Jump to content
Annons

Vad är det bästa/sämsta med Reaper?


SadamJR

Recommended Posts

Annons

Reaper är ett fint Daw-program rörigt är det i början är ett krafft paket som heter duga . lite cpu drar det .väldigt stabilt .. uppdateringarna stör mig lite .. annars lika bra som vilket Daw program som helst 420 kr för halv licens är rena rama kapet .. provkör det med det ni har vänjer sig efter en veck ca .. lite pluggar men det fins bra vst gratis eller köpes ..Test vettja har inte ångrat köp hitills ..

mvh Hemmpe

Link to comment
Dela på andra sajter

Reaper tyx bli allt populärare. Laddade själv hem den förra varianten av programmet och tyckte att det såg förskräckligt ut.

Vilken "variant" var det?

Har själv bara använt det några månader än så länge men tycker att det rullar på riktigt bra, startar igång hyfsat stora projekt med pluggar och allt på några sekunder och drar lite CPU, ingen dongle, en hel del routingmöjligheter som jag ännu bara skrapat lite på ytan än, finns många möjligheter att konfigurera programmet så att det passar det arbetssätt man har både med menyer och kortkommandon, följer med en drös med dem effekter samt att det inte kostar skjortan att vare sig köpa eller uppgradera. Till exempel...

Tycker man att interfacet är tråkigt finns det en hel del customvarianter att ladda ner och installera om man inte vill skapa dem själv. Tror till och med att det finns en ProTools variant eller två för dem som gillar det.

Detta var varken något bästa/sämsta med Reaper, endast lite reflektioner så här i början.

Framtiden får visa om man kommer att hänga med på resan men än så ser det riktigt bra ut. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte för att vara sådan, men jag tycker inte att det finns några nackdelar med Reaper 4.xx. Har använt Cubase 3-5 de senaste åren, såväl som logic och Pro tools. Fördelen med Reaper (enligt mig) är "direktheten", allt går snabbt och flyter på: från bussar, till att klippa och kopiera, exportera, batch processing etc...

/Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Ser det så här Reaper är Bra .oftast vill folk ha det färdigt .altså Syntar plugins Vst rubbet . Reaper är inte så . just nu, man köper programet billigt cocos egna pluggar . sedan inget mer .. kan vara en fördel om man vill köpa utomstående vst och inte bli på tvingad massa skit vst vsti .. då är detta program för dig .. billigt bra stabilt .. fins nog inte ett ont ord om Reaper .Hoppas det får fart . Dawa lungt nu

mvh Hemmpe

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur är det att jobba med elektronisk musik i Reaper? Är det lika kompetent och lättarbetat som t.ex. Live vad gäller klippa, warpa/timestretcha audio? Det känns som att Live skrevs för sån musik. Jag får bara inspelningsvibbar av Reaper, men skulle gärna ge det en chans om någon tror på det.

Link to comment
Dela på andra sajter

REAPER är som sagt varken "bättre" eller "sämre" an något annat program eftersom de egna preferenserna spelar en stor roll.

Det jag själv gillar bäst med REAPER är dess utbredda anpassningsmöjligheter vad gäller funktioner och utseende, vilket gå ner på ibland kodnivå. I love it! Man kan snabba på arbetsflödet/tempot rejält.

Angående "elektronisk musik". REAPER är inte, enligt min mening, någon "dedicerad" programvara. Jag anser att de flesta ljud-/musikproduktioner går att färdigställa i REAPER, men med dedicerad programvara kan det ju i enskilda fall kännas smidigare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man enbart vill spela in typ som jag gör med portan, aldrig klippa o klistra, aldrig använda färdiga trumkomp och sån skit, vilket borde man köra på då Reaper eller Garageband? Är Garageband snålt på cpu oxå?

Om du vill ha enklast möjliga ljudhantering kan Acoustica Mixcraft för PC vara ett alternativ. Är billigt och kan laddas hem som trial.

http://www.acoustica.com/mixcraft/index.htm

Link to comment
Dela på andra sajter

eller reaper. kan du köra hur mycket du vill .men det kommer upp en liten ruta som talar om att du ska köpa ..annars så är det fritt att utnytja, om du inte känar pengar på det .. Testa vettja .. 🙂

Jag tror Reaper erbjuder för många alternativ, för många möjligheter för att Nilsson ska få något kreativt gjort. Han kommer fastna i vinkelvolten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man enbart vill spela in typ som jag gör med portan, aldrig klippa o klistra, aldrig använda färdiga trumkomp och sån skit, vilket borde man köra på då Reaper eller Garageband? Är Garageband snålt på cpu oxå?

