Jump to content
Annons

Bra och billig dist/comp-pedal för Bas?


ONSatan

Recommended Posts

Hello,

Behöver en billig och någorlunda OK baspedal(er).

Det jag är ute efter är:

-Kompression

-Dist/Overdrive

(gärna kombinerad pedal men ej krav)

Ljudideal mellan Motörhead och modern Punk. Gillar tex Electro Harmonix bass Big Muff men den är lite dyr och saknar kompressor...

Dock, ska bara ha pedalerna till två spelningar och har skidsemestrar att betala... I.e. BILLIGT är trevligt (faktiskt viktigare än ljud i detta fall)...

Cheers!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Kolla beggat. Brukar gå att hitta billiga pedaler på blocket bl a. Köpte nyligen en EBS Multicomp för 650:-. Bland de bättre kompressorpedalerna för bas. Oslagbart för det priset.

Har du testat EH Little Big Muff på bas? Jag tycker den funkar lika bra som basmuffen.

De flesta overdrive- och distpedaler går att modda för elbas. Finns många tips på hur du moddar Boss DS-1 och SD-1 på nätet. OCh de pedalerna går att hitta riktigt billigt beggade.

Stinkfoot erbjuder moddning om man inte vill mecka själv.

Ett annat tips är att kolla in North Effects i England. Bygger kopior av många klassiska pedaler för ett överkomligt pris. Bland annat kloner av olika Big Muff. Jag gillar den lite mjukare Violet Ram bättre än de nytillverkade muffarna. Även på bas.

Och vill du ha något riktigt vansinnigt att trampa igång då och då ska du kolla in Scrambler.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla beggat. Brukar gå att hitta billiga pedaler på blocket bl a. Köpte nyligen en EBS Multicomp för 650:-. Bland de bättre kompressorpedalerna för bas. Oslagbart för det priset.

Har du testat EH Little Big Muff på bas? Jag tycker den funkar lika bra som basmuffen.

De flesta overdrive- och distpedaler går att modda för elbas. Finns många tips på hur du moddar Boss DS-1 och SD-1 på nätet. OCh de pedalerna går att hitta riktigt billigt beggade.

Stinkfoot erbjuder moddning om man inte vill mecka själv.

Ett annat tips är att kolla in North Effects i England. Bygger kopior av många klassiska pedaler för ett överkomligt pris. Bland annat kloner av olika Big Muff. Jag gillar den lite mjukare Violet Ram bättre än de nytillverkade muffarna. Även på bas.

Och vill du ha något riktigt vansinnigt att trampa igång då och då ska du kolla in Scrambler.

Hej,

tack för alla tips.

Jag kommer inte vara hemma så mycket innan jag behöver så jag komemr nog inte ha tid att jaga begagnat.

Little Big Muff, skär inte den i basfrekvenserna? Känns ju annars som gjuten plus billigaste möjliga kompressor!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett jämförande-test jag gjort. Här finns bland annat Little Big Muff med. http://soundcloud.co...pedal-shootout/

Tackar, ska lyssna i helgen!

(men har mentalt redan fuskat och sannolikt bestämt mig för Little big muff + en shity BEHRINGER DC9 (typ 150:-)).

Link to comment
Dela på andra sajter

Här säljs det ju bla ett par dbx kompressorer. Är det eq på den ena kanske det går att lorta till ljudet med den, plus att du kan ha nytta av den till annat än till live-bas.

http://forum.studio....44#entry1329244

Den här

http://www.dbxpro.com/286S/index.php

måste vara klippet för 1000 kr! Den kan du ju styra över ingången på. Sen har du en channelstrip att sjunga igenom i studion på köpet. Hade inte jag huset fullt med liknande apparater hade jag slagit till där...

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...