Jump to content
Annons

2012 - Vilket DAW använder du?


Terror

Recommended Posts

Både och. Dels ser jag en poäng med att kunna ta emot projekt från andra och om jag kan manövrera mig fram bra i det programmet ser jag ingen anledning att byta till något annat program mitt under produktion.

Jag förstår. Vidsynt. Är själv mer inne på att använda 1 program fullt ut i (nästan) alla aspekter.

Men om någon skickar ett Cubaseprojekt till mig, så är precis alla parametrar sparade i projektet, så det brukar dyka upp en fet dialogruta med trettio-elva fel och inkompatibiliteter som måste åtgärdas ... ställa om parametrar i projektet för att passa min uppsättning inputs/outputs, min pluggsortering och mina virtuella instrument, ändra sökvägarna till olika resurser (mina resurser ligger på andra platser på disk osv). Mardröm.

Upplever du inte det så? utbytande av hela logic/cubase-projekt som krångligt/struligt? Jag brukar alltid bara skicka/ta emot ljud/midi/video-filer. Har testat utbytesformat som OMF, AAF, AES31, EDL-listor med .. tycker inget av dom är värt besväret ...

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Samma som att konstant hacka på Microsoft, men nästan 9 av 10 använder Windows ändå. Är man förebilden och oavbrutet satt standarden för alla andra, och varit populärast under två decennier, då blir man tacksamt offer; kan nog inte hjälpas.

Fast du missar ju företeelsen att det inte alls alltid är den mest lämpade produkten som vinner marknaden. På de gamla videobandens tid så blev VHS hemmastandard, trots att de möjligen var tredjebäst av befintliga alternativ. Och knappast billigare än nåt annat heller. Analogin med MS-produkter är lämplig, Word är - och har alltid varit - en fullständigt usel ordbehandlare. Fast man vänjer sig och slutar gnälla. Det finns ju liksom viktigare saker att uppröras över.

***

On topic så noterar jag oxå att Reaper är på tydlig frammarsh. Det förnöjer mitt hjärta för alternativen. Kul liksom. Även om jag själv hänger kvar hos Sonar ett tag till av gammal vana.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så brukar hatarna att resonera, och sen börja dra sina privata teorier om...

Fantastiskt och välformulerat inlägg där Signia! Tänk att du till och med fick in en bilanalogi 🙂

Säg mig (om du vågar, vill säga, du har ju ignorerat [låtsats missa] mina senaste kommentarer riktade till dina inlägg), allt du berättade ovan, har du hämtat det från några undersökningar tillgängliga för vem som helst?

Eller var det inte faktiskt så, att du drog en liten fuling där och kom med egna "privata teorier", och därmed sänkte dig själv till den nivå vilken du med nedvärderande ton ondgör dig att andra befinner sig på?

Min privata teori är att det senare är sant.

Redigerat av Valle
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag förstår. Vidsynt. Är själv mer inne på att använda 1 program fullt ut i (nästan) alla aspekter.

Men om någon skickar ett Cubaseprojekt till mig, så är precis alla parametrar sparade i projektet, så det brukar dyka upp en fet dialogruta med trettio-elva fel och inkompatibiliteter som måste åtgärdas ... ställa om parametrar i projektet för att passa min uppsättning inputs/outputs, min pluggsortering och mina virtuella instrument, ändra sökvägarna till olika resurser (mina resurser ligger på andra platser på disk osv). Mardröm.

Upplever du inte det så? utbytande av hela logic/cubase-projekt som krångligt/struligt? Jag brukar alltid bara skicka/ta emot ljud/midi/video-filer. Har testat utbytesformat som OMF, AAF, AES31, EDL-listor med .. tycker inget av dom är värt besväret ...

Håller med att det är ofta helt värdo att ta ett projekt från någon annan trots man har samma DAW.

Pluggar och sökvägar och tex outputs är olika och ställer till det.

Wav export är lättast, med ett undantag, Reason 6 som faktiskt funkar med selfcontained fil.

Grym grej på riktigt.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ett ganska orimligt antagande, eftersom många andra har kört med Cubase i många år utan problem.

Nej, det är inget orimligt antagande, i alla fall inte orimligare än att "poofs" skulle orsakas av tredjepartskod.

