Jump to content
Annons

Passiva gitarr mickar för metal


Drängen

Recommended Posts

Jag har aldrig haft en aning om vad det sitter för mikrofoner på mina gitarrer. På min V sitter det visst Seymor Duncans. Den kittlar dödsskönt i kistan.

Min första gitarr var en chockrosa Kramer med EMG och Floyd Rose. Jag jobbade en hel sommar med att plocka ogräs för Enköpings Kommun för att ha råd med den. 20 spänn i timmen tjänade jag. 1996. Ja, jag kände mig som en slav, men det var nån grej i nåt slags program för "värstingar", haha.

Redigerat av Frekvensspektrumanalysator
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ok. Är gitarrerna så dynamiska att det stör ljudbilden är de ju per definition för dynamiska. Dock är jag inget fan av den jämna strömmen av mosat metal-scoop som många gitarrister och metal-band presterar idag. Men smaken ör som baken. Ska det vara metal håller jag med om att det inte ska vara farfars telecaster och fendercombo med transienter som får öronen att gråta efter första kvintackordet. Det ska absolut vara ett visst mått av "mos". Men det ska också vara liv, och höras att det finns en människa där bakom gitarren.

Jag tror du mer tänker på en bra gitarrist som kan spela bra. Inte sönderediterat som allt är idag.

Jag sätter en peng på i princip alla bra produktioner du gillar är Emg 81 mickar i vilket fall 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

annars så är min absoluta favorit bland moderna cleana metalproduktioner denna låten:

http://www.youtube.com/watch?v=-NoGJxc-hZs&feature=relmfu

Svårspöad på alla sätt.

Vad kan det vara för gitarrmick? Vet att han kör Flying V 😉

EDIT: Duncan Zebra 59 är det. Kryss i shoppinglistan.

EDIT2: Kuriosa. Skivan är inspelad hemma hos sångaren.

Redigerat av Frekvensspektrumanalysator
Link to comment
Dela på andra sajter

när man kör med så mkt dist som i metal kommer skillnaderna mellan olika pickups vara rätt små alltså. Det är inte någon revolutionerande skillnad mellan olika pickups direkt. Jag tror man kan få till ett bra metallsound ur de flesta seymour duncans eller dimarzios humbuckers, det är små nyansskillnader som man får ta ställning till om man gillar eller inte bara. Lyssna på videon där i början som die hard la upp, de flesta låter ju bra lixom. Det är dock större skillnad mellan aktiva och passiva, och jag föredrar passiva any day! 🙂

EDIT: bra exempel frekvensspektrumanalysator, låter ju bra det där trots pickups som inte är direkt "rekommenderade för metal".... 59 är ju en "vintage"-mick hehe. Och gibsonmickarna är också guld, låter ju lika bra både för old school rock som metal. Bra pickups! =)

Redigerat av Limpan
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror du mer tänker på en bra gitarrist som kan spela bra. Inte sönderediterat som allt är idag.

Jag sätter en peng på i princip alla bra produktioner du gillar är Emg 81 mickar i vilket fall 😛

För det första har du ingen aning om vad jag tänker på, och för det andra så har du ingen aning om vilka produktioner jag gillar. Men när argumenten tryter brukar ju sandlådesnacket komma igång.

Link to comment
Dela på andra sajter

när man kör med så mkt dist som i metal kommer skillnaderna mellan olika pickups vara rätt små alltså. Det är inte någon revolutionerande skillnad mellan olika pickups direkt. Jag tror man kan få till ett bra metallsound ur de flesta seymour duncans eller dimarzios humbuckers, det är små nyansskillnader som man får ta ställning till om man gillar eller inte bara. Lyssna på videon där i början som die hard la upp, de flesta låter ju bra lixom. Det är dock större skillnad mellan aktiva och passiva, och jag föredrar passiva any day! 🙂

EDIT: bra exempel frekvensspektrumanalysator, låter ju bra det där trots pickups som inte är direkt "rekommenderade för metal".... 59 är ju en "vintage"-mick hehe. Och gibsonmickarna är också guld, låter ju lika bra både för old school rock som metal. Bra pickups! =)

Yes, 59an är, som jag skrev i ett tidigare inlägg riktigt bra. Och även Gibsons lite "snällare" varianter får jobbet gjort utan problem. I min första gura, en väldigt sliten Gibson Les Paul Studio, satt 490r och 490t. Funkade till snudd på allt (i den mån man kunde spela "allt" när man först började), och behöll separationen högt upp i gainnivåerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Visa mig en metal platta som har dynamiskt ljud som låter bra..

Om du ger mig en utan dynamik som låter bra.. (men jag skickar en platta ändå)

För övrigt ett av dom absolut bästa trumljuden ever.

Edit: Inspelad i en liten "crapstudio" i San Francisco för 500 dollars 1992.

http://www.youtube.com/watch?v=d4fkEFhMz9c&feature=related

Redigerat av Frekvensspektrumanalysator
Link to comment
Dela på andra sajter

I faded-modellen av Flying V satt iaf förut en mcik som hette 500t i stallposition. Den var riktigt kul till metal.

500t är inte kul någonstans tycker jag, tunn och spretig i ljudet, jag bytte min 500t i min Classic till en Duncan Custom.

I andra gibben kör jag Duncan distortion.

