Jump to content
Annons

Tips på hur mycket pengar man kan ta?


pearlvisionboy

Recommended Posts

Tjena tjena!

Jag har byggt upp min studio med åren. kör logic pro 9 och har ett 8-kanal kort.

Jag har spelat in mycket själv. just nu åt en kompis band.

Jag är inget super proffs men jag får det att låta bra i mixar och så.

Ett annat gäng har nu frågat om du kan få spela in här (Musiken är pop/rock) (folk jag inte känner).

Och jag vill helst inte sitta och göra allt gratis. så min fråga är om ni sitter i min situation vad skulle vara ett lämpligt pris att ta?

Mvh

Emil 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

1000-1500 för 4-7 låtar är väldigt lite. Allt beror ju dock på vilken erfarenhet du har, men du ska ha rimligt betalt. Självklart kan man jobba gratis, men då ska man känna att det ändå är jävligt roligt och att det är en bra referens för framtiden.

Kolla med bandet vad dom har för budget och utgå från den. Annars skulle jag kanske ta en 500 per låt om det var i mina tidiga dagar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är bandet lagom orepat, falsksjungande och otajt kan det bli skitdrygt att sitta och jobba länge som fan med många låtar för småpengar. Många förstår nog inte vilken ruskig tid det tar med allt om man ska vara noggrann. Att enbart göra sångpålägg till en låt kan ju ta nästan en dag. Jobbar man väldigt billigt är det nog smart att försöka få bandet att välja ut bara två av sina bästa låtar. Två riktigt låtar bra med proffsigt ljud smäller högre som demo på nätet än sju som inte är trekvarts-bra och har lite demoaktigt ljud. De som är proffs, både som artister och ljudfolk kan ju hålla på flera månader med en enda låt...

Om ni börjar med att spela in bara trummorna till klick, och gör så i sju låtar, sen ska gå vidare instrument för instrument plus alla sångpålägg, då kan det nog kännas som ett elände... Ta hellre två låtar och gör dem nästan klara. flyter det på bra med de två första kan ni ju spela in mer.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker rent generellt att man ska försöka ta så mycket som ens tid är värd. Är det en hobbyverksamhet får man kanske gå på andra premisser. Men ska man bedriva en seriös tjänsteverksamhet måste man tänka ungefär så här:

Hur mycket behöver du kunna ta ut på en månad? Multicpliera med 2 för att få en grov uppskattning om hur mycket som går bort i skatter och sociala avgifter.

Lägg ihop "lönekostnaden" ovan med verksamhetens löpande kostnader per månad (Kapitalkostnader, hyror, mobil/data, el, försäkring, pension, redovisning och revision, resor, service och underhåll av utrustning och så vidare). Nu ser du hur mycket du behöver dra in på en månad för att täcka kostnaderna.

Sen är det viktigt att lägga till en av anledningarna till att man vill driva företag: vinst. Hur mycket vill du att ditt företag ska gå med vinst per år? Om du har investerat pengar vill du ha avkastning på ditt kapital. Oavsett vilket så investerar du enormt mycket tid och engagemang. Dela med 12 för att få per månad.

Nu vet du vad firman behöver dra in varje månad för att täcka kostnaderna och för att kunna uppvisa vinst.

Dela intäktsbehovet med det antal timmar fakturerbar tid du tror att du kommer att kunna få ut på en månad. En heltid är ca 160h per månad. Kan du fakturera hälften av dessa? En fjärdedel? Räkna bort all overhead i form av förberedelser, planering, marknadsföring, bokföring, sjukdagar, semester, resetid, och en väldig massa tid i telefon med kunder, eposttid samt ineffektivitetstid.

Nu bör du ha en uppskattning om vad din tid kostar per fakturerbar timme. Lägg på lite marginal för oförutsedda händelser och kostnader. Multiplicera med 1,25 för att få priset inkl moms till kund.

Blev priset för högt för att kunden ska välja dig? Då måste du antingen sänka dina kostnader (mindre lokal, lägre lön, lägre vinstmål etc) eller se till att hitta metoder för att kunna fakturera fler timmar (sidoverksamhet?). Eller förbättra eller ändra din produkt så att kunden får valuta för ditt höga pris, antingen i rent resultat eller i uppnådd nöjdhet för kunden (höja värdet av tjänsten med ett coolt varumärke t.ex.)

