Jump to content
Annons

Mixa med kompressor på masterkanalen?


Bergstrom93 (oregistrerad)

Recommended Posts

drloop (oregistrerad)

Antagligen ganska hårt. Och -1.5 till -3db tolkar jag som antal db han låter kompressorn ta. Och vad jag läst använder han en Focusrite Red kompressor på mastern.

Det är nog riktigt. Det verkar lite mycket annars. Vete fan hur jag tänkte när jag utgick från nollan 🙂

Jag brukar låta det fladdra ungefär så på mastern.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det är nog riktigt. Det verkar lite mycket annars. Vete fan hur jag tänkte när jag utgick från nollan 🙂

Jag brukar låta det fladdra ungefär så på mastern.

Fast återigen så beror det helt och hållet på kompressorn och materialet. Jag hade nog inte låtit

en 2500 fladdra -3db på masterbussen 😄 Men medans en nail kan lätt köra -6 utan att det hörs knappt.

Redigerat av evilrocker
Link to comment
Dela på andra sajter

Hur mycket det är snyggt att pressa på masterbussen är väl helt beroende på hur mycket man redan mosat varje spår? Om man tar det mesta direkt på varje spår tycker jag det blir ett mkt sämre sound än om mastern får ta hand om ungf hälften av trumkompressionen. Mycket ny musik är har så komprimerade trumspår att de är är helt utan snärt. Det låter fånigt, varför ens ha med helt platta trumljud? Använder man masterkompresssorn rätt låter det mer som att trummorna är mindre komprimerade och snärtiga än vad de i själva verket är. De lånar plats av det andra i mixen för varje kort slag, som en komplicerad automatisering av alla separata volymer.

Att säga att det är fel att använda kompressor på mastern låter jättefel imho.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har alltid på SSL Buss kompressor , Tape emulering , Eq och Limiter på Masterbussen.

Har kört med det så många år nu att jag har blivit van att ha min " Mix-kedja " på redan vid start

och tycker att det mycket fortare får mig att komma nära slutresultatet utan att behöva sitta och pilla i all oändlighet.

Redigerat av Piccazzo
Link to comment
Dela på andra sajter

Som vi ser så är det inget konstigt/ovanligt/rätt/fel alls med att mixa med kompressor på mastern. Förr var det ju det, förstås.

Den nya generationen mixare, ser vi, finner det inte minst effektivare att jobba så. Slutresultatet blir liksom bra ändå. De Gamle tycker att det – när de yngre gör på detta viset – är en bekväääämlighetsgrej.

He he... Ja, jisses!

Hatten av för alla yngre som vågar bryta "regler"!

Redigerat av Valle
Link to comment
Dela på andra sajter

Berätta gärna skillnaden i att skära bort en frekvens i masterbussen eller att gå in och skära bort samma frekvens på varje kanal

Pratar vi kompression så om man sätter en kompressor på mastern så vill man ju "limma" ihop alla spår och den effekten kan man inte få genom att komprimera spår enskilt. Kompressorn på mastern tar ju in all information den får från alla spår och jobbar ut efter det, därav skillnaden gentemot att komprimera spår enskilt.

Eq däremot är ju skillnad. Där kan man få samma effekt genom att eq:a alla spår individuellt. Dock har man en bra hårdvaru eq så ser jag inget fel med att t.ex lyfta lite i diskanten med denna på alla spår tack vare att man oftast inte har särskilt många sådana hårdvaru-eq's. Där kan ju en hårdvaru eq bidra med "färgning" till hela mixen på ett trevligt sätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som vi ser så är det inget konstigt/ovanligt/rätt/fel alls med att mixa med kompressor på mastern. Förr var det ju det, förstås.

Den nya generationen mixare, ser vi, finner det inte minst effektivare att jobba så. Slutresultatet blir liksom bra ändå. De Gamle tycker att det – när de yngre gör på detta viset – är en bekväääämlighetsgrej.

He he... Ja, jisses!

