Jump to content
Annons

[Omröstning avslutad] Studioforums mixtävling no.1 - Turn this ship around


joachime

Recommended Posts

Rent generellt bara - som Signia sade i #178. T ex gillar du bidrag 10, medan jag efter lyssning på tre olika ställen inte för mitt liv kan gilla det på samma sätt. Inte svag för mkt reverb. Sedan olika arrangemang som sagt. Vissa gillar det ena, andra det andra...

Ok, hajjar!

Sant.

Redigerat av FreddeHstd
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tjo,

Har lyssnat igenom allas bidrag ett antal gånger och gjort lite anteckningar.... Det som slår mig negativt är att nästan alla bidrag saknar dynamik. Jag tror inte det är låtskrivarens tanke att alla instrument ska ligga och mala från början till slut. Begriper ni inte att man får 1000 gånger mer tryck om man använder luften som instrument??? 😛

Jag slås även av att många använt alldeles för mycket kompressor/transient pluggar på trumpaketet...Det är väl studioblaskans fel kantänka...-inte ett nummer som inte innehåller "så här fungerar en kompressor" artikel...

Nånäväl, för mig har det, rent "tekniskt", inte varit möjligt att utse en vinnare. För många bidrag låter så himla bra...

Jag har lyssnat genom ett par Alesis active 520.

Däremot så säger mig magen att Mix 28 är bäst. Trots att den är yvig och lite galen samt går precis tvärtemot mitt sätt att mixa, så är det den mixen som jag regaerar på och gör mig glad! Låter lite tannalös banjo hillbilly hell yeahh!! (frågan är ju om mixaren varit finkänslig och mixat enligt den tidens normer eller helt enkelt bara är helt okunnig???? 😎 )

Min produktionspoäng går till bidrag nr. 6. Tänk att så små grejjer kan göra så stor skillnad!

Nedan anteckningar får ni ta med en nypa salt. Jag kanske gillar mixen men bara noterat negativa saker...

Mix1. Tufft och rått mixat, lite livekänsla. För mycket reverb på sången. För starka körer. För stark lead gura. För kraftig markering på virveln.

Mix2. Händer inte så jättemycket i mixen...Låter nästan som om sången styr sidechain till resten på nåt vänster?

Mix3. Bra bett i guran som följer basen.Sjysst mix, bra nivåer. Denna hajjade jag till på. Saknar dock dynamik.Sjyssta körer!

Mix4. Jobbig panorering i introt. Bra bett. Mixat med attityd.

Mix5. Låter köpe, färdigpackad för P4. Lite för tamt mixad. Sjyssta körer.

Mix6. Ball med claps! Lite jobbig Hihat. Fina nivåer. Saknar dynamik. Bästa mellanspelet i hela stan!!! BRA JOBBAT!

Mix7. Lite skum botten/mörkt reverb?

Intressant att lyssna på faktiskt! -första låten med klart eget sound!

Mix8. Coolt grepp, låter dock lite instängt.Det här skulle kunna bli redigt coolt med lite med tid...Superbra jobbat!

Mix9. Lite för mycket av allt...ingen luft alls. Fast om din målsättning har varit att pressa ur så mycket energi ur låten som det bara går så har du nått ditt mål! :-)

Mix10. Fint intro med sparsmakad instrumentering. 1:a låten som andas lite. -Bra. skönt häng i orgeln. Men lite mer attityd hade varit gött. Annars jättebra.

Mix11. Gött sväng med fint bett i gurorna. Synd bara att dom ligger och maler lika dant hela tiden...Råaste mixen hitills!

Mix12. För mycket reverb. Det var nog din tanke? Du verkar jobbat en del med att få till ett kompakt trumljud....

Mix13. Snällt sound, Tape simulering till max? Skönt att lyssna på. Sången skulle nog vinna på att kliva ur bomullen...Men som sagt, väldigt mysigt sound.

Mix14. Lite knasig basavrullning i introt. Lite för hård basstrumma. låter som att en kompressor ligger och trycker på lite för kraftigt.

Mix15. Låter ballt. Sjysst sångljud. Synd bara att det bara maler på från början till slut....Kanonbra jobbat annars.

Mix16. Lite för mycket kompression. Vi har helt klart annorlunda syn på hur ett trumset ska låta...frånt med disten i leadguran, riktigt fränt ljud där!

Mix17. Jobbig panorering med delaysvaret i vänster öra...Sjyssta körer! ++för att du vågar att sticka ut från mängden!!

Mix18. Coolt med halvtakt! synd med den asjobbiga dobron som maler...Fränt grepp annars!!

Mix19. Fint sound! kul med lite dynamikförändring iom gurorna som hoppar in och fräser lite...Sjysst mixat!

Mix20. Lite för kliniskt kanske...Skulle hängt ut rytmguran lite mer...

Mix21. Oxå tapesimulering? låter nästan som gummi :-) Någon knasig basfrekvens som mullrar?

Mix22. Sjysst sound på introguran, synd bara att resten inte låter lika tufft...distat till sången oxå?

Mix23. Sjysst intro. Sjysst produktion. Lite för komprimerade trummor...flanger på acken? Riktigt snyggt/ambitiöst jobbat!

Mix24. Lite för mycket basfläsk?

Mix25. Fränt sound. Synd att delaysvansen far iväg på sången bara. sjysst mellanspel. Bra jobbat!

Mix26. And on the 7:th day, god created: -Virveltrumman!!

Mix27: Lite för hårda/tydliga trummor. lite för klinisk. gött sound på sången i mellanspelet!

Mix28. Här var det gubbmix! -Tja, det är väl troligtvis åt det här hållet det skulle ha låtit för en sisådär 50 år sedan :-)

Mix29. Det låter jättebra men saknar dynamik.

Mix30. Mest dynamik hitills. För hög rytmgura, för klen sång. Tycker att det låter helt ok.

Mix31. Lite för mycket av alla instrument...har du ett reverb på hela fadderullan? Låter iafallall intressant!

Mix32. Bra, men jobbig attack på trummorna.

Mix33. Oxå jobbiga trummor..-hur kommer det sig att man orkar hitta ett sådant sound??? -Tycker att många krabbar för mycket med attack/kompressor...Bra mellanspel, inte allas dumt mixat annars.

Mix34. Låg sång, Kanske lite ojämna nivåer. Låter faktiskt rock´roll.

Mix35. Oxå lite låg sång. Begriper förstås att det jobbats ett antal timmar på trummorna, men tycker likförbannat att det inte gör sådär megastor skillnad. Sjysst pad i sticket! Totalt sett förbannat bra!

Mix36. Yeah, snacka om annorlunda trumsound....Hihaten ligger i knät...Vet inte om jag gillart eller ej...-hursomhelst ett kul grepp.

Mix37. Här skyfflar det på lite som vanligt...inget som igentligen sticker ut...Låter bra.

Tjohopp!

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Jag vet inte hur ni hör men än så länge håller jag inte med om nåt som nån sagt om hur dom uppfattar mixarna 😄 . Det är riktigt häftigt att inse hur olika våra preferenser är och hur vi hör. Min är bäst förstås glöm inte det bara 😄

Redigerat av BurninSven
Link to comment
Dela på andra sajter

Att mixa innebär att man anpassar materialet så att det låter bra i alla system. Trådskapares tilltag på var mix är inte större än vad som normalt sker på en mix vid master. Om din mix går från natt och dag pga 0,5db limitering så kanske det säger det mesta om kvalitén på din mix?

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Klart att mycket handlar om preferenser av det personliga slaget.

Dock finns det några grejer som jag tycker inte har smak att göra, och när jag lyssnar eller själv mixar så är det:

Komprimering som berövar instrument "stuns"

Komprimering som tillför artefakter, ex ploppljud i sång

Inte automatisera bort ess och diverse hårda konsonantljud

Frekvensområden som är överbefolkade (oftast i lowmid, eller när kick och bas äter upp varandra)

Om inte vox är i fokus.

Ovanstående tycker jag i princip inte att man kan snacka bort.

Sen finns det ett gäng personliga stildrag:

Vilket rum man har på sång - och hur mycket det ska vara. Är själv en vän av sparsamhet där. Men lyssna på Marvin Gayes wWhats going on - herregud så mycket - men ändå är det snyggt.

Hur hårt man komprimerar - johnny cashs Hurt, bara som ett exempel.

Hur basigt/bright ens mixar är. Tom Pettys You dontknowhow it feels.

Och vad ville jag med detta? Vet inte.

Jo! Några kriterier för hur jag tänker när jag mixar/lyssnar. Och att det finns några kriterier som åtminstone enligt mig står över personlig smak.

Redigerat av FreddeHstd
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har fått pm om att min produktion var överlägsen alla andra innan den den tillplatades. Jag kan inte annat än hålla med.

Det var tråkigt att det skulle bli så här, men det går ju fler tåg.

Vad gäller eventuell överlägsenhet så kan man ha olika åsikter.

Skit samma, som sagt, det går fler tåg.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag har fått pm om att min produktion var överlägsen alla andra innan den den tillplatades. Jag kan inte annat än hålla med.

Det var roligt för dig.

