Jump to content
Annons

Några ströfrågor kring mixning


Ollivolli

Recommended Posts

Hej alla!

Har några ströfrågor kring mixning, och är väldigt tacksam för svar!

1. Hur är det här med bussar egentligen? Blir det skillnad om man lägger en effekt på varje kanal, istället för att lägga effekten på en aux och bussa alla kanaler dit? Det sägs väl att det inte ska vara skillnad, men tycker mig kunna höra det ganska grovt i vissa fall. Man sparar ju i vilket fall en hel del processor kraft genom att bussa.

2. Sen hade jag en fråga kring stereobreddning. När jag jämför en av mina låtar med t.ex. Derulo's "it girl" så låter min produktion mycket mer "mono" även fast jag har pannat ganska grovt hit och dit. I It girl låter allt så luftigt och alla ljud har verkligen sin plats i mixen. Trummorna och basen ligger verkligen i mitten, nästan lite framför en. Hur åstadkommer man detta? Är det bara bara någon stereobreddare i slutmixen eller brukar man lägga något spår för spår?

3. Sen undrade jag om det finns något smidigt sätt att, om man spelat in sång i ett nytt projekt, föra över det till det aktuella. Eller måste man bounca ner spår för spår? Jobbar i Logic 9.

Mvh/Ollivolli

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Utifrån hur jag själv resonerar...:

1) Det mesta utom förstärkare, kompressorer och eq på tracknivå är lämpligast på bussar, av just den anledning du nämnde. CPU sparas avsevärt, i synnerhet ju större projektet blir.

2) Dels är det panoreringen av spåret, sedan hur brett det är. Hur panorerar du? Många gillar att "V-panorera", andra "M-pannar" etc men extremer åt båda hållen gör att det blir platt i slutänden lik förbannat. Hela spektrat ska fyllas. Om nå't ska vara mer in-your-face hänger lika mkt på komprimering, eq (ljusa frekvenser ger illusion av att instrument är närmare t ex), den faktiska volumen, delay/reverb - spatial hantering alltså.

3) Nå'n som använder Logic tar detta...

Link to comment
Dela på andra sajter

1. Hur är det här med bussar egentligen? Blir det skillnad om man lägger en effekt på varje kanal, istället för att lägga effekten på en aux och bussa alla kanaler dit? Det sägs väl att det inte ska vara skillnad, men tycker mig kunna höra det ganska grovt i vissa fall. Man sparar ju i vilket fall en hel del processor kraft genom att bussa.

Det är ingen skillnad ljudmässigt. Se till bara att skicka ut unity gain ur senden som en start, för att sedan justera. För att göra det i logic, håll inne alt knappen och klicka en gång på send volymen. Anledningen till att man använder sends är om man vill ha samma effekt på flera spår. Till exempel ett reverb på virveln och rummet.

2. Sen hade jag en fråga kring stereobreddning. När jag jämför en av mina låtar med t.ex. Derulo's "it girl" så låter min produktion mycket mer "mono" även fast jag har pannat ganska grovt hit och dit. I It girl låter allt så luftigt och alla ljud har verkligen sin plats i mixen. Trummorna och basen ligger verkligen i mitten, nästan lite framför en. Hur åstadkommer man detta? Är det bara bara någon stereobreddare i slutmixen eller brukar man lägga något spår för spår?

Det är en helt vetenskap för sig! Det kallas att mixa ☺️ Du lär dig helt enkelt! Ett tips är att testa flytta ut andra instrument i sidorna. Om en hi-hat inte ger så mycket stereobredd, vad händer med en synthlead? Testa, tänk bara på att helst inte flytta ut kick eller bas i sidorna. Det skapar en jobbig obalans.

[quote

]3. Sen undrade jag om det finns något smidigt sätt att, om man spelat in sång i ett nytt projekt, föra över det till det aktuella. Eller måste man bounca ner spår för spår? Jobbar i Logic 9.

Om du har spelat in sång i ett projekt så finns ljudfilen sparad någonstans. Normalt i en mapp som heter logic i musik-mappen. Klicka sedan bara in i projektmappen och sen i audiofiles.

Om du har lagt på effekter redan så kan du markera spåret med sång och klicka på listen ovanför arrangerutan och välj track, bounce track, eller något sådant. Se till att klicka i så att effekterna är med. Sedan är det bara att dra in den filen i ditt nya projekt från bounce mappen i projektmappen

//Simon

Redigerat av Shimmen
Link to comment
Dela på andra sajter

3. Sen undrade jag om det finns något smidigt sätt att, om man spelat in sång i ett nytt projekt, föra över det till det aktuella. Eller måste man bounca ner spår för spår? Jobbar i Logic 9.

Hoppas jag kommer ihåg rätt, det sitter liksom i fingrarna snarare än i minnet...

Går att klippa-klistra ("cmd"+"c", "cmd"+"v"). Spåren hamnar där vahetere... "nålen"... står i tidslinjen. Viktigt att det är inspelat i samma tempo etc, annars hamnar alla ev klipp fel.

Inställningar går att kopiera i mix-fönstret antingen i dropdownmenyn överst på spåret i mixfönstret eller (tror jag det var) "cmd"+"alt"+"c" med aktuellt spår markerat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...