Jump to content
Annons

Låtskriveri med bandet?


Chale

Recommended Posts

Godkväll nattugglor!

Får ursäkta om tråden ligger fel, men tyckte denna sektion var passande.

Har under ett par dagar gått runt och grubblat på detta med låtskriveri när man har ett band. Ska alla fem personer få lägga upp sina idér och tycke i en och samma låt varje låt som skrivs? Hur gör ni?

Det är bara jag som skriver material till bandet just nu och hur mycket vill man att folk ska peta och hålla på egentligen? Jag kan säga att resultaten är 9/10 bra enligt dom och mig själv. Finns alltid finslip, men för att ändra något för sakens skull är bara sjukt jävla irriterande. "Tycker ni om det, men vill ändå ändra men har inga förslag - vad är då grejen vi pratar om?" Har en tendens att den frasen kan uppstå ganska ofta.

Borde inte mina bandmates vara glada för att >någon< person i bandet skriver bra material som levereras fram till deras öron så att de kan sätta igång och spela. Jag kräver inte att jag ska stå som låtskrivare men ändå så gör jag det då jag lägger ner så mycket tid att jag skriver allt material. Om jag ändå sitter dagarna in och ut medans dom i princip väntar på något nytt material dom kan börja spela borde det inte vara så mycket snack om låtskrivandet väl, förutom att dom spelar det jag skriver åt dom och mig? Jag vet att dom tar mig för givet och vet att jag ska sitta och spela in demos och visa dom, men om jag inte skulle göra det hade det tagit 400x långsammare i låtskrivar processen dessutom tar det redan lång tid då dom alltid vill ändra något för sakens skull kan jag känna, visst ska dom få vara med men det går inte att 5 personer tycker likadant.

Ska bandet typ acceptera materialet som skrivs om jag skrivit en helt färdig låt? Generellt sätt tycker alla något låter bra, men kommer också alltid finnas en person som kommer vilja ändra den delen som alla tycker är bäst - och sedan vice versa. Skulle kännas skönt att sitta jag med sångaren tex och spela in allt instrumentala och sedan får sångaren lägga sång melodier då det är hans grej, sedan får resten av bandet spela resultatet - om vi är nöjda dvs?

Jobbar man så som nu kommer vi ju ingenvart, men ändå hävdar mina mates att vi ska slå igenom. Hur funkar det egentligen?

/Chale

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om du vill vara ledare för bandet så känns det som att du har lite att jobba med i din attityd till dina bandkamrater. Att du snackar om "jag" och "dom" och inte "vi" tror jag dom märker, och då blir inte stämningen 100%. Konsensus är svårt att uppnå, men rätt typ av samarbete borde vara ganska smärtfri att uppnå om ni släpper era egon och respekterar varandras input och åsikter.

Det låter mer som att du är ute efter att köra solo med inhyrt kompband, och det är väl inget fel med det. Låtsasdemokrati i ett band kommer inte hålla länge.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Om du vill vara ledare för bandet så känns det som att du har lite att jobba med i din attityd till dina bandkamrater. Att du snackar om "jag" och "dom" och inte "vi" tror jag dom märker, och då blir inte stämningen 100%. Konsensus är svårt att uppnå, men rätt typ av samarbete borde vara ganska smärtfri att uppnå om ni släpper era egon och respekterar varandras input och åsikter.

Det låter mer som att du är ute efter att köra solo med inhyrt kompband, och det är väl inget fel med det. Låtsasdemokrati i ett band kommer inte hålla länge.

Men det är det som är problemet. Vi har skrivit "tillsammans" ett par år nu men endast skrivit under 7 låtar under denna tid. Tänker jag börjar hungra ihjäl efter nytt material och jag tänker nytt. Kanske borde vara en-två personer som skrivit låtarna i bandet? Eftersom dom oftast gillar det, samma musikstil osv borde det inte vara några större problem egentligen, eftersom det annars går så fruktansvärt segt.

Sitta bara jag och sångaren och spela in vore ju inte fel. Man måste också få ett flyt i låtskrivandet, i ett annat band där resten av bandet kanske var lite mer engagerade och inte "satt och väntade på mig" så hade det kanske funkat mycket bättre att alla får säga sitt, men just nu funkar inte det att 5 personer säger sitt.

Och måste man accperade dåliga förslag bara för att någon annan ska få säga sitt i låtskrivandet? När det finns en 100% klar låt, så man ändra något man själv tycker är dåligt bara för att?

Har ju heller inga problem med att skriva allt själv, tycker bara det är kul och lärorikt. Det jag försökt få dom andra att inse är att det är roligast och nyttigast att sitta och jamma och komma på idér men detta funkar ALDRIG som sagt.

