Jump to content
Annons

Beatles?


Torre

Recommended Posts

Annons

Den vita dubbel-lp:n tycker jag är bäst; En enorm bredd i musiken från tralliga ballader till en av rockhistoriens röjigaste alster -Helter Skelter!!!!!!!!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan skriva under på det Stefan E skriver. Ian McDonalds bok "En revolution i huvudet" är nog det bästa och noggrannaste som skrivits om det viktigaste med Beatles, nämligen deras musik -he! Fr o m Rubber Soul blev deras musik ordentligt nydanande och ingenting blev sig likt i musikhistorien efter Sgt Pepper. McCartney dominerar från 67 och framåt men Lennon är mest gränsöverskridande med sina monumentala Strawberry Fields Forever och I am the Walrus (använder alla ackord i C-durskalan) och i viss mån Come together. Kan bara gratulera dig till en oupptäckt musikskatt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar för tipsen. White album och abbey road låter alltså som en bra start. Jepp håller med om att ladda ner låtar ofta e en bra introduktion i en eventuell skivinförskaffning men samtidigt gillar jag känslan när man inte riktigt vet vad man får. Visserligen så e kanske inte beatles rätt band då hehe men kvalitet bör det ju trots allt vara 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Katla (oregistrerad)

En revolution i huvudet av Ian McDonald är en riktigt go partner vid lyssning. Rekommenderas starkt av mig med! 🙁

Ska du ha ett skivtips av mig också då? Okej!

Revolver

Det är med Revolver som utvecklingen tar fart och låtarna är mycket bättre på Revolver än Sgt.Pepper. Droger får en framträdande roll i musiken och de skapar väldigt intressanta ljudbilder på många av spåren.

Här får du höra hur de lät innan de blev riktigt bittra på varann också.

Sista spåret Tomorrow Never Knows är ett utav deras bästa. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du, som du sa i ditt första inlägg, är ute efter deras mer "sofistikerade låtar", så ska du inte i första hand köpa abbey road, let it be eller white album. Här gick dom tillbaka till enklare och mer traditionella grejer...

På tal om "Let it be" så tycker jag "Let it be ...naked" är grymt mycket bättre än originalplattan. Klåparen Phil Spector har verkligen förstört låtarna med sina äckliga disney-stråkar! 🙁 Tacka vet jag George Martin!

Köp Revolver!

Link to comment
Dela på andra sajter

Katla (oregistrerad)
På tal om "Let it be" så tycker jag "Let it be ...naked" är grymt mycket bättre än originalplattan. Klåparen Phil Spector har verkligen förstört låtarna med sina äckliga disney-stråkar! 😉 Tacka vet jag George Martin!

Håller med fullständigt. Jag kunde inte lyssna på Let It Be innan. Men efter att den släpptes på nytt har jag förstått att musiken var bättre än jag trodde. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Skönt att se att de flesta inte verkar ha överarbetade Sgt Pepper som favvo. Jag lägger nog min röst på Rubber Soul, även om alla andra plattor som nämnts också är skitbra.

Fast jag gillar A Hard Day's Night och Help också. Det kan jag inte sticka under stol med.

("Sticka under stol med" - vad är det för jävla uttryck? När stack man senast under stol med något? Och hur fan gjorde man??? "Ursäkta, vad gör du på golvet?" "Ah! Jag skulle bara sticka under stolen med en grej") 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Men snälla nån...!

I detta forum där _alla_ är intresserade av att spela in musik, hur är det över huvud taget att ens nämna något annat än Sgt Pepper's Lonely Hearts Club Band som förstaval?!

😉

Denna platta är rena historialektionen i vad lite kreativitet kan åstadkomma i en 4-kanalsstudio. Och av många ansedd som en av pophistoriens största milstolpar...

Link to comment
Dela på andra sajter

Men snälla nån...!

I detta forum där _alla_ är intresserade av att spela in musik, hur är det över huvud taget att ens nämna något annat än Sgt Pepper's Lonely Hearts Club Band som förstaval?!

😉

Denna platta är rena historialektionen i vad lite kreativitet kan åstadkomma i en 4-kanalsstudio. Och av många ansedd som en av pophistoriens största milstolpar...

Visserligen. Men det är inte den bästa Beatles-plattan. Tycker jag. Men visst är jag medveten om vilken status den har och hur många "världens bästa plattor genom tiderna"-listor den toppat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag röstar också på Revolver. Beatles är i en brytperiod på väg mot toppen och skapar många otroligt bra och intresanta låtar. Slutet på skivan är bara en föraning om vad som komma skall...

Sen är det ju intressant att veta vad du menar med "sofistikerade låtar". Några exempel? Att ladda ner allting från nätet är bara jobbigt och du får en med en massa som inte är så intressant ex. Help skivan.

