Jump to content
Annons

Hur får man ett tajt midispår?


G Bango

Recommended Posts

Jag använder logic pro 9 och när man spelar in ett midi spår så blir det ju inte 100 % tajt pga mänsklighet, men finns det nåt man kan göra för att så snabbt o enkelt få det tajt. typ trycka på nån knapp eller nåt 😛

För när jag ska få det tajt så går jag in på piano roll och fixar midi filerna var för sig och det känns som att det finns ett bättre sätt att få det tajt på..

tacksam för hjälp

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • 3 veckor senare...

Dubbelklicka på ditt midispår. välj rätt takt i dropmenyn i fönstret som poppar upp (det är nummer 4. Efter Edit, function och view. Välj tex "1/16-note" beroende på vad du har för takt eller hur snabbt låten går ect. Sen markerar du alla midi-klossar och trycker på "Q". Blir det fel är det bara att flytta klossarna manuellt med musen 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Die Hard (oregistrerad)

Jag använder logic pro 9 och när man spelar in ett midi spår så blir det ju inte 100 % tajt pga mänsklighet

Glöm inte att det är det som skapar känsla. 100% tajt låter bara mekaniskt och trist eftersom ingen kan spela så.

Redigerat av Die Hard
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Glöm inte att det är det som skapar känsla. 100% tajt låter bara mekaniskt och trist eftersom ingen kan spela så.

mja det är väl milisekunder vi pratar om då. velocity är väl det man borde satsa mest på då.

sen så är det väl inte per defintion fel att något låter mekaniskt. det kan ju också förmedla känslor.

Link to comment
Dela på andra sajter

mja det är väl milisekunder vi pratar om då. velocity är väl det man borde satsa mest på då.

sen så är det väl inte per defintion fel att något låter mekaniskt. det kan ju också förmedla känslor.

Bara några millisekunder fel kan faktiskt göra att det låter helt otajt :S Håller helt med om att det är bättre att justera velocityn i så fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom jag är helt kass på trummor så brukar jag spela in mina demos med yamaha dt explorer och Ez drummer, sen qvantiserar jag och det låter trummaskin, Hur funkar det här...velocity? vad är det? låter det mer mänskligt av det altså?

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom jag är helt kass på trummor så brukar jag spela in mina demos med yamaha dt explorer och Ez drummer, sen qvantiserar jag och det låter trummaskin, Hur funkar det här...velocity? vad är det? låter det mer mänskligt av det altså?

Det är styrkan/volymen/hastigheten i anslaget. Om du nånsin har lyssnat på David Garibaldi som är mästaren vad gäller ghost strokes i ultra busy funk vet du vad jag menar.

Att spela med bara en slagstyrka på allting gör att man somnar innan man hunnit lyfta stocken. EZ, SDX etc har förvisso ett gäng loopar som tar hänsyn till detta, men frågan är hur väl man kan klämma in dem i en självbakad produktion och få det att låta bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och hur ställer jag velocityn då? är det i EZ drummer?

Du får skilja mellan velocity och övergripande volym för separata spår. Mig veterligen kan du inte tala om att t ex ett virvelslag på bar 41, ca 923 ticks in, ska ha en velocity på 119 genom att skruva på en knapp i EZ-drummer.

Du kan förstås gå in i notvy, eller piano roll-view t ex för att pilla manuellt på ett specifikt slag, vilket du då gör i ditt program (Cubase/Sonar/Logic osv).

Det handlar alltså om styrkerelationerna mellan slagen och respektive ljudkälla i flödet. Därför har de flesta trumprogram ett gäng förprogrammerade loopar som följer med och kan köpas separat som MIDI-paks, men de kan bara gå till en viss gräns.

Redigerat av JohnRick
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...