Jump to content
Annons

Litet utrymme, kan det fungera?


DJ_Smiley

Recommended Posts

Hej.

Har ett utrymme på 1,25 x 2,25 x 2,50 (B x L x H). En dörr finns mitt på ena långsidan. På andra långsidan finns ett hyllplan längs med hela väggen, ca 50 cm från taket.

Här har jag haft min dator men har då kört med lurar.

Nu undrar jag, skulle det funka att ha det som ett "rum" att mixa/prod. i? Tänker då pop och dance/house, och då helst med ett par Genelec 8030A (men ett par mindre 8020 kan funka med kanske).

Alternativet är att jag skulle ha dator och monitorer i mitt sovrum som är större, men som sagt ett sovrum.

Vad säger ni, möjligt eller galenskap?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Med ett så litet utrymme är lurarna mer tillförlitliga än ett par monitorer skulle vara. Resonansfrekvenserna i rummet kommer långt upp i musikfrekvenserna, så det blir nog mindre kul... Att måtten är nära varandra och ett mått är precis hälften av ett annat, kommer att förstärka problemen ytterligare. 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, det låter inte bra. Börjar tröttna lite på det med bara lurar, för att sedan ändå kolla upp det på annan plats med monitorer. Så monitorer blir det, frågan är bara var i lägenheten.

Men innan jag skrotar idén med utrymmet...skulle det fungera om jag placerade dator och monitorer på ena långsidan och ha den öppna dörren(på andra långsidan) bakom mig. Jag vet att det låter konstigt, men vissa saker skulle ju "studsa ut" 🙂 Vad tror ni om det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, det låter inte bra. Börjar tröttna lite på det med bara lurar, för att sedan ändå kolla upp det på annan plats med monitorer. Så monitorer blir det, frågan är bara var i lägenheten.

Men innan jag skrotar idén med utrymmet...skulle det fungera om jag placerade dator och monitorer på ena långsidan och ha den öppna dörren(på andra långsidan) bakom mig. Jag vet att det låter konstigt, men vissa saker skulle ju "studsa ut" 🙂 Vad tror ni om det?

Tyvärr är det ingen bra ide. Claes satte fingret på vad som händer med ljudet i väldigt små rum. Tillräckligt stor luftvolym och symetrisk placering i lyssningsrummet är À och O.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, få tacka för de svaren 🙂

Det får bli i sovrummet då. Han ni några bra tips på hur man kan få det att låta bra utan några stora byggnationer?

Förutsättningar: Långväggarna(mittemot varandra) är bara vägg. Ena kortväggen har en dörr lägst ut på ena sidan, den andra har fönster(ca75% av väggen) på motsvarande sida. Dubbelsäng, gardiner och en flyttbar garderob(ca 60cm bred och djup och 2m hög) är det som finns i rummet för tillfället.

Sovrummet är större än det lilla utrymmet, men inte alls lika tyst. Vet inte hur de tänkte när de byggde dessa hus, det är nästan ingen isolering alls. Bara betongväggar. LOL. Som tur är har jag skapligt tolererande grannar(har dock inte testat deras gräns lol), en av dem musiker själv.

Tack på förhand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...