Jump to content
Annons

Projekt Abbey Road. Ljudtesto 2


Guitar Nilsson

Recommended Posts

Nu har vi kommit igång med en inspelning av vår trio, bas, gitarr o trummor. Jag har under några års tid skaffat lätt flyttbara inspelningsgrejer, och nu har vi hyrt in oss i en lokal med fin akustik, känns det som i alla fall.

En dröm för oss vore att spela in i Abbey Roadstudion, och den lokal vi är i nu påminner lite i storlek om deras största rum. Vi har en takhöjd på ca 6, 7 meter, ca 20 meter åt varje håll i golvyta. Det är ett gammalt Folkets Hus som förr hade en vidrig akustik, men nu sen det akustikbehandlats i taket, och fått panel längs väggarna mm är det helt underbart att spela där.

Vi hann skruva trumljud och spela in en låt igår. Har bara två mobilbilder att bju på än. Men i kväll ska jag fota lite mer. Det är så jäkla kul, mina något yngre medmusiker är nästan ännu mer peppade än mig... 🙂post-8284-0-14856300-1320155119_thumb.jpg

Basisten Ted Hammarlund fotade från läktaren.

post-8284-0-45482000-1320155211_thumb.jpg

Scenen är så stor att det skulle gå att sätta upp en musikal där.

post-8284-0-75434400-1320155415_thumb.jpg

Nilsson, Persson & Hammarlund med nyköpt turnébuss.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

coolt gunnar!

kan du säga nåt om hur akustiken bidrar till inspelningen?

svårt/lättjobbat?

hur mycket låter ni akustiken märkas?

Fast lokalen är så j-a stor så är efterklangstiden inte mer än 2 sek uppe på scenen, lite längre ute på dansgolvet. I går mickade vi trummorna mod Glyn J fast med fem mickar, en extra vid highhaten, på samma meteravstånd från virveln som de andra två- Vi ville gå närmare hängpukan med den övre, och då blev det för lite hihat tyckte vi. Sen hade vi även en mono rumsmick på dansgolvet. Tog hem portan o lyssnade i monitorerna idag, det lät bra den låt vi spelade in igår, men inte tillräckligt. Virveln var lite för dov... Så idag har jag bytt plats på E906 som jag hade på gitarren igår och Audio T AE3000 stormembranare som satt på virveln, den gav bättre gitarrljud och E906 gav bättre bett i virveln med high boost knappen på. Med övre OH som "man ska" enligt Glyn J så kanske det också medverkade. Jag bytte även plats på OH, igår hade jag TLM102 vid golvpukan riden och NT2-A som topp-oh. Hihatmicken tog jag bort, det fanns tillräckligt med hihat ändå, nu sitter mickarna lika som när jag joxat med trummor i hemmastudion. Förutom EVND806 som lät bäst inne i kaggen hemma, men nu har vi den utanför, och helt utan dämpning i kaggen. Rumsmicken CM3 sitter tre, fyra meter ut på dansgolvet rakt framför, och i höjd med kaggen. Låter mycket Bonham Takeouts av den.

Vi flyttade trummorna från mitten av scenen en gång, det var för dämpat där, närmare dansgolvet tjongade det på llite bättre. Ni kommer att svimma när ni hör kaggeljudet!

Glyn J method suger ju i säg rejält av akustiken, hoppas jag.

Basen lajnar vi direkt till portans gitarringång, helt surrfritt och jämn styrka på alla toner, basen är en dyr jazzbaskopia, Blade tror jag den heter, m aktiva mickar. Ska reampa den i samma lokal senare. Gör jag det hemma i mitt lilla rum blir det väl mkt sämre.

Kanalen som blev över ska jag testa att sjunga direkt på med Beta 58an.

Basisten jobbar med telefon support till sena kvällen, så vi får spela mitt i nätterna. Ska förhoppningsvis iväg snart. 😎

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Tre nätter har vi nu hållit på. Det blev typ bara skit. Cymbalerna försvann på nåt konstigt vis. Basisten åkte på att jobba kvällar så vi kom inte igång förrän nio, tio på kvällarna, höll på till drygt ett och somnade kanske fem på morron, sen skulle jag jobba på dan också, så man var ju ganska kocko i skallen efter nån dag. Både trumljud och gitarrljud blev rena skiten jmf med det jag spelat in hemma i kåken. Bäst blev den lajnade basen, opåverkad av akustiken som kändes så bra att spela i, fast mickarna hörde nåt annat...