Link to comment
Dela på andra sajter

när man kör med så mkt dist som i metal kommer skillnaderna mellan olika pickups vara rätt små alltså. Det är inte någon revolutionerande skillnad mellan olika pickups direkt. Jag tror man kan få till ett bra metallsound ur de flesta seymour duncans eller dimarzios humbuckers, det är små nyansskillnader som man får ta ställning till om man gillar eller inte bara. Lyssna på videon där i början som die hard la upp, de flesta låter ju bra lixom. Det är dock större skillnad mellan aktiva och passiva, och jag föredrar passiva any day! 🙂

EDIT: bra exempel frekvensspektrumanalysator, låter ju bra det där trots pickups som inte är direkt "rekommenderade för metal".... 59 är ju en "vintage"-mick hehe. Och gibsonmickarna är också guld, låter ju lika bra både för old school rock som metal. Bra pickups! =)

Revolutionerande skillnad mellan dom är det ju så klart inte. Men det är det inte mellan Ferrari och Volvo heller. Ändå är Ferrarin bättre på banan en vad Volvon är, och Volvon är aningen smidigare att åka till Ica med. Bil som bil, eller?

Vad spelar du med för gitarr nu? och vad sitter det för pickups i den nu? Satt dom där från början eller har du bytt?

Link to comment
Dela på andra sajter

500t är inte kul någonstans tycker jag, tunn och spretig i ljudet, jag bytte min 500t i min Classic till en Duncan Custom.

I andra gibben kör jag Duncan distortion.

Ligger nog något i det. Jag körde den till 80's hair och shred, och då passade den bra. Den fyller nog inte ut i botten om det är frågan om modernt chug. Bra påpekande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Revolutionerande skillnad mellan dom är det ju så klart inte. Men det är det inte mellan Ferrari och Volvo heller. Ändå är Ferrarin bättre på banan en vad Volvon är, och Volvon är aningen smidigare att åka till Ica med. Bil som bil, eller?

Vad spelar du med för gitarr nu? och vad sitter det för pickups i den nu? Satt dom där från början eller har du bytt?

Jag har haft en ltd EC-401 (les paul-style) med seymour duncan JB och 59 i. Gitarren helt i mahogny med limmad hals. Varm ton. Lät trevligt med dessa pickups.

Nuvarande "hårdrocks"-gitarren är en Ibanez RGA42 som jag slängde ur skräpmickarna och har satt dit Dimarzio AT-1 i stall och en PAF pro i hals. Lirar nerstämt och tycker de låter bra. AT-1 är lite lik Dimarzio Breed, tydlig sträng men varm i tonen och rätt mycket mid fast den har mindre output än Breed. Ibanez RGA är ju en "superstrat" med lönnhals och kropp i mahogny, klingar väldigt fint akustiskt och bra sustain.

Sen har jag en fender statocaster (eller "partocaster" då jag bytt ut halsen till en warmoth) där jag har Area 61-pickups, noiseless mickar som faktiskt låter single coil. Den vill jag ska låta rätt bright och twangy men funderar på att smälla dit en humbucker i stall-läget. Funderar på en Custom Custom då jag tror den passar gitarren rätt bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Nuvarande "hårdrocks"-gitarren är en Ibanez RGA42 som jag slängde ur skräpmickarna och har satt dit Dimarzio AT-1 i stall och en PAF pro i hals.

Ja tyvärr så är det med Ibanez att stockpickuperna är skräp på flera modeller. Även på en del av dyrare modellerna.

Redigerat av Die Hard
Link to comment
Dela på andra sajter

Nuvarande "hårdrocks"-gitarren är en Ibanez RGA42 som jag slängde ur skräpmickarna och har satt dit Dimarzio AT-1 i stall och en PAF pro i hals.

Har en RGA42 jag också. Stoppade i ett par Seymour Duncan AHB-3.

Lyckadess ställa till med något tok under installationen. Det sprakar nå grönjävligt när man kommer åt poten. Så det mickbytet var ju inte så lyckat.

Men annars tycker då jag att det är en förbannat trevlig gitarr för pengarna.

Haha kom på mig själv lite här. Ibanez mtm2 (Thomson), AHB-3 (Thomson) och pengar till en Orange Jim Root terror ligger reserverade.

Trots att man inte lyssnat på Slipknot sedan Iowa. Hahaha ja jävlar!

Men hur trevligt är det inte med en Rockerverb i terror format? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Tesla pickups kostar typ 600-700kr set och är jättebra. Säljs billigast i sverige på www.gpartz.com anledningen till att dimarzio och seymour duncan är lite dyrare är pga allt deras reklam och sponsring av artister.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja tyvärr så är det med Ibanez att stockpickuperna är skräp på flera modeller. Även på en del av dyrare modellerna.

Ja det där är verkligen anmärkningsvärt. Jag har suttit och testat flera av deras nyare RG-modeller i 10.000+-klassen och blivit ärligt förvånad över hur skräpiga mickarna är. Dålig separation, begränsad frekvensrespons. Och lite "muddiga". Skärpning, Ibanez.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
  • 4 år senare...
Die Hard (oregistrerad)

Gammal tråd men alltid kul väcka upp igen och se vad som hänt för trådskaparen och övriga om de bytt några mickar.. Bytte för några år sen till Lundgren M6 och halsmicken till den, som inte verkar finnas längre, i min ESP. Helt grymma mickar! Kommer aldrig byta bort dem..Bra bredd i dem också. Idag finns ju även Black Winter och Nazgul/Sentient som alternativ till aktiva mickar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...