Men nu har du lämnat denna tävling. Har du jobbat med musik vet du vad som gäller.

Ber dig vänligt att sluta gnälla. En gång till och du får ett PM som inte gäller hur bra din mix är, utan ett där jag talar om att du är avstängd.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Intressant att många mixar har stark sång.

En del av mixarna kantrar rejält pga stark sång i tex basfattiga högtalare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant att många mixar har stark sång.

En del av mixarna kantrar rejält pga stark sång i tex basfattiga högtalare.

Japp, kan det vara för att man först pressat sången för att tränga igenom gitarrerna, sen rensat , och inte kompenserat sången nedåt?

Några mixar som utmärker sig- alltså vad gäller för stark sång?

Link to comment
Dela på andra sajter

Generellt tycker jag sången har ett rätt bra grundljud om än lite bastungt(proximity?) och komprimerat med en del vassa s. Visst ligger det en kompressor redan vid inspelningen? Några har som sagt lagt sången lite för högt och i kombination med ett helt torrt sångljud får man känslan av att sången ligger ovanpå mixen istället för i den. Sen har en del skurit bort botten i rösten för mycket, ett bidrag lät telefon, men jag kunde bestämma mig om det var meningen eller ej. Reverb har också gjort att jag inte gillat mixarna, tycker det är lite jobbigt att lyssna på ett parkeringshus :-P no pun intended. Tycker denna låt ska ha en generellt varm och tydlig ljudbild, många har gjort lite vassa mixar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, det ligger möjligtvis en aning kompression på vid inspelningen, men jag tror knappt att den hugger alls.

Att så många skruvar bort sig i lowmid tror jag har att göra med de rum de sitter, att man inte har en ärlig bild av vad som sker i lowend och lowmid. Åtminstone är det sant för egen del!

Redigerat av FreddeHstd
Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte att å det fräckaste trista er med lite reflexioner så här långt. Inget röstresultat, alltså.

Nedan finner ni "on the fly"-anteckningar som jag gjort medan jag skummat igenom bidragen (jag har lyssnat i mina AKG K240s). För att göra det lite mer spännande för egen del så har jag lyssnat och fört spontananteckningar vi två separata tillfälen, dvs i fredags samt nu på söndagseftermiddagen. Sedan jämförde jag anteckningarna idag med de "bortglömda" från i fredags, och fick mig några goda skratt när jag såg hur olika jag har resonerat. På några av bidragen verkar Fredags-Valle och Söndags-Valle dock rörande överens.

OBS! Jag var inte alkoholpåverkad under fredagslyssningen.

Notera att det än så länge bara handlar om spontantankar; och att jag "höjer" något bidrag över ett annat behöver inte nödvändigtvis betyda att "höjningen" håller i sig tills det är dags för mig att lägga mina röster. Dessutom, ibland kanske det verkar som att jag inte begriper vad det är jag skriver... Eller så är det just det jag kanske inte gör. Hursomhelst:

Fredags- och söndagsanteckningarna separeras med ett snedstreck, "/".

01. För mycket surround / För mycket room, rev, konstig bild

02. Ihålig / Dunkelt

03. OK, gillar inte körerna / Snyggt, men vad händer vid 0:42? Takten rycker till

04. Virveln "sjunger fel"! / Jobbig virvel (ljudet)

05. Nej! Var är basen? / Diskad!

06. Behaglig att lyssna på, nya trummor? 70-tal / OK! Fast trummorna hör inte dit

07. För mycket reverb. Nope! / Bullrig, för mycket reverb

08. Coolt. Lynne, kanske något bumligt / ELO! Obalanserad ljudbild, annars cool prod

09. Too busy! Svag sång, odefinierat / Saknar separation

10. So so / Orgel för stark, sabbar. Gillar ej trummorna.

11. Superbehaglig, gillar inte körerna / Bra mixat (men för starka cymbaler)

12. Too many FX, njae... / Lite för mycket av lite av varje...

13. Bra men bumligt / Bra mix, bäst hittills?

14. Metallisk? Too much mono / Låter demo

15. Svag bas, annars snyggt / Snygga gitarrer (utom introt) Bra mix

16. Vet inte... Njae / Låter som en jam-session

17. Nä / Nej!

18. Wow! (prod.) Najs! / Kul, men nja... Segar sig fram

19. Too demo, bra sep, men nä / Smaldjup bild (mest i början)

20. Instängt, torrt, eller? / Bra mix, gillar virveln

21. Ihåligt, basen odef / Smilbands-EQ, komprimerat

22. Dist OK (men låter fel), grumlig mix / Mycket obalans

23. Papprig / För mycket mid? Gitarrer ej överens

24. Demo / CRAAASSHH! OK mix, något bumlig

25. Odefinierat / Kul m fade, men för snabb

26. Dist / Vilken ARG virvel! Mycket diskant

27. Hm... / Bra mix, men första versen sabbar

28. Hänger inte med riktigt här... / Svårt att ta på allvar

29. Snyggt. Mjukt. Argh! Körerna! Annars bäst... / Mkt bra mix - men cymbalerna är åt helvete

30. Förstår ej riktigt... låter "hål" / Leadvox för svag, för mycket room

31. För mycket bottenfläsk, fel genre / Demo

32. Sådär, trummor ej OK / Lead för stark? Annars OK mix

33. Gillar soundet, retro / Instängt sound

34. Odefinierad / Obalanserat. Demo

35. Kliniskt och snyggt, men [oläsbart] / MIDI-låt. Dansband

36. Good retro / Ts ts ts ts Instängt

37. Bäst? Snygg / Bra mix, centerguran ngt för stark

There you go!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte göra likadant som några andra FWIW. Bara spontananteckningar hittills, mind you:

1)Reverbdränkt på sång, hör ej lead

2)Extremt svårt reverb, samt s-ljud på sång. Ingen def. bas

3)Tämligen definierad - gillar basen, ren sång. Inte för blöt. Kanske lite väl mkt back vox.

4)För överskuggad sång. För mkt reverb. Speciellt på trummor. Bra bas.

5)För mkt bas utan definition. Alldeles för mkt masking.

6)Gillar ej trummor eller handklapp. För nära reverb på sång. Bra bas. Back vox bra.

7)Helvetes mkt reverb på allt. Dränkt lead. Surr från...dobron?

8)Kreativ början. Gillar dock inte synthslingan. För låg sång. För hög bas.

9)Snärtig virvel. Kanske väl transientspiky. Mjuk bas, men kunde vara mer definierad. Lite väl mkt reverb på sång.

10)För mkt tung bas. Tydlig sång dock. Allt skyms av bas dessvärre.

11)S-ljud och t-ljud på sång. Inte så definierad som man vill. För mkt reverb på virvel. Gillar inte lead i stereo.

12)Inleds med för mkt reverb på dobro. Sedan för mkt reverb på allt. Skumt reverb på sång. Odefinierad bas utan strängljud.

13)Tung bas..tämligen definierad. Bra trummor. Sång skyms lite. Snärtiga bridgeräkor. Ny lyssning.

14)Tung bas med käck backdrop i början. För låg sång. Bas och trummor dominerar. Framför allt bas. Bra back vox.

15)Chorusmixen. Känner mig som Jerry Garcia. Vill höra lead gtr mer. Och sång. Och virvel.

16)Bra trummor. Kunde kanske basats upp lite mer. Möjligen ligga mer på deesser. Balanserad. Koklocka.

17)Intressant panorering. Okonventionell minst sagt. Sång i höger. Bas också? Svårt att urskilja. Låter urfasad, men ogillar det inte helt ändå.

18)Ånyo käck början med nya trummor i halvtakt som Adrian Young ungefär. Vill ha mer def. i basen. Snygg tamburin i långsamt tempo.

19)Lite murrig. Odefinierad bas. Tydlig dobro.

20)Rätt torr. Mustig virvel. Lite klen lead. Saknar strängdef. på bas.

21)För hoppig bas. Inte bastight så att säga. Den är alldeles för murrig. Särskilt inför 2 ref. Tydlig sång. Gillar lead gtr. Satan vad det basar...Bra break.

22)Distbörjan käck. Lite klen virvel. Kunde tjänat på att tryckt upp sången i fejset. Hör inte så mkt mer än tung dobro/bas och sång, med distant lead.

23)Agent Cooper. Chorus. Bra virvel. Nog tydlig sång. Inte FÖR basig. Klen lead. Bra bridge.

24)Lite irriterande dubbing, men bra sång ändå. Hyfsat balanserad. Hör inte kicken.

25)Mkt reverb. För mkt på sång. Bra break. Vill ha mer strängljud på bas.

26)Dränkt virvel of steel, Klar sång. Några plosiver som stör. Hör knappt basen dock.

27)Ack/trum-början. Klar sång. Definierad. Inte för verbig, men tillräcklig.

28)Tydlig dobro/akustisk. Ingen bas. Skuggad sång. Hör ej lead.

29)Tydlig ackgura, klar sång, vill ha in mer lead. Kanske lite väl mkt reverb på sång emellanåt. Fade-out.

30)Käck start med dobro/trummor. Avskalat då först bara sång inträder. Torrt. Lead lite väl hög.

