Jump to content
Annons

Mah Lazer's pluggtest tråd


joachime

Recommended Posts

Nu har jag laddat upp en ny zip med wav-filer istället för aiff. Fortfarande samma innehåll, men nytt filformat.

  • Hämta zippen på dropbox.
  • Zippa upp och importera i ditt musikprogram of choice.
  • Panorera ut Amb Ribbon L till vänster och Amb Ribbon R till höger. Här är den ursprungliga mixen.
  • Laborera med en plugg i taget på varje kanal: Kick, snare, ambiens (buss/grupp) och bas. Lägg på ytterligare instans av samma plugg på trumbussen om du tycker det tillför något. Exportera och sprenda till mig via PM och berätta vad du använt för plugg/pluggar så laddar jag upp det i spellistan på soundcloud.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har lagt till spår i spellistan på soundcloud som Linus skickade mig igår kväll. Det är fyra pluggar han har kört på lite olika inställningar.

  • FXpansion DCAM Bus, busskompressorn som kanalkompressor och saturation påslaget
  • Pulveriser i Reason, två alternativ med 30%squash/30%dirt/100%wet samt 50%squash/50%dirt/%50wet
  • Softube Saturation Knob, tre alternativ där låga/höga frekvenser bevaras från färgningen samt ett neutralt läge där allt påverkas
  • Wave Arts TrackPlug, clean samt vintage.

Tack Linus! Ser fram emot fler bidrag. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

comin´up comin´up ..som E-tajp skulle sagt

UAD Fatso

UAD ATR 102

UAD Studer

UAD Vitalizer MK 2

Var drar du emulerings gränsen?

Om röremulering passar in i denna tråd har jag även Fabfilter Saturn på demo som är nån sorts variabel multibands distortion/röremulerings plugg.. går att få schysst growl ur den.. jag kör den med så får vi se om du godkänner den.

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

Röremulering är fine, så länge den gör något intressant med materialet.

Jag tycker vi drar gränsen så att rena kompressorer å ena sidan och rena exciters eller distiortionspluggar å andra sidan får stanna hemma den här gången.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har skrivit om både ubk-1 och vtm på min blogg för den som är intresserad: http://pluggar.wordpress.com/

Som ni säkert redan vet är det dock två helt olika pluggar där ubk-1 är mer som en kompressor (5 st egentligen) + extra funktioner, och vtm helt enkelt simulerar 2 st olika rullbandare.

Båda låter fantastiskt och båda finner ständigt nya användingsområden i mina projekt.

mvh Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Tanken med pluggjämförelsen är att man ska kunna höra vilken skillnaden är på olika pluggar. I det här fallet pluggar med saturation/mättnad.

Jag tycker det kan vara svårt att veta vad till exempel en tillverkare menar när den använder uttryk som saturation, eller varför inte maximizer. När Sonnox förklarar vad Oxford Inflator egentligen gör använder dom uttrycket saturate.

Jämför med UBK-1 som både arbetar med kompression och saturation. Den ena är subtil, den andra tydligt färgande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...