Jump to content
Annons

vad har ni i era rack?


Terror

Recommended Posts

Försökte hitta en tråd med samma ämne, men hitta igen.

Jag funderar på att böra bygga ett rack, men vet ej riktigt vad det ska innehålla. Har endast Engl e530 just nu.

Skriv gärna en lista på alla komponenter ni har i era rack.

Vad har ni för saker?

Vilken funktion fyller den?

Varför valde du just den istället för ***********?

Bilder på era rack är också uppskattat! Fire away!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Die Hard (oregistrerad)

Försökte hitta en tråd med samma ämne, men hitta igen.

Jag funderar på att böra bygga ett rack, men vet ej riktigt vad det ska innehålla. Har endast Engl e530 just nu.

Köp nån multieffekt om du vill ha mer effekter. Kan vara både roligt och inspirerande

Link to comment
Dela på andra sajter

2 st Empirial Labs Distressor

SMF 2176 klon

Audio Line OMP

Sytek MPX4

Fostex 3180 spring

SSL buss compressor klon

FMR RNP

UREI LA22

Presonus Digimax

med flera

You seem to miss the point.är intresserad varför man valde det man valde och vad mam använder det till 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför? Jag använder det jag tycker är funktionellt.

2 st Empirial Labs Distressor - kompressor

SMF 2176 klon - kompressor

Audio Line OMP - preamp

Sytek MPX4 - preamp

Fostex 3180 spring - reverb

SSL buss compressor klon - kompressor

FMR RNP - preamp

UREI LA22 - kompressor

Presonus Digimax - preamp

med flera

Link to comment
Dela på andra sajter

vad mam använder det till

mam??? hon har inte så mycket med saken att göra, ibland får hon hjälpa till att ställa inputlevels när jag skall spela konsertflygel etc...

Vintage Design CL1 mkII ville ha en kompressor med karaktär, det stod mellan Chandler's TG12413 och denna som är mer versatil, mkt bra på olika gitarr/trumpaket tex och även på stereobussen, säkert kanon på sång med...

Buzz Audio soc 1.1 ville ha en optokompressor och det fick bli denna ultrasnabba hyperburk, bra på bas/sång och piano...

Aphex expressor 651 x 2 skaffade dessa på rekommendation för sin VCA snabbhet och transparens, bra på allt och kan påminna om SSL rätt rattad...

Symetrix CL 501 monokompressor+limiter i 2 steg, oslagbar på bas...

osv...

Link to comment
Dela på andra sajter

Har ett Sony kassettdäck till vilken jag skickar saker som behöver distas. Den står på stand-by och jag låter bara signalen passera genom förstärkarna som står maxade. Tänk gitarrljudet The Sonics hade, samt sångljudet på Lost Someone med James Brown. En fantastisk liten pryl som får sans-amp och liknande att rodna. Kombinerad med en gammal bakelitmikrofon från tandberg blir det så jävla schysst LoFi-stök att man baxnar.

Förutom det och lite UAD-preamp och lite DBX-kompressor är det tomt i racket.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en lunchbox med 4 preamps, för jag behöver det för inspelning.

En Ensemble mitt ljudkort, jag säger som loop sa en gång "den är snygg"

En A-designs Nail kompressor, dual mono, funkar för tracking och mix.

En Purple audio mc77 min bas- och sång-kompressor, hade en 525 förut men den hade inte lika många möjligheter

Api 5500 dual mono eq, för både tracking och mix

En Lynx 8, tanken var väl att ha många in och ut förut och mixa allt via hårdvara, men

har inte haft råd att köpa eq och kompressor för så många kanaler än. Den åker istället

med när jag spelar in trummor.

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag spelar gitarr så kör jag med en Boss GT-10 av den enkla anledningen att jag spelar i ett coverband med en repertoar bestående av allt från dansband till hårdrock. Vi är dessutom inte så etablerade att vi alltid spelar på de stora scenerna (mkt bröllop etc). och då är volymen en faktor. För att få bra ljud i en stärkare så måste man fläska på. Då blir det ett jäkla meckande att vända stärkaren så att den inte hörs för mycket, sedan ska man dessutom micka upp den så att det blir ett jämt och fint ljud.. Nu är det lite off topic, men jag måste säga att jag är riktigt nöjd med min GT-10a. Jag är ju inte så bra på att ställa in ljud på en sådan, men det fanns hur mycket som helst att ladda ner på nätet!!