31)Effektsökeri i ordets rena bemärkelse. Chorus, flanger?Verbig. Basen? Iofs rätt tydlig sång, vilket är viktigt. Quoten!

32)Stängd dobro. Här är faktiskt sången lite väl långt fram...otroligt nog. Lead tack.

33)Gillar prins virvel. Tydlig ack gura. Dov sång.

34)Busy. Muddig och verbig dessvärre.

35)En på min lista nu iaf. Bra drums, men saknar lite geist. Bra airy gtr. Ingen lead knappt? Sång dränks lite.

36)Bra början. Tydliga trummor. Kanske sång är liiiite väl torr...

37)Rätt packad. Lowmiddig. Ack gura hörs. Bas bråkar med några st.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte om det är bara gäller mig, men när det gäller kritiken som min mix får, så gäller kritiken nästan helt och hållet precis dom detaljer som jag kände inte var bra nog, att man slarvat med - om så i brist på tid eller annat.

Men det är liksom skitsamma om man inte hann, eller hade dåligt med tid, ens unge var sjuk, datorproblem, plug-in strul etc etc. De som lyssnar tar inte med det i sin bedömning. Dom förstår det inte ens. Dom lyssnar på det du gjort, och tänker "Aha, det här tycker han låter bra, det här är en bra mix enligt honom", och du kommer aldrig få chansen att säga att det är inte så det är. På ett forum ja kanske, men ute i verkligen världen nej. Det är grymt oprofessionellt att komma med såväl ett bristande resultat och dessutom gnälliga ursäkter.

För mig gick mixen helt okej, fram tills sista 4-5 timmarna då stress fick lite fäste i en. Hann man inte till deadlinen så var ju alla timmar bortkastade, och den tanken stressade upp lite. Det är då det händer: man klarar inte längre att hålla lika många saker i minnet, begrundar inte lika grundligt, blir otålig, jobbar fortare än man klarar av, börjar slarva, man glömmer av detaljer, utnyttjar tiden sämre, ser inte till att få i sig mat/vatten och vila hjärnan lite ibland, man tappar helhetsbilden och ser bara dom 2-3 detaljer man jobbar med, man blir blind för kvarliggande brister och felaktigheter m.m....

... och allt sånt resulterar i precis dom detaljer som min mix får kritik för nu. Skulle gissa andra kan känna igen lite med, på sina egna sätt. En bra mixning kräver verkligen arbete under parollen "No excuses valid". Det är nog en bra erfarenhet att ta med sig.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag känner klart igen problematiken. Är själv väldigt självkritisk och det är sällan jag "blottar" mig på detta sättet. Funderade längre om jag skulle berätta "hur lite tid" jag hade lagt ner och andra "ursäkter" men tänkte sedan att det behöver ingen veta, dessutom var det ju anonym. När man ser sin mix bli kritiserad så är det svårt att hålla snattran. Typ " men hade jag mer tid så hade jag ju fixat den där obalansen". Men summa kardemumma så är det ändå bra att höra vad andra tycker om ens mix för att kunna utvecklas 🙂 personligen tyckte jag det var en bra tid att hoppa på denna tävling då jag nyligen flyttat min studio till ny lokal och kanske ännu inte lärt mig rummets påverkan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Lite spontant från mig här då. Sitter och lyssnar genom mina audio-technika ath-m50, som jag förövrigt mixade med eftersom rummet är ohehandlat, men använde N'ear-högtalarna för nivåjusteringar. Jaja nog om det.

1. För mycket reverb på sången.

2. Trummorna och basen är allt för veka.

3. Virveln är lite för hårt komprimerad och basen för högt. Tar för mycket plats och energi. Var är bastrumman?

4. Basen och bastrumman är allt för höga.

5 Streck sätter jag här. Inte kvar i tävlingen så tänker inte kommentera alls.

6. För mycket handklappar. Skulle räckt om det bara var några stycken och gjorts själv. Triggade trummorna passar inte in och när riden kommer så vill man bara trycka på stopp. Passar inte alls.

7. Så här mycket reverb hade inte ens funkat på 80-talet. Ingen struktur alls över mixen heller.

8. Tokhög bas. Kören gillar jag inte alls. Mest bara irriterande.Synten för hög och passar inte in i ljudbilden.

9. Nej nej nej inte en till med för hög bas och för låg sång. Virveln är allt för hårt komprimerad och skulle kunna passa i en metallåt. Men inte i en Countrylåt.

10. För mycket reverb på sången. En till låt där basen äter upp för mycket.

11. Sången låter bra men stereo av leadet förstör. Orgeln är otydlig liksom körerna. Lite småjusteringar och det här skulle vara en bättre mix.

12. Redan när dobron dundrar igång med för mycket reverb förstod man att det skulle vara för mycket av det på resten och ja, det stämde.

13. Skulle basen och dobron sänkas lite så skulle det låta än bättre.

14. För mycket reverb på sången men körerna har mixaren lyckats bra med.

15.Gitarrerna ligger lite för högt och sången/körerna för lågt men annars bra mixat.

16. För diskant mix. Gillar inte trummorna. Fel genre.

17. Funkar inte alls. Bara plågsamt lyssna på.

18. Nä men det här var kul. Bra mixat också.

Får återkomma med resten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tänkte ge lite kritik på några mixar. Försöker mig på lite konstruktiv kritik, men även snabbt nämna det som är bra. Får se om jag orkar fortsätta i den stilen på alla bidrag, men here it goes:

#1: Sången har väldigt mycket reverb jämfört med allt annat, vilket gör att sången hamnar bakom resten av instrumenten. Virveln låter pappigt (men inte dåligt), och det saknas botten generellt. Shaker/Tamburin hade tjänat på reverb och EQ i diskantregistret för att limma bättre. Trotts detta finns det en helheltsbalans i mixen som gör den lyssningsbar, absolut inte så att man vill stänga av den, men det finns som sagt även saker att jobba på.

#2: Rätt så göttig aproach. Låter lite 60-tal över det, med vibbar mot Surfing Bird! Slapdelay på virveln och pumpande kompression på masterkanalen. Balans i ljudbilden och intressant rörelse, men det fattas botten. Sångspåren har en frekvens som ackumuleras och stör, kring 500Hz tippar jag. Frågan är hur man skulle fått in mer botten utan att det bryter 60-talsillusionen. Helt OK.

#3: Här fanns mer botten. Virveln är förstklassig, sången är väl EQ:ad, dock hade jag föredragit mer punch i sången (mindre reverb). Över lag är instrumenten separerade och kontrollerade i dynamik, men gitarrerna kunde tryckts upp på refrängen!! Här fanns även bottnen med lite mer. Mer gitarr och aktivitet i lågdiskanten hade gett mer energi åt mixen. Bäst av de 3 första.

#4: Gott klipp i kicken (om än något hög i nivå), lustig EQ/reverb på virveln. Sången är lite instängd i förhållande till resten (i introt iaf), och sitter en bit bak i mixen. Sången låter pigg, men är lite låg tycker jag. Ingen katastrof dock. Är det dobron jag hör till vänster? Den är lite för torr och drar därmed åt sig uppmärksamhet från resten av mixen som är mer i balans. Annars god balans på mixen, bra jobbat.

#5: Sången sitter där den ska. Körerna på versen är nytänkande. Särskiljer mixen från de tidigare nämnda. Liknande balans i frekvensspektrumet som #4 = positivt. Det intressanta är att ackeguran är panorerad och EQ:ad på ett liknande sätt, även här torr vilket jag inte gillar. Mixen har en luftig topp som gör den lättlyssnad, med lättseparerade instrument. Det som behövs är mer tryck i sång och bas/trummor för att få fram drivet.

#6: Denna var intressant. Clapsen är helt klart bidragande, men kanske lite överanvända. Trevligt med utbytta trummor, men virvelljudet har mer fokus än sångspåret. Sticket går in i ett helt annat flyt än verserna och refrängen vilket är ett skönt avbräck. Virveln kräver dock alldeles för mycket fokus i slutet av sticket och vidare i låten. Jag hade önskat kompression, mer reverb och lägre nivå på denna, tillsammans med en något högre sång. Annars en lite särskiljande känsla i mixen, då den är rätt torr. Det passar bra med resten av valen i produktionen, men basen hade tjänat på en fet distorsion och gott om botten för resten av mixen att vila på.

#7: Första reaktionen är: för mycket reverb på både reverb och sång. Lite synd, för mixen låter annars välbalanserad genom frekvensspektrat. Sången behöver upp även här. Liksom många andra bidrag saknas lite bett i sången, enligt min smak. Basen har god botten som ligger stabilt hela vägen. Gitarrerna kunde fått mer nivå och botten/ryt. Virveln har, bortsett från reverbet, en jäkla god punch. I klass med 3#:ans virvel.

#8: Denna var spexig och unik! Introt är något alldeles särskilt.. Trummorna är intressanta här, med en fokus i centrum, god tyngd i dessa också. Virveln har någon form av slapeffekt som är lite lustig, men samtidigt inte helt fel - vet inte vad jag tycker om den. Syntharna och effekterna på sången för tankarna till flummig LSD-musik, men jag diggart!!! Haha. En jämförelse med de andra mixarna är knappt möjlig. Balans i mix är god, men det fattas lite ackordinstrument (nivå).

