Jump to content
Annons

Shure SM 7 B vs. Neumann TLM 103 vs. Studio Projects B3


william

Recommended Posts

Hej!

Jag söker en riktigt bra mik för att spela in text, av män och kvinnor. Jag vill att det ska vara "superbra" kvalitet, sånära man kan komma text-inspelningar i film utan att pröjsa 40 bagare. Jag förstår om denna definition är lite vag, men det är det jag har att gå på.

Nu har jag tittat runt, läst recensioner och så vidare men jag behöver era expertråd.

Jag har en stormembrans dynamisk Röde NT2-A, 2 st line audio CM3 och 2 st Shure sm57-or.

Och en Saffire Pro 24 DSP, alla dessa är bra, NT2-an uppfattar jag som bättre för mansröster, helt OK till text, men inte supergrymm. CM3-orna är även dem helt OK, sm57-orna gillar jag inte alls till detta, det blir inte så snyggt.

Som i rubriken, jag har tittat på:

Shure SM 7 B

Neumann TLM 103

Studio Projects B3

Har någon här erfarenhet av dessa mikar, jag vet att de skiljer sig åt mycket i pris. Eller om ni vet andra mikar som passar detta.

Jag kan totalt lägga ner max kanske 10-15 bagare, beroende på. Men då vill jag att det ska vara bra grejer, kan tänka mig att köpa fler mikar om det behövs.

tack

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

äger själv en tlm 103, första(och enda) micken jag köpt, så jag kan inte ge dig en jämförelse.

men ur ett "ofärgat" perspektiv, blev jag mycket nöjd med mitt köp.

som sagt, inget att jämnföra med, men jag förväntade mig prima grejer och blev inte besviken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sm7B är väl standard som radiopratar-mick.

Både TLM103 och B3 kan bli lite vassa i toppen, så att sibilanser lätt kan sticka igenom.

Annars kan jag gärna (även i denna tråd...😉) slå ett slag för de svenska Pearl CC22, Milab DC-96C och DC-196. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Sm7B är väl standard som radiopratar-mick.

Både TLM103 och B3 kan bli lite vassa i toppen, så att sibilanser lätt kan sticka igenom.

Annars kan jag gärna (även i denna tråd... 😉) slå ett slag för de svenska Pearl CC22, Milab DC-96C och DC-196. 🙂

vad gör CC22, DC96C och CD-196-an bra tycker du? i jmf. med TLM 103-an?

Link to comment
Dela på andra sajter

vad gör CC22, DC96C och CD-196-an bra tycker du? i jmf. med TLM 103-an?

De är mer neutrala och fungerar därför perfekt till alla sorters ljudkällor, enligt min mening. 🙂

TLM103 är en skitbra mick, men den är lite vass i toppen, så den passar inte till riktigt allt.

Att Milab och Pearl håller ner storleken på sina mickar, är inte heller någon nackdel. Många andra går på andra hållet och gör mickarna större och tyngre och mer uppseendeväckande, men Milab och Pearl visar att det är onödigt... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

ok, jag har hört väldigt mycket mycket bra om TLM 103-an.

Vad använder du den till DaCriLL?

använder den tills sång, hade prövat spela in akustisk gura på den med om jag ens vatt i närheten av att ha akustiken till det haha.

nu när yoda sa de, så har den faktiskt klang i toppen, men det funkar väldigt bra för mig för jag har rätt basig röst.

men stick in o prova den nånstans, nu köpte jag den utan o prova för jag har åt helsike för mycke scenskräck för att pröva den i butik. så jag hade väl lite tur att den funka bra till min röst.

men så här i efterhand, för priset, borde jag testat den innan.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Jag köpte TLM 102för en månad sedan. Grymt nöjd, lätt jobbad. Har bara lagt sång på en låt till en vän...Spelade dock in i TLM103 på två låtar tidigare. Låter också super. Lite mer jobb med Eq:n så är diskanten inga problem. Men TLM102 är lättare tycker jag att jobba med men jag lägger inte ner så mkt tid på att EQ:a...för lat...(ska bli ändring på det)

Han som producerade 2 av mina studio låtar kör 103:an, han kan ratta ljudet så det blir kanon. Jag tror 103:an kräver mer kunskap än 102:an.

