Jump to content
Annons

Inspelningstips och annat trix tack!


Romarn

Recommended Posts

Hej alla proffs och andra med bra idéer!

Vi är ett band som snart ska spela in en platta själva i våran replokal och tänkte jag skulle försöka ragga ihop lite trix hur vi ska göra det hela som bäst. Vi är ett tremannaband som spelar ganska tung musik stonerrock/doom/70-rock typ. Vi har sättningen gitarr, bas , trummor och sång och tänker spela in grunderna live delvis utan sång och en del gitarr sparar vi som pålägg. Jag har spelat in förut och kan lite basic stuff men är definitivt inget proffs.

Trummisen vill typ ha "Bonham" sound men modernare och fetare säger han!

Han spelar på ett Ludwigset med 2 golvpukor.

Vi spelar nedstämt och varierar gitarr mellan fuzz och rent , Hiwatt + 4x12 och vill ha ganska fett och basigt sound.

Bas varierar mellan dist och rent, transistorrigg minns inte märke.

Mycket tyngd men ändå stort och luftigt är väl en önskan!

Rummet är ganska litet men ganska högt i tak. Rummet är beklätt med filttyg och dämpskivor. Trummorna etc. låter hyffsat bra i rummet. Vi har byggt filtbeklädda bås för stärkarna och planerar att ställa dem i hörnen i motsatt riktning från trummorna och dess mickar.

Skulle vara kul att veta hur ni skulle fördela och lägga upp mickningen för att få bästa resultat.

Hur vi undviker fasfel och annat trassel?

Vi vill försöka utnyttja det vi har att leka med så bra som möjligt.

Vi kommer har tillgång till två ljudkort där vi kan få ihop 16 kanaler om min pc pallar det.

Vi har ingen fet budget men vi äger lite mickar sedan innan:

Ett mickkit för trummor(minns inte märke och de lär inte vara av bästa toppkvalite´ )

1 Kaggemick,2 oh mickar och 3 mickar för virvel och pukor.

1 sm57

2st sm58

2st billiga kopior på typ sm58

En "elvismick" shure med utbytt membran i som är lite mer diskant än originalet

2 hemgjorda subkicks-mickar (ej ännu provade och tillverkade av subhögtalare 8 ohm men med mindre element än vad som bör göras)

1 phantommatad "sångmick" sån som hänger fritt billigare variant

Samt några sunkiga skitplastmickar.

Eventuellt kan vi även låna ihop några extramickar!

Shoot!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Googla på Glyn Johns recording method. Truminspelning med fyra bra micker ger bättre ljud än många halvbra. Det var så Who, Zeppelin mfl trumljud spelades in. Skaffa/låna två bra stormembranare till OH. De två mickarna är viktigast för hela inspelningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Googla på Glyn Johns recording method. Truminspelning med fyra bra micker ger bättre ljud än många halvbra. Det var så Who, Zeppelin mfl trumljud spelades in. Skaffa/låna två bra stormembranare till OH. De två mickarna är viktigast för hela inspelningen.

Ok ska kolla upp det! Jag har kollat lite på det innan men problemet är bara att övertyga trummisen om det. Han är livrädd att det inte ska kunna gå och mixa grejor individuellt etc. Han har till och med tjatat om att han vill micka hi-hat vilket jag säger att det är det sista som behövs för det läcker in överallt ändå. Vilka mickar skulle ni använt på gitarr och bas om ni bara hade haft tillgång till det vi har då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok ska kolla upp det! Jag har kollat lite på det innan men problemet är bara att övertyga trummisen om det. Han är livrädd att det inte ska kunna gå och mixa grejor individuellt etc. Han har till och med tjatat om att han vill micka hi-hat vilket jag säger att det är det sista som behövs för det läcker in överallt ändå. Vilka mickar skulle ni använt på gitarr och bas om ni bara hade haft tillgång till det vi har då?

Du måste förklara för trummis att så som han spelar, så kommer det att låta på inspelningen, HAN är den viktigaste ljudteknikern när det kommer till trumljud, oavsett hur många mikrofoner som spelas in.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Du måste förklara för trummis att så som han spelar, så kommer det att låta på inspelningen, HAN är den viktigaste ljudteknikern när det kommer till trumljud, oavsett hur många mikrofoner som spelas in.

