Jump to content
Annons

Världens bästa drumplug släppt!


Bass

Recommended Posts

Jag skulle nog vara försiktig med vad jag la upp för ljudfiler på hemsidan som demonstration om jag ville konkurrera med jättarna på marknaden. För jag är hemskt ledsen, men de filerna som du länkade till nu lät verkligen horribelt tyvärr. Det är mycket möjligt att det går att få skitbra ljud ur pluggen, men borde inte de som ligger bakom (vet inte hur inblandad du är i detta) ha nog med musikaliskt öra att höra att detta låter alldeles för dåligt för att skylta med? Om det är samma personer som varit inblandade i samplingen av trumljuden så blir man ju lite tveksam till pluggens kompetens.

Ett bra första intryck är ju viktigt för konsumenter även i denna bransch. Lyssna på konkurrenternas demos och jämför så hör ni ju själv. Där har ju proffs varit framme och man får verkligen veta vad pluggen går för.

Sen som ovan, priset vs hur det faktiskt låter gör ju inte saken bättre heller. Toontrack får väl räknas som en av de större konkurrenterna här och det är väsentligt mycket billigare, du får många fler trumset för pengarna och dessutom låter det bättre om man ska lita blint på vad som finns att tillgå på hemsidorna.

Skitkul verkligen dock att ni gett er in på detta och ni kan verkligen ha nåt riktigt bra på G i framtiden! Stor respekt också att ni/du kommunicerar med konsumenterna direkt såhär också. Hoppas bara att ni inte blir sura för att man kommer med kritik utan att ni kan vända mig, och de andra som är skeptiska. För man kan aldrig ha för många trumpluggar i sin arsenal 😉

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Die Hard (oregistrerad)

Ja, undrar hur dom ska överträffa sig själva?!

De har gjort det förr och kommer att göra det igen. Det är nog en stor anledning till att det inte har släppts någon 3:a än. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Ett bra första intryck är ju viktigt för konsumenter även i denna bransch. Lyssna på konkurrenternas demos och jämför så hör ni ju själv. Där har ju proffs varit framme och man få veta vad pluggen går för verkligen

Med tanke på hur bortskämda vi är idag så är det ett måste, att man får den där wowfaktorn. Det hade man fått av det här för 10 år sen men inte idag efter att lyssnat på demosarna. Och med tanke på priset är det än viktigare att demo håller allra högsta kvalitet. Annars går man någon annanstans. Det höga priset kommer att skrämma bort många också och det är svårt att motivera för ett sånt högt pris när andra håller lika hög kvalitet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej alla, jag har testat en del kända trumpluggar men får aldrig kläm på skiten hatar dessutom all programmering å tweaks som stjäl viktig kreativ tid då jag är både lat/bekväm och framförallt anser att riktiga trummor är så mkt bättre och roligare att spela in med rätt snubbe vid stockarna, bara som en liten motpol samtidigt som jag är väl medveten om att det går att få till jävligt schyssta grejor med sånt här om man nu orkar och alla inte kan smälla upp ett trumset i sin lilla vrå var dom nu bor...för mig är, har alltid varit och kommer alltid förbli the real thing, givetvis samma sak med piano/flygelsamplers som jag är rent allergisk emot, digitalskit i all ära ;-)

Respekt till fabrikören som valt att här kommunicera öppet, keep it on det gagnar alla!!!

Redigerat av Florian le Sage
Link to comment
Dela på andra sajter

den som vill emulera inspelning av ett akustiskt set

Och sedan bounca ut pukspåren för att klippa och fada som man är van vid vid truminspelning? Den biten slipper jag gärna med en trumplugg.

För min del känns det lite som sagt att man tar det lite för långt för att det ska finnas någon praktisk nytta i det. Nåväl, alla inställningsmöjligheter är väl i grunden något bra och hur man väljer att använda dem är väl upp till var och en. Ska bli intressant att se när det börjar dyka upp lite recensioner och ljuddemos på den här pluggen.