Men roligt var det. Och lärorikt. Ena kvällen spelade vi in grunder som alla gör, sen la jag lite sologitarr för mig själv dan efter. Kom fram till samma grej som jag alltid tänkt när jag stått med lurarna på skallen och kämpat med gitarren, jag avskyr det. Man ska spela live, inga gitarrpålägg efteråt, bara sången. Hade ett snack med trummisen, han poängterade att han o basisten tyckte likadant, när gitarristen (jag) spelar ut direkt på grunden spelar de tio ggr bättre och roligare.

Och igår spelade vi lite blues utan pålägg, och det resultatet är ju riktigt givande att lyssna på, det andra där jag först bara spelade kompgitarr sen lead lite panorerat åt andra hållet, helt ointressant. Och fan vad svårt att ensam med lurar på skallen spela tajt, men ändå avslappnat. Nä, vi får försöka tänka om både ang var vi sak spela in och hur vi ska göra det. Att lämna monitorerna hemma och ha enbart lurar när man ska kolla ljudet, det är helt förkastligt.

Dottern fotade oss i alla fall, det blev riktigt kanon bilder. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

det va ju tråkigt att det blev så platt fall efter höga förväntningar från din sida

om ni fortfarande är på plats skulle jag tipsa om normal närmickning så ambiensen anas mer än hörs i inspelningen - plus en ambiensmick som du kan blanda in av helheten efteråt om ni vill

Link to comment
Dela på andra sajter

Nä måste packa oss ut i torsdags, det har varit slöjdmässa där i helgen, och nu är det teater i två dagar. Ibland står det tomt i nån månad, men inte nu då förstås. Det sämsta med att vara där var att jag inte orkade släpa dit monitorer o sub, med enbart lurar lurar man sig själv mer eller mindre. Nu känns det som ett vettigare alternativ att spela in hemma hos mig fast det är trångt, här har vi ju fått bra trumljud förut.

http://soundcloud.com/user7908154/h-kan-nilsson-tomas-persson

Vi kan spela live i alla fall, jag kan rigga både gitarrgrejerna och bascombon i köket så står jag i dörrhålet och lyssnar utan lurar, att spela blues med lurar klarar jag inte. Basisten o trummisen kan vara i studion bägge två och ha lyssningen i lurar, de är vana det. Huvudsaken är nog att vi spelar live, en kortare goof på gitarren kan jag reparera och klippa in efteråt med lurarna. De två gillar inte alls att bara "lägga grunden" först, jäkla vettig och ovanlig inställning. Sången sjunger jag en slask i första tagningen, sen lägger jag om den efteråt med samma rytmik så jag får fram samspelet mellan sång o gitarr, så gjorde jag första gången nu på Red House. Koncenterar jag mig för mycket på sången blir det ful gitarr i stället. Sångljudet blir ju bättre utan slask å.

Vi ska träffas i kväll och lyssna på både trummorna från både studion och Folktes Hus, sen bestämma hur vi ska göra. Hur de tycker väger väldigt tungt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag och trummisen provlyssnade lite på både det vi spelade in nu på Folkan, och sånt vi gjort tidigare här hemma i kåken. Han gillade det från Folkan bäst, det var virveln o cymbalerna som inte var bra där. Att cymbalerna blev dåliga beror nog på att jag inte min vana trogen körde golvpuksmicken i omniläge så det kanske löser sig med en omställning av en knapp?

Nu har jag en annan fundering: Om man som vi spelar in virveln med bara en mick, tar en trummatta (typ fusk orientalmatta) bort lite av klangen från virvelns undersida? Golvet där är rejäla furuplank, eller, ute på dansgolvet, parkett. Det går nog att få trummorna att stå still även utan matta tänkte jag. Det blir i alla fall fler inspelningsförsök i Ljusnes eget "Abbey Road"... 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Nu är vi på G i samma stora "Abbey Road"...

Har inga ljud än, men some picks

post-8284-0-38471600-1328049476_thumb.jpg

Gott om space in space. Det är Abbey Road, faktiskt...

post-8284-0-75748300-1328049604_thumb.jpg

From space

post-8284-0-25597100-1328049774_thumb.jpg

Där framme på scenen stod vi förra gången, blev bara skit. Ljudet var lika dämpat som i en en klädgarderob.

post-8284-0-47983700-1328049917_thumb.jpg

Basisten, Ted Hammarlund!

post-8284-0-31857200-1328050074_thumb.jpg

Dottrens fästman o trummisen, Tomas Persson. Sen vi hållt på som fan med skinn med hål, micken i och utanför kaggen, helt frontskinn med både lite och mycket dämptyg ini så blev det här bästa ljudet. No frontskinn. EV N/D 868 heter skönheten.

post-8284-0-54646500-1328050479_thumb.jpg

Mina gitarrgrejer.