Då forsätter jag på min lista då:

#9: Lustigt val med choruset på acke i intro (och sång?). Introacke är också för hög och trycks sedan bak av kompressionen. Resten av mixen är annars stabil, lättlyssnad, fast lite för tillbakalutad (platt, dynamiklös). Sången har ju för mycket reverb och ligger bakom instrumenten. Hade sången varit in-your-face skulle mixen lyft ett pinnhål i kvalitet direkt! Överstämman ligger högre i nivå än leadsången vilket är lustigt. Lite mindre reverb över lag på mixen hade tillsammans med tipset om sången gjort hela mixen mer drivig.

#10: Virveln tar överhanden direkt i start. Basen är knorrig och god, men lite för "wooly" kanske, den smälter inte riktigt in tillsammans med resten av mixen. Sången låter för bottenlös och låg i nivå, vilket får den att låta liten. Jag föredrar sång som greppar tag i mig! Annars en mix i god balans. En lunkande produktion där alla partier tågar på oförtrutet.

#11: Större mix än många, här har man utnyttnat stereobilden lite mer. Stimulerande diskant på överhäng och instrument, men lite fasigt ljud. Sången låter bra. Det finns någon form av hål eller frekvenskrock i low-miden (300-600Hz) som gör motverkar storheten i mixen - det kan vara att stämmorna är panorerade så nära mitten allihop. Lite mer botten på sången vore bra. Fattas botten på bas/kick också vilket hade gjort mixen varmare. Över lag, bra jobb!

#12: Annorlunda med slapreverb på acken. När det drar igång fastnar man på virveln - den är för pappig och hård (800-1000Hz). Nästa man för rakning är sången, som hade klarat sig utan den effekten som är pålagd. Det blir en salig gröt av stämmor plus sång! Sången är även tokigt "nasal" (betonad) i övre mid. Mixen låter tunn i botten och för framåt i mellanregistret - ett resultat av bristfälliga högtalare/akustik? Annars god balans på instrumenten vilket säger mig att mixaren inte är helt oerfaren. Dock väldigt lustiga val av effekt på diverse instrument.

#13: En simplare mix, inte så mycket förändrat här, utan det är uppstädat med EQ, panorerat och komprimerat. Det låter bra, soundet går att identifiera med låten. Sången är för låg/komprimerad/tillbakahållen, eller nej, det är nog hela soundet. Har du väldigt skrikig lyssning? Sången är måttligt burkig och instängd, då alla stämorna ligger rakt på lead och delar samma frekvenser (500Hz). God balans över lag, rätt saker åtgärdade, men lite för dynamiklöst och instängt.

#14: Speciell effekt inlagd under acke i starten. Intressant tanke, men jag vet inte om jag gillar den. Här fattas driv i gitarrerna. I.o.m. detta finns ett stort hål i mixen, med god plats för sång/stämmor. För stort hål, som gör att stämmorna sticker fram för mycket. Att skära 700Hz på stämmorna borde flytta bak de mer samt göra de mindre burkiga. Även här stämmorna i mitten, konkurrerandes med leadsången. Använd pan! De största problemen i de flesta av mixarna i tävlingen ligger i low-miden (200-800Hz), så även på denna mixen. Detta skadar öppenheten och gör att det låter instängt. Basen, för mycket 200-300 = tar överhanden. Egentligen finns fyra fel här: saknas gura, burkig sång, för låg leadsång, hård bas. Fixa detta och mixen hoppar upp ett par pinnhål. Annars bra balans på mix

#15: Detta låter bra. När vers drar igång, märker man att det är för blött av effekter och annat, speciellt på sång. Sången är för hög och limmar inte riktigt med resten. Annars en jämn och bra balans på mixen, där inget sticker ut på fel sätt. Orgeln grötar dock till det för resten av instrumenten. Orgeln låter även fasig! Låter fasigt (orgel, lite sång) när man trycker på MONO-knappen. Saknas närhet över lag (botten på sång/gitarrer). Basen har för lite botten. Balans instrument emellan är bra, men total-EQ på mix är off = för mycket mellanregister och för lite bas! Hur är det med lyssningen?

#16: Väldigt skrikig dobro i introt. Här var det utbytta trummor, trevlig ansträngning, men de kommer in för sent i introt, och är sedan för min smak lite för statiska (raka). För mycket rum på trummor (hörs på virvel), och för mycket 500Hz (typ) på främst virvel vilket gör trummorna för framträdande. Utbytt elgitarr! (eller pålagd dist). Förstår tanken, och ljudet är bra, men EQ är fel. För mycket skrikdiskant på den, och för lite botten. Elgitarrens riv lyfter dock solot på ett positivt sätt. Elgitarrens och dobrons lågdiskant (3-5kHz) tar all uppmärksamhet, vilket gör att man får ont i huvudet när man försöker fokusera på sången. Låter som ett rum på sången? Det flyttar bak sången lite för mycket. I low-mid/mid-bas är det för tomt för mig, ingen botten på någon gitarr, endast på bas, sång och orgel. Virveltrudelutterna längs hela andra halvan av låten drar ihop med virvelns brister för mycket uppmärksamhet. Om virvel ska hålla på så måste ovanstående tips beaktas, så att den inte drar för mycket uppmärksamhet. Ursäkta att det låter så negativt. Jag försöker bara peka på de saker som kan förbättras, i all välmening. Mixen är inte alls pjåkig annars. Klar och tydlig, ett bra jobb.

#17: Här var det komprimerat, och lite instängt. Underbart med någon som vågar panorera helt of the map, fast jag vet inte om jag gillar det! Det funkar.. kanske.. Pan är inspirerat av 60-talet, men EQ och sound går inte ihop med det. EQ på sången är, om den hade legat i mitten, väldigt bra. Mixen är lättlyssnad hur som, med få frekvenser som krockar, men jag saknar lite krisp i diskanten. Tamburinen har mest diskant, samt ligger till höger, vilket gör mixen skev.

#18: Här har vi lite av en arr-favorit. Men den drar ju aldrig igång! Mixen komplementerar arret, men är inte perfekt. Virvelflamsen låter lite kulspruta, vilket avslöjar ett annars väl genomfört trumutbyte! Sången är en smula fluffig i low-mid och för låg i nivå. Det finns någon frekvens runt 6-10kHz som är för påträngande i perc/trummor - på hög volym hade jag fått ont i öronen. Summering: Roligt perspektiv, annorlunda mix som funkar, men den påträngande diskanten blir för mycket. Låten hade behövt en refräng.

#19: Detta låter rätt bra, men det känns som att transienter och definition fattas. Basen har lite för lite definition. Ackegurans stereo-effekt är fasig vilket hörs i stereo, men bevisas i mono. För mycket rum på sången. Ska man ha så mycket rum måste det vara väl diffuserat. Sången behöver fram/upp i nivå. Överstämman är för fram. EQ-mässigt är instrumenten välgjorda, men det fattas lite lim i form av att det är för lite low-mid på instrumenten. Extraackens delayeffekt är för mycket! Tamburin/shaker behöver dämpas i diskanten (kanske LPF). Annars en klar mix där allt hörs. För mycket stereoeffekter/diskant bara vilket gör den svårlyssnad i längden.

#20: En torr och lättlyssnad mix. Kontrast mot #19. Det låter som en bra livemix. Inga effekter pålagda vad jag kan höra. Lite burk i botten på sång, leadgit ska upp, plockeelgitt t.h. ska ner (eller lågdiskant (2-3kHz) dämpas). Ingen större sak som får mixen att låta illa, men heller inget som utmärker den. Trummorna/perc låter bra tycker jag. Mixen är dock high-mid-tung i höger kanal (1-3kHz).

#21: Välkontrollerad mix rent dynamiskt, gott gitarrljud och även trummor, men trummorna är för låga. Trummorna har dock en frekvens, runt 3k (?) som sticker fram, hörs speciellt på virveln. Sången och gitarrerna är i desperat behov av högpassfilter! Det krockar rejält där. Sångens övre register är rätt i nivå (kanske lite för lite lågdiskant (2-3kHz)), men sångens lägre register är för högt = felaktig balans. Fattas botten på bas och trummor (ja mixen över lag då alltså). Noterade omlagd gitarr? Trevligt, men det finns ett par ställen där ackorden som klingar ut inte riktigt går ihop, ex. vid 1.03 där det krockar kraftigt med sången! Frekvensbalansen över hela mixen är ojämn = för mycket 2-5kHz (mest pga elgit) och ett stort hål i mid-basen.

#22: Här var det ös! Gott om dist på bas och dobro! Men tyvärr är det alldeles för instängt i låg-miden (200-800Hz). Då tänker jag främst på sången, men även de andra instrumenten i viss mån. Sången saknar topp och definition. Annars är panorering trevlig, och det är driv i låten. Mixens generella EQ är bakåtlutad och burrig i botten, med för lite diskant, bortsett från 7-10kHz där det sticker iväg! Det finns en hel del att jobba på här, men det är inte kasst.