/Halkbi

Link to comment
Dela på andra sajter

CentipeakDev (oregistrerad)

Hej,

Roligt att diskussionen fortsätter kring programmet. Vi tar in all feedback vi får, så tack för att ni tycker till.

Vår vision med programmet har redan från början varit att skapa en trumsampler med väldigt oprocessade trummor i grunden och sedan lämna all processning och skulpterande av ljudet till användaren med hjälp av inställningar av micar, envelopes, pitch och effekter. Detta gör att ett av våra trumset kan låta väldigt annorlunda beroende på vad man väljer att göra med det. Vi förstår så klart att alla inte kommer vilja sitta och svettas i timmar med att hitta det perfekta soundet så därför har vi startat en preset exchange där användarna själva laddar upp sina presets och där kommer vi även bjuda in duktiga producenter som får göra nya uppsättningar presets så att man lätt kan komma åt det sound man vill utan att skruva själv.

Vi förstår även att alla inte kommer gilla det här konceptet men för dem finns ju redan andra produkter att välja på. 🙂

Johan Öfverstedt

Lead Developer

Centipeak

Link to comment
Dela på andra sajter

Och sedan bounca ut pukspåren för att klippa och fada som man är van vid vid truminspelning? Den biten slipper jag gärna med en trumplugg.

För min del känns det lite som sagt att man tar det lite för långt för att det ska finnas någon praktisk nytta i det. Nåväl, alla inställningsmöjligheter är väl i grunden något bra och hur man väljer att använda dem är väl upp till var och en. Ska bli intressant att se när det börjar dyka upp lite recensioner och ljuddemos på den här pluggen.

/Halkbi

Jag använder BFD 2 och där går det att stänga av allt läckage mellan de olika mickarna (om man skulle vilja det). Det borde väl vara så i andra program också.

Men jag tycker att om man vill efterlikna en riktig truminspelning, så vill man ha lite läck.

Men så klart finns ju andra preferenser, typ Phil Collins-soundet, där han lägger en gate på varenda trumma.

Mvh/Peter

Link to comment
Dela på andra sajter

CentipeakDev (oregistrerad)

Hej,

Vi har lyssnat på den feedback vi har fått och valt att säkna priset dramatiskt på tilläggstrumsetten från $79 excl. moms till $39 för att göra hela paketet mer prisvärt.

Johan Öfverstedt

Lead Developer

Centipeak

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Och sedan bounca ut pukspåren för att klippa och fada som man är van vid vid truminspelning? Den biten slipper jag gärna med en trumplugg.

Vad är det som säger att man vill slippa allt läckage från pukorna till 100%? Går ju utmärkt att ställa in hur mycket med t ex SD istället för använda gate.

Link to comment
Dela på andra sajter

Allt är ju så klart en smaksak, men det är bra att ha klart för sig att en "gate" kan användas till så mycket mer än att bara skala bort "skräp"/läckage-ljud. Det går att förändra hur ljudet ska framstå, t.ex. skapa mer "punch", eller mjuka upp attacker, förändra hela "känslan" etc... Å andra sidan kan man lika enkelt förstöra ljud om man inte förstår "gate"-funktionerna, och vad som går att "få fram" av en "gate".

Absolut! Man kan ju förändra ljudet väldigt mycket med gatear.

Link to comment
Dela på andra sajter

CentipeakDev (oregistrerad)

För egen del skulle jag inte vilja ha en trumplugg utan "bounce"-funktion av alla micar. Varenda [edit] mic/läck (overhead) ska ut på varsin kanal, så långt det går 🙂 Jag skulle heller aldrig använda effekter och liknande i själva pluggen. Det är en mix-detalj, enligt mitt arbetssätt i alla fall 🙂

/Mikey

I Drum Experience kan man utan problem bounca ut upp till 32 olika micar/bleeds om man så önskar. Vill man å andra sidan inte ha med bleeds att göra alls, kan dom micarna stängas av trumma för trumma så att man bara behåller det man faktiskt vill använda.

