Jump to content
Annons

Vintage Gitarrmickar


HALMIS

Recommended Posts

Tjena, jag har en gibson les paul studio som jag skulle vilja byta mickarna pÄ.

Jag vill ha ett tungt 70-tals sound, typ Wolfmother och Led zeppelin. ABSOLUT inte metal 🙂

Finns ju miljoner mickar dÀr ute och jag kÀnner mig helt lost.

Har ni nÄgra tips? FörstÀrkaren jag anvÀnder Àr en Blackstar ht-50 om det kan hjÀlpa.

Tacksam för svar.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons

Seymour Duncan JB Àr riktigt bra. Annars finns det diverse nya versioner av Gibsons gamla PAF-mickar som Àr riktigt sköna.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Mycket av soundet i en sÄdan gura ligger i mahognytrÀet, det ger en viss karakteristisk nasal ton, lite komprimerad i midden. Eftersom du redan har en mahognygura tar det dig en bit pÄ vÀgen. Förutom det kommer du bara att komma marginellt nÀrmare Àven med exakt samma mickar. BÀttre dÄ att kolla pÄ stÀrkaren, se om du kan kolla upp hur han skruvade till den etc.

Det Àr enligt min erfarenhet lite att kasta bort sin tid att in i detalj försöka kopiera nÄgons sound genom att skaffa exakt samma prylar denna anvÀnde. Mer Àn man tror sitter i hÀnderna. GÀllande mickarna Àr det omöjligt att svara pÄ vad han anvÀnde. Han kan mycket vÀl ha bytt ut de som satt i frÄn början.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Well, there you go.

Försök sÄledes att gÄ pÄ dina öron istÀllet för listan pÄ prylar. Annars blir det som du ser bÄde dyrt och krÄngligt.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Tack för alla svar! Hur ska jag stÀlla in stÀrkaren? Eq:n? Kör jag pÄ den cleana kanalen och höjer volymen tycker jag att jag fÄr till ganska hÀrligt crunchljud men inte riktigt dÀr jag vill ha det.

Jag har Àven en Fulltone ocd som jag tror man kan fÄ till ganska hÀrligt ljud med men om man redan har dist pÄ stÀrkaren sÄ blir det ju nÄgot in i helvete nÀr man trycker pÄ den. hmmm.

Jag fÄr vÀl sitta Ä ratta fram och tillbaka ikvÀll Ä se om jag fÄr till nÄgot.

Men mickar behöver jag för som det Àr nu har jag en p90 i halslÀget och en humbucker frÄn en Made in Korea Deangitarr i 1000 kronors klassen.

Kanske en sÄdan hÀr? http://gitarrdelar.se/product_info.php?cPath=59_120_121&products_id=2342

LÀser man beskrivningen verkar den ju lÄta ungefÀr som jag vill, men vad ska jag dÄ ha i halslÀget?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag skulle inte se efter mÀrkesmikar till att börja med. Finns sÄpass mycket bra billiga mikar idag att man kan ifrÄgasÀtta om det Àr vÀrt det. SjÀlv har jag mycket goda erfarenheter av Tonerider, sÄ deras Alnico II Classics skulle sÀkert kunna vara nÄgot.

Vidare ska det vara sagt att det krÀvs en bra förstÀrkare (och högtalare) för att fÄ humbuckers att komma till sin fulla rÀtt. Det Àr antagligen dÀr du borde börja egentligen. Vad har du för förstÀrkare idag? Jag kÀmpade lÀnge med att min Gibson försvann direkt nÀr det kom in fler gitarrer i mixen sÄ jag köpte en Telecaster för att hjÀlpa det, vilken blev min huvudgitarr i tre-fyra Är. Men sedan jag köpte upp mig förstÀrkarmÀssigt sÄ har jag knappt rört telen. Mikarna sÀtter egentligen bara en liten pre-EQ in i förstÀrkaren, varpÄ förstÀrkaren formar den största delen av ljudet vilket sen förÀdlas (eller försÀmras) av vad det sitter för högtalarelement i den.

Vad Àr det för P90 du har i halslÀge idag? NÀr jag byggde en egen skitgitarr sÄ satte jag in GFS Mean 90 efter mÄnga rekommendationer. Trots att gitarren helt byggdes av skitdelar och spelkÀnslan Àr rÀtt usel sÄ mÄste jag nog erkÀnna att det ÀndÄ lÄter bÀttre om den Àn om min Gibson.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

jag spelar pÄ en Blackstar HT-50 genom en Laney 4x12 http://www.thomann.de/se/laney_lv412a.htm

Det var tvÄ p90 frÄn början sÄ det Àr vÀl gibsons egna men jag tyckte det var mer ös i polarens SG sÄ jag satte in en humbucker frÄn en Deangitarr, det blev ösigare men den lÄter lite vÀl metal tycker jag.

