Jump to content
Annons

Trummorna i denna låt: hur


FreddeHstd

Recommended Posts

Hörde denna låt på radion idag, riktigt bra tycker jag.

Hur tror ni de gjort med delayet på virveln, ligger det på närmickningen eller ligger det på amniencen?

Skulle vara gött med lite spekulationer på detta!

Om inte länken funkar, skriver detta genom telefonen så rör det sig om Peter Lemarcs Gott att må gott igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag gissar att delayet ligger på rumsmikarna. Låter som att det ligger en gate på närmiken. De experimenterade ganska hejvilt på den plattan, särskilt med trummorna.

(Kul med diskussion om Peter LeMarc, gillar hans musik! Men just den där låten låter lite väl mycket Beach Boys för min smak...)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gissar att delayet ligger på rumsmikarna. Låter som att det ligger en gate på närmiken. De experimenterade ganska hejvilt på den plattan, särskilt med trummorna.

(Kul med diskussion om Peter LeMarc, gillar hans musik! Men just den där låten låter lite väl mycket Beach Boys för min smak...)

Tack för dina tankar!

Tänker du att den är gejtad vid inspelningen eller?

Ok, delay på ambience.

Man riskerar inte att grumla till det mera då?

Måste lyssna igen ordentligare denna gång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för dina tankar!

Tänker du att den är gejtad vid inspelningen eller?

Ok, delay på ambience.

Man riskerar inte att grumla till det mera då?

Måste lyssna igen ordentligare denna gång.

Den kan vara gejtad antingen vid inspelningen eller mixen. Med tanke på att de verkar ha haft en tydlig idé med soundet misstänker jag att den gejtades redan vid inspelningen. Om man gejtar närmiken får man med anslaget, samtidigt som man får efterklangen från någon mik som är placerad längre bort. Det låter som att de har gjort så på den där låten. Dock måste det vara pålagt delay också, för annars skulle ambiensmikarna behöva stå drygt 20 meter bort från trummorna, och så stora studior vet jag inte om det finns.

Man grumlar inte till det om man eq:ar lite i basen och diskanten (delay på lågfrekvent innehåll kan bli grötigt och på högfrekvent innehåll blir det i värsta fall som pisksnärtar i öronen), men jag misstänker att de mikade så pass att det inte behövdes eq på den här inspelningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror som Jetblack att dom lagt delay på rumsmicken. Tror också att dom använt sparsamt med mickar. Det jag hör (i laptopens högtalare) är närmick på virvel, bastrumma och hihat. Sean en pålägd shaker som gör det mesta av svänget.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...