Kör garageband för simplast enklast möjliga daw för mac och om du har pc så kör du mixcraft. Det är ett garageband liknande program fast för pc. Ja kör både och. Simpelt och enkelt. Tryck på record och spela in.

Dom här programmen tycker ja du ska ge en chans Nilsson.

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Om man enbart vill spela in typ som jag gör med portan, aldrig klippa o klistra, aldrig använda färdiga trumkomp och sån skit, vilket borde man köra på då Reaper eller Garageband? Är Garageband snålt på cpu oxå?

Det kan du i princip göra med alla program så ta det som är billigast.

Jag kör med Harrison Mixbus ibland och det är ju på många sätt en mjukvaruversion av deras mixer samt att det går att spela in. Inspelnings delen med spåren ser ut ungefär på samma sätt som på alla andra program. Det finns i en PC version nu oxå. Vet i hundan exact vad det kostar men i intro läget i och med windows versionen så har dom säkert nån deal på G och kanske till och med en demo man kan ladda hem. Det är inte jättestort heller så det bör gå fort att ladda hem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Förutom det som andra nämnt; att det är väldigt stabilt så tycker jag det bästa med REAPER är flexibiliteten. Det verkar inte finnas någonting som inte går att göra på något sätt. Kan du tänka det kan du göra det, typ. Allt från sidechaining och paralellkomprimering till olika scenarion där en signal styr en annan. P.g.a sin flexibla routing, öppna track-struktur och skriptning så kan man alltid trixa till saker som utvecklarna inte tänkt sig. Lite som en modulärsynth. Man kan koppla saker lite hur man vill. Resultatet kan bli meningslöst men systemet tillåter det. Detta innebär naturligtvis att REAPER kanske kan bli lite ointuitivt om man är van vid mer anpassade lösningar men också att programmet gladeligen ger dig tillräckligt med rep för dig att hänga dig i. Jag gillar det men det kanske inte alla gör.

I övrigt är ju priset, dom snabba uppdateringarna med utvecklare som tar del i diskussionen och anpassningsbarheten feta plus. Personligen passar det mig att programmet bara kommer med en massa grundläggande effekter men inga instrument. Då kan man ju välja själv (REAPER + NI Komplete t.ex. är ju ungefär samma summa guldmynt som de andra programpaketen). På minussidan är programmet lite offer för sin egen snabba utveckling och gränssnittet är inte i klass med t.ex. Studio One eller liknande slickare produkter. MIDI-implementationen är ofta föremål för diskussion men personligen tycker jag den är grymt snabbjobbad och flexibel. Det är kanske en fråga om smak eller vana.

Redigerat av Sibben
Link to comment
Dela på andra sajter

Svårt att säga vad som är bäst med Reaper, för jag har inga större anmärkningar. Det fungerar precis lika bra som alla andra DAW jag använt.

Det som jag saknar är notredigering och fler möjligheter att redigera ljudfilerna (det finns plug-ins för det sistnämnda, men det borde finnas med från början). Men med tanke på det löjligt låga priset var det inget jag förväntade mig.

Det finns ärligt talat ingen anledning att inte använda Reaper.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du vill ha enklast möjliga ljudhantering kan Acoustica Mixcraft för PC vara ett alternativ. Är billigt och kan laddas hem som trial.

http://www.acoustica.com/mixcraft/index.htm

Mixcraft 6 som släpps nu I mars blir det bästa dom gjort och kommer att kunna mäta sig med övriga daw's på marknaden. Priset bli detsamma som det kostar nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Har kvar lite från när man testa. Nackdelar:

 

Inte så bra på avancerade- och stora projekt, än. Hemprojekt utan specifika avancerade behov funkar bra – förutom att Reaper inte har latency-fri monitoring vid inspelning, än. Känslan av snabbhet och intuitivitet sägs försvinna när projekt blir stora, kräver organisation, repetitiva massredigeringar och datorkraft. Inte fullt stabilt för tyngre projekt á la 100 spår och uppåt – särskilt i 64bit. Reaper har ju inte heller direkta verktyg för massredigeringar eller massprocessning av många spår i ett svep.

 

Finns ingen skillnad på spårtyper; ett spår hanterar alla källmaterial, mono, stereo, surround, MIDI, video, olika frekvenser och bitdjup, etc. Det ger upphov till lite strul. Att exportera spår blir mera knepigt, eftersom man inte alltid vet om det spår man ska exportera är mono eller stereo osv. Alla spår visar alltid dubbla mätarstaplar - oavsett källspåret är mono, stereo eller surround. Alla bussar blir stereo, och plugins som sätts inpå ett spår används i regel som stereo – även fast spåret är mono eller 5.1. Ett monospår t.ex. utnyttjar båda sidorna av pluggen och summerar resultatet från båda kanalerna i slutändan. Reaper kan alltså äta dubbelt så mycket CPU jämfört med andra DAWs spårhantering. Vissa pluggar – t.ex. Waves – skiljer på mono och stereo pluggar och Waves monopluggar brukar strula en del i Reaper; pluggen får inget tips om att det kan vara stereo-material den ska processa.