Hatten av för alla yngre som vågar bryta "regler"!

Gjorde inte de gamla så? Det gjorde man ju alltid förr. Att inte göra det är ett modernt och dumt påfund. Nu verkar det ju återigen bli modernt att ha kompressor på masterspåret. Som tur är. Så du har fel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bergstrom93 (oregistrerad)

Tack för alla svar! 🙂

En sak som fortfarande bekymrar mig dock. EQ'n kan man använda på mastern för att tex färga diskanten som någon sa ovanför. Men många säger att man använder kompressorn på mastern för att tämja/limma ihop alla spåren. Då kompressorn används främst till att behandla dynamiken, varför kan man inte helt enkelt fixa det genom att endast leka runt med alla spårs volymregel bara?

Är ingen proffsmixare så det här kanske låter dumt nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Då kompressorn används främst till att behandla dynamiken, varför kan man inte helt enkelt fixa det genom att endast leka runt med alla spårs volymregel bara?

Återupprepar mig här: Kompressorn på mastern tar ju in all information den får från alla spår och jobbar ut efter det, därav skillnaden gentemot att komprimera spår enskilt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla svar! 🙂

En sak som fortfarande bekymrar mig dock. EQ'n kan man använda på mastern för att tex färga diskanten som någon sa ovanför. Men många säger att man använder kompressorn på mastern för att tämja/limma ihop alla spåren. Då kompressorn används främst till att behandla dynamiken, varför kan man inte helt enkelt fixa det genom att endast leka runt med alla spårs volymregel bara?

Är ingen proffsmixare så det här kanske låter dumt nu.

Inga frågor är dumma, ev är en del påståenden lite åt det hållet...

Jag har skrivit det förr, men en kompressor på masterbussen är smart på det viset att den bereder lite plats åt tex baskaggestampet och virvelsmällen i den totala mixen just när de smäller till, alla andra ljud sjunker undan lite granna just när kaggen och virveln smäller till en avkortad sekund.

Skulle man göra samma sak utan masterkompressor fick man sänka volymen och dra upp den igen sekundsnabbt på alla andra spår varje gång kaggen trampar till. Lika med virveln, lika med ett fill på gitarren osv. Det går ju teoretiskt att göra, men verkar inte vettigt alls.

Man säger väl ofta att man ska komprimera kagge o virvelspåret för att att få mer attack i dem, det är delvis ganska fel, en helt okomprimerad virvel har den snärtigaste attacken. Har man ingen kompressor varken på virvelspåret eller mastern blir virvelns smällande ohanterligt och fult i mastermixen, det går inte att få en tillräckligt jämn volym heller, om det inte är en trummaskinsvirvel som låter exakt lika i varje slag. Men komprimerar man virveln bara lite lätt på virvelspåret och låter sen masterkompressorn göra så att den kan sjunka ner lite i resten av ljudmattan, då får man en slags illusion av att den är nästan okomprimerad och snärtig. Att resten av instrumenten sjunker undan just när det smäller till tänker man inte på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla svar! 🙂

En sak som fortfarande bekymrar mig dock. EQ'n kan man använda på mastern för att tex färga diskanten som någon sa ovanför. Men många säger att man använder kompressorn på mastern för att tämja/limma ihop alla spåren. Då kompressorn används främst till att behandla dynamiken, varför kan man inte helt enkelt fixa det genom att endast leka runt med alla spårs volymregel bara?

Är ingen proffsmixare så det här kanske låter dumt nu.

Nu kommer vi in på en annan grej, nu pratar du om att rida spåren med volym, det kan man göra men det tar ju en jävla tid att göra på alla spår, kompressorn är ju en autoridare, från början, men det låter ju inte likadant, man brukar ju oftast iallafall rida sången innan man sätter på en kompressor på , så den inte behöver jobba så himla hårt, pga kompressorns färgning, som smachar ljudet istället för att sänka volymen som en fader gör.

