Jump to content
Annons

"Den nya stadiumrocken" - Vad gör dom på ett gig egentligen? (ex. SHM)


JJRockford

Recommended Posts

Annons

haha

nån nämnde trångsynthet tidigare....

Haha. Touché. Vet inte riktigt vad jag ska skriva för du har ju rätt... Men står ändå fast vid att det är olika vad man "värderar" så att säga, om man generaliserar. Sen finns det ju massvis med house med melodier och massvis med rock utan både gitarr och bas, det är ju inte som om det inte finns. Men svängrummet i produktionskvalité i det som slår i rock jämfört med i house är större, skulle jag vilja påstå. Eller håller du inte med?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är ett levande bevis på att det är så. Det går inte att förklara för någon som inte tagit droger hur det känns att stå och dansa på en fet fest med mdma och lsd i blodet. Musiken går över i en ny dimension och för att inte tala vad som händer med ljus effekterna .Det är ingen hemlighet med att det tas droger på fester. Och det spelar ingen rollom festerna är på ibiza, köpenhamn, amsterdam osv.

Det är jobbigt att stå och dansa i över 13-14 timmar tro mig.

Att det knarkas på andra ställen i samhället så är det och så kommer det alltid att vara

Edit: jag vill inte romantisera droger, det har gått illa för mig några gånger med sjukhus vistelse som följd

Jag har varit på Ibiza, och på Sensation flera år. Jag vet att droger förekommer, på vissa ställen mer än andra. Jag vet att en del inte klarar av att dansa 13-14 timmar utan, medan andra inte har några problem med det. Men det var inte poängen. Du kommer med anekdoter för att stödja din tes att "Dom flesta som går på sådana fester käkar effedrin och stackers, amfetamin och kokain". Det räcker inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Det är kultur, droger och house/trance/rave musik går hand i hand.

Men givetvis så behöver man inte ta droger för att lyssna på musiken. Och detta var även lite off topic.

Men faktum kvarstår endån att sådana tillställningar är dom där du finner flest påtända personer i av alla musikaliska evenemang som finns i samhället idag. Inte ens den berömda reggeafestivalen har fler påtända människor. Och visst man försöker tvätta bort stämplen, för att idag finns det jätte mycket pengar att tjäna på att anordna dessa fester. Och det sista man vill är att oroliga föräldrar inte skall skicka iväg sina barn till festerna. Jag skulle aldrig skicka iväg mina barn till festerna. för jag har sett hur det funkar i snart 20 år.

Och detta handlar inte om en utekväll på ditt lokala harrys eller vad det nu heter. Risken att du träffar någon som tar droger där finns givetvis oxå. Och idag knarkar dom unga inte nödvändigtvis lsd, xtc osv. Utan det är droger som inte har blivit narkotika klassade än. Men är lika farliga som dom gamla drogerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men svängrummet i produktionskvalité i det som slår i rock jämfört med i house är större, skulle jag vilja påstå. Eller håller du inte med?

🙂

jag har inget att invända mot det du skrev i meningarna före - men jag är inte riktigt med på vad du menar just här

Link to comment
Dela på andra sajter

🙂

jag har inget att invända mot det du skrev i meningarna före - men jag är inte riktigt med på vad du menar just här

Jag tänker att när man i en rockproduktion kan komma undan med ganska mycket för att man vill åt ett visst ljudideal - lofi är ju det enklaste att tänka sig i det här fallet eftersom kontrasten blir störst där. Det finns en skiva som är min favorit i år och på den kördes all sång torr genom en förstärkare i ett garage och mickades sedan upp med rumsmickar för att få en viss karaktär. Samma som många vill åt "vintage" och inom vissa kretsar är det ju poppis med att köra det genom rullbandare bara för att det ska smutsas ner lite. Nånstans för att få en produktion som inte är "100% hifi" (i brist på bättre uttryck). På samma sätt kan man ju få en icke-100%ig produktion genom att man faktiskt är begränsad till sitt sovrum och en rullbandare. Inom indiekulturen blir folk väldigt upphetsade när det är den där DIY-känslan och det där lite bristfälliga i produktionen.

