Jump to content
Annons

Få acapellan att passa


borjadja

Recommended Posts

Hej! Jag har en sak jag undrar över som jag misstänker är rätt självklar. Men vill höra från er så jag blir säker.

Jag undrar nämligen hur jag ska göra när jag vill göra en remix på någon låt, säg Paradise av Coldplay.

Hur gör jag för att acapellan ska passa in utan att göra så att rösten låter som någon liten chipmunk för att den är uppsnabbad?

Jag måste ju få acapellan att passa låten som går i 128 bpm. Måste jag snabba upp den eller kan man göra på något annat vis? Jag undrar sedan hur jag ändrar bpm på acapellan i Logic. Förstår verkligen inte hur, jag har tittat massor av tutorials men tycker inte att någon beskriver hur man gör för att få acapellan i 128 bpm...

Exempel på typ av remix jag vill göra:

- Remixlänk borttagen - Se forumreglerna. -

Denna är ju inte uppsnabbad vad jag har men passar ändå in?

Extremt tacksam för svar!

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej! Jag har en sak jag undrar över som jag misstänker är rätt självklar. Men vill höra från er så jag blir säker.

Jag undrar nämligen hur jag ska göra när jag vill göra en remix på någon låt, säg Paradise av Coldplay.

Hur gör jag för att acapellan ska passa in utan att göra så att rösten låter som någon liten chipmunk för att den är uppsnabbad?

Jag måste ju få acapellan att passa låten som går i 128 bpm. Måste jag snabba upp den eller kan man göra på något annat vis? Jag undrar sedan hur jag ändrar bpm på acapellan i Logic. Förstår verkligen inte hur, jag har tittat massor av tutorials men tycker inte att någon beskriver hur man gör för att få acapellan i 128 bpm...

Exempel på typ av remix jag vill göra:

http://soundcloud.co...fix-you-jakob-1

Denna är ju inte uppsnabbad vad jag har men passar ändå in?

Extremt tacksam för svar!

de går inte. ämdra bpm på ett spår. men du kan klippa och klistra.. sök upp hur man time stretchar i logic. där har du svaret.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, men hur gör de som gör ≈128 bpm remixar på låtar där acapellan är betydligt långsammare? Utan att få det att låta snabbspolat?

Timestretch kan ändra hastigheten utan att ändra pitch, men det finns gränser för när det upphör att vara godtagbar ljudkvalitet på det, så du får helt enkelt prova och se om det blir ok eller inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det jag också tror du måste tänka på är att originalet går i samma taktart som det du försöker remixa till d.v.s går originalet i ett shuffletempo kan du inte timestretcha accapellan och få det att funka till en 4/4 bakgrund. Det går att komma runt de här problemen men det genererar mer eller mindre arbete beroende på komplexiteten i originalet.

Remixlänken borttagen då den strider mot forumets regler.

Lycka till

Link to comment
Dela på andra sajter

Det jag också tror du måste tänka på är att originalet går i samma taktart som det du försöker remixa till d.v.s går originalet i ett shuffletempo kan du inte timestretcha accapellan och få det att funka till en 4/4 bakgrund. Det går att komma runt de här problemen men det genererar mer eller mindre arbete beroende på komplexiteten i originalet.

Remixlänken borttagen då den strider mot forumets regler.

Lycka till

Hur menar du med shuffletempo? Att kick och snare inte är kvantiserad? Jag har ännu inte snubblat över en acapella som inte går att lägga i takt, har du nåt exempel?

Redigerat av Miklo
Link to comment
Dela på andra sajter

Jao.. shuffle kanske inte var sådär jättelysande exempel på vad jag menade men jag tolkade det som att frågeställaren tänkt använda en accapella och timestretcha till rätt tempo o sen skulle det vara klart.. om originalet frångår taktart och rytmindelning lär ju accapellan förr eller senare snubbla i rytmen om man inte också klipper upp den... fast ok, Coldplay lär väl aldrig bli ett nytt Dreamtheater..

Link to comment
Dela på andra sajter

Att anpassa rätt tempo måste ju vara delen som tar längst tid att få till i en acapella-remix 🤪

Brukar dela upp den och ibland stretcha genom att förlänga/förkorta olika delar. Fästa pitchen så att den inte ändras genom att snurra fram och tillbaka en gång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...