Det är svårt att ta betalt. Resultatet blir ofta att många aktörer säljer din tid för billigt (inte minst i jakten på kunder) och därmed dumpar priset, vilket inte gynnar resten av branschen (oavsett bransch). Jag driver till vardags ett litet företag som sysslar med webbdesign. Där gäller samma sak; en stor mängd halvseriösa företag påstår sig kunna leverera fantastiska webbsajter till orimligt låga priser. Tröttsamt.

/ Martin

  • Gilla 4
Link to comment
Dela på andra sajter

1000-1500 för 4-7 låtar är väldigt lite.

Lite ? Jämfört med vad ? Han får ju inga pengar nu !

Han skriver att han har , logic pro 9 och ett 8-kanal kort ,mer än så vet man inte!

Har man ,UAD,Avalon, mm mic pre-amp´s och annan dyrt + hyra för lokalen mm

ja då är det lite. Men är det bland hans första band, så tror jag nog det är rätt bra , han får då lite för mödan.Som hobby musiker eller inspelningstekniker spelar man inte för att bli rik eller ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite ? Jämfört med vad ? Han får ju inga pengar nu !

Han skriver att han har , logic pro 9 och ett 8-kanal kort ,mer än så vet man inte!

Har man ,UAD,Avalon, mm mic pre-amp´s och annan dyrt + hyra för lokalen mm

ja då är det lite. Men är det bland hans första band, så tror jag nog det är rätt bra , han får då lite för mödan.Som hobby musiker eller inspelningstekniker spelar man inte för att bli rik eller ?

Oavsett utrustning så måste man ta rimligt betalt för sina omkostnader och sin tid. Bandet har kontaktat honom av en anledning och inte det omvända. 500kr är otroligt billigt per låt. En normalproduktion kostar mellan 15 000-30 000 per låt för en etablerad svensk artist, ibland mer. När jag själv spelade in min första demo för tio år sedan betalade jag iallafall 300kr timmen.

Man spelar inte in för att bli rik, men man ska inte behöva betala för att spela in någon.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag driver till vardags ett litet företag som sysslar med webbdesign. Där gäller samma sak; en stor mängd halvseriösa företag påstår sig kunna leverera fantastiska webbsajter till orimligt låga priser. Tröttsamt.

Mycket av det där beror kanske på att många anställer en filippin för 2 USD/tim via oDesk eller annan onlinefrilanssajt

för att göra dessa jobb? Finns ett gigantiskt utbud där och ingen är villig att betala mer än vad en textilarbetare i Bangladesh tjänar.

Link to comment
Dela på andra sajter

I en hemmastudio ?

Begreppet Hemstudio/demostudio är lite luddigt idag, men mer eller mindre. Killen hade det som sidoverksamhet, men var duktig på det han gjorde. Tycker priset är fullt rimligt även idag.

Anders Bagge har också sin/sina studios hemma. Räknas det som hemstudio då? Andreas Carlsson likaså.

Redigerat av Sonefors
Link to comment
Dela på andra sajter

Ok !Du har nog rätt !

Ta 300:- i timmen för typ 4-5 låtar+mix.

omvandla detta sedan i pengar, Typ 300:- x 8timmar ca 3-4 dagar =7200-9600

säg detta till bandet, och vänta på svar .

Lycka till !

Kardo!!! Vad är du ute efter egentligen?

Jag skrev att jag betalade 300:- timmen för det jag gjorde och tyckte det var rimligt. Jag skrev att TS skulle ta betalt efter sina egna utgifter och tid. Inte att han skulle ta 300 timmen.

Håll dig OT och var lite professionell nu.

Edit: Att betala 7000-10 000:- för 4-5 låtar är f.ö väldigt billigt. Så varför skulle dom inte kunna betala det?

Redigerat av Sonefors
Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med.

Å andra sidan... jag vet en som vägrade betala 300 spänn för en få spela in en hel fullängdare...

😄

Haha! Ja, vad ska man säga 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Kardo!!! Vad är du ute efter egentligen?

Ingenting !

Poängen jag menade var att om han nu vill spela in bandet och inte skrämma dom bort pga priset, så kan ett mycket billigt pris ge han fler band att spela in dvs reklam.

Men om han tar vad andra tar i pris från början ,så finns det fler att välja på och då kanske han förlorar sin chans att spela in någon.Jag har ju aldrig sagt att han ska hålla ett och samma pris konstant, men nu han tar betalt för första gången eller ?

Sen är det ju upp till han vad han vill ta.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Ingenting !

Poängen jag menade var att om han nu vill spela in bandet och inte skrämma dom bort pga priset, så kan ett mycket billigt pris ge han fler band att spela in dvs reklam.