Jag vill ha ett ljud liknande detta

Introt Ă€r ju förjĂ€vla gött =) Är det en Fuzz-pedal han anvĂ€nder? NĂ„gra bra modeller?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

FörstĂ€rkaren Ă€r det ju inget fel pĂ„, gillar verkligen mĂ„ngsidigheten hos HT-serien. Dock kĂ€nner jag inte till Celestion Rocket, elementen som sitter i din lĂ„da. Jag skulle nog faktiskt sĂ€tta tillbaka originalmiken om jag vore du, med reservation för att jag inte hört hur den lĂ„ter. Speciellt i och med att du sĂ€ger att du inte ska spela metal. Testade min P90-gitarr alldeles efter att jag skrev det förra inlĂ€gget, och det slog mig vilken klarhet den inbringar jĂ€mfört med min Gibson (den lĂ€t verkligen bĂ€ttre pĂ„ allt utom metal 😕)

Jo, nog Àr det en fuzz allt. Det finns egentligen inte sÄ mÄnga olika grundfuzzsound, dÀremot en massa boutiquevarianter dÀr det gÄr att blanda friskt. Zvex Fuzz Factory Àr en grym fuzz om man gillar mÄngsidighet, annars Àr Big Muff Pi en klassiker. Min personliga favorit Àr Coloursounds Tonebender, gillar man att löda finns en byggsats hÀr.

Sedan ska det vara sagt att nÀr man spelar med fuzz sÄ tar pedalen över ljudet totalt, sÄpass att det knappt spelar nÄgon roll var det Àr för gitarr man spelar pÄ.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag har haft nÄgra olika Gibson LP's och skulle bara vilja inflika att de lÄter inte likadant som en SG, det Àr faktiskt stor skillnad pÄ ljudet frÄn gitarrmodell till gitarrmodell. Min granne har en Gibson SG, som jag fick lÄna ett par veckor nÀr han Äkte ivÀg och tja... det var en hÀrlig gura, kan jag vÀl bara sÀga. Men den varken lÀt eller kÀndes som en Les Paul. Kan inte sÀga exakt vad du skulle byta till för mickar men som nÄgon sa sÄ har Seymour Duncan en del mic's som lÄter jÀkligt fint. I min ESP Phoenix II sitter det SD JB / '59-mickar och de Àr riktigt bra till rock/hÄrd rock.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Ok, jag testar att sÀtta i den gamla miken. Jag tror min smak för gitarrsound har Àndrats sen jag satte in humbuckern.

Funderar pÄ att köpa en ny lÄda. Iaf testa en ny. Rekomendationer? =) Orange lÄdor har jag hört ska vara mkt bra och sÀrskillt till ljudet jag strÀva efter, dock kostar dom pÄ tok för mkt, det vore vÀl om man hittade nÄgon begagnad.

Hur Àr Blackstar lÄdorna tro?

Vilka element Àr att föredra?

Big Muff Àr ju billig sÄ den fÄr jag nog införskaffa. Fuzz Àr ju svinhÀrligt!

Jag gillar bÄde Sg'n och Lp'n men jag gillar nog det skitiga soundet i Sg'n bÀttre.

Tusen tack för alla svar, trevligt med sÄ mkt kunniga mÀnniskor pÄ ett stÀlle =)

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag har haft nÄgra olika Gibson LP's och skulle bara vilja inflika att de lÄter inte likadant som en SG, det Àr faktiskt stor skillnad pÄ ljudet frÄn gitarrmodell till gitarrmodell.

Absolut. Men de Àr betydligt nÀrmare varandra i karaktÀr Àn exempelvis en strata och en LP. Bortsett frÄn de uppenbara skillnaderna i mickar osv, givetvis.

EDIT: Förtydligande.

Redigerat av AnthonyS
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

[...]annars Àr Big Muff Pi en klassiker.

Plus ett pÄ det tipset, jag skulle ocksÄ rekommendera att du testar en sÄdan.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Vilka element Àr att föredra?