Hur kan du förresten "veta" så tvärsäkert att det beror på "skitkod" i Cubase, att ditt Cubase har kraschat mycket? Det kan vara ditt ivrande efter gratispluggar som har gjort det instabilt, eller kassa drivrutiner till ditt ljudkort - och då är det ju knappast Steinbergs fel, utan de som har gjort pluggarna/drivrutinerna... Kan också bero på att din dator har haft en minnesmodul som var kass på en viss adress, att USB-porten har varit dålig eller femtielva andra orsaker.

Hmmm... Har jag antytt att jag tvärsäkert visste att det berodde på skitkod? Jag har för mig att jag tangerade något om att min hårdvara inte uppfyllde de standardkrav som applikationen förutsatte (men som inte framgick av/stämde med "system requirements").

Gratispluggar (utöver Cubases/Cakewalks interna) är något jag började anamma för ungefär fyra år sedan, ungefär 10 år efter att jag gjorde mig av med Cubase.

Din överdrivna kritik baserar du dessutom på gamla erfarenheter.

Ja. Och som jag även skrev ovan: det är förstås bättre idag. Men knappast tack vare Steinberg själva...

Du läser ovanligt selektivt idag.

Din frustration när du en gång i tiden köpte VST/32 (min första version på PC var för övrigt VST/24, så jag var lite tidigare på det , men har inget minne av att jag hade några problem med varken konfiguration eller krascher, ens på den tiden, när det var Win98 som gällde), berodde kanske mer på att du var van vid Cakewalk - än på att Cubase var "buggigt"...?

Igen... min hårdvara...

Link to comment
Dela på andra sajter

Upplever du inte det så? utbytande av hela logic/cubase-projekt som krångligt/struligt?

Det är inte anslutningar jag är ute efter. Inte alltid plugginställningar heller.

Vid export till ljudfiler förlorar man ofta möjligheten att välja alternativa tagningar. Och följer dom med är det på separata spår vilket inte alls är lika smidigt att hantera.

Dessutom är export destruktiv. Det blir en lång väg tillbaka om man behöver göra om en crossfade eller så.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast du missar ju företeelsen att det inte alls alltid är den mest lämpade produkten som vinner marknaden. På de gamla videobandens tid så blev VHS hemmastandard, trots att de möjligen var tredjebäst av befintliga alternativ. Och knappast billigare än nåt annat heller. Analogin med MS-produkter är lämplig, Word är - och har alltid varit - en fullständigt usel ordbehandlare. Fast man vänjer sig och slutar gnälla. Det finns ju liksom viktigare saker att uppröras över.

Det kan förstås vara sant - även motsatsen kan vara sann med. Man behöver inte vara bäst för att vara marknadsdominerande, och Cubase var ju extremt dominerande på 90-talet. Men är man dominerande, så blir man nog tacksamt offer för de som kastar pil på den största måltavlan - oavsett om ens dominans är praktiskt förtjänt eller inte.

 

Jag tycker den mesta kritiken man hört ang Cubase är just ”pilkastning”, för det är inte mycket som stämmer rent praktiskt. Cubase är inte problemfritt, men det har använts så länge och i de högst krävande tillämpningarna som finns, så det finns ingen generell sanning i att Cubase skulle ha en lägre normal-nivå än någon av de övriga mogna DAW-mjukvarorna. Det är osaklig- ofta förbittrad subjektiv kritik.

 

Man kan vänja sig vid halvkassa saker, fast jag vill lägga in ”till en viss gräns”. När kunderna börjar knorra, och intäkterna sina – speciellt i ett ekonomiskt oförlåtande klimat som USA – då blir det svårt att fortsätta ”stå ut” med något som strular ’för mycket’. Därför tycker jag ibland att amerikanska marknaden är en relativt bra måttstock för funktionalitet. Men absolut, man kan vänja sig, till en viss gräns, beroende på hur ekonomiskt/praktiskt beroende man är av programmet.

Men vadå, Word är väl bra? 🙂

Det är inte anslutningar jag är ute efter. Inte alltid plugginställningar heller.

Vid export till ljudfiler förlorar man ofta möjligheten att välja alternativa tagningar. Och följer dom med är det på separata spår vilket inte alls är lika smidigt att hantera.

Dessutom är export destruktiv. Det blir en lång väg tillbaka om man behöver göra om en crossfade eller så.

Ah, du tänker så. Kan tänka mig att du inte är ensam om det.

