Jump to content
Annons

Näste man till rakning


Bodhi

Recommended Posts

Här kommer två till av de låtar som ska vara med på plattan, tacksam för synpunkter på mix innan det bär iväg till mastering 🙂

För de som inte läst den förra tråden så har jag har i stort sett ingen studio längre och bara ett par AKG K240-lurar för referens, så alla synpunkter från monitorlyssning är guld värda.

If I Could Save You

Allt utom gitarrer, piano och ebow är inspelat live. Sången ska de-essas, oooh yEss... och volymjusteras på några fraser.

Bleed

Även denna inspelad live utom piano och ebow. Svår som attan att mixa visade det sig... Många kompromisser, framförallt pianoslingan i refrängen som jag hade velat ha fram mycket mer, men hur jag än rattat så börjar det gröta när pianot ligger långt framme. Det är redan en grötmix i mina öron.

Originaltråden hittar man här //forum.studio.se/index.php/topic/89891-synpunkter-paa-mix-oenskas/

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Manley nertryckt ner i halsen? Men som du skrev så ska det på deesser... Och den lär ju få jobba ihjäl sig. En miljard toppfrekvenser som slåss!

FÖ så låter riktigt bra!

En fråga dock hur kunde du/ni faila så rejält på att just sången låter skit när allt annat låter bra?

Ang "Bleed" så är den för basig! FÖ så är det som som mitt tidigare inlägg.... FzfzfzzZzzzzzsång

Redigerat av KillwithSkill
Link to comment
Dela på andra sajter

hej det låter bra i min lyssning..skön låt ochså (if i could save you)

trummorna känns inte helt hundra dock..

jag hade testat att höja diskanten på virveln ett snäpp

så den kommer fram bättre & får lite kontur

kicken får åxo gärna komma fram lite mer

mina 5-öre 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Manley nertryckt ner i halsen? Men som du skrev så ska det på deesser... Och den lär ju få jobba ihjäl sig. En miljard toppfrekvenser som slåss!

FÖ så låter riktigt bra!

En fråga dock hur kunde du/ni faila så rejält på att just sången låter skit när allt annat låter bra?

Haha, ja det kan man fråga sig. Jag tror jag försökte mig på att få sången att sticka ut och drog på lite för mycket här och där... 😊 Jag är inte nöjd med sångljudet på If I Could Save You, det ska erkännas, men jag har tänkt att jag låter folk lyssna och bedöma innan jag börjar dra i det. Mixade fem låtar på två dagar i en lånad studio som jag aldrig suttit i, så det blev nog lite chansningar här och där.

Link to comment
Dela på andra sajter

hej det låter bra i min lyssning..skön låt ochså (if i could save you)

trummorna känns inte helt hundra dock..

jag hade testat att höja diskanten på virveln ett snäpp

så den kommer fram bättre & får lite kontur

kicken får åxo gärna komma fram lite mer

mina 5-öre 🙂

Kul att du gillar det 🙂 Ja, trummorna på If I Could Save You hade jag velat lägga mer tid på - och faktiskt t o m spela om helt och hållet, mer i ett rakare Coldplay-stuk istället för 90-talsshufflen som det är nu. Men utan tillgång till studio så vågar jag mig bara på mindre ändringar i materialet.

Två röster på att virveln ska fram, noterat. Ska kolla lite på kicken också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Zakyath 🙂 Ja, jag får höra det ibland och vet inte heller riktigt vad det beror på. Tänker ofta på artikulering när jag sjunger in och övar inför en inspelning, men tycks inte riktigt få till det ändå.

Tröstar mig med att Mark Hollis (Talk-Talk) är snudd på helt obegriplig i sitt uttal, och för den som vänder sig till texterna är de ibland skrivna med närmast oläslig handstil 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...