Johan Öfverstedt

Lead Developer

Centipeak

Link to comment
Dela på andra sajter

CentipeakDev (oregistrerad)

Sorry Johan, menade inte att vara elak. Jag tyckte den var grymt rolig. 🙂

Ingen fara 🙂 Skrattade själv när jag såg den här.

Johan Öfverstedt

Lead Developer

Centipeak

Link to comment
Dela på andra sajter

CentipeakDev (oregistrerad)

Schysst plugg. Skulle va kul att höra hur den lät med nån som kunde programmera/spela trummor.

Vi har börjat skapa en rejäl uppsättning demon. På vår Soundcloud finns än så länge ett Fusion Rock groove. Mer kommer inom väldigt kort. Man även gå in på avdelningen Preset Exchange på vår sida och höra demon från några av våra presets.

Soundcloud-sidan finns här: http://soundcloud.com/centipeak

Johan Öfverstedt

Lead Developer

Centipeak

Link to comment
Dela på andra sajter

CentipeakDev (oregistrerad)

Oj, det blev lite missförstånd.

Jag menade så klart inte att Er nya plugg inte kunde det, jag menade att det är för mig en självklarhet att "bounca" och att "bounce"-funktioner är viktiga (åter igen för mig) 🙂

Lycka till med pluggen 🙂

/Mikey

Aha. Missförstånd uppstår så lätt. 🙂

Tack så mycket för lyckönskningarna!

Johan Öfverstedt

Lead Developer

Centipeak

Redigerat av CentipeakDev
Link to comment
Dela på andra sajter

Kanonbra att det inte är färdigproducerat, som många andra är - utan man är fri att skapa soundet själv istället. 🙂

Jag hittade inget om det (letade kanske inte tillräckligt noga...), men går det att få ut trummorna separat så att man kan mixa i Cubase-mixern istället för att använda pluggens mixer - eller skickas det bara ut en stereomix av allt?

Link to comment
Dela på andra sajter

CentipeakDev (oregistrerad)

Kanonbra att det inte är färdigproducerat, som många andra är - utan man är fri att skapa soundet själv istället. 🙂

Jag hittade inget om det (letade kanske inte tillräckligt noga...), men går det att få ut trummorna separat så att man kan mixa i Cubase-mixern istället för att använda pluggens mixer - eller skickas det bara ut en stereomix av allt?

Hej Claes,

Tack för dom uppmuntrande orden!

Man måste gå via bussarna (som finns längst ner) i programmet, men varje buss kan gå ut till en egen output till hosten.

Johan Öfverstedt

Lead Developer

Centipeak

Link to comment
Dela på andra sajter

CentipeakDev (oregistrerad)

Nu har vi också fått upp en Arena Rock-demo och några andra demos på vår Soundcloud (www.soundcloud.com/centipeak)

Johan Öfverstedt

Lead Developer

Centipeak

Link to comment
Dela på andra sajter

CentipeakDev (oregistrerad)

Undrar fortfarande varför dessa fantasinamn på trumkiten? istället för vad det är för trumma/trummor som blivit samplade?

Förlåt att jag missade att besvara din fråga tidigare. Vårt val har helt enkelt varit att döpa trumkiten efter avsett användningsområde eller genre för att då är det lättare att se vilken roll det trumsettet skulle kunna spela i sin egen arsenal.

Johan Öfverstedt

Lead Developer

Centipeak

Redigerat av CentipeakDev
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Frågan är varför man skulle betala för pluggar att använda i drumpluggen när man lika gärna kan köpa vilka som helst fristående mixpluggar? Trodde de ingick drumpluggen. Med tanke på ett redan högt pris är det nog lite svårt att motivera att man ska köpa de pluggarna. De är varken bättre eller sämre än andra(fast pluggtillverka påstår att just deras är de allra bästa som finns).

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...