Jump to content
Annons

I vilken instrumentordning ska jag spela in?


Casperfren

Recommended Posts

Jag ska spela in 5 låtar med främst piano och sång, men även gitarr tamburin och lite trummor.

Ska jag först spela in pianodelarna på alla låtar, och sedan lägga sång på det (inte jag som sjunger, utan hon som även spelar piano) Och sedan lägga mer percussiva delar efter, eller lägga det innan så hon får hela ljudbilden?

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Trummor först, sedan bas och sång sist är ju hur man brukar göra. Det brukar vara enklare att göra pålägg om man har rytmsektionen (alltså trummor och bas på plats). Kan nästan garantera att pianospelet kommer att låta bättre om pianisten kan hålla takten efter trummorna och basen. Många musiker (i synnerhet de som inte är trummisar) har svårt att spela till klick (som jag antar är alternativet om du spelar in trummorna sist).

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ju gjort en del "cyberprojekt och det blir litegrann av samma grej.

Om du/ni lägger piano före trummor så kan trummisen sedan då han lägger spela med ett visst häng och även släpa lite på fillen för att sedan driva på in på ettan igen och därför kommer det att bli slitningar, små men ändock kännbara.

Dra in trummorna först och sedan basen som även han kommer att vilja spela på trummisens driv och efter det så kan ni smycka på hur mycket ni vill.

Alltså, Jetblack tycker jag är rätt ute.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstår att du hittar en uppenbar motsägelse i det som du citerade, men jag började skriva på det inlägget innan Casperfren skrev sitt andra inlägg, och jag orkar ärligt talat inte redigera det jag skrev.

Jag framstår säkert som både korkad och icke-läskunnig pga det där, men jag bjuder på det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Beroende på hur mycket hon vill driva/hänga på takterna, så kommer det kunna bli svårt/jobbigt att spela in övriga instrument i synk om det inte finns något att gå på.

Jag antar att dom kör mot klick och att det ligger en slask för trummisen att följa eller han kanske kan stycket i huvudet men det blir ju sällan ös om trummisen sitter och funderar allt för mycket....men det beror på hur avancerat och vilken genre också, kanske!?

Det jag vet är att det blir dynga att lira bas mot klick och sedan lirar trummisen mot klick...det är sällan det stämmer till sådär värst bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

I detta fall är det kanske inte fel att ta piano och sång först eftersom det verkar vara det centrala i låten och eftersom hon som sjunger även spelar piano, lägg till resten sen.

Njae...vete tusan om jag tror på den grejen...kan bli problems...detta vill man ju nästan följa och se hur det går, hehe!

Hoppas dom grejar det (om dom valde Jetblack/min lösning, hehe!)

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det är möjligt så försök åtminstone att ordna fram en loop eller liknande som pianisten kan spela efter. Att spela andra instrument än trummor till klick är som sagt väldigt svårt, även för rutinerade musiker. Sedan tar man ju bara bort loopen när pianot är inspelat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Njae...vete tusan om jag tror på den grejen...kan bli problems...detta vill man ju nästan följa och se hur det går, hehe!

Hoppas dom grejar det (om dom valde Jetblack/min lösning, hehe!)

I detta fall låter det som pianot är drivande i låten och trummorna ligger lite fjösiga i bakgrunden så det kanske snarare blir fel om pianisten ska sitta och tänka på trummorna medans hon lirar..

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag framstår säkert som både korkad och icke-läskunnig pga det där, men jag bjuder på det.

Det tror jag inte någon tycker, inklusive mig och det var inte heller min mening att försöka framställa något sådant heller.

Det är bara helt enkelt lätt att missa saker när man läser/skriver på ett forum.

Jag ber om ursäkt ifall mitt inlägg togs på ett negativt sätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

I detta fall låter det som pianot är drivande i låten och trummorna ligger lite fjösiga i bakgrunden så det kanske snarare blir fel om pianisten ska sitta och tänka på trummorna medans hon lirar..

Det kan ju vara så men det kommer inte bli lätt att få det samspelt...för chansen att trummisen ska "svaja" sig in i eventuell temposackning eller så är obefintlig eftersom en trummis är rätt inställd på att hålla en stadig puls.