För egen del brukar jag jobba så förbaskat systematiskt att det är ytterst liten chans att nåt glömmer något eller måste gå tillbaka 'för att göra om en crossfade eller så'. Fast om det händer tar det tid. Verkar som du ofta jobbar mer flexibelt/förutsättningslöst. Och alternativa tagningar, ja .. för mig känns det inte som det spelar nån roll om tagningarna ligger på olika "Lanes" eller olika kanaler. Men .. alla gör vi ju rätt enligt vad som passar oss 🙂

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker det är lite tråkigt att tråden skulle balla ur och bli en enda lång debatt om diverse saker. Fast vad förväntar man sig av ett forum fullt av människor som desperat strävar efter att få sista ordet i varenda argumentation dem kommer över. 🙂 Puss på er alla !

  • Gilla 6
Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, det är inget orimligt antagande, i alla fall inte orimligare än att "poofs" skulle orsakas av tredjepartskod.

...men du väljer alltid att utgå från att det inte är någon annan orsak än att Cubase är buggigt - något som definitivt hade orsakat en massflykt av Steinberganvändare om det verkligen hade varit så. Det är faktiskt rimligare att anta att det handlar om tredjepartskod, som inte har testats tillräckligt.

Hmmm... Har jag antytt att jag tvärsäkert visste att det berodde på skitkod? Jag har för mig att jag tangerade något om att min hårdvara inte uppfyllde de standardkrav som applikationen förutsatte (men som inte framgick av/stämde med "system requirements").

Gratispluggar (utöver Cubases/Cakewalks interna) är något jag började anamma för ungefär fyra år sedan, ungefär 10 år efter att jag gjorde mig av med Cubase.

Trots att du alltså har insett att problemen kan ha berott på din hårdvara (på den tiden var datorerna mycket sämre, så komponentvalen var ännu viktigare oavsett DAW-program, än vad de är idag), så säger du ändå att Cubase är buggigt.

Om du gjorde dig av med Cubase för 14 år sedan så innebär det dessutom att du inte har någon vidare koll på hur bra/dåligt det har funkat och vad som har hänt med Cubase sedan dess - men du går ändå ut väldigt starkt med att stensäkert påstå att Cubase "ÄR världens buggigaste programvara"...

Det är främst det jag hänger upp mig på i ditt anti-Cubase raljerande.

Som jag sade så är det precis samma sak som om jag kategoriskt skulle dissa Apple totalt på grund av mina erfarenheter av deras datorer för typ 15 år sedan och påstå att de är världens krångligaste och mest användarfientliga datorer, trots att jag inte har använt dem på evigheter...

Jag vet ju att det inte ÄR så - och då påstår jag inte heller att det ÄR så, men jag kan nämna som en parentes att jag upplevde det så anno dazumal...

Ja. Och som jag även skrev ovan: det är förstås bättre idag. Men knappast tack vare Steinberg själva...

Att det beror på uppstickare som Reaper att Cubase har blivit bättre, tror du väl inte ens själv på...? Precis som när det gäller alla andra DAW-program så strömmar det naturligtvis in förslag från Cubase-användare angående önskade förändringar. Alla programmakarna hämtar dessutom idéer från varandra och gör om dem i sin egen tappning. Utan Cubase hade Logic utvecklats långsammare och utan Logic hade Cubase utvecklats långsammare (det var ju de två som var varandras värsta konkurrenter en gång i tiden, när den riktiga DAW-utvecklingen började). Utan dessa föregångare hade Reaper antagligen inte funnits alls. Vad kom först - hönan eller ägget...? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Reaper är evolution... istället för att satsa på nya svävande koncept och göra om all kod från grunden så er Reaper's filosofi att förbättra det man redan gjort...göra koden ännu bättre osv..inte massa lulllull utan stabil och cpu optimerad kod som funkar. Jag vet själv hur skeptisk jag var när jag provade hade NOLL förväntningar, trodde det var som vilket skit DAW som helst med skillnaden att det var open source och gratis...Men när det gäller VST prestanda är Reaper oslagbar... kör man mycket pluggar så kan det i vissa fall bara fungera med Reaper..så är det för mig iallafall... Cpun räcker inte till om jag kör andra DAW...

Cubase tycker jag har stoppat ner huvudet i sanden och stannat upp i utvecklingen helt och hållet..och låtit andra DAW utvecklare hinna ikapp...

Link to comment
Dela på andra sajter

...men du väljer alltid att utgå från att det inte är någon annan orsak än att Cubase är buggigt - något som definitivt hade orsakat en massflykt av Steinberganvändare om det verkligen hade varit så.