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

^

Angående det där med kompressor och snärtig virvel... Det beror ju helt och hållet på hur du ställer attack och release. Ställer du in måttlig attack så du inte dödar själva transienten så får du ju en mycket mer snärtigare virvel än den okomprimerade.,

Det stämmer väl ganska bra. Med extra lång attacktid hinner virveln inte bli komprimerad alls vid enskilda slag. Lite svåra val det där.

Masterns multibandskompressor attacktid brukar jag ha på 30 ms. Med kortare tid tappar både virvel o kagge stunsen tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Återupprepar mig här: Kompressorn på mastern tar ju in all information den får från alla spår och jobbar ut efter det, därav skillnaden gentemot att komprimera spår enskilt.

Om du har två spår med samma kompressor är inte samma som att sätta kompressorn på en gruppbuss för de båda, men varför skulle det inte gå att komprimera varje spår med rätt inställningar för att få effekten av busskompressorn? En kompressor "limmar" ingenting den sänker ljudnivåer på olika sätt med hjälp av olika reglage. Att den "limmar" ihop ljudet är missvisande, man kan jämna ut transienter men det skulle inte jag kalla att limma nånting. Jag vet att uttrycket används i stor utsträckning men för mig är det lite missvisande, jag trodde att kompressorn kunde göra nåt den inte kan.

Redigerat av Miklo
Link to comment
Dela på andra sajter

Om du har två spår med samma kompressor är inte samma som att sätta kompressorn på en gruppbuss för de båda, men varför skulle det inte gå att komprimera varje spår med rätt inställningar för att få effekten av busskompressorn? En kompressor "limmar" ingenting den sänker ljudnivåer på olika sätt med hjälp av olika reglage. Att den "limmar" ihop ljudet är missvisande, man kan jämna ut transienter men det skulle inte jag kalla att limma nånting. Jag vet att uttrycket används i stor utsträckning men för mig är det lite missvisande, jag trodde att kompressorn kunde göra nåt den inte kan.

Nej det blir inte samma. Har du 10st kompressorer på 10 olika spår så läser ju dessa kompressorer bara informationen av de enskilda spåren där de är lagda. Har du t.ex 10spår bussade till en master / kompressor så läser ju den kompressorn informationen från alla spår samtidigt och det är ju skillnad. Limma lr jämna ut, kalla det vad du vill 😛 Dock så har ju även vissa kompressorer mer lr mindre färgning som man också kanske vill ha på mastern. Ta t.ex API 2500 som har väldigt mycket "in-your-face" karaktär och det kanske man vill ha på hela sin mix.

Link to comment
Dela på andra sajter

För det mesta lägger jag en kompressor på masterbussen i ett ganska tidigt skede; sen switchar jag den av och på när jag känner för det.. Får lite bättre koll på hur det låter med kompressor då.

Men jag är inget proffs, särskilt inte vad gäller mixning och mastering.

Redigerat av D Vibe
Link to comment
Dela på andra sajter

Nej det blir inte samma. Har du 10st kompressorer på 10 olika spår så läser ju dessa kompressorer bara informationen av de enskilda spåren där de är lagda. Har du t.ex 10spår bussade till en master / kompressor så läser ju den kompressorn informationen från alla spår samtidigt och det är ju skillnad. Limma lr jämna ut, kalla det vad du vill 😛 Dock så har ju även vissa kompressorer mer lr mindre färgning som man också kanske vill ha på mastern. Ta t.ex API 2500 som har väldigt mycket "in-your-face" karaktär och det kanske man vill ha på hela sin mix.

Har du använt en 2500 (hårdvara)?

Redigerat av evilrocker
Link to comment
Dela på andra sajter

Nej det blir inte samma. Har du 10st kompressorer på 10 olika spår så läser ju dessa kompressorer bara informationen av de enskilda spåren där de är lagda. Har du t.ex 10spår bussade till en master / kompressor så läser ju den kompressorn informationen från alla spår samtidigt och det är ju skillnad. Limma lr jämna ut, kalla det vad du vill 😛 Dock så har ju även vissa kompressorer mer lr mindre färgning som man också kanske vill ha på mastern. Ta t.ex API 2500 som har väldigt mycket "in-your-face" karaktär och det kanske man vill ha på hela sin mix.

