Jump to content
Annons

Är det skillnad på olika monitorpads?


ramoand

Recommended Posts

Skall köpa ett par stativ till mina monitorer och för det behöver jag även då ett par pads. Har blivit rekommenderad Auralex mopads men dom känns inte så bra om man har ett stativ som detta:

http://www.thomann.de/se/km_26740_monitorstativ.htm

eftersom topplattan är så pass liten. Så då tänkte jag köpa thomanns egna:

http://www.thomann.de/se/the_takustik_isopad_7.htm

Borde väl funka lika bra? Gör det nåt att topplattan på stativet är mindre än själva paden?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag vet inte hur Thomanns egna skumdämpare är, men jag har sett sådana Auralex-kopior som sjunker ihop en del redan från början - och det känns lite instabilt, speciellt om det ska vara ovanpå ett stativ. Det gör inte sådana som Auralex och Primacoustic, utan de är mycket stabila.

Det finns andra alternativ som du också kan överväga.

IsoAcoustics stativ, som du kan ställa på stativet.

Sonic Designs dämpkuddar där man väljer modell efter vikten på monitorn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske dum fråga men det borde väl gå att skruva fast en träskiva på K&M-stativen jag länkade till? Kan ju inte se topplattan uppifrån men det verkar vara 4 hål...

Finns det inte hål, så finns det ju alltid borrmaskiner... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Kan man använda dessa eller liknande för att minska brummet från datorn? Eller är det tystare fläktar man måste fixa då?

Om det handlar om vibrationer som går ner i underlaget, så hjälper de absolut, men om det är fläktarna som väsnas, är det inte mycket att göra, annat än att byta till Noctua-fläktar (eller liknande).

Som ett exempel kan jag nämna att jag hade lite mekaniskt brum från min surroundreceiver, som gick ner i underlaget och förstärktes där (receivern står i en bokhylla) - och det försvann helt när jag ställde receivern på Sonic Design-kuddar, så nu hörs det bara ett mikroskopiskt litet brum om man har örat precis intill receivern. 🙂

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Angående surr från datorn så har jag fått ner ljudet från den extremt mycket med hjälp av Biltemas billiga högtalarmattor. Dels inne i datorn, sen har jag även byggt ett trähölje med samma typ av material klistrad på på insidan (baksidan är dock inte täckt, för att få ut luften.. Den är dessutom under studiobordet, så det hörs inte så mycket.)

Och så har jag även med hjälp av mjuk gummitejp (kommer inte ihåg vad den heter nu) fått bort mycket vibrationer från hårddiskar och transformatorn.

Dock så vet jag inte hur mycket jag vågar rekommendera detta eftersom det kan vara så att det blir extrem värmeutveckling. Man får hålla koll på det. Men jag upptäckte också att en ordentlig rengöring av CPU-fläkten både fick bort mycket mer värme och även fick den att surra lägre.

Just det.. limmade på gummifötter på datorn också 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har pads från både Primacoustic och Thomann.

Ja, det är skillnad men skillnaden är inte helt avgörande. Primacoustic är stadigare men fångar upp vibrationer bra. Thomanns är mjukare och formar sig tyvärr efter tid.

Lägg två tunna musmattor på Thomanns pads så blir det fint - och billigt.

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

novation (oregistrerad)

Mina Auralex Mopads är som nya efter säkert 5-6 år trots diverse olika monitorer på dessa. Dessutom går de ju att ha i olika bredd, vinkel så för de fjuttiga hundralapparna är de ju faktiskt bland det bästa jag köpt till min studio nånsin. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har också haft både Auralex och Primacoustic-pads i flera år, utan att de visar allra minsta tecken på utmattning av materialet, utan de är fortfarande lika stabila och spänstiga som när jag köpte dem. Vissa liknande kopior som jag har testat, har sjunkit ihop betänkligt redan från början när jag har ställt monitorer på dem...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...