Nu tillbaks till ämnet.. 🙂 Till den övriga utrustningen kör vi med rack!!

Där har vi:

-Mixerbord

-Dsp Shark (kompressor etc.)

-In-ear monitorer

-hörlursförstärkare

-Gitarrsändare

-sångeffekt (Behringer viritualizer pro)

Innan hade vi allt löst och helt seriöst så tjänar vi nog ca en timme vid upp och nedriggning!! Nu är ju allt inkopplat! Förut skulle du hitta alla grejer (stora väskor), strömadraptrar sladdar osv. När du sen skulle rigga ner så har ju sladdar en tendens att trassla ihop sig även om de bara ligger och ingen rör dom! Vi köpte ett rack på Thomann, det kostade ca 2000 spänn eller nåt, men det hade LäTT varit värt det dubbla!!!!

/ Kalle Greiff

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inte särskilt mycket i mitt "rack" - som inte är något rack, utan prylarna står på en hylla ovanför skärmen...

Nåja - here we go:

RME ADI-8 DS (8-kanalig AD-DA omvandlare - stabil och prisvärd)

Benchmark ADC1 (2-kanalig AD-omvandlare för att garanterat ha bästa förutsättningar för insignalen)

Benchmark DAC1 (2-kanalig DA-omvandlare för att garanterat ha bästa förutsättningar för ljudet ut till monitorer och lurar i kontrollrummet)

True Systems P-Solo (1-kanalig preamp som ofta har liknats vid en kabel med volymratt - oslagbar transparens och transientrespons)

Benchmark Pre420 (4-kanalig preamp som också är helt transparent)

Audient MiCO (2-kanalig preamp som är transparent, men med möjlighet till viss färgning)

TritonAudio D2O Tube-FET (1-kanalig rörpreamp som ger en snygg färgning och en del flexibilitet med soundet)

SM Pro Audio M-Patch (passiv attenuator för att kontrollera volymen till monitorerna)

Behringer (jodå! 😉) Powerplay Pro (hörlursförstärkare som är flexibel som få och därför har fått hänga med i många år - används till tracking-lyssningen)

RME ADI-96 Pro (2-kanalig preamp med inbyggd AD-omvandlare och DSP-funktioner - överflödig numera för mig, så den är till salu...)

Kompressorer och andra verktyg och effekter kör jag helt i datorn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Golden Age Pre73 med Carnhill mod - För att bättre ljud för mindre pengar nog inte går att få (Forumklausul: Enligt mig)

Summit TLA-50 - I sångkedjan, ganska transparent rörkompression som är väldigt bra på att tämja rock-sång.

1176LN - Presentation överflödig. Sitter i 9/10 fall i sångkedjan förutom i fall som nämnt ovan.

På ingång:

Chandler Germanium - "Mörkare" komplement till Pre73'an, mer kräm än attityd.

Redigerat av mietek
Link to comment
Dela på andra sajter

När jag spelar gitarr så kör jag med en Boss GT-10 av den enkla anledningen att jag spelar i ett coverband med en repertoar bestående av allt från dansband till hårdrock. Vi är dessutom inte så etablerade att vi alltid spelar på de stora scenerna (mkt bröllop etc). och då är volymen en faktor. För att få bra ljud i en stärkare så måste man fläska på. Då blir det ett jäkla meckande att vända stärkaren så att den inte hörs för mycket, sedan ska man dessutom micka upp den så att det blir ett jämt och fint ljud.. Nu är det lite off topic, men jag måste säga att jag är riktigt nöjd med min GT-10a. Jag är ju inte så bra på att ställa in ljud på en sådan, men det fanns hur mycket som helst att ladda ner på nätet!!

Nu tillbaks till ämnet.. 🙂 Till den övriga utrustningen kör vi med rack!!

Där har vi:

-Mixerbord

-Dsp Shark (kompressor etc.)

-In-ear monitorer

-hörlursförstärkare

-Gitarrsändare

-sångeffekt (Behringer viritualizer pro)

Innan hade vi allt löst och helt seriöst så tjänar vi nog ca en timme vid upp och nedriggning!! Nu är ju allt inkopplat! Förut skulle du hitta alla grejer (stora väskor), strömadraptrar sladdar osv. När du sen skulle rigga ner så har ju sladdar en tendens att trassla ihop sig även om de bara ligger och ingen rör dom! Vi köpte ett rack på Thomann, det kostade ca 2000 spänn eller nåt, men det hade LäTT varit värt det dubbla!!!!

