Jump to content
Annons

Vad är det bästa/sämsta med Reaper?


SadamJR

Recommended Posts

Annons

Intressant hur Cockos och Reaper lyckas få igång folk. Ett par dudes bestämmer sig för att göra en DAW till ett vettigt pris och på ett annorlunda sätt och det delar alla i läger. Vad det sticker folk i ögonen. Jag kör Reaper för det passar mig men jag har väldigt lite tyck om vad andra kör. Dom flesta DAWs idag är väl bra, typ.

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant hur Cockos och Reaper lyckas få igång folk. Ett par dudes bestämmer sig för att göra en DAW till ett vettigt pris och på ett annorlunda sätt och det delar alla i läger. Vad det sticker folk i ögonen. Jag kör Reaper för det passar mig men jag har väldigt lite tyck om vad andra kör. Dom flesta DAWs idag är väl bra, typ.

Med tanke på att nästan all komersiell musik görs i dom stora dawsen. Och mig veterligen är det bara the prodigy som gjort en låt eller album i reaper. Hur kommer det sig är det så? Borde det inte vara tvärtom med tanke på hur bra alla säger att reaper är? Och varför fortsätter folk att köpa cubase, pro tools osv om nu dom kan få reaper för samma pris som två familjepizzor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Med tanke på att nästan all komersiell musik görs i dom stora dawsen. Och mig veterligen är det bara the prodigy som gjort en låt eller album i reaper. Hur kommer det sig är det så? Borde det inte vara tvärtom med tanke på hur bra alla säger att reaper är?

Henber77, varför har du valt Cubase framför t.ex Sonar eller Logic?

Link to comment
Dela på andra sajter

Henber77, varför har du valt Cubase framför t.ex Sonar eller Logic?

Det var kärlek, det var lätt, det ingick mycket, har provat många av dom andra daws men cubase är något speciellt. Det är ungefär som det där bästa sexet man hade med ett ex som man aldrig glömmer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var kärlek, det var lätt, det ingick mycket, har provat många av dom andra daws men cubase är något speciellt. Det är ungefär som det där bästa sexet man hade med ett ex som man aldrig glömmer.

Därmed har du besvarat din egen fråga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Med tanke på att nästan all komersiell musik görs i dom stora dawsen. Och mig veterligen är det bara the prodigy som gjort en låt eller album i reaper. Hur kommer det sig är det så? Borde det inte vara tvärtom med tanke på hur bra alla säger att reaper är? Och varför fortsätter folk att köpa cubase, pro tools osv om nu dom kan få reaper för samma pris som två familjepizzor.

Lugn och fin, det kommer. reaper är såpass nytt, kolla på hur länge reason, pro tools, live, cubase etc har funnits. klart det finns fler artister som jobbar i dem. reaper håller fortfarande på och bygger upp sin användarbas.

Jag kör främst pro tools, men kompletterar med reaper och reason. for mju7kvaruinstrument, så är reaper sinnessjukt bra, det tar så lite på datorn! (läste av någon som hade testat med samma pluggar och samma inställningar, att reaper tog bara en femtedel av vad cubase tog av datorn cpu, och använder man reaper så förvånar det inte)

Jag trivs väldigt bra i reaper, det är snabbt och lättjobbat, typ som reason fast du kan använda vsts.

Nackdelen med reaper är att det är mycket pill i början. installera "extensions" som gör att man kan använda grooves osv. sedan även ändra gui:n till något trevligare, vilket är pilligt det med.

Sen så saknar reaper i mitt tyckte några riktigt bra tutorials för kortkommandon, smarta tips och tricks osv. Men som sagt, det är fortfarande relativt nytt, och det växer snabbt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är inte säker på att Reaper kommer bli mainstream. Som nämnts väljer ju Cockos dom lösningar dom gillar för att dom har en vision. Den visionen kan man köpa in sig på för en femhundring eller låta bli. Det är väl bl.a. därför dom har ett generöst trial-system där du egentligen inte tvingas betala. Men att säga att dom inte lyssnar till sina konsumenter, som någon gjorde, vittnar om stor okunskap rörande Cockos arbetssätt. Dom är extremt lyhörda för communityn på ett sätt som mer liknar Open Source-utveckling än traditionell mjukvaruutveckling. Till syvende och sist väljer dom dock alltid lösningar dom själva tror på.

