Jump to content
Annons

Basen i fel ton - låter bättre?


JamZam

Recommended Posts

Tja

Jag jobbat på en sån där djup subbasig electro-låt, seg 80bpm'are. har en ackordslinga i bakgrunden som byter mellan F dur och F# dur, medan subbasen spelar i G och G#.

Jag märkte inte ens det här förrän typ halvvägs in i låten, och prövade att ändra basen till F och F# för att passa in i ackorden bättre. Till min stora förvåning lät det skit i jämförelse! Ja, jag är medveten om att det egentligen bara blir färgningar på ackorden (typ G7 och G#7?) men det känns iallafall som att det skulle låta bättre om basen gick i samma grundnot som ackorden?? Nån som har nån aning vad jag har hittat för knepigt fenomen?

Här är ett litet demo på låten så ni kan lyssna och höra själva, dock har jag kommit mycket längre i både arr och mixning och tycker själv att det här låter som skräp i jämförelse nu. Ni hör nog inte mycket av basen om ni inte har något att lyssna på djupare bas med heller! (EDIT:) det här är alltså med basen i G och G#.

http://soundcloud.co...m/trumbeat-demo

Redigerat av JamZam
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

enligt mina öron spelar inte basen alls G/G#

Dåligt exempel av låten kanske men visst, det låter väl inte alls som att den gör det? Men ändå hör man det jättetydligt när basen spelar själv just efter ackorden, då hör man att noterna just höjts ett tonsteg.

du har inte råkat få nån transponering på bastracket bara?

(har inte lyssnat)

Nej, har kontrollerat det flera gånger och gått igenom noggrant vad jag egentligen har gjort, det enda jag skulle kunna tänka mig är att jag har förstärkt någon speciell frekvens nere runt 40-60hz som förstärker noter just runt F, kanske... det skulle ju vara otroligt lyckat isåfall 😛 För basen är typ den bästa "mjuka" basen jag har gjort, typ, nånsin.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Sorry, kan inte lägga upp mer av låten just nu eftersom det är ett samarbete med en rappare från USA, om han inte var inblandad skulle jag kunnat lägga upp fler små klipp 🙂 (pga risk för stöld/plagiat)

Men jag vet iallafall att det låter okej för andra också, jag har nämligen inga monitorer eller ordentliga studio-lurar, mixar med ett gamingheadset... så det är bra att veta om det låter ok för nån annan också! Lyssnar du med en bra sub Zakyath eller bara vanliga monitorer/högtalare/hörlurar?

Det blir en 9:a och inte 7:a

Ah okej, tack för tipset. Var lite för lat för att tänka ut vad det blev för färgning, är relativt ny till musikteori!

Redigerat av JamZam
Link to comment
Dela på andra sajter

Jamen skitbra då, då behåller jag det så! Det låter lite konstigt när basen helt plötsligt spelar utan något ackord till, för det hörs så tydligt att den spelar högre. Men det låter ändå coolt på samma gång, så whatever 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Är tonarten F så spelar basen på 9:an. 9 ackord är fina. Det är alltså 2:a tonen i skalan (9:an) som betonas.

Så länge du håller dig till de diatoniska tonerna inom samma skala så passar skalans alla toner ihop.

Du skrev inte om det var dur eller moll så jag utgår från att du spelar i F dur då och F jonisk och C mixolydisk skalan toner liksom D aeolisk skalas toner går utmärkt att använda tillsammans.

Du kan även använda Lydisk skala i F och den skalans toner går ihop. För Fiss och Giss delen flyttar du bara ned skalorna en halvton.

Det finns även altererade ackord som brukar ha minst två toner som inte är med i ackordets grundskala. Det är spännande och skapar spänning i musiken. Då kan man använda Super-Lokrisk skala över det altererade ackordet. Litet jazzigt stuk på det konceptet.

Att spela de toner som inte är diatoniska till ett ackord kallas inom jazz för side steppin, playin outside eller även (på senare tid) för sideslipping och även det kan låta fint och bra rätt använt.

Nu är ju din progression (ackordsföljd) kromatiskt och även det kan låta bra och effektfullt. Jag tycker att det är fint om basen går på egna toner och bryter litet från den övriga musiken..

9,11 och 13 ackord är fina tycker jag liksom altererade ackord är spännande.

Men skit samma - så länge det låter bra är det bra !!!!!!

mvh

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...