Hans skills som trummis är nog inga problem han är duktig och slår ganska jämnt och bra samt att hans trummor låter bra i lokalen. Uppgiften att fånga det hela dock landar på mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Förmodligen kommer vi inte kunna hitta någon som är snäll och låna ut några stormembranare till oh. Hur funkar det då med en Glyn Johns recording? Min gissning är att de oh-mickar vi har är rätt vasst ljud på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket tyngd men ändå stort och luftigt är väl en önskan!
Rummet är beklätt med filttyg och dämpskivor. ... Vi har byggt filtbeklädda bås för stärkarna

Låter lite motsägelsefullt. Stor och luftigt sound i den här genren kräver lite luft och rum, inte filt och bås.

Trummisen vill typ ha "Bonham" sound men modernare och fetare säger han!

Jag har kollat lite på det innan men problemet är bara att övertyga trummisen om det. Han är livrädd att det inte ska kunna gå och mixa grejor individuellt etc. Han har till och med tjatat om att han vill micka hi-hat vilket jag säger att det är det sista som behövs för det läcker in överallt ändå.

Det är viktigt att få med rummet om man vill få Bonham-känsla. Ta bort dämpningen eller flytta ut trummorna i ett större rum.

Link to comment
Dela på andra sajter

Googla på Glyn Johns recording method. Truminspelning med fyra bra micker ger bättre ljud än många halvbra. Det var så Who, Zeppelin mfl trumljud spelades in. Skaffa/låna två bra stormembranare till OH. De två mickarna är viktigast för hela inspelningen.

Såvida man vill ha det soundet.

Vill man ha koncentrerat trummljud med distinkt komprimering och liten del av ljudbilden så bör man micka upp delarna hyffsat separat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hans skills som trummis är nog inga problem han är duktig och slår ganska jämnt och bra samt att hans trummor låter bra i lokalen. Uppgiften att fånga det hela dock landar på mig.

Något som man kanske inte tänker på är att stämma trummorna, dämpa mm så de låter bra i lokalen. Det blir givetvis inte bättre än vad man själv presterar. Färre mickar kräver bättre koll på trummurnas sound vs lokalens klang (om du förstår hur jag menar)

Gör några test inspelningar och kolla dämpning och stämning på trummor. Det bör trummisen veta???

Link to comment
Dela på andra sajter

Såvida man vill ha det soundet.

Vill man ha koncentrerat trummljud med distinkt komprimering och liten del av ljudbilden så bör man micka upp delarna hyffsat separat.

Kan bara hålla med dig aROCKER. Trummor är mycket svårt att få låta som man vill, tycker jag i alla fall. soundet man vill åstadkomma varierar hur du ska micka upp, stämma, och dämpa trummorna och inte minst hur mycket och vilken klang lokalen har.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ursäkta..jag bara högg in på halva svängen förra vändan.

Men Joachime är rätt ute...han tar det rätt väg, fast om ni nu inte har möjlighet eller rätt verktyg, så måste ni fuska till det.

Frekvensspektr...(vilket jävla namn!? 😮☺️ ) har ju mixat en grymt fet kagge enligt mig ganska nyligt...den hade en hel del ambience i sig och var kanske inte välstämd men den tilläts ha karaktär.

Dämpa upp kaggen och närmicka med dom mickar ni har.

Dämpa kaggen inte för hårt...Bonham hade en ganska högt uppstämd kagge och fyll på med lite filt.

Vad är det för strl på setet /kaggen!?

(NOTIS: här bör ni också sitta på Sennheiser 421:or eller andra bra "funktionella" mickar)

Utöver det så går det att fuska till ett bra ljud.

Skicka virvel till ett plåtreverb.

Pukor till ett snyggt rumsreverb och ge lite..ytterst lite av kaggen till rummet också.

Kan inte tipsa mer...sitter själv och trixar efter förutsättningar.

Har ni OH-mickar som tar upp ett bra ljud...vilka kaggemickar har ni!?

PM:a för tips

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter lite motsägelsefullt. Stor och luftigt sound i den här genren kräver lite luft och rum, inte filt och bås.

Det är viktigt att få med rummet om man vill få Bonham-känsla. Ta bort dämpningen eller flytta ut trummorna i ett större rum.

Jo jag förstår det men vi har ju bara den här lokalen att tillgå. Tar vi bort dämpet i lokalen kommer allt ljudet att studsa eftersom lokalen inte är så stor. Har vi det dämpat kan kan vi ju lättare fuska till rummet senare. Har vi inte bås för stärkarna kommer det läcka in i trummickarna för mycket och det lär bli problem att mixa. Det är vad jag antar i alla fall..

