Jump to content
Annons

Slitage på rör


henk2055

Recommended Posts

Jag har bara en liten fråga om hur rör i förstärkare blir gamla och dåliga.

Jag har nämligen precis skaffat en rörtopp som har ca 3 år på nacken. Enligt säljaren (och jag tror han) har den dock knappt spelats på under den här tiden. Han köpte den ny och kom fram till att det inte var något för han och den har i princip bara stått i hans källare dessa år.

Min fråga är om rör blir dåliga med tiden oavsett om förstärkaren inte har spelats på? Eftersom jag inte vet hur den låter med nya rör är det svårt för mig att avgöra detta genom att bara lyssna på den.

Eller är det här med att rör blir gamla bara struntprat?

Detta är min första rörförstärkare så ni får ursäkta okunnigheten! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Faktiskt så har jag en JCM 900 Dual Reverb som jag köpte då den kom ut har aldrig bytat rör 22 år . Spelat fett mycket på den, Vad jag har märkt är att på dom sista 3 åren är att

den har tappat lite tryckmässigt . Trycket i den har försvagats när drar ackord hårt på guran, antagligen attacken som har blivit sämre. Men ljudet är där ingen förändring på konstigt nog. Men !Jag har varit försiktig med den, och aldrig flyttat på den då den varit varm och så har jag använt standby knappen som man ska .

Men det är nog tid att byta nu tror jag. Man kanske skulle skicka den till folkesson för att få den att låta bra, vilket den aldrig riktigt gjort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Va? Nu är du allt patetisk va!? 🙂 Minst 10 år med korrekt justerad BIAS sa jag... Det är inte en oändlighet! 🙂 Du vet tydligen ganska lite om mig som drar paralleller med bilar dessutom.. =)

Förlåt, fel av mig! Rören håller i all oändlighet!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en HIWATT 100 från 71 och spelar 8-10tim i veckan på den samt att den flyttas ibland då vi spelar live. Jag får byta rör ungefär 1 gång per år när ljudet börjar bli grumligt i den. Ska byta nu inom ett par veckor inget billigt kalas 2000kr!

Link to comment
Dela på andra sajter

22 år med ett sound man inte gillar. Wow, du måste verkligen hata dig själv 😛

Nä det gör jag inte ,men jag byter inte heller boxar+annat skit och tro man blir bättre musiker.

Och tro mej den låter garanterat bättre i disten än din kassettbandspelare med vu mätare som du har till gitarr . 😛

Redigerat av kardo
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en HIWATT 100 från 71 och spelar 8-10tim i veckan på den samt att den flyttas ibland då vi spelar live. Jag får byta rör ungefär 1 gång per år när ljudet börjar bli grumligt i den. Ska byta nu inom ett par veckor inget billigt kalas 2000kr!

Samma ungf med min Fender Hot Rod, fast den börjar låta lite sämre efter ca tre år, sist spelade jag fyra år, och på slutet lät den really taskigt, som en transistorförstärkare. Helt omöjligt att rören skulle hålla längre, skillnaden är enorm med nya rör. Samma tekniker, gitarrbyggarpolarn har bytt nu, till lika rör som förra gången. Han skulle aldrig blåsa mig på ett rörbyte om det räckte att justera bias.

Andra rörstärkare jag haft har varit lika, tex Marshall,,,

Link to comment
Dela på andra sajter

Romarn, 2000 kr för rörbyte låter dyrt.

Kolla istället på tyska tube-town eller liknande för bättre osvenska priser.

Bra att tillverkarna tar till sig av kritiken att många tycker rör är jobbigt och dyrt.

Flera märken och modeller kommer ut med auto biasfunktion mm så att pengar sparas in på betydligt färre rörbyten och slopade teknikeravgifter.

Nu behövs inte längre dyra matchade slutrör, olika rörtyper kan blandas, betydligt längre hållbarhet, indikator vid trasigt rör. Ständig kontroll så att rören levererar optimalt även om de är gamla.

Marshall har autobias i YJM och AFD och Bugera på flera nya modeller.

Bugera Infinium Valve life Multiplier Technology:

http://www.youtube.com/watch?v=P8GxgtLSadw

Link to comment
Dela på andra sajter

Kulturell Figur (oregistrerad)

Nja... Spänningen ligger konstant mot anoden. för att begränsa strömmen mellan katoden och anoden så lägger man en minusmatning mot en sk grid för att begränsa strömmen så man inte bränner röret.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...