Jump to content
Annons

Sata-2 7200 vs SSD?


thomaslj

Recommended Posts

Ni datorkunniga på forumet, skulle man märka stor skillnad om man körde Cubase med pluggar via en SSD jämfört med en SATA-2 7200?

Då SSD fortarande är tokdyrt när det kommer till större volymer får man ju ändå köra ljudfilerna via en SATA disk:/

Kanske det t.o.m blir segare om man kör via en SSD då ljudfilerna måste överföras mellan två hårdiskar istället för att ha allt samlat på en?

Mvh Thomas

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Pluggar och SSD har inget med varandra att göra. SSD har snabb accesstid och högre fileburst då du söker läser och skriver till disk. DSP så som reverb och andra pluggar använder kraften från Processorn. Ett byte från SATA till SSD kan vara bra för att hålla "laddnings" tiden nere då man startar Cubase. Men då behöver man också en modern och snabb dator i grunden för att SSD ska göra skillnad.

SSD = Solid State disk. Dvs inga fysiska skivor i hårddisken.

DSP = Digital Signal Processor

Redigerat av toniced
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är en svår fråga. Det finns ju pluggar, om man vill kalla det pluggar, som är enormt stora som t ex trumljudbanker, stråkljudbanker etc, som faktiskt älskar att köras från SSD-diskar. Mindre pluggar? Tveksamt om det är värt det. Men cubase på SSD-disk är ju bara för skönt att starta upp! 🙂 Speciellt projekt med mängder av pluggar. Går så fort!

Bör ju tilläggas att du ska kolla hastighet på din SSD innan du köper den. Det varierar oerhört mycket. Vissa är inte snabbare än Sata-diskar utan bara tystare. Står på specifikationer.

mvh

Kim

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är också skillnad på tillförlitligheten. Intel har minst problem, så det känns nog säkrast med en Intel SSD i en musikmaskin...

Sådant som kan må bra av SSD, är streamande ljudbibliotek, men ofta är de så stora, att det blir svårt att få plats om man inte skaffar en ganska stor SSD. Audioinspelning kan man köra hundratals spår på en vanlig SATA 7200 RPM-disk, så det är inte så nödvändigt.

Största vinsten är alltså att det går snabbt att starta Windows och dra igång program.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är en svår fråga. Det finns ju pluggar, om man vill kalla det pluggar, som är enormt stora som t ex trumljudbanker, stråkljudbanker etc, som faktiskt älskar att köras från SSD-diskar. Mindre pluggar? Tveksamt om det är värt det. Men cubase på SSD-disk är ju bara för skönt att starta upp! 🙂 Speciellt projekt med mängder av pluggar. Går så fort!

Bör ju tilläggas att du ska kolla hastighet på din SSD innan du köper den. Det varierar oerhört mycket. Vissa är inte snabbare än Sata-diskar utan bara tystare. Står på specifikationer.

mvh

Kim

Du har rätt Frukt!! Tidigare fans det bara reverb, delay , chorus mm dvs DSP pluggar. Men numera kallar man pluggar för tillbehörsprogram till huvudprogrammet.

Redigerat av toniced
Link to comment
Dela på andra sajter

har du pengarna...köp ssd...men som sagt..köp då intel... är väl igentligen dom enda man kan lita på nuförtiden... men om du ska köpa hdd köp en 5200 varvare istället...dom är bra mycket tystare...du har ingen nytta av en 7200 i en DAW miljö... accesstiden är ej relevant utan det är överföringshastigheter till minnet som spelar roll... här kan en raid-0 konfiguration verkligen löna sig... hurvida du kör single/dual/triple minneskonfiguration har också stor påverkan...

Du får nog mest för pengarna om du köper 2 hdds i raid-0 konfiguration....Western digital är i regel tystas när det gäller hdds...

Men att köpa hdd nu i dessa tider är väl inget jag rekommendera... priserna har fortfarande inte återhämtat sig från thailand katastrofen förra året... priserna gick ju upp 40%.

Som jag ser det när det gäller DAW och hdds...så är enda fördelen med SSD att dom är tysta..

Visst.DAWet startar snabbare också men that''s it när väl programmet är i minnet så spelar det ingen roll om du köper ssd eller mekanisk.

Redigerat av Ekstasis
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 10 månader senare...

lånar tråden lite.. hoppas det är ok

var kopplar man in ssd diskar någonstans?

behöver man köpa något extra kort med special portar eller vad gäller?

De kopplas in på en vanlig SATA-port på moderkortet. Numera brukar det finnas ganska gott om sådana.

kan man ha flera ssd?

Lika många som du kan ha SATA-hårddiskar... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Test av Intel: inget jag skulle köpa

Intel 335 – 240 GB

Intel_335-3.jpg?t=articleSide&k=820da8f7

"Intel överraskar föga med sin enhet 335, där styrkretsen SF-2281 gör repris från företagets föregångare i klassen. Nytt under skalet är istället NAND-kretsar tillverkade i 20 nanometer, vilket på sikt bör ge enheten en mer pressad prislapp.

Prestandamässigt är det heller inte mycket nytt under solen och vi känner igen de producerade resultaten från många andra Sandforce-baserade enheter i prisklassen. Intel 335 lägger sig i de flesta fallen i den nedre halvan av tabellerna och det är uppenbart att modellens relativt låga pris ska väga upp för den något lägre prestandan.

