Jump to content
Annons

Förbättra ASIO overload


fender__

Recommended Posts

Tja

Har läst någonstans att om man har problem med ASIO overload pga många spår med effekter, pluggar osv. kan man förbättra detta genom att ha 2st hårddiskar en för "read" och en för "write".

Skulle någon som har bättre koll på detta kunna förklara lite hur detta egentligen fungerar?

Har ni möjligtvis andra tips för att förbättra ASIO så man kan köra med en så låg latency som möjligt!

Tackar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Inte en för read och en för write men kanske en för Cubase i sig och en för inspelningarna?

Just ASIO har väl att göra med datorns kapacitet, antal pluggar i projektet osv...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja precis.. u fler pluggar och effekter man har i projektet desto mer jobbar datorn. Detta bidrar då till ASIO overload till slut när det blir för mycket. Det jag undrar i det här fallet är vad hårddisken har med detta att göra?

Hårddisken lagrar väl inte i real time? Det är inte förrens man trycker på spara knappen som hårddisken jobbar. Ram minnen är det som lagrar tillfälliga informationen innan den lagras i hårddisken.

Det kan stämma att det var en för cubase och en för inspelningarna.. Men vad är det som gör att det minimerar risken för ASIO overload och gör det det ens?

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Mer CPU kraft är det som gäller.

Eventuellt kan för lite ramminne ge problem också.

Disken har väl en egen mätare i Cubase?

Sedan kan en massa andra grejer påverka, om man kör windows dator så kan man ställa om en massa parametrar i bios för att få optimal prestanda.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hårddisken spelar in i realtid när man spelar in audio - men det ska mycket till innan det blir problem på grund av det...

Antal pluggar som går att köra, beror främst på datorns prestanda. Även en ganska medioker hårddisk kan spela upp typ 100+ audiospår idag, så det är egentligen sällan man riskera att få problem med antalet audiospår.

Det är ändå smart att dela upp en del och ha en disk för systemet, en för audioinspelningar och en för streamande ljudbibliotek. Systemet och audiodisken blir fragmenterade efterhand, så därför är det smart att ha ljudbibliotek separerat från dem. Har man många ljudbibliotek, så kan det ge möjlighet till fler samtidiga toner om man delar upp dem mellan olika diskar, men det beror på hur mycket sådant man kör med.

Generellt sett så är det som sagt datorprestanda som behövs, så se till att alltid ha de senaste drivrutinerna - inte bara för ljudkortet, utan för alla andra delar i datorn också. Kontrollera med DPC Latency Checker, att datorn borde kunna fungera ok och försök åtgärda annars.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack, drivrutiner har jag faktikt inte laddat ner några sen jag byggde burken för ca 3-4 år sedan.

Men eftersom jag inte har datorn uppkopplad mot nätet så har jag inte heller installerat några uppdateringar för windows. Behöver jag göra det också? Känns lite onödeigt att göra det när datorn ändå rullar på ganska bra. Undrar om dessa uppdateringar verkligen kommer förbättra ASIO overload?

Ska iaf testa ladda ner uppdateringar för ljudkort och alla pluggar jag använder..

Kan man uppdatera moderkort, CPU osv också?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur låg latency man kan köra på har mer med ljudkortets ASIO-drivrutiner att göra än något annat. Vissa kort klarar ingenting innan det börjar spraka medan andra klarar låga tider på gamla datorer..

Exempel på dåliga drivrutiner: E-MU 1616 PCI under Windows 7 64-bit.

Jag använde ofta halva latencyn i XP, jämfört med nu - och det var på min gamla dator, en core 2 duo på 2,66 ghz. Nu har jag en i7 950 vilken bokstavligen borde krossa den förra datorn. Orsaken är att E-MU bestämde sig för att aldrig släppa stabila drivrutiner för W7 64-bit, eftersom de inte orkar bemöda sig att serva gamla kunder utan helt enkelt skiter i att släppa någon officiell drivrutin till W7 64-bit.

Exempel på bra drivrutiner: RME

Dessa har jag sällan läst några klagomål om. Det råder någon form av halvkonsensus på nätet om att deras drivrutiner är bland de absolut vassase på marknaden. Det blir förmodligen mitt nästa märke när det nalkas ljudkortsköp.

Redigerat av desvaenger
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack, drivrutiner har jag faktikt inte laddat ner några sen jag byggde burken för ca 3-4 år sedan.

Men eftersom jag inte har datorn uppkopplad mot nätet så har jag inte heller installerat några uppdateringar för windows. Behöver jag göra det också? Känns lite onödeigt att göra det när datorn ändå rullar på ganska bra. Undrar om dessa uppdateringar verkligen kommer förbättra ASIO overload?

Ska iaf testa ladda ner uppdateringar för ljudkort och alla pluggar jag använder..

Kan man uppdatera moderkort, CPU osv också?