Tänker man liknande i house, att produktionen låter lite b, så är det en nackdel på ett annat sätt. I housen är det ofta produktionen som är det centrala, inte låtskrivandet i sig. I rock är produktionen ofta i andra hand för att låtskrivandet är det centrala, där man kan förlåta en bristfällig (medveten eller ej) produktion på ett annat sätt för det är inte det man är utanför. Naturligtvis varierar det kraftigt (framförallt med tanke på alla subgenres), men i stora drag. All house har ju inte heller ambitionen att vara klubbmusik.

Detta kan man ju också se genom att många är producenter och DJs snarare än låtskrivare och DJs. Ofta tycker jag att det briljanta i en houselåt kan ligga i ett bra ljud snarare än en bra melodi, eftersom så mycket saknar melodier och är bara ljud. Därför ligger också svårigheten i att producera och inte i att skriva, i många avseenden.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tänker att när man i en rockproduktion kan komma undan med ganska mycket för att man vill åt ett visst ljudideal

Du drar för generella jämförelser åt ena hållet men inte åt det andra. Ska du dra paralleller med hela rockvärlden så måste du väl dra samma generella paralleller i dansfacket. om kent och iron Maiden ligger i samma påse, så ligger Wizex och SHM det oxå. Man dansar ju till båda. Eller?

Det finns liksom en hel del rock där man inte kommer undan med crappig prod...

Link to comment
Dela på andra sajter

Du drar för generella jämförelser åt ena hållet men inte åt det andra. Ska du dra paralleller med hela rockvärlden så måste du väl dra samma generella paralleller i dansfacket. om kent och iron Maiden ligger i samma påse, så ligger Wizex och SHM det oxå. Man dansar ju till båda. Eller?

Det finns liksom en hel del rock där man inte kommer undan med crappig prod...

Ja, det är mycket möjligt. Generaliseringar i allmänhet (en generalisering om generaliseringar?) har ju en tendens att kunna bli lite missvisande. Tror ändå det ligger något i det. Att blanda in Wizex i det hela köper jag dock inte. Det är ju elektronisk dansmusik vi pratar om, inte dansmusik i allmänhet. En del gillar ju att dansa till Guns N' Roses också, så då blir ju plötsligt rock en del av det.

Men om vi säger såhär: i rock kan man komma undan med produktionen på ett annat sätt, medan man är rätt kinkig vad gäller det melodiska. I elektronisk dansmusik är det inte samma krav på bra melodier (ofta kan det saknas helt och hållet), utan där är man mer kinkig vad gäller produktionen. Köper du det resonemanget?

Som exempel kan vi ta Pon de Floor av Major Lazer som kom 2009 och som blev ruskigt stor och nu nyligen blev till en Beyoncelåt också. Låter såhär:

http://www.youtube.com/watch?v=VxD_7S7bl8k

Låten är ju inte särskilt imponerande vad gäller melodier, harmoniska arrangemang eller djup text, utan den lever helt och hållet på sin produktion.

Eller? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Men om vi säger såhär: i rock kan man komma undan med produktionen på ett annat sätt, medan man är rätt kinkig vad gäller det melodiska. I elektronisk dansmusik är det inte samma krav på bra melodier (ofta kan det saknas helt och hållet), utan där är man mer kinkig vad gäller produktionen. Köper du det resonemanget?

Nä. Eller ja. Det du säger som är sant är att "rock" är en myyyyycket bredare genre än elektronisk dansmusik. Och att det finns en massa skillnad dem emellan. Inget konstigt i det. Men poängen i din jämförelse är ju inte att påvisa det, du söker argument för att man "kommer undan" med en B-produktion bara man har melodier om man lirar rock. Och då vill jag nog påstå att du får jämföra med en smalare del av musikutbudet än "rock". Du kan till exempel jämföra house 2011 med manchesterpopen 1990-91.

