Jump to content
Annons

Få en inspelad röst att låta som lite mer i bakgrunden...


crys

Recommended Posts

Hej,

Har en fråga angående hur man kan göra så att en röst hörs mer i bakgrunden på något sätt om jag har en rätt bild av det som jag tänker det. Dessa röster är inspelade nära mikrofonen, och jag kom på det nu senare att det kanske hade varit något att spela in dem med lite mer avstånd mellan mig och mikrofonen.

Det är så att jag vill göra så att en röst då som sagt ska vara mer i bakgrunden och inte så framträdande, och jag tror inte detta fixas med volymen eller hur..(?). Om jag ska säga vad jag själv tror först då så tror jag att jag måste typ sänka någon nivå p åEQn va? Runt mitten typ 400-800 Hz kanske...? Någon annan nivå också kanske? Sedan vet jag att någon effect skulle kunna bidra till det också. kanske inte samma sak som med eq men på ett sätt iaf.

är det eq jag behöver jobba med? Några synpunkter?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ja det byggs ju upp mer lägre frekvenser ju närmre micken du är, så pröva dig fram med högpassfiltret på EQ'n till det låter som du vill. Och ja, som du säger, kan behöva skäras i det lägre mellanregistret också.

Du kan även pröva reverb, ett kort rum t.ex.

All ambiens egentligen kommer ju flytta bak sången

överkurs:

1. Automatisera EQ'n för eventuella puffar osv som kan övslöja att du var nära micken.

2. Editera ner andetag och andra munljud manuellt.

Redigerat av mietek
Link to comment
Dela på andra sajter

Hallo mietek!

Högpassfiltret är det från 1K - 20K gissar jag på...? Dvs vid diskant delen av EQn? Vad menar du i så fall, att jag ska lyfta eller skära där? Jag har redan skärt lite dvs: -4,5 vid runt 8900 Hz (eller 10K), och det är också skärt med -14 vid 729 Hz i mellanregistret då alltså. Men jag antar att skära lite mer där kan bidra till något då va.

Ja reverb finns redan på spåret. "Kort rum" vet jag inte om det är dock. Fast jag tror noig lite mer reverb skulle bidra till det också.

överkursen då - fråga:

1. Vilka eventuella puffar menar du? Om jag förstått det rätt angående puffar så ör mitt svar att det jag inte märkt av några puffar iaf. Hur skulle det gå till at automatisera då med eqn menar du? Antar att det är något som du kan och kan ta tid att berätta då 😛....

2. Här gissar jag på att du menar med någon effect, som auto gate eller något sånt..........

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar skära lite i EQ runt 5KHz, och slaska på med lite extra reverb för att göra något lite mer distant i mixen, men det beror ju som sagt på hur ljudkällan låter. Brukar även minska lite på reverbets predelay då kort predelay brukar ge en mer distant känsla än ett långt. Sedan brukar jag komprimera speciellt körer utav bara helvete med olika kompressorer och limiters i steg tills det är platt som en pannkaka 🙂 Brukar gå att sänka volymen mer då och därmed få en lite mer avlägsen känsla. Man kan även testa att sänka bara konsonanterna så att det blir ett lite rundare ljud. Tar ju dock lite tid att sitta och automatisera bort alla konsonanter men brukar löna sig om man är kinkig.

Redigerat av LarsoyH
Link to comment
Dela på andra sajter

Utöver vad som redan skrivits om EQ och reverb skulle du kunna testa att lägga någon form av effekt på sången, exempelvis dist eller chorus/flanger. Då blir sången lite mer otydlig och man tänker inte på den på samma sätt som leadsången. Så brukar jag göra med ljud som jag vill ska hamna lite mer i bakgrunden (kom ihåg att ha reverbet före disten!).

Link to comment
Dela på andra sajter

Utöver vad som redan skrivits om EQ och reverb skulle du kunna testa att lägga någon form av effekt på sången, exempelvis dist eller chorus/flanger. Då blir sången lite mer otydlig och man tänker inte på den på samma sätt som leadsången. Så brukar jag göra med ljud som jag vill ska hamna lite mer i bakgrunden (kom ihåg att ha reverbet före disten!).

