Jump to content
Annons

Folkan VS Hemstudion? Eller ett tredje alternativ?


Guitar Nilsson

Recommended Posts

Vi smög oss in i Ljusne Folkets Hus för att spela in i vad jag hoppades var kanonakustik. Men cymbalerna försvann på nåt vis, orkade och hann inte heller vara så noggrann med mickplaceringen så det blev lite för mycket golvpuka o för lite ride. Körde OH genom Finalizer o eq så fick jag fram lite inte allt för snygga cymbaler, men de hörs i alla fall. Jag sjöng live genom en Beta58, med det lät så taskigt både ljud och sångmässigt att jag fuskade om det hemma, fraserade lika som orginalsången från Folkan så det skulle stämma med gitarren. Hade hoppats få till ett bättre ljud, men, men. Jag lovade ljudprov förut, tyvärr blev det inte så bra, men nåt blev det i alla fall.

Vi fick skitbra bilder till CD-omslag i alla fall.

Hade ett bra snack med trummisen igår, han och basisten tycker det är 100 ggr bättre att spela sologitarr direkt än att bara stå och tugga en grund först utan att veta hur sång och solon kommer att låta sen.. Vi hann spela in tre låtar även på det "normala" sättet, och jag la dit sologitarr efteråt. Och inget egentligt fel var det på det spelmässigt sett, men så jäkla ointressant att lyssna på jämfört med det här. Tycker jag. Att ungdomarna i bandet har samma inställning är ju helt underbart. Att det blir massor med goofar o kalkoner på gitarren så man får ta om hundra ggr gör kanske inte så mycket...

Jag: gitarr & sång

Tompa Persson: Trummor

Ted Hammarlund: Bas

http://soundcloud.co...-och-hammarlund

Redigerat av Guitar Nilsson
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

post-8284-0-69498100-1320482056_thumb.jpg

Vi fick kul bilder till ev cd och affish i alla fall. Vid Glyn Johns-mickning är nog golvpuksmicken svårast att få på millimetern rätt. Här kom den för nära golvpukan och för långt från riden. Jag fick boosta toppen och multibandskomprimera som fan för att få fram cymbalerna alls, och skära ett djupt yxhugg för att dämpa virveln i oh. Och även skära en massa bas på golvpukan för att inte den skulle slå igenom nåt kopiöst.

Ett annat misstag var att inte omnikoppla (den var i cardioidläget) min Röde NT2-A, det har jag gjort förr och fått snyggare cymballjud. Nu "tittar" micken förbi cymbalerna, den sitter lite längre bak från riden än det ser ut på bilden. Men hade vi gjort det perfekt så åt det stora rummet upp cymbalerna i alla fall, det hördes i den övre OHn en TLM102. Den borde ha varit lite längre ut och bort från virveln, fick med lite väl mycket virvel i den nu.

post-8284-0-50194900-1320482870_thumb.jpg

Här syns en annan liten miss. Från början var virvelmicken, en E906 kanske tre cm längre ut från virveln än på bilden. Men när Tompa vevade på med pinnarna så flyttade väl virveln sig lite, och han tänker inte på hur viktigt avståndet är, nu gick vi miste om lite sejarljud på de sista tagningarna. Måste klura åt ett sätt att fästa den på sargen och ändå få ut den en bit. Då följer den ju med om virveln dansar runt lite.

Kaggemicken är en EV ND868. Hemma hos mig har den låtit bäst precis innanför frontskinnet, här blev det bäst en bit utanför. Det står en rumsmick ca 3 meter framför kaggen oxå, den är inte med så mycket i mixen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ljudmässigt kanske det finns en del att önska med dagens mått mätt, men det är bra spelat och det låter som att ni hade kul i alla fall. 2 mycket viktiga ingredienser. 😉

Tycker det är ballt när allt inte låter så "nytt".

Bra jobbat, Nilsson!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ljudmässigt kanske det finns en del att önska med dagens mått mätt, men det är bra spelat och det låter som att ni hade kul i alla fall. 2 mycket viktiga ingredienser. 😉

Tycker det är ballt när allt inte låter så "nytt".

Bra jobbat, Nilsson!

Tack för det. Märkligt att jag fick fram cymbalerna alls, och ner volymen på golvpukan. Vi var alldeles för trötta för att hålla på mitt i nätterna egentligen. Och att inte ha monitorer och en bra lyssningplats med sig är inte alls bra.

