Jump to content
Annons

Det perfekta kontrollrummet?


Recommended Posts

Jag ska flytta in i en ny lokal snart och sätta igång att bygga lite. Lokalen är stor (bara inspelningsrummet kommer vara på ca 80 kvadrat), och jag kommer att lägga det mesta av krutet på ett kontrollrum till en början (har inte hur mycket pengar som helst, och måste komma igång med bokningar snarast, och akustiken är helt klart duglig för inspelningar som den är nu).

Jag vet att det finns många grymma akustiker här, så min fråga till er är följande:

Vilka är dom ultimata förhållandena mellan längd/bredd/höjd och vinklar för ett kontrollrum?

(Ge mig gärna en ritning och en shoppinglista, ty även jag har drabbats av Generation gratis-syndromet och ids icke spendera min dyrbara tid på Google)

Redigerat av Frekvensspektrumanalysator
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

"riktig studio" 😛

Yeah det var därför jag satte det mellan situations tecken 😛 Det går att göra någorlunda billiga lösningar och få ett bra slutresultat. Jag vet att alla tror att det bara går att läsa på nätet och få hjälp men de timmarna jag fick hjälp gav mig tiofalt tillbaka.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ska flytta in i en ny lokal snart och sätta igång att bygga lite. Lokalen är stor (bara inspelningsrummet kommer vara på ca 80 kvadrat), och jag kommer att lägga det mesta av krutet på ett kontrollrum till en början (har inte hur mycket pengar som helst, och måste komma igång med bokningar snarast, och akustiken är helt klart duglig för inspelningar som den är nu).

Jag vet att det finns många grymma akustiker här, så min fråga till er är följande:

Vilka är dom ultimata förhållandena mellan längd/bredd/höjd och vinklar för ett kontrollrum?

(Ge mig gärna en ritning och en shoppinglista, ty även jag har drabbats av Generation gratis-syndromet och ids icke spendera min dyrbara tid på Google)

Fasen va kul!!!

Kanske blir en ordentlig byggtråd i stil med Wellness galna anda här på forumet igen då!!!

Avseende den optimala rumsstorleken så har vi snackat om det en del förr.

BBC tog ju fram en modell baserad på nån tuff och kunnig professor ii akustik nån gång runt år 142 f.K!

MHSoft har ju kalkylatorn vilken du hittar här!

Den bygger på harmoniska frekvenser, jämnt fördelat baserat på tre axlar.

En sorts gyllene snitt för alla akustiska rum.

Kontrollrum som liverum!

Kolla och räkna lite.

Lättast är nog att utgå från takhöjden!

Bygg med stålreglar och glöm för fasiken inte att räkna in det flytande golvet som höjs ordentligt från befintligt golv!!!

Piiiz...., du pajk med förjävla långt nickname!

http://www.mh-audio.nl/RoomDim.asp

/Mojje

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Bygg med stålreglar och glöm för fasiken inte att räkna in det flytande golvet som höjs ordentligt från befintligt golv!!!

Jag behöver väl inte ett flytande golv om jag inte behöver ljudisolera? Eller har jag missförstått nåt då?

Jag har alltså en rätt stor lokal med högt i tak, så jag tänkte bygga in en "box" som kontrollrum, med så bra mått som möjligt, akustiskt sett.

Redigerat av Frekvensspektrumanalysator
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag behöver väl inte ett flytande golv om jag inte behöver ljudisolera? Eller har jag missförstått nåt då?

Jag har alltså en rätt stor lokal med högt i tak, så jag tänkte bygga in en "box" som kontrollrum, med så bra mått som möjligt, akustiskt sett.

Antar att du iaf vill ha ljudisolerat mellan inspelningsrum och kontrollrum...? Om dessa delar samma golvkonstruktion så kommer ju en hel del stomljud att vandra mellan dessa... Om du ändå bygger ett dedikerat rum från början så verkar det ju lite dumt att inte börja från början, med golvet (lite svårt att göra nått åt i efterhand). Däremot kanske du inte behöver flyta golven i båda rummen om du inte har några grannar...

Link to comment
Dela på andra sajter

Antar att du iaf vill ha ljudisolerat mellan inspelningsrum och kontrollrum...? Om dessa delar samma golvkonstruktion så kommer ju en hel del stomljud att vandra mellan dessa... Om du ändå bygger ett dedikerat rum från början så verkar det ju lite dumt att inte börja från början, med golvet (lite svårt att göra nått åt i efterhand). Däremot kanske du inte behöver flyta golven i båda rummen om du inte har några grannar...

Ja, det har du nog rätt i. Jag har kollat på lite lösningar med sand, det verkar ju funka bra, och så riskerar man inte att bygga en resonanslåda.

Sand, spånskiva, parkett??

Link to comment
Dela på andra sajter

det viktiga är att en längd är över 6m.

ca 6,5 är det som brukar rekomenderas. 27hz som lägsta modala frekvens om jag mins rätt.

följer man ORD så blir det

H: 4230mm

B: 5414mm

L: 6500mm

midre storlek funkar naturligt vis åxå så länge modala frekvenser går ner till 40hz eller lägre(större rum)

vad är det för takhöjd?