Well, så fort nya alternativ kom, så var det ju just det som hände: massflykt. Jag kan inte ge några siffror, men det gjordes någon undersökning för ett tag sedan angående REAPER, och det visade sig att de flesta programvaruemigranterna kom från Pro Tools och Cubase. Skälen varierade, men missnöjet med utvecklarnas frånvaro av gehör för bugrapporter/features request var ett skäl.

Det som gör REAPER så tryggt är att utvecklarna, och då menar jag hela teamet, "hänger" i supportforumet oftare än man rimligen hade behövt förvänta sig och ger snabba svar på frågor. Uppdateringarna/fixarna väntas inte ut tills någon "major"-versionsiffra uppnås utan sker löpande, vilket sammantaget ger ett nästintill oslagbart stabilt inspelningsprogram.

Det är faktiskt rimligare att anta att det ["poof"-buggen"] handlar om tredjepartskod, som inte har testats tillräckligt.

OK, jag hittade den här "Issues & Solutions" avseende Cubase 4.1.2:

5182: Audio recording while the audio editor of the same track is open causes poof.

Så, nä, så "faktiskt rimligare" var det faktiskt inte. Det är fult att alltid skylla ifrån sig på att allting alltid är andras fel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Suck ...

Fix 5182 ingick i Cubase/Cubase Studio uppdatering 4.0.2 - inte 4.1.2. Bekräftas med hjälp av Cubase egna versionshistorik. Fix 5182 beskrevs som att Cubase processtråd KAN stängas ner, om man spelar in audio med audioeditor-fönstret för samma spår öppet. Det blev helt grafisk en uppdateringskonflikt för GDI, vilket är en API i Windows - inte i Cubase. En kort tid fanns även ett RAM flushing problem, före 4.1.2, som kunde orsaka poof, men det verkade nästan aldrig förekomma, av tystnaden att döma.

I Cubase.net tråden, som Valle länkar till, skriver "Osknows" på översta raden att han har uppgraderat till 4.0.2 redan. Så det problem han upplever är således inte det problem som Valle påstår att han upplever. Detta bekräftas av att Osknows problem inte uppkommer i anslutning till inspelning överhuvudtaget.

Tidsskillnaden mellan Cubase 4.0 och uppdatering 4.0.2. är drygt 5 månader. Bara under den tiden kan Valles poof-epidemi ha förekommit. Och jag fick svar nu på förmiddagen på mina två mail, dels till Greg Fitzpatrick – många år Sveriges största distributör och support-förmedlare av Steinberg produkter – och f.d. Estrad Musiks Stefan Janson som är en auktoritet på inspelning. Ingen av dom två säger sig minnas att dom hört om något regelbundet poof-problem kopplat till Cubase. Bara att DAW-program kan vara lite känsligare för resurskonflikter på PC än på Mac.

Så jag gjorde sökningar, på 5 st Steinberg relaterade forum (inklusive hela cubase.net) samt usenet-kanaler som rec.music.cubase m.fl. Jag hittade allt som allt 10 st forumtrådar, skrivna mellan 2001-2012, där trådskapare upplevt ett poof-problem i Cubase – varav tråden som Valle länkar till är den näst tydligaste av dom alla. Några av inläggen orsakades av det som som uppdatering 4.0.2. eliminerade; några av inläggen visade sig under trådens gång orsakats av tredjeparts-mjukvara; och nästan alla övriga kunde lätt härröras till bristande handhavande. Ingen av dessa trådskapare postade senare inlägg om kvarstående eller ihållande poof-problem med Cubase.

I princip alla kan avskrivas som tillfälliga, även om många far med poof-uttrycket som det vore en allmänt vedertaget. Samma sak om en tjej legat med en mörkhyad kille, då får hon ibland heta saker som ger henne auran att hon alltid föredrar enbart killar med mörkare hy, och det är sällan sant. 98% av folket bara upprepar vad dom hört från andra, inte bekräftat det själva. Det ser man även i trådarna. Och av de som har upplevt det själva, har upplevt något som med stor sannolikhet inte har Cubase som grund och som dessutom är ett tillfälligt problem – även om användaren är 100% övertygad om att det beror på Cubase och att han nu stött på bugg han hört folk mumla om, som kommer att vara ihållande. Det är garanterat inte sant.

