Jump to content
Annons

Någon som är bra på mixa?


Johan Brynte

Recommended Posts

Annons
  • 3 månader senare...

rom byggdes inte på en dag.. det gör inte en producent heller.. träna och försök och det kommer så småningom 😉

finns youtube bla.. sedan handlar det mesta om gehör, och kunskap om mixnings instrumenten.. gå igenom help funktionerna i FLs effekter och läs vad som står så kommer du så småningom att veta det mesta om varje effekt 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

Youtube is your friend. Sök hur dina olika ljud generellt bör skäras i EQ:n.

Jag börjar alltid min mixning lågt. Höj försiktigt nivåerna på kanalerna och ha samtidigt koll på db-nivån på masterkanalen. Märker du att det börjar bli grötigt bör du antagligen skära bort vissa frekvenser som flera ljud delar på. Högst sannolikt att det är därför det blir grötigt. Om det är House du håller på med, exempelvis, måste du lämna rum för kicken, basen, percussion och syntarna inom de olika banden. Börja försiktigt. Ge kicken mestadels de allra lägsta frekvenserna, basen de låga och syntharna mid+high. Därefter, eller innan, bör du även panorera ljuden för att få en större ljudbild att leka med. Sedan är mastringen en senare femma.

Men som sagt, liksom alla nya, så är youtube en nästintill oändlig kunskapskälla. Jag önskar att jag förstod det tidigare. Ingen här kan förklara sådana 'stora' ämnen på ett konkret och enkelt vis, samtidigt som alla har olika uppfattningar om det. Du borde ganska omgående hitta de bättre guiderna genom att söka 'Mixing house tutorial FL studio' eller 'mixing FL studio'. Allt jag lärt mig kommer i väldigt hög utsträckning från Youtube.

Redigerat av dreas
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...