Ja precis. Det med flanger har jag prövat, och det blir en bra effekt på det viset. Detta var i och för sig på ett annat spår som jag tyckte passade in mer just på den biten, än i den biten jag tänker på nu då.

Angående det sista du skrev med reverben förre disten. Menar du det angående röster bara eller? Personligen så sätter jag AMP dist på gitarrer först och sedan reverb. Nu när vi väl nämnt detta, så undrar jag vad skillnaden är om man gör tvärtom, om det nu är någon skillnad då?

Redigerat av crys
Link to comment
Dela på andra sajter

Hallo mietek!

Högpassfiltret är det från 1K - 20K gissar jag på...? Dvs vid diskant delen av EQn? Vad menar du i så fall, att jag ska lyfta eller skära där? Jag har redan skärt lite dvs: -4,5 vid runt 8900 Hz (eller 10K), och det är också skärt med -14 vid 729 Hz i mellanregistret då alltså. Men jag antar att skära lite mer där kan bidra till något då va.

Ja reverb finns redan på spåret. "Kort rum" vet jag inte om det är dock. Fast jag tror noig lite mer reverb skulle bidra till det också.

överkursen då - fråga:

1. Vilka eventuella puffar menar du? Om jag förstått det rätt angående puffar så ör mitt svar att det jag inte märkt av några puffar iaf. Hur skulle det gå till at automatisera då med eqn menar du? Antar att det är något som du kan och kan ta tid att berätta då 😛....

2. Här gissar jag på att du menar med någon effect, som auto gate eller något sånt..........

Sorry för otydligheten.

Högpassfilter filtrerar helt bort de lägsta frekvensera, ställer du den på 100hz skär den bort allt under 100hz (något förenklat) men du kan ju utgå ifrån 100hz och kanske gå en bit till uppåt och se om det blir bättre. Spelar man in för nära kan det uppstå ett markant lyft i bas/lågt mellanregister, och det är ju här "närheten" sitter.

Med kort rum menar jag bara kort efterklang, rumskaraktär valde jag för att det inte nödvändigtvis behövs mycket reverb då det lät som du bara ville öka distansen en aning. Men som sagt all reverb skapar ju distans.

Puffar är luftpustar som kan ge starka baspeakar i sången, av P, F och besläktade konsonanter. Men hör du inget sånt är det ju lugnt, men det är en annan uppenbar grej som skulle kunna avslöja att det är inspelat nära.

Automatisering överlag och automatisering av plugins blir nog lite mycket att ta här om du inte känner till det. Men det ska gå att göra i alla program jag känner till iaf. I exemplet jag gav med puffar så kan det bla. användas för att gå in och specifiera att högpassfiltret ska gå upp till 200hz (som är ganska högt generellt sett på sång) på just ett ord, eller t.o.m bokstav för att sedan gå tillbaka. Men är det intressant är det bara att googla automatisering + det system du jobbar i.

Med manuell editering menar jag bara att man klipper ut andetaget från resten och sänker det i volym, går även att automatisera volymen som nämnt. (om de nu ens är märkbara i ditt fall) jag bara räknar upp uppenbara exempel på detaljer som gör att sång låter "nära".

Redigerat av mietek
Link to comment
Dela på andra sajter

Angående det sista du skrev med reverben förre disten. Menar du det angående röster bara eller? Personligen så sätter jag AMP dist på gitarrer först och sedan reverb. Nu när vi väl nämnt detta, så undrar jag vad skillnaden är om man gör tvärtom, om det nu är någon skillnad då?

Misstänker att jag krånglade till det där i onödan. Vad som låter bäst, reverb före dist eller tvärtom, får man nästan prova sig fram till. Det finns i princip inga regler när det gäller hur man ska mixa, det är bara att pröva sig fram! 🙂

Edit: skrivfel

Redigerat av Jetblack
Link to comment
Dela på andra sajter

mietek: Ok jag hänger med. Jag kan automatisering så jag vet hur du menar.

Jetblack: Jo jo det stämmer, men jag frågade också om det blir någon skillnad på ett ljud om vilket som är först eller sist i effektkedjan...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...