Men den här vanan finns det även spår av på Reapers forum. Motsvarande sökning i Reapers egna forum avslöjade hela 24st trådar bara sen 2007, där irriterade Reaper-användare beskriver hur Reaper poof-ar nästan regelbundet. Jag sökte faktiskt bara i forumdelen ”Bug Reports”, så det kan finnas betydligt fler trådar om poof-problem på Reaper-forumet som jag inte såg; troligast gör de det. Detta indikerar på mångdubbelt större poof-problem för Reaper än för Cubase, eftersom Cubase har mångdubbelt så många användare men ändå avsevärt färre uttalade klagomål på sina forum.

Bara "Bug Reports" avdelningen på Reaper-forumet har lika många trådar (5917st) som hela sammanlagda Cubase6-forumet har totalt (5979st). Även Cockos frenetiska uppdateringar tyder på att dom själva anser att deras mjukvara är i stort behov av bug-fixar; sju gånger fler bugfixar än Cubase på samma tidsperiod faktiskt. Senaste Reaper uppdateringen (v4.15) var 68st fixar; senaste Cubase v6.0.4 var 5st fixar.

Så om någon av dessa två program har större problem med buggighet, så tyder en hel del på att det är Reaper. Men man får ha mer överseende med Reaper tycker jag. Det är ungt och magert än, och företaget består bara av 1 chef och två anställda, medan Steinberg har en multinationell koncern till stöd med hundratals anställda och över 30 år på nacken. Så det är riktigt bra jobbat av Reaper-killarna även om vägen är lång än.

Så. Vi visste ju egentligen allihopa att det predikades förut var bullshit. Ibland är det ju inte Vad som sägs, utan Vem som säger det (och hur) som gör att man förstår det. När man känner sånt så är det nästan alltid rätt med. Det visar ju faktan också, när man tittar efter^^. Men .... såna här inlägg, går man för långt? eller är det mer andra som går för långt?

Redigerat av Signia
  • Gilla 3
Link to comment
Dela på andra sajter

Well, så fort nya alternativ kom, så var det ju just det som hände: massflykt. Jag kan inte ge några siffror, men det gjordes någon undersökning för ett tag sedan angående REAPER, och det visade sig att de flesta programvaruemigranterna kom från Pro Tools och Cubase. Skälen varierade, men missnöjet med utvecklarnas frånvaro av gehör för bugrapporter/features request var ett skäl.

Så enorm massflykt kan det knappast ha varit - för då hade Cubase verkligen fört en tynande tillvaro vid det här laget...

Alla nyheter lockar vissa som gärna vill testa allt möjligt, men undersökningar säger kanske inte allt... 😉 Om man frågar vad du använde före Reaper, så kanske du svarar Cubase. Jag skulle också kunna ge mig på att testa Reaper och hade förstås då också svarat Cubase i en undersökning - med skillnaden att jag säkert hade fortsatt med Cubase eftersom jag trivs bra där och hittar allt jag behöver snabbt och enkelt. Då har du två "flyktingar" från Cubase i undersökningen, men bara en som verkligen har bytt...

Dessutom är det säkert väldigt många som har kört crackat Cubase, som har bytt. Det blir inte rktigt samma sak som att de "flyr" från Cubase. Ingen förlust för Steinberg eftersom de flesta av dem ändå inte hade köpt Cubase, utan bara vill ha något som går att köra gratis.

Visst utvecklas Cubase, men man kan säkert uppleva utvecklingen som snabbare hos nyare aktörer, kanske helt enkelt för att de inte har blivit lika färdiga ännu, utan fortfarande har mycket mer kvar på att-göra-listan...?

Jag säger inte att Reaper är dåligt, för det är det säkert inte. Hade det varit dåligt så hade ju t ex inte du fortsatt köra med det, men din kritik mot Cubase är extremt överdriven - speciellt som du inte har kört Cubase på väldigt många år, men ändå utan att tveka en sekund påstår att det ÄR världens buggigaste program...

Det som gör REAPER så tryggt är att utvecklarna, och då menar jag hela teamet, "hänger" i supportforumet oftare än man rimligen hade behövt förvänta sig och ger snabba svar på frågor. Uppdateringarna/fixarna väntas inte ut tills någon "major"-versionsiffra uppnås utan sker löpande, vilket sammantaget ger ett nästintill oslagbart stabilt inspelningsprogram.

Det med forumnärvaro får jag nog hålla med om att det är en brist hos Steinberg. De har mer folk och borde absolut kunna lägga mer tid på det.

Vissa buggfixar kunde man kanske önska att Steinberg fixade snabbare med ny release, men samtidigt ger alltför täta små uppdateringar ett intryck av att det blir många paniklösningar på grund av för mycket brister från början, så det är både bra och dåligt...

