Jump to content
Annons

Styra pitch med midi


mietek

Recommended Posts

Lyssna på t.ex slutet av In The Comet av Laleh, tror även man gjort nåt liknande i Call Your Girlfriend med Robyn där man byggt utt ett helt solo på det t.o.m.

Man har uppenbarligen pitch shiftat sången, låter jobbigt att göra manuellt så gissar att det är MIDI-styrt.

Se om ni kan lyssna på vad jag menar på ex. Spotify.

Tror det ev. kan gå via Autotune, har för mig jag labbat lite med det där för längesedan, men tänkte höra om det finns andra sätt/verktyg också?

Redigerat av mietek
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

hey, håller med om att Melodyne är ett grymt verktyg i vissa fall men jag skulle snarare tipsa dig om att använda dig utav en sampler för att uppnå det resultat jag antar att du är ute efter. Jag vet inte vad för DAW/program du kör men leta rätt på en sampler, tanka in den ljudfil du vill processera/styra och sen är det bara till att bränna av över MIDI-kartan som om det vore vilken synth som helst.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Jodå, det är ett alternativ, om än ganska plottrigt.

Men på tal om det, letar efter en schysst sampler för andra ändamål. Tips?

Gratis eller köpe? Gratis vet jag ingen som håller måttet utan att vara alltför omständiga att jobba med, buggiga eller sakna funkioner som gör en komplett galen. Du har iofs den här gratissamplaren från en svensk snubbe.. och nyss verkar den vara på väg upp i ver. 2.0.. testade ver 1.6 lite snabbt men den går inte alls att jämföra med nedanstående.. men Gratis kan vara gott - TX16wx

Kör själv Kontakt 5, Battery 3, Halion 4.5 och alla tre har sina fördelar men gränssnitten känns olika snabbjobbade på olika sätt ( Halion har blivit riktigt trevlig att jobba i fr.o.m ver. 4 iaf) sen har du MOTU Mach five som jag tror hade något ess i ärmen, men har inte testat, tror det finns nån till som håller professionellt snitt men har den inte färskt i minnet.

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

Men på tal om det, letar efter en schysst sampler för andra ändamål. Tips?

Själv använder jag Kontakt 5 för instrument-sampling och XFER Nerve för trumsampling. Har aldrig svikit mig än så länge! Sen så har jag den inbyggda samplern i FL Studio också.

För effekten du är ute efter, tror DEFINITIVT INTE på Melodyne. Skulle bara bli jobbigt. Om Robyn har gjort så i Call Your Girlfriend så var ju det... väldigt onödigt. Lättast är att lägga in ett bouncat ljudklipp i en sampler och spela det som en vanlig synth helt enkelt. Är dock allmänt inte imponerat med försöket att vara experimentell här... låter bara helt fel i låten. Ett annat exempel på liknande effekt är introt på Skrillex – Scary Monsters And Nice Sprites (eller typ alla andra låtar Skrillex har gjort)

Skrillex vet jag inte hur han har gjort, men jag vet att andra har återskapat samma grej med sampling.

EDIT: rösten kommer in vid 0:29

EDIT 2: Om du vill behålla en viss realistisk klang i rösten är det dock bäst med Melodyne tror jag. Det låter ju lite annorlunda på det sättet, tänkte inte på det först.

Redigerat av JamZam
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...