TC stämdosa, EBS Tremolo, Fulltone fulldrive, MXR classic fuzz, Vox Wah-Wah, inhandlat 1980. American Standard telecaster 1989 ombyggd av Paul Guy, Spelar en helton nerstämt sen 20 år...Fender Hot Rod, Neumann TLM102.

Glad dåre på golvet.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

post-8284-0-00043800-1328054490_thumb.jpg

I går riggade jag med en NT2-A omni som rumsmick, blev riktigt bra tyckte vi. Men idag, precis när jag kom hem från jobbet knackade de på, det var paket från Thomann med mina två nya Shure småmembranare, satte upp dem i stället i ortf stereo, och ojojoj, det var verkligen ett lyft. Hellre två mediokra mickar i ortf än en bra i mono, inte för att de jag köpte var mediokra, tvärtom.

Mickarna hade en känsla o tyngd skyhögt över Avantonemickarna jag köpte först. De här verkar riktigt skitbra. De står högt så jag kan vimsa omkring lite framför stärkaren utan att skymma mellan mickar o stärkare, det låter mkt konstigt om man gör det.

Såna här är det:

http://www.thomann.de/se/shure_sm137_lc.htm

Det var inga problem att returnera de dåliga mickarna, det kom hem en paketbil och hämtade dem för typ två veckor sen, sen strulade jag lite med att betala tillägget, jävla bankkort o datorjävlar, tur ändå att jag fick dem idag!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad hände med 906:an på gura?

Den blev över... Höll på rejält länge att testa, E906 mot TLM102, (bäst) och NT2-A, tvåa, och den lät bäst omnikopplad. Hemma i kåken har jag inte fått bra elgitarrljud alls med TLM102. Knepigt nog. Spelade in på separata spår så det är ingen tvekan, dyrast var bäst.

Link to comment
Dela på andra sajter

OK. Så i "Abbey Road" lät NT2:an också bättre än 906:an?

Ja. Och bäst i omni mot tyget. Neumannen som inte går att koppla om låter bäst om ja flyttar ut den ca 5 cm från stärkaren. Annars blir det "epoxieffekt"!

Nu spelar jag bara komp i den stora lokalen, då går både trummor bas o gitarr in i rumsmickarna, gitarren blir både i mono o stereo. Undrar om det kan bli fel att lägga på leadgitarren hemma i lilla studion med den torrare akustiken där? Jag brukar få till gitarrljudet bra hemma med, men kan det bli fel ihop med grundens ljud? Jag har ju både olika reverb, delay o stereodelay att ta till hemma, men undrar lite ändå.

Jag testade lite sångpålägg igår också, då fick jag känslan att det ljudet går att få till bättre hemma, eller nåt annat mer dämpat utrymme...

Vi satte fyra godkända grunder i går, i kväll måste vi sätta sex till. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Här är lite filer var för sig fråm Abby Road Ljusne. Basljudet är jag minst nöjd med. Den är inspelad enbart från "direct out" på bascombon, en Line 6, som jag inte tycker låter så roligt, den låter lite bättre på fulla blås, men det skulle inte ha funkat på inspelningen. Jag reampade basen först genom min lilla rörcombo i samma stora lokal, gillade inte det, och gjorde om det hemma genom Pa-lådor med sub, det blev ännu värre så jag tog aldrig ens med det i den här mixen. Fick tips av Joachime att köra med enbart lajnen plus det lilla som går in i mickarna, och det tycker jag genast låter bättre. När jag reampar får jag alltid wn viss latency på det nya spåret, det hörs om man spelar upp samtidigt med lajnen, även om reampningen i sig låter bra...

Test av lite diverse ljudfiler var för sig.

http://soundcloud.com/user7908154/01-bas-o-trumljud

Först enbart baslajn

Enbart rumsmickarna

Enbart OH

Bara kaggen

Bara virveln

Sen tror jag, inte helt säker att jag drog på OH + kagge + virveln

Sen även rumsmickarna och baslajnen

När det malt en stund kommer även kompgitarren och leadgitarr och sången.

Tar även bort gitarrerna en gång till, och hissar rumsmickningen lite uppåt o neråt-

Den här låten ska troligen få en orgel, kanske tar jag bort kompgitarren då, så det blir mer plats för trumslammer...