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är vad jag antar i alla fall..

Tror du har rätt. Därför tycker jag ni ska vänta med ideal som stort och luftigt till förutsättningarna är dom rätta. Ta lokalen för vad den är och se till att behåll så mycket energi i inspelnignen som möjligt. Det är ju trots allt det genren handlar om. Allt annat är bara lull-lull.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror du har rätt. Därför tycker jag ni ska vänta med ideal som stort och luftigt till förutsättningarna är dom rätta. Ta lokalen för vad den är och se till att behåll så mycket energi i inspelnignen som möjligt. Det är ju trots allt det genren handlar om. Allt annat är bara lull-lull.

Ok bra! Bara det inte låter torrt instängt och tråkigt så är vi nöjda.

Men det tristaste är ju att vi inte har så speciellt bra mickar och har heller inte råd att lägga mer än 3000kr till utöver det vi har. Samt undrar jag hur vi mickar gitarr och bas bäst med de förutsättningar vi har? Basmick känns som vi saknar och ska man även skicka en signal direkt från basen? Gitarr kan väl en sm58 funka eftersom vi inte har så mycket annat men ska man ta till en mick till där? Vill inte ha en krispig äcklig diskant på gitarren.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok bra! Bara det inte låter torrt instängt och tråkigt så är vi nöjda.

Men det tristaste är ju att vi inte har så speciellt bra mickar och har heller inte råd att lägga mer än 3000kr till utöver det vi har. Samt undrar jag hur vi mickar gitarr och bas bäst med de förutsättningar vi har? Basmick känns som vi saknar och ska man även skicka en signal direkt från basen? Gitarr kan väl en sm58 funka eftersom vi inte har så mycket annat men ska man ta till en mick till där? Vill inte ha en krispig äcklig diskant på gitarren.

Ett tips vore att skärma av så mycket som ni kan så inte mickarna från trummorna tar upp ljudet från gitarren. Basen hade jag linat in. I efterhand, hade jag spelat in Gitarren och basen. Då kan du i lugn och ro micka upp dessa så de låter som du tänkt.

"Torrt och instängt" Här får du på något sätt balancera dämpning och akustisk återgivning från puka, bas kagge och virvel så du har chans att lägga till ett reverb utan att frekvensen grötar till ljudbilden.

Redigerat av toniced
Link to comment
Dela på andra sajter

Ok bra! Bara det inte låter torrt instängt och tråkigt så är vi nöjda.

Men det tristaste är ju att vi inte har så speciellt bra mickar och har heller inte råd att lägga mer än 3000kr till utöver det vi har. Samt undrar jag hur vi mickar gitarr och bas bäst med de förutsättningar vi har? Basmick känns som vi saknar och ska man även skicka en signal direkt från basen? Gitarr kan väl en sm58 funka eftersom vi inte har så mycket annat men ska man ta till en mick till där? Vill inte ha en krispig äcklig diskant på gitarren.

Det går att EQ:a till diskanten på SM58:an...men lyssna när ni gör mickningen...hur låter det!?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett tips vore att skärma av så mycket som ni kan så inte mickarna från trummorna tar upp ljudet från gitarren. Basen hade jag linat in. I efterhand, hade jag spelat in Gitarren och basen. Då kan du i lugn och ro micka upp dessa så de låter som du tänkt.

Jag förstår din tanke men vi kommer spela in live det kommer vi inte gå ifrån. Vi tappar svänget om vi splittar upp inspelningen. Dessutom kommer jag greja och fixa med dubbar av gitarren efteråt och då exprimentera.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade enbart lajnat basen och ev. lagt på en stärkarsimulering efteråt.

Och som toniced skrev; skärma av så mycket det går. Vad har ni för medhörningsmöjligheter?

Det går ju att dra ned lite på stärkarna så läcker det inte därifrån i alla fall (lika mycket).

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade enbart lajnat basen och ev. lagt på en stärkarsimulering efteråt.

Och som toniced skrev; skärma av så mycket det går. Vad har ni för medhörningsmöjligheter?

Det går ju att dra ned lite på stärkarna så läcker det inte därifrån i alla fall (lika mycket).

Vi har tidigare gjort en liveinspelning i samma lokal och då lyckades vi få förvånansvärt lite läck in i trummickarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstår din tanke men vi kommer spela in live det kommer vi inte gå ifrån. Vi tappar svänget om vi splittar upp inspelningen. Dessutom kommer jag greja och fixa med dubbar av gitarren efteråt och då exprimentera.