De är inte speciellt svårt att hitta välproducerad rock utan melodier och med billiga texter. Och det är möjligt att man svär i housekyrkan om man nämner eurodiscofenomenet och E-type, men där finns det melodi så man kräks.

Jag har inte brytt mig mycket om SHM, men nu youtubade jag lite;

... och det där är ganska mycket mer melodiöst än motörhead.

***

Förutom några ironiska gliringar; är det någon som svarat direkt sakligt på ursprungsfrågan; vad gör dom egentligen på scenen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Utan att lägga några som helst aspekter eller tramsa om rock v. rave etc och dess berättigande/performancequality bla bla bla så reagerar jag starkt på detta inlägg av guitarnilsson:

Skulle nästan alla knarka? Vilket skitsnack. Bara för att du troligen är helt sönderpundad i skallen betyder inte det att andra ungdomar är det. Min dotter är 23 år, har en enorm bekantskapskrets, de går ofta ut och dansar, ingen av dem knarkar. De brukar vara äldre gammeldumskallar som säger sånt som du säger om ungdomar, helt utan befog, du verkar ha blivit åldrad och senil i förtid. De flesta ungdomar, och de flesta äldre med har tillräckligt i skallen från början att inte ens för en sekund överväga att knarka.

Du är en sönderknarkad idiot och vill att andra också ska vara det. Fy fan.

Forumregler??? Får man verkligen säga så här, övriga inlägg från Overkill och dvibe i någon sorts hatstämning eller nedvärdering av henber's inlägg är också rätt jävla osmakliga, han talar ur egen erfarenhet och ni dissar eller pratar om källhänvisning fan så jävla dumma grejer vissa kommer med vakna och skärp er, jag känner ingen av er och bryr mig inte men rent beteendemässigt så framstår ni som rena soffpotatisar med patent på verkligheten som ni inte har en aning om stackare...

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Utan att lägga några som helst aspekter eller tramsa om rock v. rave etc och dess berättigande/performancequality bla bla bla så reagerar jag starkt på detta inlägg av guitarnilsson:

Skulle nästan alla knarka? Vilket skitsnack. Bara för att du troligen är helt sönderpundad i skallen betyder inte det att andra ungdomar är det. Min dotter är 23 år, har en enorm bekantskapskrets, de går ofta ut och dansar, ingen av dem knarkar. De brukar vara äldre gammeldumskallar som säger sånt som du säger om ungdomar, helt utan befog, du verkar ha blivit åldrad och senil i förtid. De flesta ungdomar, och de flesta äldre med har tillräckligt i skallen från början att inte ens för en sekund överväga att knarka.

Du är en sönderknarkad idiot och vill att andra också ska vara det. Fy fan.

Forumregler??? Får man verkligen säga så här, övriga inlägg från Overkill och dvibe i någon sorts hatstämning eller nedvärdering av henber's inlägg är också rätt jävla osmakliga, han talar ur egen erfarenhet och ni dissar eller pratar om källhänvisning fan så jävla dumma grejer vissa kommer med vakna och skärp er, jag känner ingen av er och bryr mig inte men rent beteendemässigt så framstår ni som rena soffpotatisar med patent på verkligheten som ni inte har en aning om stackare...

Skryt om knark gör mig så jävla förbannad, jag hatar det där. De jag spelade med på 70-talet som gick på det där är antingen döda eller idioter idag. Att det går att få ihop ganska många knarkande ungdomar i samma lokal i storstäderna visar inte dugg på att det skulle vara nån sanning om ungdomar i stort, eller ens om stockholmsungdomar. Jag borde väl skita i det, men jag blev så jävla arg. Och verkligheten har jag sett hela livet. En gammal skolkamrat bor på gruppboende, en annan stirrar i väggen. ett helt gäng är nedgrävda. Är väldigt glad att inte mina barn gått på den niten.