När jag och Sixties körde lite grejer ifrån början så lade han slaskbas mot klick och sedan lade jag trummor som jag sedan kunde ångra för att jag tyckte jag spelade dåligt och då jag sedan lade om det så spelade jag med mer häng på vissa delar/partier och det vart slitage.

Samma med dom projekt jag gör nu...jag får ju redigera trummorna nåt så in i H-vete för jag lirar med två "pajasar" och det är ingen lek alltså, hehehehe! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Samma med dom projekt jag gör nu...jag får ju redigera trummorna nåt så in i H-vete för jag lirar med två "pajasar" och det är ingen lek alltså, hehehehe! 😆

Va' f-n? Har jag blivit utbytt? 😛

Edit: Skulle för övrigt bara säga att jag håller med övriga om att lägga trummor till klick först.....

Redigerat av BluesBoy
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Det jag vet är att det blir dynga att lira bas mot klick och sedan lirar trummisen mot klick...det är sällan det stämmer till sådär värst bra.

Tja eller så kör man gamla Metallicastuket med gitarrer först till klick och resten sen. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker du ska lägga saker på det sätt som får fram bäst känsla och frasering i musiken. Men vad det är, beror ju på en hel del, framförallt låtarnas uttryck och karaktär men även på hur instrumentinsatserna och arret ser ut.

Du skriver att det är piano och sång i centrum och "trummorna" är mest en virveltrumma som ska avge intrycket av marschparad? Eventuellt lite tamburin?

Jag tycker det låter som ni bör spela in alla instrument/musiker på samma gång, utan klick förstås. Ta in ett par bra musiker till om ni inte har nog med folk. Kanske kan ni lägga om sången i efterhand, helt eller delvis, men sången behövs ändå där vid tagning som slask för resten av musikerna att följa. På så sätt får ni ihop känslan och hela "orkestern" kan röra sig mjukt och följsamt tillsammans, likt kollektiva rörelser i ett fiskstim. Är det akustiskt piano som gäller, och hon ska sjunga samtidigt som hon spelar (läckage), så sätt henne på ett digitalpiano och sång vid inspelning och byt sen ut det i efterhand. Finns bara den mjuka följsamma känslan där, så är det ganska lätt för henne att spela "inuti" den.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan ju vara så men det kommer inte bli lätt att få det samspelt...för chansen att trummisen ska "svaja" sig in i eventuell temposackning eller så är obefintlig eftersom en trummis är rätt inställd på att hålla en stadig puls.

När jag och Sixties körde lite grejer ifrån början så lade han slaskbas mot klick och sedan lade jag trummor som jag sedan kunde ångra för att jag tyckte jag spelade dåligt och då jag sedan lade om det så spelade jag med mer häng på vissa delar/partier och det vart slitage.

Samma med dom projekt jag gör nu...jag får ju redigera trummorna nåt så in i H-vete för jag lirar med två "pajasar" och det är ingen lek alltså, hehehehe! 😆

JA du har nog helt rätt, låt de mest kompetenta musikerna (i regel gitarristerna) göra sina pålägg sist så blir det bra! 😑

Redigerat av therocker
Link to comment
Dela på andra sajter

Signia och Neosus är inne på helt rätt spår, detta är helt klart ett projekt som kräver liveinspelning!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra förslag Signia, eller ta in i en riktig studio och kolla med Sveriges symfoniorkester om inte dom kan korta ner nån kafferast och drämma in nåt arr.

Tommy Körberg, tror jag skulle kunna lyfta detta i en duett också.

Fan, ni har väl inga begränsningar eller!?

Redigerat av aROCKER
Link to comment
Dela på andra sajter

Bra förslag Signia, eller ta in i en riktig studio och kolla med Sveriges symfoniorkester om inte dom kan korta ner nån kafferast och drämma in nåt arr.

Tommy Körberg, tror jag skulle kunna lyfta detta i en duett också.

Fan, ni har väl inga begränsningar eller!?

Nepp, inga begränsningar här inte... 😄😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...