#23: Egen gitarr som intro, och vidare genom låten. Gillas, funkar i introt, men när resten drar igång behövs en automation där med botten läggs på - den drunknar, och kvar blir en gäll påträngande elgitarr. Resten av mixen låter bra i balans, både EQ och dynamiskt! Dock ett tillbakalutat ljud där ingenting ligger i ansiktet och griper tag i mig - allt lutar sig tillbaka (saknas närvaro). Har du väldigt framåt lyssning kanske? Oavsett en av de bättre mixarna, väl njutbar. Egna pålagda (eller omklippta/editerade) körer som gav en personlig touch som gillas. Dock finns något i mixen som fasar lite, jag tror att det är för mycket av någon effekt på stämmorna.

#24: En tydlig mix som dock har några brister: Var är basen? Basen behöver knorr och närhet. För mycket rum på sången, och rummet har i sin tur för mycket 800Hz eller så vilket gör att det drar till sig än mer uppmärksamhet. Plock-elguran i mitten har för mycket 3kHz eller däromkring vilket sticker lite i öronen. Överstämman även här (som i många mixar) i mitten, och för närvarande (för mkt 500-1000Hz). Leaden har för lite lågdiskant (3-5kHz) och för mycket reverb som sagt.

#25: En diskantfattig mix. Virveln är lite burkig, men trummorna låter bra annars. Sången är för tillbakalutad (blöt), men effekten som använts är bra - det är för mycket av den bara! Sången är lite telefonig, vilket jag förstår är syftet också, men den är telefonig på ett sätt som jag inte gillar för mycket (EQ-mässigt). Det finns en frekvens, en mycket snäv, i sången, som sticker fram på ett dåligt sätt - runt 3kHz. Mixen är annars i bra balans, men diskantbrist/för mkt reverb för den för tillbakalutad. Sticket där endast sång är kvar gillas starkt! Mixen är i övrigt behaglig och bra, nivåer mellan instrumen är bra, men orgeln är för stor och framträdande (någon effekt pålagd på den?). Lite mer botten på mix hade suttit fint.

#26: En producerad mix med god balans och dynamikkontroll. Virveln tycker jag dock inte passar i sammanhanget, även om den för sig själv låter väldigt bra. Allting i mixen i princip, sitter ju där det ska, och låter bra. Lite för låga gitarrer möjligtvis, men annars bra! Varför förstöra detta med den där virveln? Problemet med virveln är att den är för mäktig (tänk 80-tal), med för mycket reverb. En kompessor som stryper svansen på den, och mindre topp, så hade den smält in med resten på ett bättre sätt.

#27: En städad och professionell mix. Låter lite tom för min smak i början dock. Dansbandskänsla, om än välgjort. Med bett på guror/sång hade givit mer driv, och mer kött i mid-bas hade givit ett fundament som går att ta på. Sticket har en telefon/slapdelay/reverb-effekt som är unik. Intressant take som kan funka bra, men då krävs mer bett i sången på det partiet. Detta är hur som helst en av de bästa mixarna, om man inte har med effektvalet på sången och arret i beaktning. Arret är också bra dock.

#28: Lustig effekt på dobro, vilket fasar rejält. Dobron är även högst av alla instrument, inkluderat sången! Det låter som att det är mixat i högtalare med värdens största loudnesskuva (för mycket diskant och bas, för lite mellanregister). Det fattas nämligen rejält med bas och diskant. Om inte dobron legat och täck i mitten med sin nasala EQ (FÖR mycket 500-800Hz) och höga nivå, och om sången hade varit högre i nivå, hade mixen tagit ett par steg upp. Det behövs dock även mer fläsk i trummorna, och mer botten i både bas och kick.

#29: Välbalanserad mix som låter öppen. Rätt närvaro på de olika instrumenten. Dock för mycket diskant och för lite botten, generellt på hela mixen då alltså. En liten tendens till hårdhet i lågdiskant/high-mid (kring 1-3kHz) i en annars välbalanserad mix. För midtung runt 1500Hz kanske, speciellt på sången. För mycket överhäng. Skön ackegura på sticket. Tyvärr något platt dynamiskt, vilket inte gör sig bra ihop med mixens generella frekvensbalans som är något tunn. Fade gillas.

#30: Liknande generell frekvensrespons som i mix #29, d.v.s. för framåt i high-mid/lågdiskant. Sologuran är på tok för hög, och så är även virveln. Virveln för hård (500-1000Hz). Sången är för låg, och saknar lite botten. Mixen är bra bortsett från nivåproblematiken instrumenten emellan. Orgel och elgit är tillsammans ca. 3 gånger högre än sången på sticket till exempel, och så även på nästföljande vers! Orgeln/elgit är för framträdande runt 2kHz vilket sätter hela mixen ur balans. Som sagt, annars ok mix.

#31: Skön balans frekvensspektrummässigt på mixen. Sången ligger där den ska och låter bra. Lite för mycket flanger-effekt (eller liknande) på stränginstrumenten, och trummorna har för mycket reverb vilket placerar dom långt bak i mixen. Förstår tanken, och det hade funkat om inte reverbet hade för mycket 500-1500Hz samt var så högt i nivå. Virveln är lite hård även här, men inte jättefarligt. Saknas botten på allt (varm botten med nävaro). Över lag, åter igen, en mix som är bra, men som fälls av några få sämre beslut.

Fan, nu börjar jag bli trött på att lyssna alltså, men pepp pepp, bara 6 låtar kvar.

#32: Bra balans på mixen, bortsett från sången som har lite för mycket reverb och lite för mycket nivå (leaden). Mixen är väldigt tillbakalutad bortsett från sången. Det känns som att trummorna är så hårt komprimerade att ingen dynamik kvarstår. Saknas botten på mixen över lag. Annars en bra mix med få brister!

#33: Här var ett nytt sätt att mixa på, i förhållande till resten av bidragen. Kicken har någon form av wideningeffekt! Det låter bra, men bottnen på kicken blir bara för stor. Sångens botten är även den för stor, upp med högpassfiltret! Sången saknar även topp och definition. Kicken är nog för hög också kanske. Trummor och perc låter annars förbannat bra! Lite torr mix som hade vunnit på en diskret stor plate med predelay. EQ överlag på mix = för lite definition i lågdiskanten (3-6kHz).

#34: Ytterligare en mix i bra balans, där inget sticker ut på fel sätt. Dock låter det för tätt och instängt mellan gitarrer, dobro och sång i lågmid (150-500Hz). Städa där och mixen tar ett steg upp direkt. Annars fattas lite dynamik, och sången är lite för långt bak i mixen. Utöver detta, en bra mix dock, gillas!

#35: Utbytta trummor, som låter bra!! Men för mycket runt 10kHz (exciterkänsla) på hihat! Sången är för långt bak och för liten. En sång med mer närvaro på detta och denna hade suttit som en smäck mixmässigt. Trummorna är dock lite för statiska i hihatspelet för min smak. Orgeln kommer in och krockar/bökar till det i mellanregistret på sticket, men den tillagda synthen är en skön detalj som väger upp för det. Mixen låter producerad och bra bortsett från problematiken i lågmid (instängd sång) och hihaten som skär öronen av mig. Virveln låter en smula kulspruta vid breaksen vilket drar ner lite - en sak som är enkel men tidskrävande/tråkig att fixa.

#36: Bortkapat intro vilket faktiskt funkar bra. Är förvånad att fler inte gjort så, för det drar igång låten direkt, på ett positivt sätt. Hihaten är för hög och skrikig! Sången är även här instängd, och stämmorna kunde haft lite mindre lågmid för att på ett bättre sätt placeras bakom leadsången. Mixen låter annars bra, men saknar fyllig botten. Synd att sticket inte tagits tillvara på ett bättre sätt, då jag personligen ser andra halvan av sticket som det bästa partiet i låten.

#37: En något instängd mix, med lite utstickande dynamik. För lite diskant, för mycket mid vid vissa frekvenser, men annars en bra balans på mixen. Hur är det med lyssningen? Kicken har en frekvens som sticker ut vid runt 3kHz (?) som petar rätt ut ur mixen i vissa tillfällen. Sången behöver upp, och städas i botten så den släpper och lever ut. Basen är lite för hård (200-300Hz), och hade tjänat på mer botten. Annars en bra mix.

------------------------------

Ni får ursäkta allihop, om jag angripit på ett sätt som kan tolkas som hårt. Det är lätt att man endast fokuserar på bristerna, och inte så mycket på helheten eller det positiva. På vissa har jag kanske helt glömt att nämna något positivt. Det kan bero på att det inte fanns något som stack ut som utmärkande positivt, men betyder inte att det inte fanns något positivt att nämna. Det är för en människa lättare att hitta brister än styrkor.. styrkorna förblir ibland onämnda och bortglömda. 🙂

Utöver detta, ska man inte jämföra mellan mixarna genom att se hur mycket jag har klagat/berömt. Det kan hända att en mycket bra mix har fått mycket påpekanden och kritik. Det betyder inte att den är sämre än en annan som fått mindre kritik. Det är mycket svårt att hålla en jämn och jordnära nivå när man skriver på bidrag efter bidrag på detta sättet. När lyssningströttheten sätter in klagar man nog lite mer av automatik t. ex.. I optimalt fall hade varje mix behövt 10 minuters lyssning och väl genomtänkt bedömning därefter, med paus på ett par minuter mellan varje bidrag. Perspektivet vad gäller EQ såväl som dynamik försvinner stundvis vid denna typen av långlyssningar, utan paus.