Ber ändå om ursäkt att jag hävde ur mig så där om Henber. Ska prova att anmäla mig själv så kanskle det går att städa bort. Sorry, Henber. Men du får räkna med att du får förbannade kommentarer på sånt där. Kanske bra att det skrivs hit och dit om det.

Peace and love and rocknroll.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tänker att när man i en rockproduktion kan komma undan med ganska mycket för att man vill åt ett visst ljudideal - - - -

då är jag med

och visst har du rätt - till viss del

det där har mycket gått i trender över tid

under 80-talet skulle allt låta sklickt och rent, sen kom grungen och då var det garagesoundet som gällde

toto har låtit mer eller mindre rockigt men alltid välproducerat

sen har du ju ändå helt rätt - hur många tycker inte att lite skitigt och gärna operfekt är lika med mer rockigt?

hellre "äkta" med "själ" än perfekt och "sterilt" brukar det ju heta

iofs kan jag också tycka att jämförelsen haltar lite - rockmusik i stort kontra en genre inom synthmusik

fast det är ju inte du som börjat med den utgångspunkten - det gjorde ju tråden

peace out som cruncharn brukar säga 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad bra att du ändå kan be om ursäkt +1 !!!

Jag tolkar absolut inte henber's inlägg som knark-skryt tvärtom...

Jag har också en gäng nergrävda f.d. "polare" och bekanta, det var vanligt då fr. 70-talet och framåt men lika vanligt idag fast drogerna bytt namn och form till viss grad och tragiskt nog började många av dom i s.k. vuxen ålder med tyngre droger som heroin på allvar men lika många hade trillat dit som unga förmågor...hursomhelst är det inget jag gillar alls eller förespråkar men verkligheten ser ut som den gör både i rock och ravesvängen, både i en viadukt eller cykelkällare i nåt ghetto i nån småstad eller på Strandvägen 33 i Sthlm 7 trappor upp...

Kardo jag sa ju att jag inte kände någon av er men läser man innantill som vissa tydligen har väldigt svårt för så står det rätt klart vad han vill säga, och vissa vill envist vrida och vända detta till något annat av någon anledning???

Tilbaka till trådens fråga nu, den nya stadiumrocken, är den regn och vindtät eller av vaddmalskarakteristik?

Link to comment
Dela på andra sajter

Forumregler??? Får man verkligen säga så här, övriga inlägg från Overkill och dvibe i någon sorts hatstämning eller nedvärdering av henber's inlägg är också rätt jävla osmakliga, han talar ur egen erfarenhet och ni dissar eller pratar om källhänvisning fan så jävla dumma grejer vissa kommer med vakna och skärp er, jag känner ingen av er och bryr mig inte men rent beteendemässigt så framstår ni som rena soffpotatisar med patent på verkligheten som ni inte har en aning om stackare...

Säger man att folk tycker det är ok med att dj-spelningar "bara är skivor" för att man knarkar så får man skylla sig själv. Klubbkulturen är något jag är intresserad av och involverad i, men om trötta forummedlemmar vill tro att jag saknar koll på verkligheten så är det inte mitt problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nä. Eller ja. Det du säger som är sant är att "rock" är en myyyyycket bredare genre än elektronisk dansmusik. Och att det finns en massa skillnad dem emellan. Inget konstigt i det. Men poängen i din jämförelse är ju inte att påvisa det, du söker argument för att man "kommer undan" med en B-produktion bara man har melodier om man lirar rock. Och då vill jag nog påstå att du får jämföra med en smalare del av musikutbudet än "rock". Du kan till exempel jämföra house 2011 med manchesterpopen 1990-91.

De är inte speciellt svårt att hitta välproducerad rock utan melodier och med billiga texter. Och det är möjligt att man svär i housekyrkan om man nämner eurodiscofenomenet och E-type, men där finns det melodi så man kräks.

Jag har inte brytt mig mycket om SHM, men nu youtubade jag lite; http://www.youtube.com/watch?v=yze67t2b1Xc&feature=related

... och det där är ganska mycket mer melodiöst än motörhead.