Celestions Vintage 30's har fint bett men en midpuckel som kan vara lite svÄr att tÀmja. Som alternativ till dem kan jag varmt rekommendera Warehouse Veteran 30s, som Àr en variant av Vintage 30, fast med lite mindre prominent emfas pÄ mellanregistret. Annars Àr klassiska Greenbacks ofta ett bra alternativ. Det Àr, precis som det andra, en del av en större ekvation i din signalkedja, sÄ olika element funkar olika bra till olika stÀrkare osv.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Celestions Vintage 30's har fint bett men en midpuckel som kan vara lite svÄr att tÀmja. Som alternativ till dem kan jag varmt rekommendera Warehouse Veteran 30s, som Àr en variant av Vintage 30, fast med lite mindre prominent emfas pÄ mellanregistret.

Plussar tillbaka. I min 2x12 kör jag en WGS Veteran 30 för tajthet och bett, sedan en ET-65:a för rockmorret. Live och vid rep lÄter det stort och mÀktigt, vid inspelning brukar jag mika enbart ET-65:an. Tycker att mina inspelade gitarrljud lÄter "som pÄ skiva."

För TS skull sÄ tror jag inte att enbart V30 Àr nÄgot att gÄ pÄ dÄ metal Àr uteslutet. Dock verkar vi dela ljudideal i mÄngt och mycket, sÄ den kombination jag kör skulle nog funka. Annars skulle jag gissa att WGS Reaper skulle kunna vara ett alternativ för en mer modern touch (som blir enklare att fÄnga i och med att man bara kör ett element.) Green Beret, deras version pÄ Greenbacks Àr kanon om man vill köra en riktigt klassisk setup. Vaughn pÄ WGS har en bra youtubekanal dÀr man kan fÄ ett hum om hur deras element lÄter. http://www.youtube.com/user/vskow

HÀr Àr annars en bra video som visar pÄ vilken betydelse just högtalarelementen faktiskt har för ens gitarrljud:

AngÄende att köpa nytt sÄ skulle jag snarare sikta pÄ att byta elementen i den redan befintliga lÄdan. Ingen poÀng i att köpa mer Àn man behöver.

En varning utfÀrdas dock, nÀr man vÀl skaffat sig bra högtalarelement sÄ Àr det vÀldigt jobbigt att bli tvungen att spela genom tex originalelementen i en Peaveykombo.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag tror stenhÄrt pÄ att du ska sÀtta tillbaka orginal P90 micken. PÄ Zeppelin-tiden var det mest sÄna, eller PAF humbucker de körde pÄ. Polarn Àr Gibsonfanatiker och har alltid ett gÀng sÄna, typ tio olika. Men de han vÀljer att spela pÄ brukar alltid bli nÄn med antingen P90 eller PAF, den har mindre outpot Àn de modernare burstbuckrarna mfl. Sitter man o byter mellan de olika Gibson han har blir det sÄ övertydligt att attacken o dynamiken minskar rejÀlt med de mickar som har mer lindning/högre outpot. De modernare har, har tvÀrt emot vad man kan tro sÀmre tryck Àn PAF o P90.

Det gÄr att laborera en hel del med rattarna pÄ gitarren oxÄ, tex köra brytaren i mittlÀget, full ton pÄ halsmicken men minska tonen pÄ stallmicken lite. Eller mittlÀge, full ton pÄ bÀgge, full vol pÄ stallmicken, men minska den pÄ halsmicken.

Fuzz, dÄ borde du testa en MXR Classic 108 fuzz. Den Àr inte sÄ diskantfattig o murrig som de flesta Àr. Efter breaket i detta ljudprov har jag en sÄn pÄkopplad nÀr jag "fÄn-spelar", jag rattar pÄ den samtidigt, sÄ den Àr pÄ Àven nÀr det inte brötar sÄ förbannat. Den Àr byggd som de bÀsta var gjorde förr. Jag har haft Big Muff med flera, den hÀr spöar skiten ur dem tycker jag. Den har en extra knapp som ger ett lyft i diskanten, slÄr man av den lÄter den som typ Big Muff, mkt trÄkigare och mindre anvÀndbart.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Oj jÀvlar, vilken skillnad det var pÄ elementen! Vintage 30 lÀt skönast tycker jag faktist.

Var Àr bÀst att köpa sÄdana? Thomann?

Kan hittas begagnade för en rimlig penning, dock kan de vara ganska slitna. Annars skulle jag rekommendera att du knatar ner till nÀrmaste musikaffÀr och frÄgar om de har det antal du söker till ett bra pris. Om inte kan du gott bestÀlla.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag sĂ„g att lĂ„dan pĂ„ videon inte var sluten, det Ă€r min. Är det nĂ„gon ljudskillnad pĂ„ öppen/sluten lĂ„da?