Åter igen. Jag lyssnar genom ett par Focal Solo 6, i ett obehandlat (men inte värdelöst) rum på ca. 18 kvm. Jag har även AKG K240 och Beyerdynamic DT880 tillhands, men dessa har jag inte använt, då det tog tillräckligt lång tid med 37 bidrag som det var.

Redigerat av desvaenger
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Ni får ursäkta allihop, om jag angripit på ett sätt som kan tolkas som hårt.

Inte alls. Saklig och konstruktiv kritik är alltid bra. 🙂 Gör man inte det ska man inte delta eller ladda upp.Tar till mig det som är befogat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Till alla er som skriver utförliga (och grymma) omdömen om varje mix, glöm inte att rösta!!

Ja inga grymma omdömen direkt från mig men visst, här ska det röstas men kommer inte att göra det förrän tidigast nästa måndag. Väntar in i det sista på att bestämma mig. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Grymt jobbat desvaenger!!!

Precis som du säger, rent förjäkligt att man egentligen inte kan ge varje mix all den respekt och lyssning som sig bör.

Jag tror att vi hade haft en deadline för röstningen någonstans fram i oktober då!!!

I vilket fall.

Otroligt bra jobbat och inspirerande recensioner.

Piiiz!

/Cruncha'

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Det var roligt för dig. Men nu har du lämnat denna tävling. Har du jobbat med musik vet du vad som gäller. Ber dig vänligt att sluta gnälla. En gång till och du får ett PM som inte gäller hur bra din mix är, utan ett där jag talar om att du är avstängd.
Han har varit avstängd lika mång ggr som en hockeyspelare gör byten på en match så det är nog lugnt.
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Ett fantastiskt forum! Detta har varit ohyggligt lärorikt och perspektiv ingivande, eller upplysande. Nu har jag samlat ihop mina anteckningar, och presenterar dom här nedan.

Jag kopierar desvaengers "disclaimer" i fråga om kritiken, i vissa fall hittar man mer att skriva om.i andra känner man sig mer ambivalent.

Det mesta som hittills har sagts om mitt bidrag tycker jag är fullständigt befogat, och jag har för avsikt att göra komplement till min mix enligt kritiken, trots att jag har hört låten så där en miljard gånger, och att mixen inte fyller någon som helst funktion annat än för min egen utveckling ☺️

Jag upplever att det generellt är rätt hög kvalitet på samtliga mixar. Jag hade väntat mig större spann mellan den "sämsta" och den "bästa"...

Jag har inte bestämt vilken jag ska rösta på än, men det är några dagar kvar...jag för köra min egen MF (mixfestival) med deltävlingar och utröstning tror jag... 😛

1 Bra balans, men just ingen stereoseparation. Den är lite tråkigt mixad, men därigenom har den väl sammanhållna transienter.

2 Bra balans mellan kör och sång. Mixen har dock ingen bredd. Trummorna låter lite knepiga.

3 Bra trumljud. Det är bett i det, utan att dom känns för komprimerade. Det blir behagligt, speciellt i overheaden. Falsettstämman kanske en aning stark. Hyfsad balans annars, även om jag personligen skulle ha vilja haft mer luft i hela mixen.

4 Lite för övertungt trumljud. Det får låten att bli stötig istället för behagligt ”rullande” Bra köttigt gitarrljud. Leadsången är mixad med lite nutidstypisk telefonkaraktär, men jag vet inte om det passar i den här stilen direkt.

6. Bra balans i mixen som helhet. Smakfullt med halvtempo i bryggan. Jag är inte så förtjust i handklappen dock. Det gör att låten får en lite glättig karaktär (jag får en bild av Freddie and the Dreamers och ’You belong to me’ framför mig), och det känns som att Fredde (haha – tänkte inte på namnkopplingen där faktiskt), egentligen inte menar det han sjunger; Ungefär ”Please tell me now”...eller njäe, säg de när/om du har lust...jag bara skojar”

7. Undrar om den där dobron i introt är monokompatibel.?..låter som fasfel i mina öron. Bra ljudbild i grunden, men lite för blöt.

8. När jag hörde ”ambient” introt första gången tänkte jag; ”näää, de passar väl inte!” Men efter att jag lyssnade andra gången tänkte jag att idén inte var så pjåkig ändå. Det som är synd är att den är lite feg. Man skulle ha överdrivit kulturkrocken ännu mer. Lagt ner lite mer jobb på att få de där quirky syntarna och gitarrerna att jobba ihop. Kanske skulle ett mer mekaniskt trumkomp med TR909 samplingar ha förstärkt känslan av Johnny Cash som animerad 3D gubbe. Intressant kulturkrock.

9 Bra bredd i ljudbilden. Placerad i ett hyfsat rum. Emellertid känns trummorna lite överkomprimerade. Bra smäck där nackdelen är att de blir lite för tillplattade. Bra balans. Bra tryck i introgitarren.

10 Bra balans. Bra definition överlag. Sången kanske en aning för stark. Men det som mixen faller på är det lite plastiga orgelljudet.

11. Bra stereoseparation mellan gitarrerna. Bra balans överlag. Mixen känns en aning middig. Lite starka ’s’ i leaden.

12. Bra balans mellan lead och kör. Däremot lider mixen av för mycket delay, medan den i övrigt känns lite torftig.

13. Bra balans och varm och mjuk ljudbild. Lagomt smäck i trummorna. Finns egentligen inget att klaga på direkt. Kanske en aning mer ”köttiga” gitarrer.

14. Bra balans på sången. Lite övertung i overheaden månne.

15. Hyfsad ljudbild. Det som sänker den är en gitarr som är lite för stark, samt lite överutnyttjad choruseffekt.

16 Märkligt nervös effekt på dobron i introt. Bra grundbalans och bra sångljud. Trummorna gör lite väl hysteriska fills från tid till annan. Lite för mycket vass styggdist på en pålagd gitarr för den här stilen kanske. Annars duktigt lirad.

17. Stereo! Grymt bra gitarrljud. Det är säkert bra balans också, men tyvärr går det inte fram så bra i mina lurar, som är det enda jag kan lyssna med.

18. Mixen är ganska klar och ren. Känns en aning ”nasal”. Skulle må bra av trumljud med lite mer kropp. Kanske lite trist och klent ljud i gitarrerna.

19. Tillbakalutad behaglig ljudbild. Det som sänker mixen är den akustiska fillgitarren som har lite för mycket rum och är oproportionellt framträdande. Falsett stämman sticker ut lite väl mycket.

20. Bra balans och behaglig ljudbild. Virveln något pappig och aningens för stark.

21. Stereoseparationen lämnar övrigt att önska. Mixen är lite bumlig. Musitg och fin kompression på gitarrerna, kanske en aning för mycket av det goda bara.

22. Den här mixen har bra separation i djupled. Tyvärr inte på bredden och balanserna är lite ur led.

23. Smakfullt delay på leadsången. Bra lim mellan leadsång och kör. Tyvärr dras mixen med alldeles för mycket chorus som smetar och kletar.

24. Lätt monofierad mix. Skapliga balanser, förutom falsettstämman som är en aning för stark. Saknar definition i botten.

25. Disten på sången gör den redan lite essiga sången ännu värre. Hyfsad stereoseparation. Arret på andra hälften på bryggan var faktiskt lysande. Det blev en mycket mer markerad intensifiering efter bryggans slut tack vare detta. Tyvärr föll det ihop lite på grund av disten på sången.

26. Bra balanserad. Lite väl häftigt trumljud. Sången lite för middig. Dålig stereoseparation. Överlag ger mixen lite väl överkomprimerat intryck.

27. Hyfsad ljudbild med undantag för dobron/akken i första versen. Bra ljud i leadsången. Telefontricket i sticket föll dock inte mig på läppen.

28. Ytterst märklig ljudbild. Skulle funka bra som ”Source music” i en film, eftersom det låter som om ljudet är upptaget med en mik framför TV eller transistorradion. I allt detta låter det ändå som att balansen är rätt hyfsad.

29. Bra definition i basregistret. Cymbalerna är dock lite väl överväldigande. Troligen p g a lite för mycket kompression. Annars är det en mycket tilltalande ljudbild, bra stereoseparation. Intensiteten i breaket direkt efter sticket sjunker kanske lite väl mycket.

30. Känns som det är bra driv. Lite konstiga nivåer här och där. Dålig stereoseparation. Orgeln på bryggan överröstar allt annat. Efter bryggan ligger det en gitarr lite för dominant

31. Hyfsad definition i botten. Trumljuden kanske lite för häftiga för typen av låt. Kören lite svag. Personligen gillar jag inte chorusslöjan.

32. Bra balanserad. Kanske att sången är en aning stark, eller hård. Bra att ta upp stämman i bryggan.

33. Bra balans mellan kör och lead. Dock känns mixen lite instängd. Sångljudet i sig är annars ganska mjukt och bra.

34. Här har man lyckats skapa ett ganska öppet ljud. Kanske skulle man ha backat en aning på rummet. Lite bumlig botten kanske.