är det betong golv? om så behöver du inte göra nått åt golvet om du inte har stora krav på perfect ljudisolering.

när man bygger "pro-studios" är är det oftast betongplatta(separerad mellan rummen) eller flytande betongplatta.

träreglat spånskive golv på gummi kossar är inte speciellt bra, experter brukar inte rekomendera sådana golv.

sand under golv har jag förmig inte är så bra, däremot lager av mineralull med iso-pads som man gjuter armerad betongplatta på är en bra variant. finns beskrivning på john sayers sida:

http://johnlsayers.c...ages/Floors.htm

är bra att läsa igenom Acoustics: http://johnlsayers.c...anual/index.htm

man behöver ju inte följa ORD vad gäller sorlek och form på rummet men det bor på vilken kontrollrumms modell man bygger efter.

Lättat är att bygga äfter ORD(rektangulärt med bra modal spridning) och bygga geometeriskt innerskal för akustiken.

ett exempel från john sayers:

post-19551-0-31998600-1338832092.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Det är en gammal industrilokal med betonggolv. Inga grannar som kan bli störda. Ca 4 meter i takhöjd.

Tack för tips. Jag ska fördjupa mig lite nu på en gång. (Jag borde ju egentligen kunna det här, klarade ju proven i plugget utan problem..) 😊

Edit: Då skippar jag flytande golv. Men det kanske vore en idé att bygga ett trumpodium? Skulle det räcka med t.ex. stepisol och trädgårdsplattor/spånskiva?

Redigerat av Frekvensspektrumanalysator
Link to comment
Dela på andra sajter

Kul att du ska bygga!! Och hoppas vi får en trevlig tråd att följa.

Testa som Crunch sa att kolla upp room ratios på MH Soft och utgå från dem på ett ungefär för ditt kontrollrum.

John Sayers länkarna adrumrum postade är guld värda! En kompis är inne i slutfasen på att montera in högtalarna i väggen, så kallad flush eller soffit mount och det låter sjuukt bra.

kul!

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Kul att du ska bygga!! Och hoppas vi får en trevlig tråd att följa.

Testa som Crunch sa att kolla upp room ratios på MH Soft och utgå från dem på ett ungefär för ditt kontrollrum.

John Sayers länkarna adrumrum postade är guld värda! En kompis är inne i slutfasen på att montera in högtalarna i väggen, så kallad flush eller soffit mount och det låter sjuukt bra.

kul!

Jag har funderat över om jag bör bygga in mina högtalare, det blir ju snyggt och låter jävla bra. MEN dom är aktiva (mackie hr824) och har ju basport på baksidan. Blir det inte brandrisk också?

Edit: 824 ska det ju vara.

Redigerat av Frekvensspektrumanalysator
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag utgår från att du har tänkt dig ett separat liverum och ett kontrollrum!?

Ett av dom måste byggas som ISO så till vida de inte ligger med ordentligt avstånd från varandra.

Om inte så kommer du få problem med överhörning vilket i sig leder till att du inte hör vad som faktiskt försigår inne i liverummet!

Du kommer att få en mix av resonanser och det ljud som mikrofonerna faktiskt tar upp.

Gilbert hade ett bra ord på det där en gång i tiden om den gräns i tid mellan direkt ljud och resonant ljud som örat behövde för att kunna särskilja de två åt.

Egentligen bara matematik men inget jag har i huvudet just nu.

Oavsett!!!!!!!!

Ett av rummen måste ISO-behandlas.

Antingen genom tätning eller med avstånd!

Hur ska du annars kunna höra alla snygga reverbsvansar i ditt mastodontrum!?!?!?

VIKTIGT!!!!!

Piiiz!

/Mojje

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har funderat över om jag bör bygga in mina högtalare, det blir ju snyggt och låter jävla bra. MEN dom är aktiva (mackie hr84) och har ju basport på baksidan. Blir det inte brandrisk också?

det brukar finnas anvisning om hur högtalare ska flush monteras.

man brukar ha en "luftigare" låda till högtalare med basport på baksidan.

sökte lite och hittatde en tråd som kan va intressant:

http://homerecording.com/bbs/general-discussions/studio-building-display/soffit-mackie-hr824-barefoot-john-sayer-63841/

skulle gissa på att det går bygga på samma sätt som för genelec 8050(om jag begrep det rätt att hr84 är 8") atså att 1 3djedel(om ajg mins rätt) högtalaren sicker ut ur flushlådan samt att lådan är större så det blir luft runt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fantastiska utrymmen du fått tag på. Som sagts innan bör du göra ett av rummen flytande och om du inte stör eller blir störd av ljud från omgivningen är det ju billigast att göra k-rummet flytande då det är minst. Eftersom du är beroende av att komma igång snabbt kan du ju rigga ett provisoriskt k-rum i ett av mittenrummen som du ritat in. Då kan du ju bygga det riktiga kontrollrumet i lugn och ro samtidigt som produktionen kan hållas i gång. Alternativet är ju och göra som jag gör och aldrig bli färdig - ha ha!!

Jag har aldrig lyssnat på något J.S.-rum men det är ju väl kända och du får ett beprövat koncept som många talar varmt om och flushmontering av monitorerna är något jag rekommenderar oavsett vilken layout du går med. Själv tycker jag om lite större kontrollrum men det beror ju på arbetssätt och så. Grymt spännande projekt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...