Ja. Beroende pĂ„ typ av portning har det olika effekt, men det har definitivt betydelse. SjĂ€lv har jag förĂ€lskat mig i min frontportade Custom Audio Amplifiers 2x12. Luftig, men tight, om det nu lĂ„ter vettigt 🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Absolut. Men de Àr betydligt nÀrmare varandra i karaktÀr Àn exempelvis en strata och en LP. Bortsett frÄn de uppenbara skillnaderna i mickar osv, givetvis.

EDIT: Förtydligande.

Visst Ă€r det sĂ„! Jag har aldrig spelat pĂ„ en SG förut men kan ju sĂ€ga att det var en angenĂ€m upplevelse. En sĂ„dan stĂ„r nu pĂ„ listan över gitarrmodeller som ska in i samlingen förr eller senare... 🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Visst Ă€r det sĂ„! Jag har aldrig spelat pĂ„ en SG förut men kan ju sĂ€ga att det var en angenĂ€m upplevelse. En sĂ„dan stĂ„r nu pĂ„ listan över gitarrmodeller som ska in i samlingen förr eller senare... 🙂

ja, de Ă€r sĂ„ sjukt sköna. De har nĂ„gon vĂ€ldigt speciell typ av "honk", en "ljudmassa" som distar sĂ„ otroligt skönt i mĂ„nga stĂ€rkare. Jag har kollat pĂ„ SG och Yamahas SG (den heter ju faktiskt sĂ„ den ocksĂ„), och upptĂ€ckt att de Ă€r ganska lika i tonen. Jag lurar sĂ„ledes pĂ„ en sĂ„n. Men det Ă€r ju tusen andra prylar som stĂ„r i inköpskön och stampar, som alltid... 😑

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

NÀr vi nu Àr inne pÄ SG-snack.. Har jag bara haft otur med de ex jag testat eller Àr halsen sÄdÀr jobbigt platt pÄ alla? Mina hÀnder gillar LP-fetma. Men som stort Sabbathfan sÄ mÄste jag ju skaffa en förr eller senare.

AngÄende Nilssons fuzzande: LÀt grymt tungt i ditt ljudexempel, alldeles lagomt mycket rundgÄng! Det finns en Big Muff som heter Wicker Muff, den har en liknande funktion med switch för att koppla pÄ mer diskant. Det var det största problemet jag hade nÀr jag spelade live, att lÀgga fuzz pÄ en redan distad kanal utan att tappa volym i och med den stackade kompressionen som infinner sig (vilket blir mest tydligt i diskanten.) NÀr jag istÀllet körde fuzzen genom en nÄgot boostad kanal i Boss Line Selector (en hi-tech A/B-box, typ) sÄ tyckte jag dock inte att det var nÄgra problem att tappa diskant. Det var snarare bara effektfullt med ett byte av ljudbild. FrÄn garagecrunch till

i ett stamp 😎 Men alla har vi olika preferenser.

HALMIS: Gillar du V30 och Ă€ndĂ„ vill köpa en ny lĂ„da sĂ„ kan du köpa den hĂ€r för en himla rimlig peng. Öppna upp, se över lödningarna och skruva Ă„t de lösa skruvarna sĂ„ har du en kanonlĂ„da för pengarna!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Normalt kopplar jag mxr fuzzen först sen en Hotcake dist, den

Àr oxÄ en superpedal frÄn 70- talet, den bÀsta distpedal jag hört. Stompar jag pÄ bÀgge tvÄ dÄ jÀklar! Jag ska lÀgga ut ett prov ljuden jag fÄr fram ur mina gitarrgrejer bara jag orkar.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Nu har jag satt i p90'n igen och det lÄter faktist bÀttre, sÀrskillt det cleana ljudet Àr lÄter otroligt bra. TrÄkigt Àr att dom brummar sÄ in i helvete.

TÀnkte köpa mig en Benton 412a med v30 i och en big muff sÄ lÄter det nog kanon sen =)

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

  • 3 veckor senare...

skruva upp stallmicken nÀrmre mot strÀngarna. oftast lÄter halsmicken mer dÄ den ligger nÀrmre dÀr strÀngen faktiskt vibrerar. om du inte kan höja stallmicken sÄ sÀnk halsmicken lite mer mot kroppen. du fÄr mer och mindre output den vÀgen.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...