Är det en form av elitism? Kanhända. Det kan också vittna om en stark vision. Gränsen är väl ibland hårfin. Tycker det är rimligt att jämföra Cockos med Propellerheads här. I hur många år har det inte skakats på huvudet åt deras hårdnackade motstånd att stödja VSTs för att bara ta ett exempel. Men deras vision är att bygga ett stabilt musikprogram som alltid funkar. För att klara den visionen tvingas dom vara restriktiva och i viss mån begränsa vad man kan göra. Personligen har jag inte stött på ett program som är så tajt och stabilt som Reason heller. Det är inte riktigt min kopp te men om det vore skulle den nog vara smaklig.

Skulle gissa att Cockos vison handlar om snillrika lösningar, maximal flexibilitet och möjligheten att köra programmet på ångorna från en thinner-trasa. Så långt har dom lyckats. Givet att det kräver en hel del arbetsinsatser från användaren och ett visst mått av intresse. Reaper är ganska hardcore. Mer för de seriöst teknikintresserade som får gåshud av att man kan routa vad som helst vart som helst och att man alltid har virtuell tejp och ett gem att sno ihop saker med. Vill man hellre komma igång snabbt och/eller har en professionell situation som kräver att saker alltid funkar på samma sätt så finns det ju bättre DAWs för ändamålet. Horses for courses and all that.

Redigerat av Sibben
Link to comment
Dela på andra sajter

Har arbetat med Reaper i över ett år och gjort alla mina senaste kompositioner i Reaper. Jag fastnade för enkelheten och flexibiliteten. Det är lätt arbetat och man kan snabbt få ner sina ideer. Dock har jag nyligen gått över till Cubase och det är då vi kommer in på minus sidan. - Varierande kvalitet på inkluderade plugins - Saknar noterings möjlighet - MIDI editor ganska simpel - Saknar Wave editor

Det ska dock sägas att Reaper är ett riktigt bra DAW för pengarna men jag tror Cockos ligger allt för långt efter de stora DAWs som varit i branchen i åratal.

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Det finns inget speciellt bra eller för den delen dåligt med Reaper, Det funkar ungefär som dom andra men på sitt sätt vilket kan vara bra om man gillar det men förmodligen oxå kan suga om man inte gillar det. Olika bara kort sagt

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 6 månader senare...

Körde cubase le 4 innan. Och när man jämför med reaper är det som långtradare och formel 1. Sjukt smidigt att bara göra grejer i reaper, rent artistiskt, som man vill göra. I cubase upplevde jag det som; meny på meny på meny..... till det jag ville. Dock har cubase bättre midi hantering tycker jag, lite mer självklart. Reaper compar när man spelar in midi, lite osmidigt.. Kanske jag som har nån knas inställning.

Men friheten avlastar verkligen hjärnan, så man kan musicera med hjärtat.

Mvh Casper

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du vill ha enklast möjliga ljudhantering kan Acoustica Mixcraft för PC vara ett alternativ. Är billigt och kan laddas hem som trial.

http://www.acoustica...craft/index.htm

Har nu kommit på mig själv att älska I-Macen, men Garageband som följer med har jag inte ens tittat på. Jag trivs ju bäst under Kork-eken*, så det finns ingen anledning att ens titta på nån DAW.

Fotnot*: Korkeken = Tascam 2488 MKll digitalportastudio.

Hehe!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...
Tabbenbiten (oregistrerad)

Jag har spelat in en del låtar i Reaper i min gamla stationära pc.Tyckte det gick jettebra men Jag lämnade in den till ett pc-företag som kopierade filerna på ett usb-minne. Problemet är att nu har jag alla filer för sig… alltså sången på en fil, köret på en annan och musiken för sig… vad gör jag? Varje låt har ju fler ljudspår, men de har nu var sin fil, och vissa är inte med alls...;(

Det fins dok några filar som inte går att spela upp. Jag vet inte om det kan vara hela sången,de heter; waw.reapeaks. Någon som vet?Jag är mycket lite dator-kunnig som ni säkert förstår…🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

pHISTERmILL (oregistrerad)

Det fins dok några filar som inte går att spela upp. Jag vet inte om det kan vara hela sången,de heter; waw.reapeaks. Någon som vet?Jag är mycket lite dator-kunnig som ni säkert förstår… 🙂

Reapeaks är filer som innehåller info till ljudvågorna. Du bör söka efter en fil som slutar på .RPP
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...