En positiv grej var att läcket från basstärkaren var knapp hörbart i trummickarna. Ska försöka spela in här hemma nästa gång, även om det är trångt. Basisten tar inte stor plats så det går nog.

Och nytt och gammalt vad är det egentligen. Jag bara spelar gitarr utan att ha en tanke på att de ska låta gammalt. Vi höll ju på med tre andra låtar också där jag la dit sologitarren efteråt, det blev fan så mycket tråkigare. Det är så här jag vill göra ändå. Det ger mer plats för trummor och bas med.

Och det här duger bra som demo för bluesgig.

post-8284-0-34971300-1320488504_thumb.jpg

Neumannen i sitt China shockmount ser ut som ett litet rymdskepp som nyfiket håller oss sällskap. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Asbra! Det finns få saker som är så tråkigt som överproducerad blues (clapton, någon?). Fortsätt sådär.

Tack. Vi spelade den här två ggr, detta är andra tagnngen, på första spelade jag några rejäla kalkoner, och trummisen missade slutet. Vi kom igång elva på kvällen, jag hade jobbat med cementgjutning hela dan före. Märkligt att akustiken kan äta så mycket av cymbalerna? När man står där upplevs det inte så tycker jag. Vi kanske borde ha varit ute på dansgolvet i stället...

Link to comment
Dela på andra sajter

Mums!!! Retar mig dock på den där basen som låter lajnad! Varför spelar ni inte in det med mikrofon också? Den bryter ju mönstret ju! =) Men annars var detta fett & gött och inte saknar jag några cymbaler heller (alldeles lagom med ride enl mig) .. 🙂

Bara den där fö***ande base som låter inspelad i ett helt annat universersium... (jäkla Nilsson flyga runt i tefat mellan olika universum så där)

OBS.. inget fel på basliret (det är bra) bara själva inspelningen...

Link to comment
Dela på andra sajter

Mums!!! Retar mig dock på den där basen som låter lajnad! Varför spelar ni inte in det med mikrofon också? Den bryter ju mönstret ju! =) Men annars var detta fett & gött och inte saknar jag några cymbaler heller (alldeles lagom med ride enl mig) .. 🙂

Bara den där fö***ande base som låter inspelad i ett helt annat universersium... (jäkla Nilsson flyga runt i tefat mellan olika universum så där)

OBS.. inget fel på basliret (det är bra) bara själva inspelningen...

Helt rätt, basen är enbart lajn. Meningen var att reampa den i samma lokal, men sket i det när det inte blev så bra ljud i alla fall.

Det bästa med den här inspelningen var att trummis o basist övertygade mig om det jag redan tyckt likadant i 40 år, nämligen att vi borde spela in live, med enbart en gitarr som växlar mellan komp o lead. Det blir en hel del kalkontoner när jag försöker att inte tänka på vad jag gör, så ofta får man ju ta om låten när man hunnit igenom nästan hela låten perfekt, men de tycker det är enda sättet att få fram spelglädjen säger de. När jag går loss på gitarren blir de glad och går loss de med. Lägger vi en normal grund med bara tigth komp tänker alla bara på att hålla takten så bra som möjligt, det blir taskigt med spelglädje då, och det hörs även i slutmixen

Jag har tänkt nu att vi borde spela in hemma i min kåk ändå, trots att det är så litet. Gitarrstärkaren och bascombon kan vi micka i köket, trummorna i studion, basist o trummis är i studiodelen och spelar med lurar på, jag som hatar lurarna när jag ska spela blues står i dörrhålet till köket och hör allt in real. Trumljudet har ju blivit helt perfekt förut här hemma i kåken.

Spelar man live blues och det blir nån goof på gitarren kan jag faktiskt klippa in det och rädda en i övrigt fin tagning. Basisten o trummisen gör knappt några goofar, det är jag som gör dem när jag ger fan i att tänka och hoppas fingrarna ska hitta på några nya grejer.

Edit: det är nästan så jag skulle vilja lägga ut en trummix, som det lät innan jag körde specialgrejerna i Finalizern. Det var så gott som cymbalfritt och en golvpuka som var tredubbelt så stark som resten...