***

Förutom några ironiska gliringar; är det någon som svarat direkt sakligt på ursprungsfrågan; vad gör dom egentligen på scenen?

Är med på vad du menar, och det ligger nog något i det. Det där "kommer undan" beror ju också på vart man vill. Swedish House Mafia, till exempel, har ju både bra produktioner och melodier, och kanske är det just därför One blev en sån hit förra året, och nu senast dom släppte nytt hamnade den på radion också. Precis som att ska du spelas på radion eller uppträda på Skavlan funkar det kanske inte med det lofiaktiga. Men tror nästan jag nöjer mig med den här jämförelsen nu. Hoppas poängen, trots att den är något opolerad, gått fram i alla fall. 🙂

Och vad dom gör på scenen har sagts, men problemet ligger väl i att en del har svårt att acceptera det.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Säger man att folk tycker det är ok med att dj-spelningar "bara är skivor" för att man knarkar så får man skylla sig själv. Klubbkulturen är något jag är intresserad av och involverad i, men om trötta forummedlemmar vill tro att jag saknar koll på verkligheten så är det inte mitt problem.

Du verkar rätt bra på att leka besserwisser med rätt att förvränga folks ordval och meningar och avslutningsvis lägga in fyndiga nedvärderande epitet i samma sås och tro att du kommer undan med sådant, dina övriga åsikte i just denna tråd visar på ett famlande och generaliserande i samma riktning, en riktig stolle med andra ord!!!

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Du verkar rätt bra på att leka besserwisser med rätt att förvränga folks ordval och meningar och avslutningsvis lägga in fyndiga nedvärderande epitet i samma sås och tro att du kommer undan med sådant, dina övriga åsikte i just denna tråd visar på ett famlande och generaliserande i samma riktning, en riktig stolle med andra ord!!!

Det är svårt att inte framstå som en besserwisser när man diskuterar med vissa här på forumet. Det vore betydligt mer konstruktivt om du bemötte det jag säger med motargument, snarare än att prata allmänt om vad jag tycker. Men ska du argumentera mot elektronisk musik som sådan eller DJ-kulturen som nån kollektiv illusion där skivspelande bara är fejk så är det bara tröttsamt. Det är musik precis som vilken, det är uppskattat av många och att se en av ens favoritproducenter leverera ett bra DJ-set är en upplevelse. Vare sig han eller hon spelar leadsynthen live.

Redigerat av Overkill
Link to comment
Dela på andra sajter

Det som är lite tråkigt är ju att de alla tre, i SHM, är grymma DJ's, men på en stor arena måste man ha mer för-mixat. Det går inte riktigt att förlita sig på en CD-spelare. Att de bara trycker på play och inte använder effekter eller mixar, det är dock trams och avundsjuka.

Link to comment
Dela på andra sajter

Utan att lägga några som helst aspekter eller tramsa om rock v. rave etc och dess berättigande/performancequality bla bla bla så

...

Tjena Florian. Och Nilsson.

Nej det inlägg du citerar är inte ok, så det är borttaget efter era anmälningar.

Så... [anmäl]-knappen funkar. try it, u like it.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Guitar Nilsson du är förlåten 🙂

Och jag sitter ju knappast och ljuger om hur mycket fester jag varit på och hur mycket skit jag stoppat i mig. Det är knappast coolt, det är fanimej bara tragisiskt och jag är tacksam att jag lever.

När house/rave och trance scenen började då knarkade i stort sätt alla som var på festerna. Det var inget konstigt med det, och det vet alla som har någon som helst koll att det just var så.

Och festerna var uppbyggda med en cool ljusshow och massa backdrops med bla olika ohm märken shivas osv. Och allt detta gjordes ju medvetet för att förstärka dom psykadeliska verkningarna/upplevelserna när man käkat bla xtc och lsd. Showerna funkar lika dant än idag, men idag kanske man inte har just en massa backdrops osv utan en bra ljus show som går hand i hand med musiken, för att få den här psykadeliska effekten. Så folket som kommer dit är ute efter just det, och även idag används det en massa droger på dessa fester. Det går inte att förneka det.

