Windows hittar mitt EMU 1820 utan problem, det är det enda som syns i ljudenhetsinställningarna i kontrollpanelen dock! Det är på ett sätt bra, men det hade kännts bättre att jag sett datorns inbyggda "HD-ljud" och av-aktiverat det.

Cubase lirar skitbra, ljud in och ut.

Startade nyss Spotify, och det står längst upp att min ljudenhet inte kan hittas eller liknande.

Det rör sig säkert om en inställning i Win8, men tja, svårt att navigera sig fram :-)

någon som haft samma problem?

Link to comment
Dela på andra sajter

Win 8 ska jag vänta med tills servisepack 1 släpps.alltid strul i början .kör win 7 pro .Väntar tills det blir mer stabilt

Var inne på att köpa 7:an pga var helt enkelt tvungen att köpa en oem-version, men köpte 8:an. Om ett tag släpps service pack och om några dagar Cubase 7, så stabilt blir det snabbt... tror jag iaf, anledningen till jag köpte 8:an direkt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Win 8 ska jag vänta med tills servisepack 1 släpps.alltid strul i början .kör win 7 pro .Väntar tills det blir mer stabilt

Eftersom jag nu kört 8:an sedan release och kört Windows sedan urminnes tider kan jag intyga att det är hur stabilt som helst. Har faktiskt inte haft ett enda problem. Vad är det för ostabila tendenser du talar om?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...