 

Reaper tillhör de som är känsliga för musdrivrutiner (Windows). Kör man med andra än de som Windows installerar automatiskt så kan det uppstå ”mystiska” störningar och hängningar. Microsofts Intellipoint är kanske de värsta.

 

Reapers automatiska delaykompensation är inte konsekvent i samma mening som andra DAWs. Man kan antingen använda deras version av direct monitoring på en input-kanal (funkar även internt) eller så får man latency på samtliga ljudkällor.

 

Klumpig fönsterhantering för effekter och syntar. För att öppna pluggar används typ samma dialogruta som ”öppna fil”, inte någon kompakt meny som i andra DAWs. Och eftersom det bara finns en typ av spår i Reaper så laddas alla plugins i ett plug-in chain-fönster som omsluter plug-inens grafiska gränssnitt – som i Adobe Audition och Sony Sound Forge. För att få loss ett fönster ur sin ram måste man dubbelklicka. Man kan inte heller organisera om pluggarnas process-ordning annanstans än i detta fönster.

 

Finns ingen motsvarighet till ”track inspector” - alltså kolumnen till vänster om spårlistan där man kan ställa in egenskaper för varje spår. Motsvarigheten till track inspector är en separat dialog-ruta som man bara kan öppna separat för varje spår.

 

MIDI-editorn är lite buggig, och spelar man in MIDI så drabbas en del av att Reaper ”skippar” att spela in vissa toner om man har autokvantisering påslagen. Audio kvantiseringen är inte heller utvecklad. Inte heller spartanska funktioner som Beat Detective har Reaper nån motsvarighet till i nuläget. Att göra finare justeringar i stor skala blir svårt. Men Reaper har förträffliga Dirac-processorn att time-stretcha och pitch-shifta med, vilket ger god kvalitet (och hög CPU användning).

 

Reaper stödjer inte VST3, har inga framtida planer på det heller (vägrar bestämt). Finns heller ingenting i notväg alls, så man kan inte mata in musik i noterad form, åskådliggöra musik i skrift och inte skriva ut en enkel sång-stämma osv.

 

Mycket oviss framtid och väldigt okommersiellt inställt företag. Satsar man professionellt på musik är Reaper ett osäkert val i nuläget.

 

Fördelar:

 

Reaper är lättviktare i systemet; drar bara en tiondel så mycket RAM som t.ex. Cubase 6 i startup läge. Har minimal- och därför effektiv resurshantering, känns sällan slött eller tungt, använder bara resurser när det behöver. Många DAWs ligger liksom och är beredda på allt hela tiden, dubbelkollar funktioner, fyller upp minnen och buffrar snabbt osv. Det gör inte Reaper, men om något behövs snabbt eller går snett så ... gör de det med besked i Reaper. Överlag är Reaper stabilt. Finns även resursmätare (disk, CPU, RAM) i flera små hörn, så det är lättare att avgöra vilka detaljer som käkar upp hur mycket och till vad.

 

Många initiativrika plugins. Dedikerade hi/lo/band-pass filter. 6 kanaliga splitters/bussar liksom 6-kanaliga ”split re-joiners” som kan användas för att splitta, skicka- och ta emot och sammafoga avskilda delar utav enskilda signaler kors och tvärts i Reaper. En trumtrigger, midi-kontrollerbar autotuner, kompressorn kan triggas av en annan signal än spåret den ligger på, multibandkompressorn kan ha obegränsat antal band osv. En av Cockos tre anställda är killen bakom Stillwell plugins, så man hittar Stillwells grejor där med. Reaper läser dom gamla DirectX effekterna och DXi instrument, och man kan även organisera sina pluggar och plug-kedjor 100% i kategorier och mappsystem.

 

Automatiska save-funktionen är riktigt bra. Kan spara 100% inkrementellt och även spara kopior av detta till en annan mapp automatiskt.

 

Reaper kan se ut lite hur som helst, stödjer teman. Finns gott om teman att välja mellan. Man kan designa om GUIt rejält, även skapa egna menyer och helt egna funktioner i sina egna menyer. Kan även göra egna komponenter till Reaper, i Python, och man kan även ta del av den flora av tillägg och instickningsprogram som mängder av användare redan publicerat för fri nedladdning.

Redigerat av Signia
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...