Jump to content
Annons

Kompressor till sång


bernu

Recommended Posts

Hej,

Jag tänkte skaffa en kompressor som skall användas till sång inspelning. Jag har en presonus tubepre som mickpreamp som jag är väldigt nöjd med. Det enda problemet är att jag skulel vilja få lite bättre kontroll över signalen in i datorn så att det inte blir några överslag som distar...

Vad är det som krävs av en kompressor för sång? Funkar det med en dbx 266 eller 166?

Budgeten ligger väl runt ett par tusen men det är bra om det inte blir för dyrt...

Som sagt är det intressant om det är något särskilt som skiljer sång inspelning från tex trummor, gitarr kompressorer...

Tacksam för alla svar :rolleyes:

/Björn

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

FMR Audio RNC är suverän, eftersom den har sitt "Supernice"-mode som ger en mer transparent kompression än andra.

Passar du på nu, så hittar du en intressant "Group buy"-tråd på VST-Forum... :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

😆 Supernice, det måste var den enda inställningen som behövs 😆

Ja den kanske vore intressant... Tack för tipset. Jag får se om jag hoppar på gruppinköpet på VST-forumet...

Kan någon ge lite insikt i vad som är viktigt för att en kompressor skall vara bra för sång? Finns det överhuvudtaget något man kan säga är viktigare för en sång kompressor vs en "vanlig" kompressor?

Orsaken till att jag vill poängtera det är att jag förmodligen har mer användning av en kompressor som jag kan använda lite varsomhelst. Men samtidigt är det viktigast att den funkar bra till sången... Hänger ni med?

/Björn

Link to comment
Dela på andra sajter

OK, det låter ju bra... Det verkar som båda versionerna har OverEasy knappen 😆

Vad anser du/ni om skillnaden mellan dbx 166XL och 266XL? det skiljer ju en del i pris så är det värt att köpa 166:an?

/Björn

Link to comment
Dela på andra sajter

Har testat 266 en gång (det var ett tag sedan) men blev lite besviken. Tycker den blinkade mer än den jobbade (om det går att föreställa sig). För priset av en 266 inbillar jag mig att det finns många mer spännande alternativ.

166'an däremot, har sällan varit en besvikelse. Men kompressorer är en smakfråga (precis som mickar, preamps, eq etc). Själv gillar jag dBx 160, och tycker att 166'an går att få ganska lik ibland.

Edit: skrivfel

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

Man ska vara väääldigt varsam med permanent kompression har jag märkt. Vi körde en hel session genom "rappin comp"-presenten på triple-c'n. Det var ju bara att kasta allting efteråt. Att puffskyddet låg mot mikrofonen gjorde ju knappast "i-fejjan"-soundet mindre framträdande. 😉

edit: Hittade inte gruppköpstråden Claes. DirektlänK?

Redigerat av ChrioN
Link to comment
Dela på andra sajter

Man ska vara väääldigt varsam med permanent kompression har jag märkt. Vi körde en hel session genom "rappin comp"-presenten på triple-c'n. Det var ju bara att kasta allting efteråt. Att puffskyddet låg mot mikrofonen gjorde ju knappast "i-fejjan"-soundet mindre framträdande. 😛

edit: Hittade inte gruppköpstråden Claes. DirektlänK?

Det är just i sådana lägen som RNC gör ett otroligt snyggt och bra jobb i sitt "supernice"-läge... 😉 Den går knappast att jämföra med andra kompressorer, eftersom den jobbar på ett helt annat sätt.

Här är tråden: http://vstforum.clubcubase.net/viewtopic.php?t=13786 . Ganska nystartad, men det kommer så j-a många inlägg hela tiden... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är just i sådana lägen som RNC gör ett otroligt snyggt och bra jobb i sitt "supernice"-läge... 😉  Den går knappast att jämföra med andra kompressorer, eftersom den jobbar på ett helt annat sätt.

Har inte testat RNC, men hört mycket gott om den. När du skriver så där blir jag ännu mera nyfiken. 🙂 Men om man ska vara korrekt, är den verkligen unik? Kan inte komma på att jag läst tidigare om att den ska ha ett speciellt arbetsätt. På vilket sätt skiljer den sig från andra kompressorer?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är just i sådana lägen som RNC gör ett otroligt snyggt och bra jobb i sitt "supernice"-läge... 😉  Den går knappast att jämföra med andra kompressorer, eftersom den jobbar på ett helt annat sätt.

Har inte testat RNC, men hört mycket gott om den. När du skriver så där blir jag ännu mera nyfiken. 😄 Men om man ska vara korrekt, är den verkligen unik? Kan inte komma på att jag läst tidigare om att den ska ha ett speciellt arbetsätt. På vilket sätt skiljer den sig från andra kompressorer?

