Jump to content
Annons

Apple nxt gen MBP 2012


ton-not

Recommended Posts

Apple avslutade precis sin WWDC. Mycket nytt. Det som var nog mest intressant var next generation Macbook Pro (som äntligen har genomgått en rejäl revision)

17" är nu mer skrotad. Ist så har Apple utvecklat en ny Macbook Pro som kallas next generation.

Väldigt tunn, 1.8 cm och väger 2 kilo!

Intel Ivy Bridge 2.3GHz eller 2.6GHz quad-core Intel Core i7 processor

Det som är intressat är den optiska läsaren (cd/dvd) är nu borta för gott.

Retina display med 220 dpi, dubbelt upp än tidigare på 15"skärm, över 5 miljoner pixlar. 2880x1800

NVIDIA GeForce GT 650M with 1GB of GDDR5

Flashhårddisk upp till 768GB

Ramminne upp till 16GB

2 stycken Thunderbolt och dessutom 2 stycken USB 3.0

HDMI-port

SDXC card slot

Wifi och bluetooth 4.0

Och adaptrar till firewire och nätverk finns att köpa löst!

Nyheten är ganska fräsch och det är denna info som finns nu.

Apple store har ännu inte öppnat. Men väl den gör det så finns det mer info om priser.

Tills vidare kan ni läsa om nya MBP här:

http://www.apple.com/se/macbook-pro/

Det blev heller inget nytt om iMac. Mac Pro fick en blyg liten uppdatering!

Redigerat av ton-not
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Den där datorn är så het. Plugga en Thunderbolt-hårddisk och kör.

Men - en av dagens spännande nyheter är den lilla Thunderbolt-till-Firewire-adaptern. Nu blir det möjligt att koppla Firewire-ljudkort MacBook Air. Även tidigare generationer av datorn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men - en av dagens spännande nyheter är den lilla Thunderbolt-till-Firewire-adaptern. Nu blir det möjligt att koppla Firewire-ljudkort MacBook Air. Även tidigare generationer av datorn.

För oss på forumet är det nog den hetaste nyheten som kom. 🙂

Men jag tror nya MacBooks som som är lite hetare samt Mountain Lion och iOS6 kommer vara till viss nytta också. </underdrift>

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är på jakt efter en ny dator och har kikat in de nya modellerna. Datorn ska användas till Logic Pro, Illustrator, Photoshop samt möjligen Final Cut. Är enbart på jakt efter en bärbar dator.

Vill helst inte betala 22 000+ för en bärbar dator. Klarar jag mig möjligen på en Macbook Air 13" med i7 och 8gb ram eller är NextGn att föredra prestanda-mässigt? Jag är förtvivlad över att den inte släpptes som 13". 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

13" MBP 2.9 GHz i7 och 8 GB RAM är maskinen du väljer då.

är NextGn att föredra prestanda-mässigt?
Nej, inte prestandamässigt - bara ur synpunkter såsom bildskärm (vilket kan vara härligt för Photoshop och Final Cut), vikten (eftersom du varken har hårddisk eller optisk läsare) och flashlagringen.

Men "vanliga" MacBook Pro har Firewire och Gigabit Ethernet utan att använda adapter så där vinner den poäng hos oss. USB 3 och Thunderbolt likaså.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Linus, men en MBP 13" känns inte riktigt på sin kant för tillfället,

alldeles för orolig andrahandsmarknad på grund av avsaknaden av retina-skärm. 🙁

Det som är mitt största orosmoment är att en Air inte skulle klara av att "driva" programmen.

Är det möjligtvis någon som arbetar med en Air som kan ge sina synpunkter?

En i7 med 8gb samt ssd lär väl flyta på ganska bra om jag inte har helt fel?

Redigerat av Ludwig Koz
Link to comment
Dela på andra sajter

Det som är mitt största orosmoment är att en Air inte skulle klara av att "driva" programmen.
Det beror helt och hållet på vad du gör.

En 13" MacBook Air med Core i5-3427U (1,8 GHz) är prestandamässigt tre gånger så snabb CPU som min gamla MacBook Pro med Core2 Duo 2,2GHz - och den har ändå hållt för stora projekt.

Men visst, nya MacBook Pro 13" är med sina fyra kärnor dubbelt så snabb som 13" Air:en och därmed mer prisvärt och mer hållbart i längden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så att jämföra en Macbook Air 13" 2.0 Ghz Dual-Core i7 8 gb ram med en Macbook Pro 13" 2,9 Ghz Dual-Core i7 8 gb ram är fel? Känns ju så värdelöst att köpa en MBP utan Retina nu.

Kan rekommendera Geekbench för att jämföra CPU- och RAM-prestanda mellan olika Apple-datorer.
Link to comment
Dela på andra sajter

Minns inte om det står i den andra tråden om MBP 2012 här på forumet, men värt att tänka på om och när ni ska köpa är att den inte går att uppgradera i efterhand. Ramminnen, batteri, osv sitter fastmonterat och går inte att byta. När batteriet är slut efter något tusental laddningar får du köpa en ny dator. Det ser alltså ut som att man behöver välja värstingmodellen för att få en som håller.

Link to comment
Dela på andra sajter

När batteriet är slut efter något tusental laddningar får du köpa en ny dator.

Nej nu har du rejält fel. Batteriet klarar minst 1000 laddningar. När det inte funkar längre så kan du få det utbytt hos en auktoriserad applereparatör.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej nu har du rejält fel. Batteriet klarar minst 1000 laddningar. När det inte funkar längre så kan du få det utbytt hos en auktoriserad applereparatör.

Och "något tusental" är mindre än 1000, eller hur räknar du?

Ja, det har kommit fram nu. Det kostar €199 (1760 kr) att byta batteri i MBP2012 jämfört med €129 (1140 kr) för tidigare modeller.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...