Redigerat av Chale
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstår precis din situation med att det ska tyckas för tyckandets skull. Otroligt irriterande! Samtidigt kan det ibland vara just den där "Kan inte refrängen vara så här istället" som sätter pricken över i-et på hela låten. Lite lyhörd får man vara, men känner du att du inte kan ställa upp på ändringarna som krävs så kan du enkelt säga "take it or leave it" och lägga låten i byrålådan tills nåt annat tillfälle du vill använda den. Så har många projekt haft sin början. Foo fighters, någon..? 🙂

Sen, om man ska vara krass, så har du sångaren på din sida och denne gillar låtarna så är det ju ni som är stommen och karaktären i bandet. Det är lättare att byta ut en gnällig basist eller gitarrist än den som skriver materialet eller sjunger.

Slutligen så vill jag bara säga: Är det du som skriver låtarna så ska du stå som låtskrivare! Finns ingen anledning att säga att bandet har skrivit tillsammans om det inte är så.

Link to comment
Dela på andra sajter

Låt aldrig en dålig idé vinna om det är "din" låt. Trummis har fritt fram att ändra komp, bassist att ändra basgångar. Men om du som huvudlåtskrivare inte gillar så tycker jag absolut att du ska snällt men bestämt säga det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade skrivit en "töntlåt" eller något som jag själv inte tagit seriöst och sen låsats att det var den senaste riktigt stora "killer hiten" för bandet. Kanske gjort om en version av en gammal cover.

Sen efter ett par timmars diskuterande fram och tillbaka, där jag hade bråkat ordentligt för min sak, inte gått med på några kompromisser alls eller bara spelat dum, sagt att den låten bara var ett skämt.

Bara för att driva. Jag skulle nog inte kunna låta bli att göra så.

Jag förstår vad du menar med att vilja ändra hit och dit bara för sakens skull. Det gör är det blir "jag" och "dom" och inte "vi". Känns jävligt jobbigt bara att läsa om det här i tråden. Men jag tror ändå att det är ganska vanligt ändå i väldigt många band. Kanske beror det på hur bandet är ihop satt från början.

Om du som låtskrivare sätter ihop ett band med den förutsättningen att du gör låtarna och bandet är med och arrangerar låtarna, ja då har du en helt annan förutsättning för materialet.

Men, vi har ju också två aspekter att ta hänsyn till. Dels är det så att när man skriver en låt så får man en bild i huvudet av hur låten ska gå och låta för att bli bra. Där kan man ibland stirra sig blind på vissa delar av en låt som inte tillför något. Det är lite bedrägligt att bara lyssna på en låt i huvudet.

Sen har vi den aspekten att med input från någon annan så kan låten få det som saknas för att lyfta. Det vore rätt kul att testa vara med i ett band just bara för att ha någon att bolla med. Synd att man är för gammal för det bara. Annars tror jag det vore väldigt kreativt.

Nu har ju du känslan av att du ska ändras bara för den saken skull och då är situationen ganska ohållbar. Men, är det inte så att andras input tillför något då? Om du ska vara helt ärlig?

Kanske dags att ta upp den här diskutionen med de övriga och förklara hur du känner. Verkar inte vara läge för att undvika en konflikt om du frågar mig. Börja med "töntlåten"...

Kör hårt!

//Dicke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har lite samma problem, fast omvänt. Jag har fått spelat in demos där jag har arrat upp precis allt som alla ska spela. Det tycker jag är skittrist. Jag vill ha input från andra i bandet, annars är det inget band, då är det en artist med ett kompband (som ngn redan sagt).

Jag tror det kanske handlar om respekt; Jag menar, tycker du inte att trummisen eller basisten, eller vem det nu månde vara, inte kommer med kreativa idéer, kanske det mer handlar om att du inte tycker dom är tillräckligt bra för att peta i ditt material. Det låter lite så. Det verkar som att du har uppnått perfektion, och det är väl bra, men håller sällan i ett demokratiskt band i längden.

Mitt tips är att presentera idéerna för bandet lite mer halvfärdiga, som just idéer. Vem vet, när hela bandet fått laborera tillsammans, kanske ni till slut kommer fram till något ännu mer perfekt.

/Ulf

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker man måste respektera både låtskrivaren och bandet, men på två olika sätt. Andra får gärna komma med idéer och åsikter och som låtskrivare bör man vara öppen för idéer från andra, men låtskrivaren är den som fattar besluten vad gäller låten som sådan.

Sen måste man låta bandet göra sin egen tolkning av låten, det är nåt man gör gemensamt.

Det gäller att hålla isär - å ena sidan den låt man skrivit - å andra sidan den tolkning av låten som bandet gör.

Likaväl som man har en integritet i sitt låtskrivande så har bandet sin integritet som uttolkare. I uttolkningen måste du låta de andra ta lika stor plats som du själv tar.

Det kanske är svårt att hålla tungan rätt i mun när man själv är med i bandet, man gör ju en tolkning av sin egen låt. Man har två roller.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...

Jag spelar trummor i mitt band, men jag spelar gitarr och sjunger också så även jag bidrar med låtar och idéer. Flera av våra låtar har jag och gitarristen knåpat ihop på varsitt håll och sedan presenterat dem för varandra. Dock har våra i mitt tycke absolut roligaste låtar tillkommit när vi bara har stått i replokalen och jammat ett par timmar, tyvärr sker det inte allt för ofta.

