Jump to content
Annons

Uppgradera till Cubase 6


ramoand

Recommended Posts

Har tänkt uppgradera från Cubase 5 (studentversion) till Cubase 6. Har några frågor kring det:

1. Har en hel del projekt som jag måste kunna jobba vidare på efter upppgraderingen. Antar att det inte är några problem att öppna Cubase 5 projekt i Cubase 6, men hur blir det med alla mina ljud som jag importerat? Har nämligen tänkt blåsa datorn också.

Har tyvärr inte varit så strukturerad o skapat "project directory" för varje projekt o kopierierat filerna till den mappen (ska börja med det nu, hehe). Alla mina ljud är importerade från mappar som ligger på skrivbordet. Kommer de funka om jag lägger tillbaka alla mappar med ljud på skrivbordet efter ominstalltionen av Windows 7 eller kommer jag behöva sitta o mappa alla ljud?

2. Har tänkt installera 64-bit Cubase 6, kommer de funka med pluggar som bara finns i 32-bit?

3. Har tänkt uppgradera RAM-minnet från 6 GB till 18 GB, det borde väl hjälpa på tunga projekt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Har tänkt uppgradera från Cubase 5 (studentversion) till Cubase 6. Har några frågor kring det:

1. Har en hel del projekt som jag måste kunna jobba vidare på efter upppgraderingen. Antar att det inte är några problem att öppna Cubase 5 projekt i Cubase 6, men hur blir det med alla mina ljud som jag importerat? Har nämligen tänkt blåsa datorn också.

Har tyvärr inte varit så strukturerad o skapat "project directory" för varje projekt o kopierierat filerna till den mappen (ska börja med det nu, hehe). Alla mina ljud är importerade från mappar som ligger på skrivbordet. Kommer de funka om jag lägger tillbaka alla mappar med ljud på skrivbordet efter ominstalltionen av Windows 7 eller kommer jag behöva sitta o mappa alla ljud?

Om det bara blir samma sökväg så ska det inte vara några bekymmer - men om det skulle bli problem, så kan du alltid bläddra efter filerna eller låta Cubase söka automagiskt (tar sin lilla tid, men ändå...😉).

2. Har tänkt installera 64-bit Cubase 6, kommer de funka med pluggar som bara finns i 32-bit?

Med viss reservation. De flesta kommer säkert att funka, eftersom 32-bits bryggan i C6 är betydligt bättre än i C5 (där man behövde jbridge för att det skulle funka med mer än en handfull 32-bitspluggar, typ). De som inte funka får du uppdatera till 64-bitsversion eller ersätta med andra, som funkar. Bäst är förstås att enbart köra 64-bitspluggar, eftersom bryggan tar datorkraft när den måste jobba.

3. Har tänkt uppgradera RAM-minnet från 6 GB till 18 GB, det borde väl hjälpa på tunga projekt?

Är det tungt, så hjälper främst en snabbare CPU och snabbare busshastighet. Mer RAM gör nytta främst för samplingsbibliotek; De som laddas in helt i RAM får mer utrymme och de som streamas från disk får större utrymme att mappa upp disken i och större uppspelningsbuffer.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Om det bara blir samma sökväg så ska det inte vara några bekymmer - men om det skulle bli problem, så kan du alltid bläddra efter filerna eller låta Cubase söka automagiskt (tar sin lilla tid, men ändå...😉).

Med viss reservation. De flesta kommer säkert att funka, eftersom 32-bits bryggan i C6 är betydligt bättre än i C5 (där man behövde jbridge för att det skulle funka med mer än en handfull 32-bitspluggar, typ). De som inte funka får du uppdatera till 64-bitsversion eller ersätta med andra, som funkar. Bäst är förstås att enbart köra 64-bitspluggar, eftersom bryggan tar datorkraft när den måste jobba.

Är det tungt, så hjälper främst en snabbare CPU och snabbare busshastighet. Mer RAM gör nytta främst för samplingsbibliotek; De som laddas in helt i RAM får mer utrymme och de som streamas från disk får större utrymme att mappa upp disken i och större uppspelningsbuffer.

Ok men om den automagiska sökningen funkar bra så e de ju lugnt 🙂

Jag ska köra Komplete 8 och där e de ju en del samplingsbibliotek, typ Studio Drummer så dom borde väl mer RAM göra nytta tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man inte kör så mycket samplingsbibliotek utan mest VST-instrument, hjälper 64-bits installation och mer RAM då? Eller klarar man sig lika bra på 32-bit?

VST-instrument som skapar ljudet (alltså inte sampleplayers) belastar främst datorns CPU - och då hjälper ingenting mot belastningen - förutom utom snabbare CPU...

64-bit har inte med hastighet att göra, utan bara hur stor adressbussen är och alltså hur mycket RAM som kan hanteras. Du vinner lite minne på att köra 64-bits operativsystem och 32-bits Cubase, eftersom grafikminnet inte dras från de max adresserbara 4GB, som är gränsen i 32-bits operativ och som blir strax över 3GB (om man har ett 512MB grafikkort) när man räknar bort grafikminne och fasta adresser.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

VST-instrument som skapar ljudet (alltså inte sampleplayers) belastar främst datorns CPU - och då hjälper ingenting mot belastningen - förutom utom snabbare CPU...

64-bit har inte med hastighet att göra, utan bara hur stor adressbussen är och alltså hur mycket RAM som kan hanteras. Du vinner lite minne på att köra 64-bits operativsystem och 32-bits Cubase, eftersom grafikminnet inte dras från de max adresserbara 4GB, som är gränsen i 32-bits operativ och som blir strax över 3GB (om man har ett 512MB grafikkort) när man räknar bort grafikminne och fasta adresser.

