Jump to content
Annons

Råd angående "köp" ev. inte köp av mac


Ezzet

Recommended Posts

Är kluven och behöver råd.

Har hela sommaren sparat ihop pengar till en iMac 21,5tum 4gb ram 2,5ghz i5 samt ett köp av

Logic Studio till det och diverse andra studiotillbehör.

Idag var första dagen av skolan och jag fick reda på att vi kommer få en mac, alltså en bärbar,

att låna och ha till projekt i skolan men även att ta hem, och efter vad jag har hört kommer vi

ha logic pro på datorn, vet dock inte om det är Studio eller någon annan version.

Jag "sparar" ju mycket pengar på att vänta med min iMac och logic till om 3år när jag går ut

gymnasiet, men är det värt att vänta? Många lär ju säga att det är överdrivet att köpa en mac

nudå istället för att vänta eftersom jag "får" en. Men med tanke på att skärmen lär vara MAX

13tum + att att ha en EGEN dator kan vara mer bekvämt när man vill jobba med musiken så kan

jag inte bestämma mig för köp/inte köp. Hur skulle ni gjort? Kom med råd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Är kluven och behöver råd.

Har hela sommaren sparat ihop pengar till en iMac 21,5tum 4gb ram 2,5ghz i5 samt ett köp av Logic Studio till det och diverse andra studiotillbehör.

Idag var första dagen av skolan och jag fick reda på att vi kommer få en mac, alltså en bärbar, att låna och ha till projekt i skolan men även att ta hem, och efter vad jag har hört kommer vi ha logic pro på datorn, vet dock inte om det är Studio eller någon annan version.

Jag "sparar" ju mycket pengar på att vänta med min iMac och logic till om 3år när jag går ut gymnasiet, men är det värt att vänta? Många lär ju säga att det är överdrivet att köpa en mac nudå istället för att vänta eftersom jag "får" en. Men med tanke på att skärmen lär vara MAX 13tum + att att ha en EGEN dator kan vara mer bekvämt när man vill jobba med musiken så kan jag inte bestämma mig för köp/inte köp. Hur skulle ni gjort? Kom med råd.

Får ni dela på ett visst antal bärbara Macar och låna hem någon av datorerna ibland?

Eller får alla elever sin egen Mac med Logic på?

Om det sistnämnda hade jag väntat med iMac och lagt pengarna på tangentbord, mus, en extra bildskärm i bekväm storlek och ett bra ljudkort.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Får ni dela på ett visst antal bärbara Macar och låna hem någon av datorerna ibland?

Eller får alla elever sin egen Mac med Logic på?

Om det sistnämnda hade jag väntat med iMac och lagt pengarna på tangentbord, mus, en extra bildskärm i bekväm storlek och ett bra ljudkort.

Vi får varsin 🙂 En extra bildskärm, måste man ha en från apple då? Är det lätt att koppla så att det går snabbt och lätt att koppla in när man ska arbeta på den större skärmen? 🙂 mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Om din bildskärm har DVI-ingång, visst.

Macen hittar skärmen när du stoppar i kabeln. Stäng av skärmdubblering så du får två separata skärmar. Då kan du ha t ex mixerbordet på 13"-skärmen och övriga fönster på din stora skärm.

Extra tangentbord gör att det blir mer ergonomiskt att sitta på lagom avstånd och ställa den bärbara intill den stora skärmen.

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Totalt vansinnigt att köpa en egen dator om du får låna en helt OK dator med programvara. Har man studentrabatt så kan det iofs vara en vettig ide att köpa programvaran. Annars är det nog bäst att spara slantarna och köpa datorn när du blir av med lånedatorn. Eller använd pengarna till något annat vettigt. Datorer är förbrukningsmaterial och ren kapitalförstöring.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för era råd, jag kommer förmodligen köpa till skärm m.m och jobba med skoldatorn, men först får jag ju se om den har Logic osv.

När man kollar efter skärmar på nätet står det inte i beskrivningen om det finns dvi eller vga ingång 😊 Inte dom jag kollat på elgiganten i alla fall..

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för era råd, jag kommer förmodligen köpa till skärm m.m och jobba med skoldatorn, men först får jag ju se om den har Logic osv.

När man kollar efter skärmar på nätet står det inte i beskrivningen om det finns dvi eller vga ingång 😊 Inte dom jag kollat på elgiganten i alla fall..