Jag kan säga att resultaten är 9/10 bra enligt dom och mig själv. Finns alltid finslip, men för att ändra något för sakens skull är bara sjukt jävla irriterande. "Tycker ni om det, men vill ändå ändra men har inga förslag - vad är då grejen vi pratar om?" Har en tendens att den frasen kan uppstå ganska ofta.

Just det där känner jag igen tydligt! Det beror väl på att låten i fråga låter annorlunda i mitt huvud jämfört med hur den låter i gitarristens huvud, och vi har haft otaliga diskussioner om hur vi ska gå tillväga för att kompromissa mellan våra respektive egon och visioner om hur vår musik skall låta för att alla ska känna sig nöjda. Det handlar väl om stolthet, både som låtskrivare och musiker. Jag har ett antal idéer som jag har presenterat för dem som har mottagits positivt, men alltid med samma "Fast något måste ändras, vet inte vad, men något...", vilket oftast har slutat med att man har tappat lusten och låtidén ifråga har lagts åt sidan.

Nog för att jag känner att det det otroligt viktigt att alla ska få ha sin input i låtarna, jag ser hellre att jag kommer med en färdig låt som gitarristen sedan finslipar licksen och sångaren melodierna på så den blir ännu bättre än att den ska vara huggen sten från början. Sedan blir det lite tröttsamt om attityden är "Jo, din låt är bra - men den låter inte som oss".

- Okej, låt oss då fixa till den så att den låter som oss.

Jag känner väl å andra sidan att det är lätt att köra fast när man börjar älta om hur ens musik "skall låta", jag tror mer på spontanitet och grejer som kommer naturligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har under ett par dagar gått runt och grubblat på detta med låtskriveri när man har ett band. Ska alla fem personer få lägga upp sina idér och tycke i en och samma låt varje låt som skrivs? Hur gör ni?

Eftersom dina tankegångar är som du beskriver så utgår jag konsekvent från att du och ditt band alldeles nyligen har äntrat musikscenen.

Tyvärr finns det ingen mall. Historien har visat bandframgångar där endast en medlem har stått för i stort sett allt material; eller där ett "radarpar" har varit låtskrivare; eller där alla "är med"; eller där man blandar egna med utomståendes bidrag. Och så vidare.

Allt handlar om respekt för vad var och en i bandet kan bidra med – eller för all del, om man vill bidra med något överhuvudtaget. Jag tycker inte att man ska ställa sig frågan om det är OK att andra ska få lov att vara med och "peta i mina låtar" eller inte. Det ska nämligen vara en förutsättning att alla ska få kunna säga sitt, om de som sagt vill. Sedan får bandet som helhet diskutera. I slutändan är det ändå upp till den/de upphovsman/män som har kommit med grovmaterialet att ta det slutgiltiga beslutet – med motivering, förstås! Den makten har man på sätt och vis, vare sig man vill eller inte.

Jag talar inte ur perspektiv där framgången mäts i hur populär man blir på marknaden, utan där bandets interna hälsa blir som godast. Jag tror inte att man behöver vara särskilt smart för att räkna ut att det är när alla i bandet mår bra som det också går bra för bandet.

Lyssna, på gubben!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag spelar keyboards i ett band och skriver en hel del material. Vi brukar komma överens ganska snabbt om vem det är som bestämmer när vi börjar jobba på att arrangera en låtidé, ofta har man kommit med en hel del text, en vision om atmosfären och budskapet samt någon/några ackordföljder/riff och kanske en allmän idé om strukturen. Vi har då inte riktigt det problemet att låtskrivandet går långsamt eftersom vi har flera idéer samtidigt och om den ansvarige för en idé är omotiverad/oinspirerad någon repning så jobbar man bara med en annan idé så länge.

Jag har ibland haft lite problem med att ta konstruktiv kritik då det inte alltid känns som att andra kanske greppar visionen, men det är heller inget man kan ta för givet. Det är dock viktigt att man kan föra en ordentlig diskussion utan att bli för envis, samt att alltid åtminstone testa andras idéer. Om någon vill lägga in en melodi du absolut inte tror passar så låt dem göra det en gång, säger alla andra att dom tycker det lyfter hela låten så är det väldigt bra att ha en liten mobil inspelningsapparat till hands. Spela in låten med idén du inte gillar, lyssna igenom den många gånger, försök förstå, och om du fortfarande inte gillar det, försök förstå varför du inte gillar det.

Vi har dock även en del projekt där två eller fler har lika stor del i skrivandet från början, då gäller det att inte skriva ifrån bandet på egen hand utan ständigt diskutera visionen med de andra, märker man att de tappar intresse så är det bäst att föreslå att man jobbar på nåt annat snarare än att ta över projektet, men det beror såklart på hur långt man skrivit kollektivt också.

Förlåt om jag får det att låta som att jag spelar i ett proffsband eller nåt, jag kan vara lite självgod av mig ibland ^^

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...