Huvudproblemet med Intels nya enhet är att vi inte litar på den. Gång på gång beter sig modellen väldigt underligt, med allt ifrån svårigheter att återhämta sig från hård belastning till antydan att enhetens nya flashminnen skulle kunna vara utslitna inom några år. Det kan givetvis röra sig om barnsjukdomar eller trasig mjukvara, men i dagsläget känns enheten helt enkelt för skakig för att rekommendera."

Link to comment
Dela på andra sajter

De kopplas in på en vanlig SATA-port på moderkortet. Numera brukar det finnas ganska gott om sådana.

Lika många som du kan ha SATA-hårddiskar... 🙂

toppen.. det betyder att jag kan ha 6 st

men det blir nog till att börja med en systemdisk

tack claes 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är också skillnad på tillförlitligheten. Intel har minst problem, så det känns nog säkrast med en Intel SSD i en musikmaskin...

Sådant som kan må bra av SSD, är streamande ljudbibliotek, men ofta är de så stora, att det blir svårt att få plats om man inte skaffar en ganska stor SSD. Audioinspelning kan man köra hundratals spår på en vanlig SATA 7200 RPM-disk, så det är inte så nödvändigt.

Största vinsten är alltså att det går snabbt att starta Windows och dra igång program.

Har tänkt på det där med tillförlitligheten; jag kanske bara är fördomsfull, men jag har fått en känsla av att det är större risk att data försvinner från en SSD (eller vilket minneskort som helst) än från en fysisk hårddisk... Någon som vet hur lätt det är att rädda data från en SSD som lagt av i jämförelse med en fysisk hårddisk?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har tänkt på det där med tillförlitligheten; jag kanske bara är fördomsfull, men jag har fått en känsla av att det är större risk att data försvinner från en SSD (eller vilket minneskort som helst) än från en fysisk hårddisk...

Det är nog snarare mindre risk att något händer, eftersom det inte finns några mekaniska delar.

Hur ofta har du förresten blivit av med bilder från digitalkamerans eller från mobilens minneskort...? 😉

Någon som vet hur lätt det är att rädda data från en SSD som lagt av i jämförelse med en fysisk hårddisk?

Ingen aning, men det är ju som alltid; Utan backup kan det gå hur illa som helst. Jag har image-backup på en eSATA-disk som jag bara kopplar in vid backuptillfällena - och så har jag automatisk filbackup av vissa kataloger, som görs mitt i natten till en NAS.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är nog snarare mindre risk att något händer, eftersom det inte finns några mekaniska delar.

Hur ofta har du förresten blivit av med bilder från digitalkamerans eller från mobilens minneskort...? 😉

En gång.. Men det var lite omständigheter som gjorde det 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Har själv en SSD ifrån intel, bästa investering någonsin på länge till en dator, har alla program på den samt os. Väldigt snabb access och mindre orolig för plötsliga avstängningar etc etc. Ett självklart val om man har råd vill säga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Intel är inte vad dom en gång har varit då dom inte använder egna styrkretsar längre.

Jag skulle inte rekommendera intel i dagslägset, nu är det samsung 830 och 840 serien som gäller om man vill ha

bra prestanda för pengarna och hög tillförlitlighet.

Själv har jag en intel G2, som funkat problemfritt sedan januari 2009.

Köppte 2 Ssd diskar på 250g överlägset snabba startar datorn på ca 12 sec, grymma .men pass på se till att kolla att dom har rätt läs hastighet minna läser och skriver i 500 och 560 . så va vaksam på detta .

Mvh/Hemmpe

om du köper 2 SSDs så glöm ej att köra dom i raid 0. då får du extrem prestanda.

Link to comment
Dela på andra sajter

Test av Intel: inget jag skulle köpa

Intel 335 – 240 GB

Intel_335-3.jpg?t=articleSide&k=820da8f7

"Intel överraskar föga med sin enhet 335, där styrkretsen SF-2281 gör repris från företagets föregångare i klassen. Nytt under skalet är istället NAND-kretsar tillverkade i 20 nanometer, vilket på sikt bör ge enheten en mer pressad prislapp.

Prestandamässigt är det heller inte mycket nytt under solen och vi känner igen de producerade resultaten från många andra Sandforce-baserade enheter i prisklassen. Intel 335 lägger sig i de flesta fallen i den nedre halvan av tabellerna och det är uppenbart att modellens relativt låga pris ska väga upp för den något lägre prestandan.

Huvudproblemet med Intels nya enhet är att vi inte litar på den. Gång på gång beter sig modellen väldigt underligt, med allt ifrån svårigheter att återhämta sig från hård belastning till antydan att enhetens nya flashminnen skulle kunna vara utslitna inom några år. Det kan givetvis röra sig om barnsjukdomar eller trasig mjukvara, men i dagsläget känns enheten helt enkelt för skakig för att rekommendera."

Skulle gärna vilja veta var det där testet kommer ifrån?

Link to comment
Dela på andra sajter

nu är det samsung 830 och 840 serien som gäller om man vill ha

bra prestanda för pengarna och hög tillförlitlighet.

Vilken tur att jag köpte en 830 på 256 gig i onsdags då 🙂

iMacen från 2009 är lite trött nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...