Och shm kommer dit med allt förinspelat och står och vevar händerna och låtsas göra något. Med all rätt, det skulle inte vara så bra om dom misslyckades med någon mixdel. Och med det sagt så betyder inte det att en person som gör elektronisk musik är en sämre producent/musiker än en rock producent och vice versa. Och det har jag inte sagt något om i tråden över huvudtaget.

Men det är så mycket mer ansträngande att köra en konsert i typ 2 timmar med ett instrument. För då måste verkligen allt sitta och du skall vara samspelt med dina bandmedlemmar annars låter det inte bra. Tex eric clapton kan ju inte bara släppa gitarren under gitarrsolot och börja veva händerna i luften. Och detta förstår vem som helst som håller på med musik....

Och det handlar definitivt inte om något avundsjuka gentemot SHM. Det är jättekul att det gått så bra för dom, men jag personligen gillar inte deras musik. Och det får man väll lov att tycka?

Och som jag skrivit flera gånger droger och house/techno/trance kommer alltid gå hand i hand. Att drogerna heter andra saker och festerna har flyttat från lagerlokaler till globen spelar ingen roll

edit: festerna

Redigerat av Henber77
Link to comment
Dela på andra sajter

Och som jag skrivit flera gånger droger och house/techno/trance kommer alltid gå hand i hand. Att drogerna heter andra saker och festerna har flyttat från lagerlokaler till globen spelar ingen roll

edit: festerna

Men alltså, bara för att det fanns ganska mkt droger under 90-talets början när ravekulturen/EDMkulturen höll på att få fart gör ju inte att det fortfarande är så? Ser du varenda musiker nerknarkad inom rock/pop nu som de var under 70 talet? Nej!

Samma sak gäller EDM nuförtiden. Har varit på ganska många stora EDM-grejer och inte fått nån antydan till några droger mer än alkohol och möjligtvis kaffe. Ingen jag känner tar tunga droger (vad jag vet) och har aldrig sett det backstage bland större artister heller.

Så jag vet inte om du tar din fakta från tidigt 90 men så är det iaf inte nuförtiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och vad dom gör på scenen har sagts ...

Nä, seriöst, har det det? Jag kollar igenom tråden igen och ser inget svar. Jo, "de DJ-ar" skrev PAZO och kanske nån mer. På videon jag länkar till (som möjligen är samma som nån tidigare post i tråden), så står det 4 snubbar på scen. En av dem pillar lite i mix-och effektburkarna (eller DJ-ar aktivt, om det är bättre formulerat), de andra står liksom där och står. Gör de nånting förutom att det är ballt att vara där? Har de en dedikerad roll som allsångsledare? Turas de om vid mixrarna? Kommer de strax att genomföra ett synkroniserat akrobatnummer? Ser vi ett klipp från en 4-timmarskonsert där de behöver turas om för att orka? Lyfter de varandra genom att pusha stämning? Förbereder de sig för ett stagedive? Skapas det konst i nuet när plötsligt någon av de fyra dyker på delayenheten och spelar pingis?

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

hehe.

Beror lite på vilka det är. Men i regel om man är flera turas man om helt enkelt. Och när det inte är ens tur "hittar" man nya låtar att spela/röjjer på scen/chillar/taggar publiken osv osv precis samma saker som "vanliga" musiker gör fast utan ett instrument bundet till en.

Sen om man är så sjukt erfaren som SHM så krävs det inte många sekunder för att göra en beatmatchning/hitta rätt låt och sånt så då får man ju lite "fritid" medan en låt går. Och det är just då man passar på att göra ovan nämna saker också

Link to comment
Dela på andra sajter

När t ex SHM uppträder, vad gör dom mer att stoppa i en skiva med sin musik, trycka på play och sen stå och digga lite?