35. Det är hyfsat köttigt ljud i gitarrerna (förutom gitarren som kommer in på andra versen som har chorus på sig). På bryggan blir chorusslöjan ännu mer påtaglig. Autotune på sången? Överlag hyfsad balans, men ibland dyker det in någon gitarr som gör att balansen faller.

36 En rätt väl sammanhållen mix, men jag tycker gitarrerna är lite för svaga. Falsettstämman tränger igenom lite väl mycket.

37. Akustiska gitarren är lite stark och stjälper ljudbilden lite. Behagligt sångljud. Orgeln låter kanske lite väl fet i förhållande till gitarrerna.

/Ulf

Link to comment
Dela på andra sajter

Ah, va tusan. Jag drämmer ner lite kommentarer kring min lyssning jag med.

Börjar lite mer eller mindre på måfå, någon röstning gör jag icke ännu.

Det här är tankar direkt ur min så kallade hjärna vid första lyssningen på de högupplösta. Lyssnar genom JBL LSR nåt med sub.

Hoppas att ingen uppfattar min kritik som påhopp av något slag, skriver bara det jag tänker.

Och blir någon sur så skyll bara på den inkompetenta låtskrivaren/arrangören/sångaren/gitarristen/producenten. Allt är hans fel.

Here goes:

#7

Snygg virvel, om än i blötaste laget. Det är nåt som ligger och mullrar nere i low-end. Stör min lyssning.

Skulle önska lite mera separation, det blir för mycket grötmatta av alltihop.

Om jag fick ratta detta så skulle jag nog behållt mycket av den fina panoreringen, och sen gröpt och gröpt, allt för att få fram instrumenten.

Misstänker att det kanske är kompression som fött en del fula biljud i sången ex 0:33, kanske i kombo med att man inte gröpt tillräckligt i fulfrekvenserna på sången.

#8

Roligt intro. Först reagerade inte så positivt på slingan till vänster, men mot slutet av låten så är den mera injobbad.

Snygg automation av delay på sången, gillar de delayhookarna i slutet av några fraser. Kanske är det inte automation, men rätt snyggt är det.

Refrängstämmorna är rätt balla.

Sticket är jävligt coolt - favoritpartiet infaller nånstans 1.41- 1.48, och andra "introt" efter sticket är right on the money.

Sångljudet i stort är jag inte jätteförtjust i, men det känns ändå konsekvent och rättvist mot resten av ljudbilden.

För att den produktionen skulle bli ännu bättre kanske man

skulle strypt än mer av gubbgitarrerna!

#9

Tycker trummor och bas är bidragets styrkor. Stämmorna ligger snyggt.

Sång lite för svag för min smak, plus att det ligger nån slags effekt på den som jag inte riktigt diggar, rummet på sången gillar jag dock.

Kanske lite stark shaker, den ligger och slaskar över sång och virvel.

Lite väl snabb attack på trummorna, när jag tänker efter, känns som att den virvel slag är lite avknoppade.

Skulle nog gärna haft lite mer rum på trummorna.

#28

Skulle kanske ha skurit ner på effekter på gitarrer, lite överflödigt. I min smak.

Trummorna är för långt bak, å andra sidan ligger leadvoxen ok.

Stereobilden skulle ha kunnat användas mera, för att ge låten lite mera luft och för att separera.

#29

Lite bright överlag.Bra bredd. Ja, verkligen för diskant-tung.

En liten detalj: är det så att dobron är mutad i "andra" introt - men att det ligger nån send till nåt reverb som inte är mutat? Nå, det kanske vi kan få svar på efter tävlingens slut.

Fade out!, bra! Har jag också tänkt på att använda.

#30

Jäkligt go introgitarr, känns Cochran/surf/punk - bra!

Snyggt grepp som tusan att köra vers ett med bara trummor och gitarr. Synd att gitarr två kommer in på en rätt galen nivå - och rakt över leadsången. Synd som tusan, med lite mer jobb på den så hade det varit kanon.

Den här mixen bråttas med nivåproblem, i mina öron. Orgeln gör en del omotiverade volymförändringar.

#31

Trumsamplingen är på rätt väg, men inte helt hemma. Känns som att den är lite väl hårt pressad, tycker mig höra en del dist där man inte vill ha den.

Bra stereobild.

Chorus?

Hör lite tråkiga artefakter i sången, antagligen förstärkta av oförsiktig kompression.

#32

Inte mycket att invända emot. Kanske att stämsången skulle kunna breddas, liksom att fillgitarren ligger och konkurerar med leadvox.

Lite okänslig de-essering. Ex 0.56 och 1.01 - de där essen flyger dessutom iväg med något reverb och, nja, inte så snyggt.

#33

Känns bra. Smärre invändningar. Kanske lite mer rensande bland gitarrerna i sticket kunde varit önskvärt.

Lite väl snabb attack på trummor. Känns ibland som ett lock över hela mixen - kan vara attack/release som kunde tweakats annorlunda.

Sången ligger överlag schysst.

#34

Tjoho, här var det rum! På mycket!

Det myckna rummet gör att jag inte känner något djup, eller rättare sagt, jag känner samma djup på allt, skulle vilja haft variation, separation.

Hade reverbet inte varit så starkt så kanske jag inte hade haft så många invändningar, egentligen.

#35

Snyggt intro.

Schyssta samplingar. Hafsig - eller möjligtvis medveten - användning av autotune. Går bort i min bok.

Annars är separation snygg, ljudbilden är angenäm.

Lite väl brighta trummor i min smak.

Mot slutet av låten tycker jag att instrumenten i mitten börjar konkurera ut leadvoxen för mycket.

#36

Lite bright sång. Trevlig stereobild. Basfattig.

För mycket mid i min smak.

#37

Gillar trummorna. Och basen. För starka gitarrer, slår undan benen på sången. Speciellt den där acken.

Kanske att man velat haft lite mer tryck i bastrumman. För snabb attack?

Jag fortsätter med lite kommentarer kring mixarna:

(och till skillnad från förra lyssningen så sker de här i ett par AKG 702)

Och som vid förra gången: ta inte illa upp!

#10

Den här är på väldigt många sätt i min smak. Rätt luftig, schysst stereobild. Invändningarna handlar främst om två saker: reverbets storlek, och arrangemanget. Fillgitarren ligger för långt bak.

#11

Snyggt intro. Sången ligger behagligt centrerad, kanske nån dB svag. Åt det torra hållet, vilket man kan gilla eller inte.

Virveln är lite för svag. Saknar lite punch.Mot slutet av sången blir leadvoxen utkonkurrerad.

#12

Sången ligger förvisso "in your face", och det gillar jag. Men effekten är jag inte lika glad i. Saknar bredd i den här mixen.

Reverb i överflöd. Snygga stämmor dock.

#13

RÄtt behaglig ljudbild. Kanske lite skvättiga trummor. Backvoxen ligger för jäkla gött, precis lagom, enligt mig.

Kanske man kunde styrt ut fillgitarren lite mer.

Har det lagts till lite gitarrer här? Förbaskat snyggt - sticket har en del snyggt distade guror, kanske bara effekt lagd på redan existerande.

Ah, den här får jag nog lyssna om på!

#14

Introt lovar runt, men när trummorna kommer in blir det... tunnt.

Skulle gärna haft mera stereobild i detta.

#15

Tycker att dobron ligger rätt trevligt i ljudbilden, men sen kommer det in ett gäng andra instrument - med ett överflöd av tillagda effekter. Inte min smak.

Sången dras med lite artefakter, från vad det nu månde vara: eq, kompression, reverb?

Lite anonyma trummor.

#16

Lite instängd dobro. Samplingen av trummorna är ju välediterad, men soundet är rätt instängt. smakfulla fill, måste sägas, dock.

Gitarrerna är lite misshandlade ljudmässigt.

Sången skulle behöva lite rum.

#17

FÖrstår inte syftet med panoreringen.

#18

Snygg bas. Tunn virvel. Lite bright, överlag. Men djäkulberget så go' bas!

Förbaskat snygg stereobild. Voxen är jäkligt essig, kunde man kanske tittat på.

Sen tror jag att mixaren har gjort något med beatet, va?

#19

Ah, den är liksom nära, men det är några grejer jag inte kan köpa. Lite hopklumpat i vissa frekvenser. Tunna trummor, men rätt bra bas. (och kick).

Gitarrerna är lite i vägen. Stark tamburin.

#20

Lite väl essig sång, ibland lite känsla av att överhäng kunde behandlats mer, ibland vid vissa cymbalslag så tar de för stor plats.

#21

Hell yeah! TÄnkte jag först, när jag hörde introt.

Saknar separation. Vill ha mera trummor.

Leadsången är ur fokus från andra versen, synd.

#23

FÖr långt intro, om än snyggt tänkt.

Kan inte räkna ut om det är mixaren som har lagt till de första ackorden, eller om de fanns med nånstans i originalfilerna.

Slicka stämmor. Autotune. Snyggt, i det här fallet, fast stämmorna ligger för starkt. Snygg - ursnygg stereobild dock.