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Ge hela situationen en chans till.. Spela in mer på FH.. Akustiken var helt ok! Gör om gör rätt bara! 🙂

Den trummor jag spelat in hemma låter fan så mycket bättre. Det borde inte vara så men är så.

Att slippa stressfaktorn med att ha grejerna i en lokal där annat folk har tillträde är ju bra också. Skiftjobb mm gör att vi inte kan hålla på jämt. Får diskutera med grabbarna hur vi ska göra. Att släpa all min utrustning med monitorer och outboards till folkan verkar jobbigt. Jag vet ju inte hur lyssningen är där heller. Men att det är så j-a stort där är suveränt. I min studio går det nästan inte att ta sig fram alls.

Märker att ljudet på Red House inte alls är så dåligt? Satte jag mickarna helrätt från början så kanske FH is the shit ändå?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det låter som att rören i min Hotrod gitarrstärkare börjar bli lite lätt slitna. Jag fick spetsa lite med eq i mixen nu, det brukar aldrig behövas. Och annorlunda akustik som i Folkets Hus VS hemma borde väl inte göra så stor skillnad när man närmickar mot tyget?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har suttit hemma och jämfört ljud på speciellt trummorna från både Folkets Hus, en replokal och hemmastudion. Inspelningarna med mickar o placering är ganska lika gjorda, men jag tycker det är solklart att det låter bäst i hemmastudion.

Det här är från Folkets Hus. För att få fram några cymbaler alls fick jag komprimera OH så ini h-e och spetsa med massor av eq. Hyfsat pappig virvel och otydliga cymbaler. Skaplig spelglädje då det är gjort live. När man står och spelar i lokalen känns ljudet väldigt trivsamt, lokalen är akustikbehandlad i taket, plus lite paneler. För några år sen innan det var gjort ekade det som i en flyghangar där.

http://soundcloud.com/user7908154/nilsson-persson-och-hammarlund

Det här inspelat hemma förut i höst. Gjorde om sången och mixen, gjorde bla lite noggrannare komprimering av trummorna. Mindre levande då jag gjort allt utom trummorna i omgångar.

http://soundcloud.com/user7908154/h-kan-nilsson-and-tomas

Var tror ni det är bäst förutsättningar för skapligt ljud? Vi hittar inga andra ställen, och pengar till studio finns noll av. Plus att jag tycker det är kul att göra det själv. Min musik är så rå att soundet också måste vara rått. I de studios jag varit har det mesta låtit för snällt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller med Hegobald här och säger cokså rent spontant; vaddå orkade/hann inte ställa mikrofonerna rätt???

När man har en sån här möjlighet gällande ball och bra lokal akustikmässigt så lär man väl göra det bästa av situationen, går liksom inte att säga efteråt att vi goofade pga slöhet etc??? 🤪

Nej på't igen och fastna inte på det där med Glyn Johns det är inte universums sanning och hänger heller inte på mililmetrar snarare på att använda rätt mickar och ha dom i rätt läge hmmmm 😑 finns andra metoder och som vanligt gäller det att prova vad som passar bäst, jag skulle testa 2 OH XY eller AB och 1 på BK och en på virvel, man kan också testa MS som OH osv osv...kör hårt men fuska inte, det kommer bli jättebra i så fall!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller med Hegobald här och säger cokså rent spontant; vaddå orkade/hann inte ställa mikrofonerna rätt???

När man har en sån här möjlighet gällande ball och bra lokal akustikmässigt så lär man väl göra det bästa av situationen, går liksom inte att säga efteråt att vi goofade pga slöhet etc??? 🤪

Nej på't igen och fastna inte på det där med Glyn Johns det är inte universums sanning och hänger heller inte på mililmetrar snarare på att använda rätt mickar och ha dom i rätt läge hmmmm 😑 finns andra metoder och som vanligt gäller det att prova vad som passar bäst, jag skulle testa 2 OH XY eller AB och 1 på BK och en på virvel, man kan också testa MS som OH osv osv...kör hårt men fuska inte, det kommer bli jättebra i så fall!!!