Precis, men min tanke är mer abstrakt, en kompressor läser ju av ljudvolym inget annat, den tar inte hänsyn till vilken frekvens det är som slår upp (om det inte är en multiband kompressor). Har du ex. två olika kanaler med en ton som slår på 300 hz inget annat, där lägger vi en kompressor.

Ännu ett spår har en ton på 600 hz som inte slår samtidigt som den förra, där lägger vi samma kompressor.

Båda spåren har exakt samma volym.

I detta fall skulle de båda kompressorerna ha exakt samma effekt som om vi lägger en av dessa på en masterbuss istället.

Ju mer man ändrar på ljuden osv. desto svårare blir det att få samma effekt på mastern som om man skulle ändra på varje spår.

Ex. Om båda tonerna (med samma volym) slår på vid samma tidpunkt så måste ration ökas med det dubbla på masterbussen för att motsvara varje spårs kompressor.

Däremot har jag alltid en limiter på min masterbuss, vilket är en sorts kompressor.

EDIT. Kompressorer som färgar är ju mer en effekt och inte kompressorns huvuduppgift.

Redigerat av Miklo
Link to comment
Dela på andra sajter

Sen fattar jag inte riktigt hur ni gör som mixar med kompressor på masterbussen. Om ni kör trummorna först så låter det skitfett, men ju mer ni lägger på desto sämre måste ju trummorna låta.

Jag gör ju elektronisk musik och för mig skulle det inte funka om det jag gjort innan förändras av att jag lägger in nåt nytt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen fattar jag inte riktigt hur ni gör som mixar med kompressor på masterbussen. Om ni kör trummorna först så låter det skitfett, men ju mer ni lägger på desto sämre måste ju trummorna låta.

Jag gör ju elektronisk musik och för mig skulle det inte funka om det jag gjort innan förändras av att jag lägger in nåt nytt.

Jag gör ju bara riktig musik, och det låter inte skit, du har ju en threshold att vrida på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen fattar jag inte riktigt hur ni gör som mixar med kompressor på masterbussen. Om ni kör trummorna först så låter det skitfett, men ju mer ni lägger på desto sämre måste ju trummorna låta.

Jag gör ju elektronisk musik och för mig skulle det inte funka om det jag gjort innan förändras av att jag lägger in nåt nytt.

Varför skulle de låta sämre?? Nu har jag inte hört något du gjort men det låter som du inte greppat masterbus kompression riktigt, ta inte illa upp.

För att få ett modernt tryck i mixen så gäller det att komprimera lite grann i olika lager. Om vi tar trummor så har jag lite kompression på alla enskilda spår, sedan lite till på trummbussen och sedan till sist på mastern.

Sen brukar jag oftast lägga på kompression på mastern efter att jag gjort en grov mix så att alla instrument är med. Det räcker ju bara kolla kompressorn efter ett tag så den inte flyger iväg för mycket om det inte är just det man vill.

Link to comment
Dela på andra sajter

Beskrivningarna av förändringen med en masterbusskompressor känns förvånansvärt abstrakta, tycker jag. Limma ihop, tämja, tajta till, få till tryck, ös osv. det är liksom inte så tekniska beskrivningar.

För tydlighetens skulle man ju sammafatta lite av vad en kompressor på masterbussen gör med mixen i stora drag. För enkelhetens skull utgår jag från fullbands peak-kompressor här:

# Mättnad/färgning av allt ljud, helheten i ljudet.

# Orsakar en duckningseffekt, så stämmorna får en inbördes hierarkiordning där svagare ljud duckar för starkare. En cymbal duckar för en elgitarr t.ex.

