Jump to content
Annons

I vilken instrumentordning ska jag spela in?


Casperfren

Recommended Posts

Annons

Jag arbetar alltid fram ett groove för rytmsektionen först. Jag testar olika trumkomp och lirar och sjunger till för att känna på det. Inte minst tempot sätts här. Min erfarenhet att man ska kompensera nedåt hellre än uppåt i tempo. Man tenderar att driva upp tempot "lajv".

Sen arrangerar jag ett grovhugget rytmkomp i de sektioner låten har, t.ex. intro, vers, refräng, vers, stick, refräng.

Dags för en slaskbas och slasksång. Nu finns en låtstruktur.

Därefter börjar de riktiga inspelningarna av akustiska och elektriska instrument.

Stort arbetsblock med komplett arrangemang och detaljer i rytmsektionen.

Näst sist lägger jag eventuellt ett stödspår för leadsången med något mellanregisterrikt synthljud. Jag gör det om jag upplever att det kommer vara svårt att hålla bra intonation vid inspelning, t.ex. om det är mycket dynamik i kompet eller om sången är tonmässigt komplicerad i förhållande till kompet.

Sist leadsång och dess eventuella dubbar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra förslag Signia, eller ta in i en riktig studio och kolla med Sveriges symfoniorkester om inte dom kan korta ner nån kafferast och drämma in nåt arr.

Tommy Körberg, tror jag skulle kunna lyfta detta i en duett också.

Fan, ni har väl inga begränsningar eller!?

😛
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar börja med att avfyra min gamla tolvpundare så det blir lite skjut i produktionen.

Jag tänkte också på det, men då får man spela in den på en separat kanal, för annars får man göra så himla mycket automatiseringar när man mixar 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, det slutade med lite percussion och pads plus annat kul som öppnandet av en ölburk etc.

Då är det lugnt med den där inspelningsordningen...bör ju gå bra!

Kör hårt...får vi höra sedan?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...