Inte så mycket. Här är ett berömt klipp som visar hur Angello inte ens byter CD på 20 minuter, trots att materialet som kommer ut ur högtalarna är flera ihopmixade låtar. Fejk, helt enkelt.

Han har själv kommenterat händelsen och sa ungefär att för att konfettibomberna och pyrotekniken ska smälla vid exakt rätt tidpunkt så går det inte går att mixa live.

Så kort sagt, han gör inte ens det du beskriver här ovan. Men å andra sidan klättrar han upp på bänken och höjer armarna på ett tjusigt sätt.

http://www.youtube.com/watch?v=yEKvo40sz1Q

Redigerat av Lindeberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Nä, seriöst, har det det? Jag kollar igenom tråden igen och ser inget svar. Jo, "de DJ-ar" skrev PAZO och kanske nån mer. På videon jag länkar till (som möjligen är samma som nån tidigare post i tråden), så står det 4 snubbar på scen. En av dem pillar lite i mix-och effektburkarna (eller DJ-ar aktivt, om det är bättre formulerat), de andra står liksom där och står. Gör de nånting förutom att det är ballt att vara där? Har de en dedikerad roll som allsångsledare? Turas de om vid mixrarna? Kommer de strax att genomföra ett synkroniserat akrobatnummer? Ser vi ett klipp från en 4-timmarskonsert där de behöver turas om för att orka? Lyfter de varandra genom att pusha stämning? Förbereder de sig för ett stagedive? Skapas det konst i nuet när plötsligt någon av de fyra dyker på delayenheten och spelar pingis?

Haha, ja det är ju lite kul om det inte ens har sagts vad som görs (explicit). Men att det är skivspelande har väl dock varit hyfsat klart. Sen vad det innebär är ju också olika. Fyra exempel på vad man kan göra med det:

  • Ha färdigmixade set, som Angello i Lindebergs video ovan. Då blir det mest att egga publiken (vilket han inte verkar vara så bra på just där då han ser rätt loj ut).
  • Mixa låtar, dvs spela en efter en och köra effekter och liknande, samtidigt som man också eggar publiken. En del har mikrofon också för att hetsa ännu mer.
  • Mixa låtar, fast lite mer ambitiöst. Till exempel genom att köra tre CD-spelare och då inte köra låt efter låt utan ha effekter, delar av låtar, acapellor, etc på en tredje spelare. Det kan bli en sån sjuk intensitet och röj med det, då build ups förstärks något enormt och tempot (inte BPM då utan "energin") blir mycket högre.
  • Köra en hybrid mellan live- och DJ-set. Finns en svensk duo som gör precis detta, där den ene spelar skivor och den andre spelar saker på en MPC. Typ effekter, extraljud, vocals, extra trummor, och liknande.

Och naturligtvis massa andra varianter också. Punkt nummer 2 är det som är standard, med mer eller mindre planerade setlists.

EDIT: Och med datorer blir möjligheterna ännu fler, på gott och ont.

Redigerat av Overkill
Link to comment
Dela på andra sajter

Inte så mycket. Här är ett berömt klipp som visar hur Angello inte ens byter CD på 20 minuter, trots att materialet som kommer ut ur högtalarna är flera ihopmixade låtar. Fejk, helt enkelt.

Han har själv kommenterat händelsen och sa ungefär att för att konfettibomberna och pyrotekniken ska smälla vid exakt rätt tidpunkt så går det inte går att mixa live.

Så kort sagt, han gör inte ens det du beskriver här ovan. Men å andra sidan klättrar han upp på bänken och höjer armarna på ett tjusigt sätt.

Men som påpekats, det är helt irrelevant, eftersom det inte är det folk är där för. Den "invändningen" är bara logisk sedd utifrån perspektivet att dj:ande är samma sak som rockmusicerande fast med andra instrument, men det är det ju som sagt inte. Det som är viktigt på en rockkonsert, tex. att personerna på scen spelar det som låter medan det låter, är helt ovidkommande för publiken på såna här spelningar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...