Jump to content
Annons

Upplever att cubase distar redan vid 0


Casperfren

Recommended Posts

För att jag ska bli av med problemet får jag sänka regeln till spåret och masterregeln så signalen går till -10. Jag kan sedan höja volymkontrollen utan att det distar. Jag trodde bara det distar om röda grejen säger clipping. Hur är det för er?

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Alltså .. alla digitala format distar om man går över 0 dbfs. Men det är ändå för lite info för att förstå ..

Talar du om uppspelning eller inspelning? Om uppspelning, når materialet upp till 0 dbfs internt? Om inspelning, har du några pluggar på spår som kan vara boven? Hur är det med signalen mellan dator och lyssning? Hörbar dist förekommer inte internt i 32-bitars floating point miljö.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Talar du om uppspelning eller inspelning? Om uppspelning, når materialet upp till 0 dbfs internt? Om inspelning, har du några pluggar på spår som kan vara boven? Hur är det med signalen mellan dator och lyssning? Hörbar dist förekommer inte internt i 32-bitars floating point miljö.

Jag pratar om uppspelning. Då jag inte behöver ha några pluggar inblandade. Jag tror inte det är lyssningen för att när jag fått ner nivåerna i programmet så kan jag ha det högre i högtalarna än innan, utan att det distar. Når det up till ca 0 distar det, men röda lampan i programmet borde ju uppfatta det bättre en jag, Men den slås ju bara på Ca +10?

Mvh

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Det distar inte internt i Cubase, så om det distar så är det för att masterregeln står för högt.

Om du skickar in för stark signal i någon plugin, så kan pluggen däremot dista - men eftersom den interna bussen är 32-bit float, så finns det tillgång till 1520dB dynamik, så bussen kan aldrig överstyras.

Bara att sänka mastern, så att nivån kommer ner på hanterbara 24-bit (eftersom DA-omvandlaren som bekant inte kan hantera med än 24-bit).

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag pratar om uppspelning. Då jag inte behöver ha några pluggar inblandade. Jag tror inte det är lyssningen för att när jag fått ner nivåerna i programmet så kan jag ha det högre i högtalarna än innan, utan att det distar. Når det up till ca 0 distar det, men röda lampan i programmet borde ju uppfatta det bättre en jag, Men den slås ju bara på Ca +10?

Mvh

Märkligt.

Spontana tanken för mig är att det ljud du lyssnar på har en peak (attack) som är vansinnigt skarp och vansinnigt kort; så skarp att Cubase knappt hinner läsa av den i real-tid (och därför bara visar upp till -10) men egentligen så når spiken hela vägen upp förbi 0db. Känns långsökt dock.

Skulle kunna vara så att du råkat sätta volymen för just ett klipp upp över 0. Om man markerar ett klipp så kan man ju ställa det klippets interna volym med inställningen i listen upptill (står på 0 som standard) men den inställningen går bara till +6; typ alla cubase verktyg som kan ställas över 0 går bara till +6 .. så .. det torde inte räcka upp till plus 10. Är du säker att det är +10 och inte +6 då?

Får ändå känslan att .. det måste vara lyssningen, eller att ditt ljudkort har en intern mixer (utanför cubase) som går att sätta över 0dbfs .. eller att du faktiskt råkat glömma nån plugg nånstans, på mastern t.ex. nånting sånt.

EDIT: Smart av Claes ovan. Har du mastern på 0? 😉

EDIT2: och av PME nedan

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Det finns fler steg efter master reglen i cubase. Typiskt så har bättre ljudkort ofta en digital mixer. Och sedan har du "control room mixer" om den är aktiverad.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har fått ett liknande problem en gång i tiden, och det var en inställning i mitt ljudkort, som föregående talare är inne på... Har svårt att tro att det är mjukvaran dvs Cubase som peaker om masterregeln ligger på noll, som nämnt är det interna decibelomfånget extremt stort.

Ljudkortets mixer kan dock t.ex ha två virtuella stereo-utgångar som båda spelar samma sak routade till samma utgång... Ljudet blir dubblerat i volym och börjar peaka tidigare i omvandlarna på utgången.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Vad använder du för OS och vad använder du för moderkort? Hade samma problem med interna ljudkort i datorns moderkort. Visade sig vara monitoring av insignal som sabbade allt. Kan vara något liknande för dig vare sig det är internet ljudkort eller även i cubase.

mvh

Kim

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...