Nja, alltså, när jag har problem så är det oftast någon plugg som ligger och strular, som käkar cpu eller minneskraft. Kör även jag utan internet på den delen jag har som studio.

Men givetvis ska du titta efter senaste uppdateringen till ljudkortet. Moderkortet brukar ju ha vissa drivrutiner som uppdateras så det kan du ju kolla efter. Men även allt annat i datorn, något kan ju ligga och ta kraft. men som sagt, se över dina pluggar.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena Vladimir:

Kör med i7 920 processor, 6GB RAM, W7, 64bit

Ljudkort: Presonus firebox

Har ca 30 spår med ca 3-5 pluggar (EQ, kompressor, reverb, delay osv osv).

Måste köra med latency på ca 40ms för att det inte ska klippa.

De pluggar jag använder är Sonnox oxford eq kompressor inflator osv (Kompressorn har jag märkt drar jätte mycket kraft dynamics heter den.)

Pluggar jag har är Omnisphere, EWQL paketet.

Men när jag har ca 30 spår då är det bara WAV filer alltså inget midi då!

Jag vet inte det kanske är mycket med ca 30 spår med 3-5 pluggar i varje spår?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet inte det kanske är mycket med ca 30 spår med 3-5 pluggar i varje spår?

Det börjar nog närma sig gränsen, beroende på vilka pluggar som används. Fast med tanke på att du har en buffer på 40 ms låter det lågt.

Har du ställt in W7 på att fördela resurserna på bakgrundsprocesser?

Har du hyperthreading på?

Har du speedstep/C1E/C-STATES på?

Vilket energischema kör du?

Har du krockande IRQ?

Om du inte kan svara på dessa kan jag förklara närmare.

Redigerat av desvaenger
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Det börjar nog närma sig gränsen, beroende på vilka pluggar som används. Fast med tanke på att du har en buffer på 40 ms låter det lågt.

Har du ställt in W7 på att fördela resurserna på bakgrundsprocesser?

Har du hyperthreading på?

Har du speedstep/C1E/C-STATES på?

Vilket energischema kör du?

Har du krockande IRQ?

Om du inte kan svara på dessa kan jag förklara närmare.

Detta förbättrar i vissa fall rejält prestandan. Jag kunde gasa från ca 50% belastning på CPU till att nästan maxa ut cpun.

EDIT: Fick knaster redan vid 50% belastning vid 128 samples buffer.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan inte svara på dem frågorna 🙁..

Kan iof googla runt lite om du inte har tid men hade varit schysst om du lite kort kunnat säga vad dem gör för något och hur man ställer in dem?

Tack för hjälpen!

Om du går in i BIOS innan burken startar, dvs svart skärm så kan du ställa in det mesta av det där.

Vad jag minns så är det Delete-knappen som du trycker på ganska snart så kommer du in i BIOS.

En hel del kan lösas bara genom att stänga av Hyperthreading, dvs att varje kärna i processorn räknas "dubbelt" vilket oftast verkar vara en björntjänst när man håller på med musik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är inte Oxford-pluggarna avsedda för mastring? Mastringspluggar kan vara ganska tunga ibland, Ozone är ett exempel på det.

Har ingen aning om så är fallet med Oxford-pluggarna men du kan ju testa att byta ut dem mot t ex Cubase egna kompressor och se vad som händer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan inte svara på dem frågorna 🙁..

Kan iof googla runt lite om du inte har tid men hade varit schysst om du lite kort kunnat säga vad dem gör för något och hur man ställer in dem?

Tack för hjälpen!

Nu har jag tid att svara lite närmare. 🙂

Har du ställt in W7 på att fördela resurserna på bakgrundsprocesser?

Detta är ett måste på en dator där man sysslar med musik, så det är bara att ändra:

1. Högermus på "Dator" > Egenskaper > Avancerade systeminställningar > Avancerat > Prestandainställningar > avancerat

2. Pricka i "Bakgrundstjänster" > verkställ och stäng

Har du hyperthreading på?

Detta ställer du in i BIOS. Det är inte säkert att du märker någon skillnad. Gör du inte det kan du lika gärna HT vara på.

1. Tryck på DEL en massa just när du satt på datorn > du kommer nu in i BIOS

2. Leta upp inställningen för hyperthreading. Det är en inställning associerad med processorn, så den ligger ihop med andra inställningar för processorn.

Har du speedstep/C1E/C-STATES på?

Hanteras också i BIOS. Detta är olika energisparlägen, "states", som intel implementerat i sina processorer. De kan sänka hastigheten, spänningen och till och med stänga ner individuella processorkärnor. Allt för att spara energi. Det är jättebra på en konsumentdator eller serverfarmar, men det kan orsaka problem med knaster etc. för ljudnördar.

Du kan prova att stänga av: EIST, C1E, Speedstep och alla C-STATES.

Processorn kommer då att hela tiden gå för fulla muggar. Det gör även datorn en smula snabbare, men å andra sidan genereras också mer värme vilken datorn måste göra sig av med. Detta kan i vissa fall få fläktar att låta mer än innan.