OK, jag hittade den här "Issues & Solutions" avseende Cubase 4.1.2:

5182: Audio recording while the audio editor of the same track is open causes poof.

Så, nä, så "faktiskt rimligare" var det faktiskt inte. Det är fult att alltid skylla ifrån sig på att allting alltid är andras fel.

Det där måste vara ett ganska speciellt fall. Hur ofta har DU spelat in audio medan du har varit inne i audioeditorn på det aktuella spåret...? Jag har aldrig gjort det eller ens funderat på om det går, utan jag är alltid ute i arrange-fönstret när jag spelar in, så att jag kan se allt annat också. Som jag har sagt tidigare så har jag bara hittat buggar i Cubase efter att ha läst om dem och testat för att se om det stämmer - men aldrig hittills under normal användning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Suck ...

Fix 5182 ingick i Cubase/Cubase Studio uppdatering 4.0.2 - inte 4.1.2. Bekräftas med hjälp av Cubase egna versionshistorik. Fix 5182 beskrevs som att Cubase processtråd KAN stängas ner, om man spelar in audio med audioeditor-fönstret för samma spår öppet.

Det var ju inte direkt så att jag hittade på versionen (4.1.2.) – jag tog sonika det som stod i versionshistorikdokumentets första rubrik, och såg inte att det längre ner även redovisades för version 4.0.2. Jag kan dock för mitt liv inte se relevansen i din invändning, annat än att du som vanligt är desperat så fort det kommer till min person.

Det var för övrigt från det här dokumentet jag hämtade info:

ftp://ftp.steinberg...._Cubase_412.pdf

Där står: "5182: Audio recording while the audio editor of the same track is open causes poof."

Även om du nu, återigen lika desperat, själv understryker att processtråden "KAN stängas ner", och det möjligen är fallet, så är det inget som – på ett lika övertygande sätt som du försöker påskina – framgår av Fix #5182.

Men visst, kan kan ju allt. Allt "kan".

I övrigt förstod jag inte ditt raseri. Men jag antar att du ville tala om för omvärlden att Valle är dum som säger att Cubase är buggigt. Jag är säkert riktigt jävla dum; men det förändrar inte det faktum att Cubase är det buggigaste inspelningsprogram jag har råkat ut för.

För dig har Cubase fungerat finfint. Vad bra! Trevligt! För mig har inget program fungerat så bra som REAPER, allra minst Cubase. Och det tänker jag fortsätta tala om för omvärlden.

Jag förstår bara inte vad du tror att du skulle kunna göra åt den saken...

Link to comment
Dela på andra sajter

Vissa buggfixar kunde man kanske önska att Steinberg fixade snabbare med ny release, men samtidigt ger alltför täta små uppdateringar ett intryck av att det blir många paniklösningar på grund av för mycket brister från början, så det är både bra och dåligt...

Det där med "paniklösningar" låter lite väl krystat... Snarare tycker jag att det visar den sanna verkligheten i utvecklingsprocessen. Sådan "hastighet" förekommer med all sannolikhet i det Steinbergska huset – frågan är bara: varför hymla med det? Ingen REAPER-användare har så vitt jag vet reagerat negativt på Cockos sätt att publicera sina filer.

Det bör dock tilläggas att varje enskild uppdatering (kompilering) inte alltid är officiell. En officiell release föregås alltid av ett gäng pre-releaser vilka alla som så önskar kan få tillgång till. Pre-releaserna diskuteras/testas i en dedicerad avdelning på forumet, där alla kan tycka till. Och det är fantastiskt hur lyhörda utvecklingsteamet är.

Det där [issue 5182] måste vara ett ganska speciellt fall. Hur ofta har DU spelat in audio medan du har varit inne i audioeditorn på det aktuella spåret...? Jag har aldrig gjort det eller ens funderat på om det går...

Med risk för att förvirra: själv drabbades jag aldrig av en "poof". Men jag minns att det var ett jävla liv på det gamla(?) supportforumet angående problemet. Mina "problem" med Cubase har jag redan berättat om i tidigare inlägg ovan. Det där med "poof" drog jag bara upp i förbifarten i en kommentar till sign. godhead – "Är 'poof'-problemet löst, förresten? För där har vi en bug som enligt min mening inte verkade tas på särskilt övertygande allvar å utvecklarnas sida..."

Jag hade dock ingen aning att det skulle läggas så stor vikt vid min inflikning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...