Eller ursäkta mig... verkar vara usb port? 😳 Behöver man ingen adapter då? 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Eller ursäkta mig... verkar vara usb port? 😳 Behöver man ingen adapter då? 😮

En del bildskärmar har en inbyggd USB-hubb för att koppla in tangentbord och mus så du kan koppla in dem i samma USB-kontakt i datorn.

Bildöverföringen till skärmen går inte över USB.

Hur stor skärm ska du ha? Eller, på vilket avstånd från skärmen ska du sitta?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag körde i två år 15" MacBook Pro och extern skärm. Funkar utmärkt. Pluggar och sånt på lilla skärmen, arrangemangsfönster med alla spår på stora skärmen. Det du kan överväga är ett litet stativ för den bärbara för att få upp dess skärm i höjd med den externa (och frigöra lite bordsutrymme). Jag körde med ett stativ från Griffin.

Lägg pengarna på skärm, externt tangentbord, bra analoga prylar (mick, externt ljudkort, närfältsmonitorer), och kanske ett litet kontrollbord.

Se också till att göra backup på dina projekt hemma om du ska släpa laptopen till plugget hela tiden.

Gällande att öppna Logic-projekt i olika versioner. Det är komplicerat. Generellt så funkar det att öppna projekt mellan samma versionsnummer, t.ex. mellan Logic Pro 9 och Logic Express 9. Problemet är alla inbyggda instrument och effekter. De skiljer sig så när du öppnar ett Pro-projekt i Express så kan du ge dig fasen på att en handfull spår inte funkar för att instrument och effekter saknas.

Link to comment
Dela på andra sajter

En del bildskärmar har en inbyggd USB-hubb för att koppla in tangentbord och mus så du kan koppla in dem i samma USB-kontakt i datorn.

Bildöverföringen till skärmen går inte över USB.

Hur stor skärm ska du ha? Eller, på vilket avstånd från skärmen ska du sitta?

Jag siktar nog på 21-24tummare någonting, 50-75cm från skärmen kanske, svårt att avgöra..

Gällande att öppna Logic-projekt i olika versioner. Det är komplicerat. Generellt så funkar det att öppna projekt mellan samma versionsnummer, t.ex. mellan Logic Pro 9 och Logic Express 9. Problemet är alla inbyggda instrument och effekter. De skiljer sig så när du öppnar ett Pro-projekt i Express så kan du ge dig fasen på att en handfull spår inte funkar för att instrument och effekter saknas.

Där är ju ett problem... Men Studio är väl det mest välutrustade Logic men det kanske ändå inte har effekterna andra billigare versioner har.. "Logic Studio features Logic Pro 9, MainStage 2, Soundtrack Pro 3" Betyder det att om skoldatorn har Logic Pro 9 så är allt tiptop? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

En till sak att tänka på! Den MacBook du kommer att få, har Thunderbolt!

Så köper du en Thunderboltskärm så får det en del anslutningar på den!

Thunderbolt är PCI-E i kabelform kan man säga!

Denna 27-tumsskärm har följande anslutningar:

3 st USB 2.0-portar

1 st FireWire 800-port

1 st Gigabit Ethernet-port

1 st Thunderbolt-port att koppla vidare andra enheter med thunderboltanslutningar. Typ ljudkort, extern hårddisk eller varför inte ytterligare skärm?! 🙂

Läs mer om det här: http://www.apple.com/se/displays/

Lycka till 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

En till sak att tänka på! Den MacBook du kommer att få, har Thunderbolt!

Så köper du en Thunderboltskärm så får det en del anslutningar på den!

Thunderbolt är PCI-E i kabelform kan man säga!

Denna 27-tumsskärm har följande anslutningar:

3 st USB 2.0-portar

1 st FireWire 800-port

1 st Gigabit Ethernet-port

1 st Thunderbolt-port att koppla vidare andra enheter med thunderboltanslutningar. Typ ljudkort, extern hårddisk eller varför inte ytterligare skärm?! 🙂

Läs mer om det här: http://www.apple.com/se/displays/

Lycka till 🙂

Har också sett apples skärmar men inte i min prisklass riktigt 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Har du registrerat ett Apple-ID? Med en mailadress du alltid kommer att behålla i framtiden? Dvs. ingen skoladress.

Du får en gratis mailadress i iCloud annars, användarnamn@me.com som du kan använda som Apple-ID.

Använd detta konto för att köpa Logic i App Store. Nu blir Logic alltid knutet till ditt privata Apple-ID och du kan använda det på dina framtida Macar som använder detta ID.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...