När det gäller Ian McDonalds Bok en revolution i huvudet så säger jag bara SKRÄP. Den kostar visserligen bara 49 (eller vad det nu var) och det märks. Så mycket skräp och bullshit. Ian påstår exempelvis att vissa ljud i Tomorrow Never Knows är Paul McCartney som skrattar, uppspeedat och baklänges eller vad han drar till med, bla bla bla.

Ska man läsa något om musiken så ska man läsa Mark Lewisohn´s motsvarande bok "EMI's the Complete Beatles Recording Sessions: The Official Story of the Abbey Road Years". Mark har varit inne i Abbey Road och lyssnat genom SAMTLIGA inspelningsband med Beatles. Ian McDonald hänvisar till den, Paul McCartney kallar den för Bibeln and I say: SAY NO MORE.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att ladda ner allting från nätet är bara jobbigt och du får en med en massa som inte är så intressant ex. Help skivan.

😛

Några låtar på Help:

Help, The Night Before, You're gonna lose that girl, You've got to hide your love away, Ticket to ride, It's only love, Yesterday...

Låter inte som "en massa som inte är så intressant". Låter snarare som nödvändig musik i varje respektabelt hem. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Katla (oregistrerad)
När det gäller Ian McDonalds Bok en revolution i huvudet så säger jag bara SKRÄP. Den kostar visserligen bara 49 (eller vad det nu var) och det märks. Så mycket skräp och bullshit. Ian påstår exempelvis att vissa ljud i Tomorrow Never Knows är Paul McCartney som skrattar, uppspeedat och baklänges eller vad han drar till med, bla bla bla.

Tilläggas bör väl också att McDonald klart föredrar McCartneys alster och tenderar också att höja just hans låtar till skyarna.

Men att "fiskmåsen" på Tomorrow Never Knows skulle vara en skrattande McCartney har jag läst på fler ställen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Några låtar på Help:

Help, The Night Before, You're gonna lose that girl, You've got to hide your love away, Ticket to ride, It's only love, Yesterday...

Låter inte som "en massa som inte är så intressant". Låter snarare som nödvändig musik i varje respektabelt hem. 😏

Allt är en fråga om smak, eller hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Några låtar på Help:

Help, The Night Before, You're gonna lose that girl, You've got to hide your love away, Ticket to ride, It's only love, Yesterday...

Låter inte som "en massa som inte är så intressant". Låter snarare som nödvändig musik i varje respektabelt hem.  😏

Allt är en fråga om smak, eller hur.

Självklart! Blev bara lite förvånad...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gillar inte Beatles så mycket, men uppskattar deras modattityd och vassa refränger på "With The Beatles" som ju är en grym popplatta. Bra covers där också.

Allt efter "Rubber Soul" kan jag ha och mista.

Link to comment
Dela på andra sajter

På tal om "Let it be" så tycker jag "Let it be ...naked" är grymt mycket bättre än originalplattan. Klåparen Phil Spector har verkligen förstört låtarna med sina äckliga disney-stråkar!  🙂

"Klåparen" och "Phil Spector" är det ju spöstraff på att skriva ihop. 😎

Jag tycker faktiskt att prduktionen på Let It Be, Spectors alltså, är det bästa med hela plattan.

edit: Dom har ju släppt endast produktionen på ny CD:

Let It Be... Silent

Redigerat av Dumb Dan
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet inget om Beatles...är väl för ung, helt enkelt, eller ointresserad...men är det någon som vet vilken Beatleslåt Scritti Politti gjorde en coversingle på efter det att de hade blivit totalt o-hippt ute, alltså? (Covern slog inte heller.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker faktiskt att prduktionen på Let It Be, Spectors alltså, är det bästa med hela plattan.

edit: Dom har ju släppt endast produktionen på ny CD:

Let It Be... Silent

Hahah, grym platta! Jag ryser vid blotta tanken. Det är något dom skulle kunna tortera mig med på guantanamo-basen och jag skulle omedelbart ta på mig skulden för all världens styggelser.

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
Jag vet inget om Beatles...är väl för ung, helt enkelt, eller ointresserad...men är det någon som vet vilken Beatleslåt Scritti Politti gjorde en coversingle på efter det att de hade blivit totalt o-hippt ute, alltså? (Covern slog inte heller.)

Givetvis, She's A Woman finns här på vinyl. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Personligen anser att i stort sett varenda en av deras plattor efter, och innefattande, Help! (och några innan också) är ett måste i var mans skivsamling. Om du nu vill ha tips på lite mer "sofistikerade" album får jag väl säga White Album men även Rubber Soul, Revolver, Sergeant Pepper, Abbey Road, Let it Be och framförallt den alltför ofta förbisedda Magical Mystery Tour.

Asch nu blev det här en lista på nästan alla skivor, jag har som sagt svårt att bestämma mig, skaffa alla 😄.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...