# Förändrar mixens volymprofil, svagare partier blir starkare i volym, starkare partier blir svagare.

# Orsakar ibland "smälliga" intron eller bi-effekter, då kompressorn går från att inte jobba mycket, till att plötsligt måsta jobba betydligt mer, t.ex. vid ett plötsligt trumfill eller stark sång som kommer in.

# Sänker volymen på de låga frekvenserna gentemot de högre frekvenserna. Ju starkare parti i låten desto ljusare blir ljudet, och vice versa.

# Frekvensbalansen, låtens frekvensmässiga klang, skiftar under låtens gång, och klangbilden "vobblar" hela tiden med kompressionen. När T.ex. när sången kommer in så minskar kompressionen av kick/bas, varpå kick/bas blir starkare i inbördes förhållande när sången ligger på, men svagare när sången inte ligger på.

Man kan göra jämförelsen med om man använder en plug-in som strävar efter att se till att ljudbilden alltid placeras i center av panoramat: när låten är något starkare i vänster kanal - t.ex. för att orgeln i vänster kanal har starkare RMS än snärtiga rytmgitarren i höger kanal, eller för trummorna spelar på golvpukan till höger - så kommer en sån plugin att tilta stereobilden diskret över mot ena eller andra sidan för att få jämn nivå i båda kanalerna. När instrumenteringen eller bara klangens styrka förändras så kommer panoramat att tiltas tillbaka, eller åt andra hållet, fram och tillbaka genom hela låten. Mixen kommer vobbla vänster <> höger. En masterbusskompressor orsakar i princip samma effekt, fast dynamikmässigt.

# Stereobilden påverkas om inte båda kanalerna i en stereokompressor är synkroniserade. Dvs om en kanal vid en tidpunkt är starkare än den andra så tiltas mixens mittpunkt över mot motsatt sida, eftersom andra sidan komprimeras hårdare.

# Om båda kanalerna
är
synkroniserade, så komprimeras instrument på motsatta sidor av panoramat utifrån vad volymstarkare instrumentet i motsatt kanal sysslar med. Om en golvpuka och en rytmgitarr spelar på olika kanaler så kommer t.ex. rytmgitarren att komprimeras, fast inte baserat på sitt spel utan baserat på den kanske volymstarkare golvpukans anslag. Spelar de två lite olika rytmik så kommer resultatet att gröta till sig en del.

# Beroende på vilka instrument som för tillfället är starkast, formas låtens klangbild. I ett instrumentbreak med bara gitarrsolo och virveltrumma låter dessa två annorlunda (och starkare) än de gör när alla andra instrument ligger på.

# Attackerna i mixen blir lägre och kortare, i synnerhet i basfrekvenserna.

# Efterklangen i alla instrument, cymbaler, plus rum- och reverb blir längre.

# Det känslomässiga intrycket av masterbuskompression känns mer "ansträngt" än utan. Alltså, när örat hör att ljudnivån mattas/mättas av aningen för det blir starkt, så uppfattar vi 'det är nära att bottna' så att säga, att interna volymen "känns" hög, mer krystat än utan. En del upplever det som högre 'ös-faktor'.

# Om man lyssnar på ett instrument i solo-läge, så komprimeras instrumentet annorlunda än det gör när hela mixen ligger på. På så sätt hör man inte hur instrumentet låter i mixen när man solar det.

Det här är förstås generellt beskrivet, beror även på faktorer som hur lågt tröskelvärdet sätts och hur hård tröskeln är. Och jag är icke ute efter att gradera eller ratificera någon eller något här. Men samtliga ovanstående punkter kan åstadkommas manuellt, och då med betydligt större kontroll, precision och ändamålsenlighet-faktor. Om man sen vill göra det eller inte, eller tycker sig behöva den nivån av kontroll, det är förstås individuellt.

För mig personligen känns det dock som att jobba baklänges. Som om man skulle anpassa reverbet genom att mixa instrumenten så att reverbet låter bra; istället för att helt enkelt ändra reverbet, och mixa instrumenten för sig.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...