I "Supernice"-läget lägger den tre kompressorer i serie efter varandra. Varje kompressor jobbar mycket lite och tillsammans ger de då en väldigt mjuk och "transparent" kompression - precis det man vill ha om man ska göra en destruktiv skyddskomprimering vid inspelning. 🙂

Mer finns att läsa på FMR:s hemsida: http://www.fmraudio.com/supernicepage.htm

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul att höra alla kommentarer, RNC verkar mer och mer lockande måste jag säga...

Jag förmodar att vid ett gruppköp så hamnar alla beställda kompressorer på ett och samma ställe, hos Claes? Så min fråga blir ju var kommer man isåfall kunna hämta sin kompressor?

/Björn

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul att höra alla kommentarer, RNC verkar mer och mer lockande måste jag säga...

Jag förmodar att vid ett gruppköp så hamnar alla beställda kompressorer på ett och samma ställe, hos Claes? Så min fråga blir ju var kommer man isåfall kunna hämta sin kompressor?

/Björn

Antingen hos undertecknad - om man bor i närheten av Malmö - eller på Posten (förskottsbetalning=fraktfritt, trots det låga priset...) om man bor i någon förort... 🙂

Diskussioner om gruppköpet är kanske lämpligare att ha i tråden på VST-Forum eller med mail. Jag vet nämligen inte om Studio-forumet är lika tolerant och vill därför inte missbruka smygreklam för mycket...

Olsberg får förresten gärna kommentera om det är ok att fortsätta med en parallell tråd även här, så att jag slipper vara orolig... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Usch, vad mysig den kompressorn verkar vara! I och med att den jobbar med tre små, transparenta komprimeringar torde det kunna vara så att den inte lägger till för mycket av ett eget sound. Det är ju sådant man har en benägenhet att tröttna på efter ett tag, att allt börjar låta lika. Jag får nog kolla upp den där tråden innan Olsberg eventuellt hittar på några galenskaper!

Link to comment
Dela på andra sajter

Claes: Sitter även och funderar på preampen som finns på tillverkarens hemsida, har du några erfarenheter av den?

Den är onödigt dyr. Line Audio Design DMP är därför ett bättre val om man vill ha ett ofärgat sound.

För tydlighetens skull sa jag nämna att jag inte har testat FMR:s preamp själv, men har hört detta omdöme från en som jag litar till 100% på - och jag vet dessutom av egen erfarenhet att Line Audios preampar är ruggigt bra. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Claes: Sitter även och funderar på preampen som finns på tillverkarens hemsida, har du några erfarenheter av den?

Den är onödigt dyr. Line Audio Design DMP är därför ett bättre val om man vill ha ett ofärgat sound.

För tydlighetens skull sa jag nämna att jag inte har testat FMR:s preamp själv, men har hört detta omdöme från en som jag litar till 100% på - och jag vet dessutom av egen erfarenhet att Line Audios preampar är ruggigt bra. 😎

Ok, tack för info!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag får nog kolla upp den där tråden innan Olsberg eventuellt hittar på några galenskaper!

😎

Galenskap? Jag?

Ingen fara, Claes och ni andra. 🙂 Så här resonerar vi: Claes är helt öppen med att han är återförsäljare och skriver det dessutom i sin signatur. Föredömligt, och helt i enighet med vad vi önskar. Bortsett från att Claes är både kunnig, ödmjuk och tydlig, är det naturligtvis upp till var och en att bedöma hans inlägg om de är partiska eller inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Claes: Tack för infon, jag bor i Halmstad så det får väl anses som en förort då 😆 Men fraktfritt mot förskottsbetalning låter ju strålande...

Olsberg: Trevligt att höra att det är vettigt folk som modererar här, keep up the good work 🙂

/Björn

Link to comment
Dela på andra sajter

Sorry för att gruppköpet har tagit över tråden - men jag säger samtidigt som Peter Harrysson: STYRSLA ER! 😆

De som säkert tänker vara med på gruppköpet - var snälla och säg till tydligt om det, så att alla kan se lite tydligare hur många det verkligen blir. Ju fler det blir som säkert är med, desto större chans är det att ännu fler hakar på, så att det rentav kan bli 10 till slut... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Kickar upp tråden, så att den inte hinner falla i glömska... 😠

Mer info om gruppköpet hittar du här: http://vstforum.clubcubase.net/viewtopic.php?t=13786

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har helt rätt.

Jag lägger in en ny tråd under Nyhetstips i stället, så att det blir tydligare...

Vet ej vart den tråden tog vägen, men jag vet att ifall det kommer upp i 10 pers (dvs 2000:-) så är jag välldigt intresserad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har helt rätt.

Jag lägger in en ny tråd under Nyhetstips i stället, så att det blir tydligare...

Vet ej vart den tråden tog vägen, men jag vet att ifall det kommer upp i 10 pers (dvs 2000:-) så är jag välldigt intresserad.

Om du tittar under Nyheter, så hittar du den... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...