Redigerat av jim
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle säga så här! Har du inte världens bästa akustik i ditt inpelningsrum håll dig till Shure SM7B då det är en dynamisk riktad mick.. Den fångar inte upp så mycket av ditt "sämre" rum.. Har du lagt ner en mindre förmögenhet på att få bra rumsakustik så skaffa en Neuman TLM103 eller 102.. Dessa mikrofoner tar upp hela rummet och akustiken. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Jobbar på Sveriges Radio där vi använder framförallt två olika mikrofoner, Microtech Gefell M930 och Neumann TLM49. Mellan de två mickarna föredrar jag helt klart M930 som inte har lika stickig och jobbig diskant i mina öron.

Hemma har jag dessutom en Shure SM7B som jag gillar, den är precis som hegobald säger mindre känslig för dålig akustik. Däremot kräver den en preamp med väldigt mycket ren gain eftersom den har väldigt låg output.

Samtidigt är det inte enorma skillnader mellan olika mikrofoner, om du inte kan få ett ok ljud med din Røde så kommer du bli besviken på en ny mik, det handlar mycket om att få till kompressor och eq samt att ha ett bra rum att spela in i.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där med dåligt rum... Om jag sjunger typ 30 cm från TLM102, ibland lite närmare ibland längre ifrån, inte hör jag nåt av mitt rum då? Betyder det att mitt rum är bra? 30-tals träkåk...

Hur mycket av rummet kan man egentligen få med, med en så stark ljudkälla så nära, och två meter eller mer till närmsta vägg?

Jag har kanske tur med mitt rum, tycker det låter skitbra där, särskilt TLM102.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Hemma har jag dessutom en Shure SM7B som jag gillar, den är precis som hegobald säger mindre känslig för dålig akustik. Däremot kräver den en preamp med väldigt mycket ren gain eftersom den har väldigt låg output.

Oj! Missade av slentrian att SM7 behöver mycket förstärkning i preampen! Jag använder bl.a http://www.lineaudio...linepredata.htm Men oavsett premamp bör du välja en preamp med minst 50 dB gain om du ska köra med en SM7! 😎

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Det där med dåligt rum... Om jag sjunger typ 30 cm från TLM102, ibland lite närmare ibland längre ifrån, inte hör jag nåt av mitt rum då? Betyder det att mitt rum är bra? 30-tals träkåk...

Hur mycket av rummet kan man egentligen få med, med en så stark ljudkälla så nära, och två meter eller mer till närmsta vägg?

Jag har kanske tur med mitt rum, tycker det låter skitbra där, särskilt TLM102.

Skit i mattematiken Nilsson! Låter det bra så låter det bra! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj! Missade av slentrian att SM7 behöver mycket förstärkning i preampen! Jag använder bl.a http://www.lineaudio...linepredata.htm Men oavsett premap bör du välja en preamp med minst 50 dB gain om du ska köra med en SM7! 😎

...eller så skaffar man en TritonAudio FetHead, som ger 20dB gain direkt efter micken, så kan man klara sig bra med en preamp som inte kan ge så mycket gain. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där med dåligt rum... Om jag sjunger typ 30 cm från TLM102, ibland lite närmare ibland längre ifrån, inte hör jag nåt av mitt rum då? Betyder det att mitt rum är bra? 30-tals träkåk...

Hur mycket av rummet kan man egentligen få med, med en så stark ljudkälla så nära, och två meter eller mer till närmsta vägg?

Jag har kanske tur med mitt rum, tycker det låter skitbra där, särskilt TLM102.

Du får alltid in rumsljud - men det behöver inte nödvändigtvis vara negativt. Det beror ju på hur rummet låter... Jag tycker själv att figure-8 upptagning ibland ger snyggast ljud - och där har man ju av naturliga skäl en rejäl portion rumsljud - men det beror på vad man föredrar för den aktuella inspelningen... Viktigast är annars att vid behov dämpa den väggen man har bakom ryggen, eftersom det ju är den sidan som micken tar upp ljudet bäst från om man har en kardioidmick.

Link to comment
Dela på andra sajter

...eller så skaffar man en TritonAudio FetHead, som ger 20dB gain direkt efter micken, så kan man klara sig bra med en preamp som inte kan ge så mycket gain. 🙂

Ett annat alternativ till TritonAudio FetHead är Röde D-Power Plug, som också förstärker 20 dB och drivs med fantommatningen. 4Sound i Linköping sålde den för 495kr, så den var ett fynd.

184117.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...