Jump to content
Annons

Parallell komprimering i Cubase, går det?


johle

Recommended Posts

Jag vet inte riktigt om titeln beskriver det jag faktiskt vill. Det jag vill är följande:

Jag vill komprimera mitt masterspår, MEN jag vill inte att det är den signalen som ska styra kompressorn. Jag vill komprimera min maserbuss men det som ska styra gain-reduction på kompressorn är en signal där jag har plockat bort basen. Detta för att kicken inte ska diktera hur mycket kompressorn jobbar. Jag vill med andra ord ha en mer jämn komprimering. Jag jobbar i Reason mestadels och vet exakt hur jag skulle göra där. Men mastring gör jag med separata pluggar i Cubase (bl.a. komprimeringen), och jag har inte en suck om hur man skulle kunna göra detta där. 🙁

Några idéer?

Tack på förhand!

MVH

Johan

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Oj, vad grötigt de där blev i mitt huvud. Hehe.

Du vill alltså ha kompressor på allt utom kicken?

Jag kanske missförstår dig, men, skulle inte en lösning kunna vara att skapa en buss som du skickar allt utom kicken till och komprimera den? Sen köra mastering som vanligt men utan eller bara lite kompressor på masterkanalen?

Jag är säkert ute och cyklar då jag sällan (aldrig) mastrar. Mixar lite här och där allt eftersom.

äsch! Du får snart ett mer tillfredställande svar. 🙂

Lycka till.

/Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns säkert fler, men här är ett förslag;

1. Skapa en Group channel - "Group 1"

2. skicka signal från varje spår till "Group 1" (via send)

3. Skär bort basen på "Group 1"

4. Skapa en till Group channel - "Group 2"

5. Sätt "Group 1's" output till "Group 2" (Group 2's output ska vara till stereo out -(master)

6. Lägg en kompressor på Group 2, aktivera sidechain

6. Skicka signal till kompressorns nu aktiva sidechain i send listan från Group 1

7. Reglera hur mycket av parallell kompressionen du vill ha genom att reglera fadern på "group 2"

8. Slutligen kan du ju finjustera bas skärningen till önskat resultat.

9. Om man vill, kan man ju högpassa basen ytterligare på Group 2 också...

/Ulf

Link to comment
Dela på andra sajter

det skulle kunna fungera med sidechain! om du lägger en kompressor på det spåret du vill komprimera och sidechainar den mot det spåret utan kicken. annars kan du ju lägga på en kompressor med låg ratio och långsam attack, då kommer kompressorn inte reagera på kicken. Jag brukar lägga på en kompressor när jag "mastrar" med rätt långsam attack och väldigt låg ratio och en väldigt låg threshold, då blir det jämn kompression. om du använder Cubase egna kompressor så kan du ju ställa den i RMS läge också det gör att den inte reagerar lika mycket på topparna utan jobbar mer på helheten

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle skapa två grupper, en som ersätter din nuvarande master, dit du bussar allt utom kicken och kicken till den andra. Sätt upp en sidechain på fejkmastern som styr kompressorn på den riktiga mastern. För du vill ändå att kompressorn ska jobba på mastern va?

Eller så kan du ju pröva en variant på Michael Brauers multibus-teknik. Sortera upp olika delar av mixen till olika bussar där du låter en kompressor som funkar bra på t.ex trummor och bas jobba där, en annan kompressor för sång/keys/gitarr osv osv..fattig beskrivning men jag är trött.

Finns beskrivet av mannen själv här om det är av intresse:

http://www.mbrauer.com/qna2.asp#mbcomp

Redigerat av mietek
Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm,, Ska du bara mastra ett "master spår" i Cubase, blir det ju enklare. Jag kanske missförstod dig där...

Om du har ett master spår på kanal "Audio 01" exempelvis gör du bara en kopia av spåret, genom "duplicate tracks" "copy of audio 01" t ex.

ändra kopians output till "no bus" så den inte går ut till stereo bussen

Skapa en group channel och lägg en kompressor där, aktivera sidechain.

Filtrera bort det önskade basregistret på den kopierade kanalen och skicka signalen via send till Sidechain.

Sedan går det att styra mängden p-komp genom att dra i group 1's regel

ett alternativ...

/Ulf

Link to comment
Dela på andra sajter

Eller så kan du ju pröva en variant på Michael Brauers multibus-teknik. Sortera upp olika delar av mixen till olika bussar där du låter en kompressor som funkar bra på t.ex trummor och bas jobba där, en annan kompressor för sång/keys/gitarr osv osv..fattig beskrivning men jag är trött.
Låter som jag brukar jobba väldigt ofta.
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla hjälpsamma svar! Jag läste igenom alla, men detta var det som stämde bäst in på min situation:

Hmm,, Ska du bara mastra ett "master spår" i Cubase, blir det ju enklare. Jag kanske missförstod dig där... Om du har ett master spår på kanal "Audio 01" exempelvis gör du bara en kopia av spåret, genom "duplicate tracks" "copy of audio 01" t ex. ändra kopians output till "no bus" så den inte går ut till stereo bussen Skapa en group channel och lägg en kompressor där, aktivera sidechain. Filtrera bort det önskade basregistret på den kopierade kanalen och skicka signalen via send till Sidechain. Sedan går det att styra mängden p-komp genom att dra i group 1's regel ett alternativ... /Ulf

Tyvärr verkar inte den kompressorn jag använder stödja sidechain, så jag fick använda Cubases inbyggda.

Tack!

EDIT: FYI, kompressorn The Glue verkar kunna göra jobbet (med SSL-karaktär vilket jag är ute efter), men det är ingen jag har. Bara ifall nån annan funderar över samma sak! 🙂

http://www.cytomic.com/glue

Redigerat av johle
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...