Jump to content
Annons

Ny billig subbas till förening


slejnard

Recommended Posts

Hej foxy forumister!

Vi är en relativt fattig musikförening som ska komplettera PA´t med en eller två sub-basar. Det står i nuläget mellan dessa två:

http://www.thomann.de/se/behringer_b1800d_pro.htm

http://www.thomann.de/se/the_box_ta18.htm

Har hört hyfsat gott om Behringersubben och den andra vet jag ett band som äger. Finns det någon som har erfarenhet av dessa och vet om de funkar bra?

Vi ska endast använda de till mindre klubbspelningar. Vi äger en 15" tums DB-opera som spelar bra men en ny sådan kostar ca 7000:- och för det priset får vi ju 2 artontummare...

Hur skulle ni satsat?

Vänligen//ers slej 😑

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

The Boxen....

Kolla db-siffrorna, 127 på Behringer och 131 för The Box. Det är en j-a stor skillnad.

dB-subben du nämner är nog en lika som de jag har två av. Vore jag ni köpte jag en till lika dB SUB15, då har ni ju två.... Behöver ni tre? dB Subbarna ger äkta 133 db, och det är jävligt mkt mer än 127. I mitt nästan sjukliga jämförande och googlande på PA-grejer finns inget mer för pengarna än dB SUB 15, inte ens Yamahas DXR serie.

De mest intressanta siffrorna är db-siffran, och Thomann mäter själva upp de flesta lådorma, så det är inga glädjesiffror från tillverkarna. Jag har nån gång sett tillverkaren ange en db-siffra som sen Thomann har prutat ner lite grann sen de mätt själva.

Link to comment
Dela på andra sajter

Av de två valen hade jag nog gått på Behringer-lådan. Räkna inte dB SPL när det gäller "mindre klubbspelningar". Med dubbla sådana 18-tummare behöver ni inte vrida upp volymen speciellt högt 😉

Behringerlådan har pålitligare/rejälare slutsteg samt peak limiter som skyddar mot smällar.

Link to comment
Dela på andra sajter

En till dB sub15 är bästa valet.

Skulle Behringer stå för kvalitet? Knappast att Thomans egna är sämre än Behringer.

Och vad säger att 18 tummare låter mer än 15"? Det angivna db är det som är intressant, 127 db på en meters avstånd är väldigt lite om man ska folk att dansa, det låter bara ansträngt.

1 st DB Technologies är första valet, ni har ju redan en! De andra två är keff i jämförelse!

Jajamen - 55

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

En till dB sub15 är bästa valet.

Skulle Behringer stå för kvalitet? Knappast att Thomans egna är sämre än Behringer.

Och vad säger att 18 tummare låter mer än 15"? Det angivna db är det som är intressant, 127 db på en meters avstånd är väldigt lite om man ska folk att dansa, det låter bara ansträngt.

1 st DB Technologies är första valet, ni har ju redan en! De andra två är keff i jämförelse!

Jajamen - 55

En 18tummare låter inte mer än vad den producerar, det har du rätt i. Men skillnaden mellan en 18tummare och en 15 är mängden luft den knuffar vilket ger åhöraren en "känsla" av mer volym. Vilket kan vara väldigt effektivt på ett dansgolv.

För övrigt så går gränsen för vad man får spela redan vid 115db

Link to comment
Dela på andra sajter

En annan fördel med 15-tummaren är att den är mindre och smidigare att släpa på. Ska visa tråden för styrelsen så får de bestämma. Tack igen för finfina svar!

//subslej 😎

Den största fördelen är att ni redan har en, vill ni komma åt en jämn ljudbild skall ni komplettera med en likadan. Vill ni bara åt dans-dunk kan ni köpa stort sett vad som.

Vill ni att de skall vara mer lättflyttade, köp hjulplattor!

Link to comment
Dela på andra sajter

En 18tummare låter inte mer än vad den producerar, det har du rätt i. Men skillnaden mellan en 18tummare och en 15 är mängden luft den knuffar vilket ger åhöraren en "känsla" av mer volym. Vilket kan vara väldigt effektivt på ett dansgolv.

För övrigt så går gränsen för vad man får spela redan vid 115db

Fel. Tom en liten dyr kraftig o långslagig 10-tummare flyttar mer luft än vad en normal 18-tummare gör. Särskilt om det är en 18" Behringer. Hur djupt i basen en högtalare går beror mer på fabrikat och modell än på tumstorlek. Jag såg ett Göteborgsband i somras med eget PA, det var så mycket och djup bas att man blev lätt illamående där, det systemet hade bara 10" basar av nån ny modell.

"Förr" var det väl så att 18" gav bästa basen, så är det inte längre... 😎

För dB sub15 talar även hållbarheten, min ena har jag haft i bra många år och ofta kört den på max. Den låter lika nu som när den var ny. 133 db. Mer än både Yamahas och EV´s motsvarande modeller, Yamahan är 18 tum och otympligare att flytta.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...