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter helt ok.. Baslajnen är lite tråkig och odynamisk dock. Snäll du är som delar med dig av dina upplevelser! 🙂 Jag har kommenterat lite i ljudfilen!. Ha en go lördag nu!

Tack herrn!

Enär gitarrerna på de flesta låtar kommer att vara rejält distade så kanske det är på sin plats med ett ganska cleant basljud. Men jag önskar att jag kunde få fram lite mer mid och anslag i basen.

Edit: Det här med elbasljud är inte lätt alls. Jag har lyssnat på musik länge, men det är nästan aldrig jag gillar basljudet på nån enda cd. Inte på vinyler heller. Det blir aldrig riktigt bra, man får nog inse det och leva med det.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Postat (redigerat)

Vi gav ju upp det här pga hopplöst cymballjud. Sen gick allt i stå då vi inte har nåt vettigt ställe att spela in på.

Men igår gav jag mig på skiten igen, med min gröna magiska Joemeek burk som främsta vapen. Körde alla fyra (!) trumfilerna en och en igenom den med helt olika inställningar, och tamefan, nu har jag nästan fått fram den där Ventures-plingen i rajden. Märkligt vad mycket man kan göra med attack o release. Använde även Joemeekens eq och enhancer. Sen har jag joxat annorlunda i mastern också med en analog kompressor före den digitala, den digitala Finalizern tjänstgör mest som limiter nu. Det ger ett mkt göttigare lju speciellt i kaggen. Det går att komprimera virvelspåret mkt mindre också.

Jag får en DBX166XL nu nån dag också, då får jag ställbar attack o release, det har jag inte på Ranen jag använt nu. Jag missade med en halv dag en Joemeec SC2,2 stereokompressor..., samma snubbe hade en DBX166XL, så jag hoppas den funkar som Ranen, fast bättre ändå....

Är det värt att jobba vidare på det här tycker ni? Jag kan säkert skruva till allt lite bättre än så här.

Analog och glad - 55

http://soundcloud.co...irror-ljudtesto

Filen är MP3

Sången blev överspelad av virvelspårsbouncningen.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker det låter bra. Det enda jag inte gillar är crasharna....

De är för starka, för min smak i alla fall. Vet inte riktigt hur jag skall förklara, men de är lite vassa (kanske för att de är starka) men också "simmiga".

Innan jag hörde crasharna tyckte jag helhetsljudet lät mycket bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Crasharna är det stora problemet, Den han har intill rajden låter typ fyra ggr mer än allt annat.

Basljudet är inte så roligt heller, lineutgången på Line6 bascombon har passerat nån kompressor som tar bort precis allt anslag. Basen är ganska lätt att lägga om iofs.

Plus att vi inte har nåt vettigt ställe att spela in på.

http://soundcloud.com/user7908154/01-mirror-ljudtesto

Link to comment
Dela på andra sajter

Bumpar lite.

Om man bortser från att crasharna är allldeles för starka, vad säger ni om kaggen och virveln? Själv är jag för första gången helnöjd med kagge o virvel, Och kaggen är nog den enda kagge jag hört låta bra även i ATH-M50 lurarna. Kagge o virvel är olika komprimerade, och inte mycket heller, den mesta komprimeringen har jag gjort med analogkompressorn på masterspåret. Att få det att låta så här med hjälp av portans egna digitala masterkompressor, eller den lika digitala Finalizern är helt omöjligt, det har jag försökt i hundratals timmar. Med en vanlig analog stereokompressor blev det så j-a enkelt plötsligt.

Hör ni nåt fel på kagge o virvel? Gör vi om hela inspelningen med närmickar på pukorna skulle jag nog köra samma mickar o koncept på kagge o virvel. Virvelmicken är en Audio Technica AE3000, stormembrans kondensatormick gjord för bla virvel och extrema ljudtryck. Jag kan om jag vill skifta till en E906... AE3000 tar in lite av hihaten på ett snyggt vis jag gillar. Men E906 kanske ger mer spets på virveln? Jag vill helst att det ska låta bättre än allt annat så alla ideer är välkomna. Det finns väl ingenting viktigare än trumljud på denna jord? 😎

http://soundcloud.com/user7908154/01-mirror-ljudtesto

http://eu.audio-technica.com/en/resources/48c9eb744866abdb_ae3000_english.pdf

Skulle ni ha använt hipass filtret, 12 db 80 hz, vid virvelmickning?

E906 har en knapp som kan boosta vid 5 khz, snyggt på virvel.

Svårt val mellan dessa två. 😳

Flottans galad gosse - 55

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...