Jump to content
Annons

Öppen eller instängd mix?


BluesBoy

Recommended Posts

Vad är det som gör att en mix låter "öppen"?

Vad är Er definition på "öppen" resp. "instängd"?

Jag antar att man inte löser detta bara genom att se till att frekvenser inte krockar för mycket med varann.

Har vid ett antal tillfällen fått just den kommentaren att "de låter instängt".

Tycker inte (tror inte) att jag använder för mycket kompressor, som jag läst någonstans kan göra att mixen låter instängd.

Tacksam för lite idéer och kommentarer från Er som kan. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det har med både frekvensgytter, felkompression och kanske framförallt panorering att göra, det gäller att sprida sång, instrument, reverb och körer etc på ett bra sätt så det blir tight men ändå luftigt*

Traditionellt sett så la man alltid bas + baskagge och virvel i mitten, samma med leadsång, idag när man inte pressar så mycket vinyl som förr så spelar detta inte någon större roll, men saken är den att det ändå blir bäst om man håller sig lite till the oldschool ways, även om extremtrance eller råmetal kan låta grymt bra av brott mot dessa "regler" ...men jag håller mig till det jag blivit skolad i och känner mig alltid nöjd med det + att jag eftersträvar ett äldre sound som signum!

Redigerat av Florian le Sage
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tänker mest på separation, vilket både gäller i både panorering och frekvensomhändertagandet.

Instängt för mig är alldeles för lite highpassande hos de instrument som behöver det (utom möjligen bas/kagge vill säga).

överflöd av burkighet - allt mellan 150 upp till 800 Hz lite grovt.

Sedan arrangemanget - att inte alltför många element spelar samtidigt. Runt fyra max har jag läst/hört - men det beror också på definitionen av "element".

Mixar som är "ljusa" (mycket high-shelf tänker jag) kan väl ibland upplevas som mer levande och öppna, men lika gärna skrikiga och way too stickiga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att mixar med mycket "grummel" i botten och som saknar diskant. Alltså många instrument som krockar med varandra och slåss i mid/bas har en tendens att bli "burkiga". Medans mixar som är mer städade i midden och är lite mer diskantlyftna låter mer "öppna".

Link to comment
Dela på andra sajter

Mixar som är "ljusa" (mycket high-shelf tänker jag) kan väl ibland upplevas som mer levande och öppna, men lika gärna skrikiga och way too stickiga.

Jo, det är ju något man gärna vill undvika. Svår balansgång det där.

Panorering kan jag förstå, men.....om vi pratar trio då? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att en mix kan antas som öppen när den är transparent. Frekvensfördela instrumenten och tänk på oktaver och vilka som spelar med varandra så inte så mycket krockar. Var noga med att komprimera särskillt innehåll med mycket bas och använd mycket högpassfilter. Var inte heller rädd för panorering, testa dig fram och försök skapa en bred stereobild. Men det beror ju också på vilken musik du fipplar med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...