Jump to content
Annons

Passiva gitarr mickar för metal


Drängen

Recommended Posts

Som rubriken lyder är jag på jakt efter ett par passiva mickar till min Ibanez mtm2.

Ett par mickar som passar bra till modern metal tex Slipknot, In flames, The Haunted, Soilwork osv osv.

Jag har sneglat lite på Seymour Duncan sh-6 Distortion. Är det någon som provat dessa?

Jag skulle gärna vilja höra om just din erfarenhet och rekommendationer kring passiva pickups!

Tack på förhand!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Kort och spontan motfråga: Pickups för en viss genre? Finns det verkligen?

Jag väljer pickups efter egna preferenser och vilken gitarr man sätter dem i med tanke på hur gitarren låter akustiskt, som mycket beror på träslag t.ex. Senaste inköpet Dimarzio AT-1 i stall och PAF pro i hals som jag tycker funkar utmärkt i min gitarr och jag spelar allt möjligt, men på senare tid mestadels melodisk metal.

Seymour Duncan har jag provat en del oxå.

SH-6 Distortion har jag tidigare haft dåliga vibbar av men efter att ha hört dem i lite varma gitarrer tycker jag de låter riktigt bra. Samma sak gäller för JB som kan bli kall & hård i en för bright gitarr. JB har jag haft i en les paul-liknande gitarr och det gillade jag skarpt, dock har den nån midpeak som inte låter så bra med mycket dist, blir som en liten otydlig fizzy grej ovanpå allt och där är t.ex Custom eller Custom Custom bättre, men den låter istället lite sämre på rena ljud.

Jag tycker ofta pickups med riktigt hög output låter sämre, och de brukar vara sånna mickar som rekommenderas när man ska lira metal. Fattar inte varför man vill ha kasst ljud bara för man lirar metal haha 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

sh-6 funkar finfint. Invader, som jag har på en gura, är en annan bra. Kan lyssna lite här som lite vägledning:

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Samma sak gäller för JB som kan bli kall & hård i en för bright gitarr.

Jäpp. Det var en av orsakerna till att jag bytte till en invader istället.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kort och spontan motfråga: Pickups för en viss genre? Finns det verkligen?

Kanske kanske inte. Men har jag inte specificerat där är det någon som har frågat "det beror på vad du ska spela". 😉

Jag tror lite på SH-6, men jag vet ju egentligen inte fören mickarna är installerade och gitarren kopplad till stärkaren.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Invader är ju också ett alternativ. Vad har du installerat Invader i för gitarr?

En ESP Horizon

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Jag tycker Lundgren mickar låter riktigt gött.. Om du kollar in min metal-tutorial här på forumet så har du stems på gitarrerna. Det är Lundgren + JSX med mesa låda.

Hmm man kanske skulle ta och köpa såna nästa gång man är i behov av byte. Vad tycker du är skillnaden mellan dem och andra?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm man kanske skulle ta och köpa såna nästa gång man är i behov av byte. Vad tycker du är skillnaden mellan dem och andra?

Jag tycker de låter super, de låter som en passiv version av emg 81 mickarna. Tighta, bra mellanregister och inte en massa konstiga pikar runt 3-4khz.

Problemet med många passiva mickar är att de låter bra o:eqade men väl i mix kan de falla isär totalt och ha alla möjliga konstiga booster, mixade precis ett sådant mardrömsprojekt, där vi tyckte vi fick till ett riktigt gött gitarr ljud men i mixen så funkade det inte alls, och då var det ändå en kvalitéts gitarr :/

Emg 81 är ett säkert kort för metall, de är nog mina favoriter. Man vet vad man får, tråkigt tycker vissa men jag tycker de är bäst för just den genren.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dimarzio D'activator e en jäkligt bra mick, med ett öppet ljud.

Inte alls så komprimerad och livlös i ljudet som aktiva är typ EMG81.

Själv har jag lämnat allt vad high output mickar bakom mej,

finns massor av underbar dist att hämta med Alnico 2 mickar och medium output.

Det är ju trots allt stärkaren som skall skapa dist och inte micken..

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle vilja slå ett slag för JB och 59 från Seymour Duncan. De är riktigt bra, och funkar till annat om du en dag vill lira anat än metal. Jag föredrar att få min distortion från förstärkaren snanare än mickarna.

Det är ju trots allt stärkaren som skall skapa dist och inte micken..

Haha, score.

Link to comment
Dela på andra sajter

Folk är roliga de pratar dynamik i metal. Det är ju just det man inte vill ha.

Det måste väl ändå vara upp till den enskilde musikern?

Link to comment
Dela på andra sajter

Visa mig en metal platta som har dynamiskt ljud som låter bra..

Visa mig en metalplatta helt befriad från dynamik.

EDIT: Stavfel.

Redigerat av AnthonyS
Link to comment
Dela på andra sajter

Visa mig en metalplatta helt befriad från dynamik.

EDIT: Stavfel.

Ja, typ alla. Givetvis kan det vara dynamiska partier, med cleant ljud etc. Men när det är fullt ös vill man ju inte ha massa dynamik i palm-mutesen etc.

Som sagt gjorde precis en Ep som var en mardröm att mixa för gitarrerna var så dynamiska, det var ytterst svårt att få dem att sitta bra i mixen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Folk är roliga de pratar dynamik i metal. Det är ju just det man inte vill ha.

He,he ☺️ Det är som att prata om dynamik i klubbmusik

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Det måste väl ändå vara upp till den enskilde musikern?