Men om han tar vad andra tar i pris från början ,så finns det fler att välja på och då kanske han förlorar sin chans att spela in någon.Jag har ju aldrig sagt att han ska hålla ett och samma pris konstant, men nu han tar betalt för första gången eller ?

Sen är det ju upp till han vad han vill ta.

Bra inlägg 🙂 Jag förstår hur du tänker och referenser är alltid bra. Jag har själv jobbat "gratis" åt vissa som jag ansett gett mig en bra referens. Min poäng var att detta var ett band som kontaktade honom.

Detta är en bra start att sätta sitt eget värde och börja ta betalt för att kunna investera i ny utrustning o.s.v. Man bör därför ha en öppen dialog med bandet och fråga vad dom kan tänka sig att betala per låt, för att sedan besluta om man tar jobbet eller inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kardo, tänk på att det inför kunder alltid är lättare att motivera en prissänkning framför en prishöjning.

Därför tycker jag han kan gå ut med en femhundring per låt och om det inte skulle fungera så tar han motvilligt nog mindre.

Det blir en slags budgivning. Det är svårt att som säljare gå åt andra hållet i en sådan...

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Sen är det viktigt att lägga till en av anledningarna till att man vill driva företag: vinst. Hur mycket vill du att ditt företag ska gå med vinst per år? Om du har investerat pengar vill du ha avkastning på ditt kapital. Oavsett vilket så investerar du enormt mycket tid och engagemang. Dela med 12 för att få per månad.

/ Martin

Fast investeringen av tid och engagemang tar man ju ut ersättning för i form av lön. Det kanske räcker om man inte har investerat så himla mycket pengar eller anser att man ändå har köpt utrustningen för sin egen hobby (som nog var fallet i detta exemplet?). Om det finns investerare med i bilden, som lagt ut pengar för inköp av utrustning mm, DÅ måste man räkna med att kunna gå med vinst så de får utdelning på sin investering.

Bra inlägg i övrigt, Martin.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kardo, tänk på att det inför kunder alltid är lättare att motivera en prissänkning framför en prishöjning.

Därför tycker jag han kan gå ut med en femhundring per låt och om det inte skulle fungera så tar han motvilligt nog mindre.

Det blir en slags budgivning. Det är svårt att som säljare gå åt andra hållet i en sådan...

Helt klart!500:- a låt är bra pris.Och knappast något jag hade klagat över.Så mina 1500 spänn är kanske riktig snålvariant typ sound on sound varianten med rullbandare.

Så 500:-a låt är nog skitbra som första band.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har hjälp ett antal kompisar att spela in och brukar ta 50:- timman och gratis mixning för det, riktigt billigt jag vet. Har fungerat bra och har haft ett antal jobb, har alltid tagit betalt i efterskott då jag känt mig kunnat lita på mina kompisar. Men för inte allt för länge sedan fick jag mitt första jobb av en utomstående (mixning) Vi kom överens om 300 för en låt. Mixade låten och skickade till dom och det blev ett jävla gnällande på min mix om att det var fel men fick aldrig förklarat för mig hur det skulle vara. Tog mig ca 1 veckas sammanlagt jobb att få dem nöjda. Har fortfarande inte fått ett öre och dom verkar inte vilja betala heller 🙁 Så ta för guds skull betalt i förskott eller ha en hållhake.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast investeringen av tid och engagemang tar man ju ut ersättning för i form av lön.

Om man lägger en högst normal arbetstid och också tar ut en högst normal lön så kanske man kan tänka så. Men min erfarenhet av att vara företagare är att man sällan eller aldrig kan vara helt ledig. Jobbet är närvarande dygnet runt, det är mycket ansvar, en hel del slit och tuffa perioder. Ibland kan man ta ut bra med lön, ibland kanske inte alls. Till det kommer tuffa krav med skatter, regelverk och andra hinder som sätter käppar i hjulet för kreativiteten. Du har också ett stort ansvar gentemot kunderna o.s.v. Samtidigt innebär det förstås stor frihet och framför allt möjligheten att bestämma själv. Och förhoppningsvis en möjlighet att jobba med något man brinner för.

Min poäng är att allt det här som man som företagare måste investera i sin verksamhet, och som överstiger vad en vanlig anställd behöver göra, i längden bör betala sig i form av vinst. Men visst, det behöver man kanske inte tänka på i början när man bygger upp sitt varumärke, sitt anseende, sitt kunnande o.s.v.

Ibland kanske ens personliga utveckling kan vara vinst nog. Men det måste var och en bestämma själv.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...