Har testat andra mickningsmetoder ganska grundligt tex en på varje puka två mer normala OH och dubbla på virveln. Och det har väl inte varit helt fel det heller. Det jag tycker blir fel på Folkets Hus är att diskanten försvinner så jag får vässa och multibandskomprimera helt onaturligt för att få fram några cymbaler/hihat. Och allt det rattandet gör att tex virveln låter papp/skit. I hemmastudions akustik behöver jag inte skruva nästan nånting, det är samma sak om jag mickar OH AB, X/Y eller hur jag gör där, det är enkelt att få fram vad man vill. Att köpa en uppsättning andra mickar i samma prisklass som de jag redan har är inget alternativ alls.

Folkets Hus:

http://soundcloud.com/user7908154/nilsson-persson-och-hammarlund

Hemma:

http://soundcloud.com/user7908154/h-kan-nilsson-and-tomas

Link to comment
Dela på andra sajter

Låt bli och komprimera sönder det då! Min reaktion är att det är mer än tillräckligt med cymbaler och ride. Självklart kommer akustiken att påverka soundet. Men ditt egna mått av hur mycket cymbaler och ride det ska vara är lite väl mycket enligt mig. Du kanska bara behöver skaffa Reavaxör Håkan? 😉. Skämt och sido.. Tona ner lite på cymbaler och ride.. Tycker i alla fall jag. 🙂

Det jag tycker blir fel på Folkets Hus är att diskanten försvinner så jag får vässa och multibandskomprimera helt onaturligt för att få fram några cymbaler/hihat. Och allt det rattandet gör att tex virveln låter papp/skit.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade helt klart kört i FH om ni kan vara där gratis! Öppet mål ju!

Tycker den inspelningen låter ballare, även om det är lite rått. Mer genuint. Blues ska ha livekänsla och visa på ett framförande tycker jag. Jag hade dock verkligen satsat mer på att fånga akustiken där! Skulle jag spela in er hade jag distansmikat i M/S för att verkligen få livekänsla!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaren! På FH har vi faktiskt en CM3 rumsmick ca tre meter ut på dansgolvet i baskaggehöjd, vi står på scenen som är typ en meter hög o spelar. Testade även att ha den längre ut, att ha två i AB, och två på raken på tre resp sex meter. Med AB blev det inte nån positiv effekt på kaggen, så det gillade vi inte. Det knepiga med detta i studiomått mätt enorma rum med sex, sju meters takhöjd är att det knappt ekar alls där, eller är rumsreverb eller hur man nu säger. Klappar man i händerna ekar det hörbart knappt typ två sekunder. I "B-salen" som är mycket mindre och utan akustikplattor ekar det nåt enormt. Men i stora salen hör man knappt nåt rum alls fast vi avståndsmickar så pass långt ifrån som vi gör.

Först ställde vi trummorna långt bak på scenen, men där var det så snustorrt ljud att vi flyttade fram oss ganska nära dansgolvet där det klingar åtminstone lite mer.

Med tanke på era åsikter och att trummisen trivdes så bra där tror jag nog att vi ska göra ett nytt försök på FH ändå. Det otydliga cymballjudet på golvpuksidan, ride + crash kan nog bli betydligt bättre med min NT2-A omnikopplad. De är vad jag fattat väldigt riktade i cardiodläget och den "tittade" nog förbi krispet i cymbalerna. Att Neumannen som tar upp ljudet så brett och som satt en meter ovanför virveln inte sög i sig mer cymbaler är lite oroande.

Vid ett nytt försök blir det nog att ställa trummorna på dansgolvet, där är det ekparkett och lite längre efterklang. Gitarr o bas kan vi kanske spela uppe på scenen. Bra med Folkan var att läcket från bas o gitarr in i trummorna var nästan noll trots basstärkaren stod ganska nära, fast riktad bort från trummorna. Jag har nyss varit där och monterat upp en massa bord åt PRO som ska ha möte där i morrn.

Om man sätter CM3orna i X/Y (eller ORTF?) en bit framför kaggen kanske man får med både rummet bred stereo, och "doffet" från kaggen? Det finns ganska mycket "pundare" (teatervikter) där så kanske man kan få trummorna att stå still utan matta? Isåfall vore det väl fan om vi inte skulle få med både rum o sejarskrammel.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, om det är som du nu plötsligt säger ang. den obefintliga efterklangen så är ju lokalen i det närmaste död-dämpad trots sin fina rymd, mitt råd är då att köra trummorna i det mindre men mer levande rummet*

Finns det ögonkontakt mellan den och stora salen, i så fall kan ni göra som så at tni placerar trummorna i "liverummet" och resten i "deadrummet" men ändå lira samtidigt, kanske den bästa lösningen, men lägg för fanken tid på mikrofonval och placering så ni blir mer än nöjda med råmaterialet, att köra med alla dessa processorer som du har nämnt är inte alls nyttigt, speciellt inte inför ev. mastering!!!