Ok 🙂 Det jag har tänkt köra som samplingsbibliotek är väl Studio Drummer, Nexus 2 (om den räknas som samplingsbibliotek) samt kanske Battery 3 (eller liknande sampler). Utöver det kör jag mest audiospår samt VST-instrument.

Är det då onödigt att uppgradera till 64-bit Cubase med mer RAM? Verkar ju som att det är processorn som är viktigare. Idag har jag en Intel Core i7 920 Quad Processor 8MB. Skulle jag vinna nåt på att uppgradera den?

Redigerat av ramoand
Link to comment
Dela på andra sajter

920 är på 2.66GHz och du kan förstås byta den till 970 eller 980, men de är ganska dyra, så det vete 17 om det är värt pengarna. Det blir rentav billigare att skaffa nytt moderkort och en 2600K istället då - åtminstone med de priser jag har sett...

960 ligger i vettigare pris, men ger dig ju bara 3.2GHz för typ 2000:- - så det känns lite häftigt att betala så mycket för den lilla extra kraften, när en 2600K kostar ungefär samma och har en nyare arkitektur med lägre temp och annat trevligt...

Att uppgradera Cubase är däremot alltid lönt. Både 64-bit och 32-bit ligger ju på skivan, så du kan välja själv vilken du vill köra. Bara att installera båda om du kör 64-bits operativ, så märker du om dina pluggar trivs i 64-bits Cubase eller inte. 🙂

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

920 är på 2.66GHz och du kan förstås byta den till 970 eller 980, men de är ganska dyra, så det vete 17 om det är värt pengarna. Det blir rentav billigare att skaffa nytt moderkort och en 2600K istället då - åtminstone med de priser jag har sett...

960 ligger i vettigare pris, men ger dig ju bara 3.2GHz för typ 2000:- - så det känns lite häftigt att betala så mycket för den lilla extra kraften, när en 2600K kostar ungefär samma och har en nyare arkitektur med lägre temp och annat trevligt...

Ok 🙂 Men om jag ska uppgradera nåt så är det i så fall processorn? Mer RAM kommer inte ge så mycket eller? Det var endast om man kör massa samplingsbibliotek?

EDIT: Har ett Asus P6T Deluxe V2 moderkort, de funkar inte med 2600K-processorn eller?

Redigerat av ramoand
Link to comment
Dela på andra sajter

EDIT: Har ett Asus P6T Deluxe V2 moderkort, de funkar inte med 2600K-processorn eller?

Nej - det har 1366-sockeln och 2600K har 1155-sockeln, så då blir det till at byta moderkort också.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Jag byggde en ny dator ganska nyligen med Sandybridge 1155 2600K processorn, 16Gb RAm och genomgående 64-bit pluggar i C6 och det är en otrolig skillnad från tidiga 32-bit när jag slog huvudet i taket konstant ( 2 / 3GB gränsen) så jag rekommenderar att byta så många pluggar som möjligt över till 64-bit.

Det jag märkt är att systemet blir svajiigt när jag laddar in en 32-bit Nexus 2 eller UAD-pluggar samtidigt som processorn får jobba i lite större projekt och datorn har dykt några gånger vid de tillfällena.

Kör jag enbart 64-bit går det att lasta på hur mycket pluggar som helst och 16GB är nog i överkant för vad som används men hellre för mycket än för lite när minnet ändå var ganska billigt i sammanhanget.

Ett plus är att denna processorn kan överklockas till 4ghz utan att det svettas ett endast någe. överklockningen görs med ett musklick i ett medföljande utility program till ASUS-mobo't och det funkar extremt bra, men jag behöver i normalfallet inte utnyttja denna extrakraft då jag mer ofta än sällan enbart använder UAD-korten i mix. ( UAD-2 Quad och UAD 1 )

Vet du med dig att du kommer ladda in mycket samplingar och din dator idag inte klarar av det skulle jag säga: BYT! om du inte slår i taket finns det egentligen ingen anledning då du inte gör bättre musik bara för att programmet är nytt...

..men är du som mig,en apparatslampa, uppgraderar du för att du kan och för att det är roligare med nya prylar än pengar på banken... eller nåt i den stilen 😄

Lycka till

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet med att köra 32-bitspluggar i 64-bits Cubase, är just att 32-bits bridgen drar en del datorkraft, så det är därför det funkar smidigare med allt i 64-bitsversioner.

I C5 var 32-bits bridgen ingen höjdare, utan man var tvungen att köra med jbridge istället - så på den fronten är C6 MYCKET bättre. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

920 är på 2.66GHz och du kan förstås byta den till 970 eller 980, men de är ganska dyra, så det vete 17 om det är värt pengarna. Det blir rentav billigare att skaffa nytt moderkort och en 2600K istället då - åtminstone med de priser jag har sett...

Håller med och vill bara inflika att 2600K/Sandybridge även är busenkel att överklocka och kan klockas upp rätt ordentligt innan man behöver byta till bättre kylning än standard.

Om du t ex kör något av ASUS P8P67 moderkort så kan du överklocka direkt i Windows.

Edit: Lundin hade visst redan skrivit om det, oops...

Redigerat av Bodhi
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

hur gör jag om jag vill få över alla pluggar från cubase 5 till 6? är det bara att dra över .dll-filerna och så är det klart sen?

Du behöver inte ens göra det. Alla versioner letar automagiskt efter pluggar i mappen c:\program\steinberg\vstplugins . De som ligger på andra ställen kan du ange fler sökvägar själv i Cubase om du vet var det finns pluggar. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...