/ Kalle Greiff

Bra där Kalle, när man giggar skall det vara enkelt och funktionellt. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Fina racks ni har, hur många hits har ni?

Och som ett brev på posten kommer du med dina spydiga kommentarer som saknar all relevans till ämnet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte. Hur mäter man hits nuförti'n?

Den som gör den längsta trummaskin-virvel-rollen medan ett bandpass sveper från låg till hög frekvens. Samtidigt sjunger en människa med total avsaknad av tonkänsla "Oh, baby, I'm gonna take you to the top; Oh, baby your sexy body makes me hot"... typ!

Så jävla coolt!

Edit: Javisst ja! On Topic: Jag har inget rack.

Redigerat av Valle
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

"Oh, baby, I'm gonna take you to the top; Oh, baby your sexy body makes me hot"... typ!

Så jävla coolt!

Helvalla Burn goes eurodisco 4. Kan bli riktigt hittigt. :rolleyes: Inga rackeffekter här och kommer inte köpa något heller. Många år sen man hade det.

Redigerat av Die Hard
Link to comment
Dela på andra sajter

i urval:

Furman power conditioner: hokus pokus? har inget problem med brum dock, trots att jag bor på landet:-)

Sm pro audio hörlursstärkare:max 8 hörlurar och 4 olika lyssningsmixar

Loft analog delay/flanger: underbart eko till gitarrer, sång m.m

MPATCH 2.1: för att kunna välja mellan olika högtalare och ljudkällor (min egen mix, spotify osv)

Preamps och kompressorer från: universal audio, Urei/teletronix, siemens, NTP, joemeek, vintage design m.m för att kunna spela in och designa ljudet från mina mickar.

A/D omvandlare från Apogee och RME för att omvandla anaolg signal till digital.

Link to comment
Dela på andra sajter

Till höger:

Ovanpå racket: Mixer, för att kolla nivåer och bussa runt olika spår/signaler till ad-omvandlarna.

  • AD-omvandlarna, för att de får plats och en liten extra koll att den inte skriker om nivåerna.
  • Stereo/Dual-kompressor - för att bussa igenom men mest till för hela mixen (har bara testkört än så länge)
  • Racksynt, för enkel åtkomst att jamma med och ställa in kanaler (går att styra från DAW om man vill)

Vänster:

Ovanpå racket - en laptopsynt man kan skruva på.

  • Dual Preamp, Smidig att komma åt och ställa in för sång och lite gitarr ibland.
  • Effektenhet, om sångaren/sångerskan vill ha lite effekt på medlyssningen annars används främst reverben i produktion någon gång.
  • Sampler, gammal trotjänare som egentligen kunde slängas ut nu men som sitter kvar tills den blir ersatt eller går sönder. Används väldigt sällan men behövs tragglas lite med när man väl gör det så bra att komma åt den snabbt. Sköna effekter dock.

Link to comment
Dela på andra sajter

Förutom damm, lite gamla effekter, billiga kompressorer och gamla racksynthar 🙂

Roland D110, Yamaha TX81Z, MAM Freebass 383, Novation BassStation Rack, Zoom Studio 1201, Behringer Virtualizer DSP1000, Behringer Autocom Pro MDX1400, Behringer Composer Pro MDX2200.

Sen när jag byggt färdigt racklådan till min Amiga 1200 så kommer den också att hamna där 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här har jag för tillfället:

Crane Song spider

SSL kompressor

1176

DBX 160vu

Digi 003

Octopre Le

Nästa köp jag spånar på är väll en stereo 1176a lr en La2a. älskar ju 1176 ljudet men gör man lite softare musik kan den vara lite för aggresiv om man vill komprimera hårt, på sång då framförallt.

Redigerat av crillemannen
Link to comment
Dela på andra sajter

Har ingen rack...har däremot en rörpreamp. kör allt annat i datorn.

...däremot undrar jag vad man använder DA omvandlare till....eller heter det AD omvandlare ?

http://en.wikipedia....nalog_converter

http://en.wikipedia.org/wiki/Analog-to-digital_converter

Redigerat av mietek
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...