Jump to content
Annons

compressorn som limiter


debbie

Recommended Posts

Annons

Om jag inte misstar mig (vilket jag säkert gör, så det är lika bra att gardera sig 😆) så är compressorn just en kompressor, inte en limiter.. den funkar nog inte som limiter alls.. men eftersom jag antar att jag har fel här så är det säkert en utmärkt limiter om du höjer ratio till max och threshold till min eller nått sånt .. 😕

Vad vet jag.. men som sagt, det är nog ingen idé att tro att den ska kunna användas till nått sånt.. 🙂

//smulan

Link to comment
Dela på andra sajter

Du menar tvärtom va?

va var det jag sa?! 😕

Haha, det slår aldrig fel.. 😆

Fast då kan man utgå från att jag hade rätt?! Wow! Första ggn nånsin typ.. det är alltså inte möjligt att använda den som limiter? Eller så kanske du inte kan så mycket heller addic, fast det borde du väl kunna.. eller kanske inte.. en bil är en bil är en bil. 🙂

//smulan

Link to comment
Dela på andra sajter

Eller så kanske du inte kan så mycket heller addic, fast det borde du väl kunna.. eller kanske inte.. en bil är en bil är en bil. rolleyes.gif

Jadu jag kan lita grann om en del hehe. Men jag är långt från proffs.

Jag vet inte hur effektiv en kompressor är som limiter. Jag lyckas alltid pfå med toppar lik förbannat =).

Link to comment
Dela på andra sajter

ratio till max och threshold till min

Du menar tvärtom va? 😕

Vad?

För en compressorliknande limiter så borde man väl ställa ratio till max och threshold till strax under det decibeltal man vill att den klipper vid eller är jag helt borta nu?

Link to comment
Dela på andra sajter

ratio till max och threshold till min

Du menar tvärtom va? 😕

Vad?

För en compressorliknande limiter så borde man väl ställa ratio till max och threshold till strax under det decibeltal man vill att den klipper vid eller är jag helt borta nu?

Det är faktiskt en grejj som är väldigt konstig som jag har märkt. Vissa kompressorer är helt inverterade. Som i Paris. Max i Paris är Min i Reason. Hade en lång diskussion med Oblivian om dettta och vi kom fram till att det e sjukt =).

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag inte misstar mig (vilket jag säkert gör, så det är lika bra att gardera sig 😆) så är compressorn just en kompressor, inte en limiter.. den funkar nog inte som limiter alls.. men eftersom jag antar att jag har fel här så är det säkert en utmärkt limiter om du höjer ratio till max och threshold till min eller nått sånt .. 🙂

Vad vet jag.. men som sagt, det är nog ingen idé att tro att den ska kunna användas till nått sånt.. 🙂

//smulan

jo, modulen heter ju compressor/limiter, så den borde ju funka som limiter 😉 men du garderade dig faktiskt.

Link to comment
Dela på andra sajter

En limiter är en kompressor med ratio oändligheten:1, vart threshold ligger och inställningar som attack och release är helt upp till användaren 🙂

Japps så enkelt är det folks! Tänk på en limiter som en kompressor som mosar ihop allting ovanför treshold-värdet totalt. Dock brukar en limiter som eftersträvar att vara så transparent som möjligt, ha snuskigt snabba release och attackinställningar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...