FÖr hård kompression för min smak, den där kompressionen som tar luften ur en.

Hör jag chorus på acken?

Shit så slickt arr på stämmorna. Bra jobb. Fast på fel låt. I mina öron, alltså.

#24

Schyssta trummor.

Essig sång. Kunde behövt mer omsorg.

Lite trångt i mitten. Funkar inte. Använd sidorna!

#25

För mycket artefakter som far runt. Rätt ok i helhet, men det är detaljer som gör det. Vill dock framhålla trummorna som jag tycker är bra. Redigeringen av basen i sticket är för jäkla bra. Hela stick-arret är grymt!!

#26

Ouch, hårt pressade trummor. Virvelsoundet lämnar en del i övrigt att önska. Den gifter sig inte med resten.

Vox och backvox är välgjord.

Men de behöver mera plats.

Saknar lite dynamik. Distar alldeles för mycket i min lyssning iaf.

#27

Kicken är ok. Men virveln? Nja, den känns inte som att den gifter sig med resten. Stereobilden känns inte genomtänkt.

Stickeffekten på voxen är fullkomligt lysande! Och genomtänkt också, ingen stämsång som kommer in och förstör. Bra!

En god mix. Men lite för rörig, om man ska vara petig.

Well, jag fortsätter skriva på de jag inte kommenterat.

# 7

Fel trummor och för mycket reverb. SNygga gitarrer.

# 6

Lite för statiskt, handklapp kunde blivit snyggt men det låter för programmerat. Bra jobb med stämmorna.

# 5

Bra balans, behaglig. Lite slarvig hantering av leadsång. Stämmorna efter första ref möjligtvis en god idé, men inte med det utförandet. Ur pitch. Och idén känns inte förd i hamn.

# 4

Tycker inte att trummorna gifter sig med resten. RÄtt snygg leadvocal!

# 3

Bra behaglig balans, hör jag en tillagd percussion? Den var schysst, riktig nice, om det nu är en tillagd shaker.

Kanske något blöt mix för min smak. Bra jobb, dock.

# 2

Saknar lite tryck i mixen, för hård kompression. Leadvoxen kunde tagits om hand bättre. Essig, inte snyggare när essen flyger iväg med nån slags reverb/delay.

Välgjort ändå, men som sagt, har några (för mig allvarliga) brister.

# 1

För mycket reverb i min smak. Tycker inte att man utnyttjar stereobilden tillräckligt, det är lite för hopakört i mitten. Nej, mycket hopakört i mitten.

Noterar en tillagd gitarr, välspelad men lite orytmisk vid sticket, men skönt sound på den!

Redigerat av FreddeHstd
Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Nu vill jag inte avslöja nåt men när jag läser om saker som folk skriver om mitt bidrag när det gäller olika saker som det är för mycket av så har jag inte ens använt nåt sånt 😄 . Ja det är häftigt hur olika vi är och hör och vart vill vill nå när vi meckar med musik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu vill jag inte avslöja nåt men när jag läser om saker som folk skriver om mitt bidrag när det gäller olika saker som det är för mycket av så har jag inte ens använt nåt sånt 😄 . Ja det är häftigt hur olika vi är och hör och vart vill vill nå när vi meckar med musik.

Samma här BS, samma här! Folk har gissat fel på tre eller flera av varandra oberoende instrument. Väldigt kul.

Redigerat av JohnRick
Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Edit drar dit några komma tecken 😄

Ja jag tror det kan vara en av dom riktigt viktiga insikterna att komma ihåg och ta med sig ur det här, dvs vi verkar överskatta vår förmåga bara lite 😄 .

Samt att det måste nog ganska mycket handla om nåt slags konsumentperspektiv när man mixar och producerar låtar. Fångar man inte lyssnaren under dom första sekunderna så spelar det nog ingen större roll hur jämt och fint det än är representerat i dom olika registren. Inte heller hur väl separerat och definierat dom olika insatserna än återges.

Jag gick medvetet in för fullt ös medvetslös/allt kör från början till slut så det låter som ett band står och lirar på riktigt, typ gör det bästa du kan av det filosofin. Jag tycker det passar på den här låten. Dvs vi pratar sound mera än nåt annat. Folk struntar nog lite i om baskaggen och basen är tydliga dom lyssnar på låten för att den är bra, så det är låten man ska framhäva. Mixen ska göra själva låten intressant inte hantverket i sig själv. När det är klart då ska den produceras, dvs om det behövs och ska det produceras så gör dom nog om hela skiten ändå med lite otur 😄 .

Så tycker jag men det är ju ingen naturlag på nåt sätt det är bara nåt jag tycker. Full respekt för avvikande åsikt.

Redigerat av BurninSven
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har gjort en dunderdum grej.

Jag rev ned alla mina prylar i helgen och påbörjade ett seriöst studiobord och tänkte att jag skulle kunna göra sista genomgången på de små monitorerna och dyr-lurarna med utkastet jag gjorde baserat på c:a 10 genomlyssningar på varje bidrag för någon vecka sen..men f@n!!!.... nu har man ju inte samlade känslan kvar..öörk..

Nåväl snabblyssnade igenom mitt förstafält av låtar och tittade sedan på vad jag skrivit och mycket av den känslan kom direkt tillbaka så jag nitar bästa mix och prod nu.

( Plus framför tillkom efter ett par lyssningar och symboliserade saker jag gillar )

Hörlurar: Sennheiser HD 800, Beyerdynamic DT770, SHR-840

Monitorer: APS Aeon, Krk VXT 4

Nr 13 +++ Panoreringen i introt..va?.. var gitarristen sen till gig’et och kommer inspringandes med andan i halsen?Skäms på sig..

Något fet /hög /torr sång för min smak, Något off-center panorerad sång, sköna trummor, aningens ringande cymbaler, mycket bra nivå-balans i mixen. Lyssningsvärdet växer i lurar med den torra sången, Känns frekvensstädad och fixad.

Det här får bli mitt val av bästa mix

Nr 35 +++ livespelade digital trummor? Känns bra, för låg sång, för mycket autotunad sång. Synthslinga adderar i känsla, kunde kanske varit lite mer subtil / Eller inte.

Tremologitarren som kommer in höjer lyssningsvärdet på låten enormt = bra tänkt att lyfta upp den som detalj i mixen- Bra val!,

Jag får en skön harmonisk känsla av den här mixen så det får bli Bästa prod

Osorterade tankar som dök upp under lyssningsrundorna

Nr 3 + Ghostnote-shuffle-känsla utan att vara shuffle-virvel i introt..YES!! det här tilltalar mig men sen blir det obalans i virvelstocken och känslan föll, något hög sång, shaker /Perc borde pannats mer, Hade gillat mer separation vänster/höger . Känns som mycket frekvenser kvar?

Nr: 6+ Något hög hihat i introt, pop-claps känns poppigt. Aningens klen botten i kicken, kanske lite klen basbotten, gillar dock tightheten basen ger när det inte blir för tjockt nedtill. off-center panorerad bas känns konstigt. Kunde haft fler gitarrdubbar, lite tunn, Behaglig att lyssna till, låter som mycket jobb nedlagt på att städa frekvenser. bra nivåer. Genomtänkt ide med mellanspelet passar bra när känslan i sången byter rytm.

Nr 11++ Skönt djup på trummor, Brötreverb på sång, T-ljud, lite för höga (ringande ) cymbaler, basigare gitarrer på höger sida gör att det tynger lite åt det hållet.

Något vass tamburin som pickar igenom på några ställen

Nr 16 Torra och snärtiga trummor, egentligen ett rätt kaxigt sound.. veckans Mötley Crue-koklocka i halvtid.. Någon som tjötade om koklockor förut känns rätt busted 😄.... du får vara anonym också, det går bra. Spikgitarrer i skrikstärkare kändes inte rätt för mig i den här mixen, Redbull trummis kunde taggat ner spelet en aning, hade passat mycket bättre om resten av polarna fått lite av 12-packet redbull och spelat med samma energi. Gillar tanken bakom trumliret och nice spelat annars… Attans.. me like de korthuggna trumsound.. Knivhuggartrummor.. f@n ska nog ta patent på det ordet.

Nr 17 veckans Sgt Pepper? We all lööv the Beatles panoration 😄.. mjae.. den här förstod jag inte riktigt, ovanligt grepp i mixtänket.

Nr 23 + Tremologitarren fångar intresset direkt och det hade varit intressant om idén fortsatte genom arret.. Känns som en hook.

Dobron som sen kommer in gör att man vaknar upp ur sin dröm och det är tillbaka till välkända hjulspår.

Fina körer om än lite för hörbart effekterade när de isoleras, annars passar det fint som f*n när instrumenteringen maskar , bred mix , slarviga trummor, något rörig ( det här minns jag inte varför jag skrev), något fet 60hz knuff på kick, 4/4 kick stundtals känns lite fel.Overall effekt på gitarrer gör så det simmar runt.Gillar stop-and go känslan när leaden isoleras innan sista refrängerna. Slutet var coolt...

Lite småsaker ändrade i den här mixen så hade det här fått bättre poäng från moi.

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...