Hjälper detta kan du testa att slå på funktionerna igen, en i taget. På så vis utesluter du vilken som är boven, och du kan använda dig av övriga inställningar för att fortsätta spara åtminstone lite ström.

Vilket energischema kör du?

Windows kan även styra diverse energisparfunktioner från operativsystemet. Växla ditt energischema till "Hög prestanda" för att se om det hjälper mot ditt knaster.

Har du krockande IRQ?

Detta är nog det viktigaste tipset ihop med "Bakgrundstjänster". Kortfattat slussas data från olika komponenter i datorn genom så kallade IRQ-kanaler. Har man otur kan två eller fler tunga komponenter (grafikkort, PCI-bus etc.) använda sig av samma IRQ-kanal. Detta skapar givetvis trängsel och bråk om resurserna, vilket kan resultera i att ditt ljudkort inte presterar maximalt. Speciellt viktigt är det att inte ljudkortet delar IRQ med något annat.

För att kolla detta:

1. WINDOWSKNAPPEN + R

2. Skriv "msinfo32", sedan ENTER

3. Maskinvaruresurser > IRQ

4. Sortera listan efter IRQ och försäkra dig om att inte ditt ljudkort delar IRQ med något

------------

Om inte något av detta fungerar har jag ett par knep till på lager. Säg till i så fall.

Är inte Oxford-pluggarna avsedda för mastring? Mastringspluggar kan vara ganska tunga ibland, Ozone är ett exempel på det.

Har ingen aning om så är fallet med Oxford-pluggarna men du kan ju testa att byta ut dem mot t ex Cubase egna kompressor och se vad som händer.

Nej, sonnox är snarare rätt så milda på processorn. De är ämnade för alla arbetsuppgifter, inte bara mastering.

Redigerat av desvaenger
Link to comment
Dela på andra sajter

desvaenger: Tack så jätte mycket för förklarngarna 🙂 Uppskattas verkligen.. Ska testa nu i helgen när jag får tid över

Just angående hyperthreading läste jag lite om det, det fungerar väl bara när man kör multitasking? Eftersom jag bara har Cubase igång så kommer inte den jobba parallellt eller hur? Men det kanske fungerar om man säg kör Cubase och sedan lägger på lite VST instrument... blir det som att säg starta igång word och powerpoint samtidigt?

//Emir

Link to comment
Dela på andra sajter

desvaenger: Tack så jätte mycket för förklarngarna 🙂 Uppskattas verkligen.. Ska testa nu i helgen när jag får tid över

Just angående hyperthreading läste jag lite om det, det fungerar väl bara när man kör multitasking? Eftersom jag bara har Cubase igång så kommer inte den jobba parallellt eller hur? Men det kanske fungerar om man säg kör Cubase och sedan lägger på lite VST instrument... blir det som att säg starta igång word och powerpoint samtidigt?

//Emir

Nej, nyare DAWs fördelar lasten från enskilda kanaler på de olika kärnorna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjenare har testat allting nu

DPC latency ligger på Grönt

Ändrade till hög prestanda och bakgrundstjänster allt annat var redan inställt rätt.

En sak bara Hyperthreading var på Enabled

Skulle den vara på eller av? Förstod alldrig i svaret där?

Finns det fler grejer man kan göra för att anpassa burken för just musik och inspelning?

En grej till föresten. Firebox presonus hadde ingen uppdatering på drivrutiner? Hur ofta brukar sånna släppas? Det var flera år sen sist

Tack för era tips..

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Tjenare har testat allting nu

DPC latency ligger på Grönt

Ändrade till hög prestanda och bakgrundstjänster allt annat var redan inställt rätt.

En sak bara Hyperthreading var på Enabled

Skulle den vara på eller av? Förstod alldrig i svaret där?

Finns det fler grejer man kan göra för att anpassa burken för just musik och inspelning?

En grej till föresten. Firebox presonus hadde ingen uppdatering på drivrutiner? Hur ofta brukar sånna släppas? Det var flera år sen sist

Tack för era tips..

Hyperthreading kan vara på om du inte märker någon prestandaförbättring/stabilitetsförbättring med den av.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ställ ner buffert när du spelar in och tvärtom när du mixar.

När du kör med låg buffert kan du temporärt stänga av någon hungrig mjukvarusynt eller inaktivera ett spår.

Att köra två diskar är vanligen bara nödvändigt om du stora samplingsbibliotek.

Med det sagt kan i/o ta mycket cpu i anspråk beroende på gränssnitt.

Titta bara på hur det blir på en bärbar dator med 5400 varvs IDE-disk.

Drivrutiner gör stor skillnad.

Uppdateringar av is kan också göra stor skillnad, särskilt i kombination med ovanstående. Jag har för vana att uppdatera regelbundet och har sällan råkat utför problem (började med hd-inspelning i mitten av 90-talet).

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...