Om det är de ni vill göra så får du göra flera testinspelningar med en antal olika konstellationer av mickplacering och dämpning. Inget är omöjligt. Frågan är hur mycket tid ni vill lägga ner på inspelningen. Sedan tycker jag att ni inte riktigt har medel till en "live" inspelning. Risken är stor att utmaningen blir för stor att åstadkomma ett bra sound om ni spelar in "live". Då kanske det kan vara bättre att spela in en slask bas, Gura och sedan göra om dem.???

Jag tror att trummornas sound kommer vara avgörande för hur hela soundet kommer låta vid slutmix då ni inte har OH-mickar mm. Jobba mycket med trummorna så de blir lätta att mixa i efterhand. Då lovar jag att ni har mycket lättere att hitta rätt sound i gura och bas 😉

Redigerat av toniced
Link to comment
Dela på andra sajter

Om det är de ni vill göra så får du göra flera testinspelningar med en antal olika konstellationer av mickplacering och dämpning. Inget är omöjligt. Frågan är hur mycket tid ni vill lägga ner på inspelningen. Sedan tycker jag att ni inte riktigt har medel till en "live" inspelning. Risken är stor att utmaningen blir för stor att åstadkomma ett bra sound om ni spelar in "live". Då kanske det kan vara bättre att spela in en slask bas, Gura och sedan göra om dem.???

Det märks ju! Vi har hur mycket tid som helst har planerat att bara ställa ljud för trummorna en hel helg. Lokalen är vår egen och vi kan trixa och flytta mickar hur länge som helst. Våran grundplan är att slippa så lite jobb som möjligt på slutet och få till så bra som möjligt i början istället.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det märks ju! Vi har hur mycket tid som helst har planerat att bara ställa ljud för trummorna en hel helg. Lokalen är vår egen och vi kan trixa och flytta mickar hur länge som helst. Våran grundplan är att slippa så lite jobb som möjligt på slutet och få till så bra som möjligt i början istället.

Kul att höra. Det är bara att börja jobba 🙂 Jag önskar er lycka till. Vore skitkul att höra hur ni fått till det. Skicka gärna upp en grundinspelning så vi kan lussna hur ni fått till det 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul att höra. Det är bara att börja jobba 🙂 Jag önskar er lycka till. Vore skitkul att höra hur ni fått till det. Skicka gärna upp en grundinspelning så vi kan lussna hur ni fått till det 😉

Japp det ska jag göra! Förra skivan den blå Reborn in 3D spelade vi in live i samma lokal. Men då hade vi en annan trummis och han ville något helt annat än oss och han mixade på sitt sätt och vi andra på annat sätt. Ljudet är väl hyffsat ändå men vi blev tvugna att dra ned trummorna lite för att helheten skulle funka. http://numbahten.bandcamp.com/

Link to comment
Dela på andra sajter

Japp det ska jag göra! Förra skivan den blå Reborn in 3D spelade vi in live i samma lokal. Men då hade vi en annan trummis och han ville något helt annat än oss och han mixade på sitt sätt och vi andra på annat sätt. Ljudet är väl hyffsat ändå men vi blev tvugna att dra ned trummorna lite för att helheten skulle funka. http://numbahten.bandcamp.com/

Delvis live plus pålägg!
Link to comment
Dela på andra sajter

Delvis live plus pålägg!

Tycker er mysik låter riktigt bra. mixning på trummor och guror mm är alltid efter tycke och smak. Efter att att jag hört lite snabbt på Reborn in 3D så ska ni om ert matterial är av samma karraktär spela in det "live" och givetvis pålägg efterhand.

Bra jobbat och lycka till! Jag tycker också det är svårt att veta på förhand. Men jag gör vad jag kan.

Link to comment
Dela på andra sajter

dock kommer det aldrig att låta som en studio inspelning om det inte är inspelat i en studio oavsätt insplnings prylar. själva studion är viktigare än vad man änvänder för mickar brar dom är av bra kalité(framförallt ljudmässigt).

akustiken i rummet när man spelar in trummor är (tyvärr) mer än 50% av soundet.

enbart tunnt absorberingsmaterial är aldig bra det krävs mer avancerade gräjor för att det ska låta bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla goa svar! Många bra tips att tänka på!

Får ni fler idéer fyll gärna på kanske andra också kan dra nytta av hur man får till en lågbudget inspelning bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...