Lycka till***

Link to comment
Dela på andra sajter

Iternity (oregistrerad)

Jag blev lite förvånad hur torrt det lät med tanke på att ni varit i en större lokal och spelat in. Jag hade gärna hört lite skitigare och större ljudbild. Det hade varit intressant att höra tracksen för sig.

OT: Fasen vilken fet wah-wah du drar på i ~mitten. Vad är det för en?

//Johan

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag orkar ska jag göra en mix från Folkan där man kan höra spåren ett i taget...

WAH-WAHn är en VOX MODEL V847. (Det finns en med ett annat nr som ser lika ut) Köpte detta ex 1979 i Göteborg sen jag testat den, en Cry Baby (sämst) och en Morley (nästan lika bra som VOXen)

Märkligt med Cry Baby är att man i alla tider i reklamen skrivit att Jimi Hendrix använde en sån. Det kanske han gjorde, men jag har absolut aldrig sett på varken bild eller film att han använt nåt annat än VOX WAH-WAH. Jämför man en VOX med Cry Baby är det solklart att Cry Baby låter rena skiten. Med VOXen kan man ha den i vilket läge som helst och ändå höra strängljudet och tonen. Cry Baby som man backat mycket hör man ingen skillnad alls på tonerna, det blir bara ett dovt oljud. Den ger dessutom nästan ingen diskanthöjning alls framåt. Med en ´Vox händer det fina saker.... Kanske dagens Cry Baby låter bättre än de jag hört?

På Red House hör man även hur jag kör på min nya MXR Classic 108 FUZZ på ett par ställen. Annars är det Fulltone Fulldrive 2 jag stompar på, vissa delar i låten har jag inget på förutom stärkardisten i en Fender Hot Rod 40 watt, med en 12a...

Link to comment
Dela på andra sajter

Iternity (oregistrerad)

Se där, då hörde jag rätt. Mig veterligen använde Hendrix Voxen, det är ju bara att använda öronen så blir man övertygad. Själv har jag en Cry Baby, från min ungdoms dagar när jag inte hade råd med bättre. Jag har inte testa många Cry Baby men jag känner lite igen det du beskriver om den så det är nog samma fortfarande.

Riktigt go ton har du i ditt spelande måste jag säga! Där finns inget jag kan anmärka på.

//Johan - uppfödd på Hendrix.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för beröm!

En sak jag kan påpeka om de här två inspelningarna är att den från Folkets Hus är live, och den från hemstudion gjorde jag o trummisen innan vi hade nån basist, jag spelade basen. Det gör den senare ointressantare. Nyss på Folkan spelade vi in tre låtar som de flesta gör med bara kompgitarr, bas o trummor, sen la jag på den dominerande gitarren o sången efteråt. Kväll nr två spelade vi live, det blev mkt bättre, roligare att lyssna på. Jag tror att en del tror att det är bättre pga den stora akustiken i Folkets Hus, men så är det ju inte. Nu när vi är "full besättning" kan vi ju spela live utan läck även hemma hos mig.

Jag tror somliga förväxlar nerven i livespelet med att det skulle vara den stora lokalen som gör det hela till bättre blues.

VoxeWah-wahn är bra, men inte helt perfekt. Spelar man för högt blir det rundgång i själva pedalen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag gjort en slask med de olika råfilerna från en annan tagning av Red House. Här är sångljudet också från scenen direkt. Ingen eq, ingen reverb ingen kompressor nånstans

Ljuden kommer så här:

1. Alla 8 spår

2. Enbart rumsmick

3. Kagge

4. Kagge + rum

5.Virvel

6. Virvel + rum

7. OH

8. Kagge + virvel

9. Kagge, virvel + OH

Lite osäker på hur jag tröck på sen, men alltihop är på restan av låten.

http://speedy.sh/E3dmK/01-R-filer-Red-hajus-take-one.mp3

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...