Nja så är det inte. Såvida du inte vill mixa din egen musik. Men det är vanligt på det här forumet att säga att man inte ska komprimera distade guror för att de är redan komprimerade. Men det är uppenbart inte folk som sysslar med metal.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker Lundgren mickar låter riktigt gött.. Om du kollar in min metal-tutorial här på forumet så har du stems på gitarrerna. Det är Lundgren + JSX med mesa låda.

Låter intressant!! Har aldrig hört talasom dom, och jag ska helt klart dyka lite djupare i dessa!!

Dimarzio D'activator e en jäkligt bra mick, med ett öppet ljud.

Inte alls så komprimerad och livlös i ljudet som aktiva är typ EMG81.

Själv har jag lämnat allt vad high output mickar bakom mej,

finns massor av underbar dist att hämta med Alnico 2 mickar och medium output.

Det är ju trots allt stärkaren som skall skapa dist och inte micken..

Dimarzio D Sonic har jag sneglat lite på. Ska kika lite på D activator också.

Njaa jag vet inte jag om jag kan hålla med dig om att det är så. Jag kan tycka att det är en blandning av det hela som får fram den ljudkaraktär man är ute efter. I så fall spelar det inte någon roll vad man har för typ av trä i gitarren, strängar osv osv. Men endå tjatas det om detta. Allt låter lika så det är helt enkelt stärkaren man ska fokusera på då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja så är det inte. Såvida du inte vill mixa din egen musik. Men det är vanligt på det här forumet att säga att man inte ska komprimera distade guror för att de är redan komprimerade. Men det är uppenbart inte folk som sysslar med metal.

Så det är inte upp till den enskilde musikern att definiera vad han/hon anser är metal och därefter själv avgöra huruvida man vill inkludera ett visst mått av dynamik i sitt gitarrsound?

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Så det är inte upp till den enskilde musikern att definiera vad han/hon anser är metal och därefter själv avgöra huruvida man vill inkludera ett visst mått av dynamik i sitt gitarrsound?

Metal-Pelle vill ha mycket dynamik medan resten av bandet och producenten säger nej så därför får Pelle som han vill. Mmm säkert.

Link to comment
Dela på andra sajter

Metal-Pelle vill ha mycket dynamik medan resten av bandet och producenten säger nej så därför får Pelle som han vill. Mmm säkert.

Bra svar på min fråga. Mmm säkert.

EDIT: Läs frågan igen. Där står "ett visst mått av dynamik." Har aldrig pratat om "mycket dynamik". Herregud, läs inläggen innan du svarar på dem.

Redigerat av AnthonyS
Link to comment
Dela på andra sajter

Låter intressant!! Har aldrig hört talasom dom, och jag ska helt klart dyka lite djupare i dessa!!

Dimarzio D Sonic har jag sneglat lite på. Ska kika lite på D activator också.

Njaa jag vet inte jag om jag kan hålla med dig om att det är så. Jag kan tycka att det är en blandning av det hela som får fram den ljudkaraktär man är ute efter. I så fall spelar det inte någon roll vad man har för typ av trä i gitarren, strängar osv osv. Men endå tjatas det om detta. Allt låter lika så det är helt enkelt stärkaren man ska fokusera på då?

Jag kan bara svara för mej självt vad det gäller hur jag upplever mickar på gitarrer.

I mitt tycke är det mera övertoner, mera strängseparation, öppet/livfullt ljud i de mediummickar jag har,

mot de high output och aktiva jag oxå har.

Jag är av den uppfattningen att behöver man hjälpa en stärkare med,

t.ex kraftfulla mickar, distpedaler/overdrive, ja då e de ingen stärkare för mej.

Pröjsar man en jäkla massa pengar för dyra stärkare, ja då skall de tamejfan leverera oxå =]

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter intressant!! Har aldrig hört talasom dom, och jag ska helt klart dyka lite djupare i dessa!!

Dimarzio D Sonic har jag sneglat lite på. Ska kika lite på D activator också.

Njaa jag vet inte jag om jag kan hålla med dig om att det är så. Jag kan tycka att det är en blandning av det hela som får fram den ljudkaraktär man är ute efter. I så fall spelar det inte någon roll vad man har för typ av trä i gitarren, strängar osv osv. Men endå tjatas det om detta. Allt låter lika så det är helt enkelt stärkaren man ska fokusera på då?

Jag kör på D-Sonic i min Music Man JP6. Den är lite vansklig att matcha med rätt stärkare, den tenderar tyvärr att gröta ihop sig lite med stärkare som saturerar mycket på höga gainnivåer. Med stiffare stärkare är den guld, även med mycket gain, annars kan den kräva en del finlir med presence+treble. Dock sitter den som en smäck när man väl får till det. Bra, tight, "limmat" ljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, typ alla. Givetvis kan det vara dynamiska partier, med cleant ljud etc. Men när det är fullt ös vill man ju inte ha massa dynamik i palm-mutesen etc.

Som sagt gjorde precis en Ep som var en mardröm att mixa för gitarrerna var så dynamiska, det var ytterst svårt att få dem att sitta bra i mixen.

Ok. Är gitarrerna så dynamiska att det stör ljudbilden är de ju per definition för dynamiska. Dock är jag inget fan av den jämna strömmen av mosat metal-scoop som många gitarrister och metal-band presterar idag. Men smaken ör som baken. Ska det vara metal håller jag med om att det inte ska vara farfars telecaster och fendercombo med transienter som får öronen att gråta efter första kvintackordet. Det ska absolut vara ett visst mått av "mos". Men det ska också vara liv, och höras att det finns en människa där bakom gitarren.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gibson.Flying.V.

I faded-modellen av Flying V satt iaf förut en mcik som hette 500t i stallposition. Den var riktigt kul till metal.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...