fender__ Postat 11 oktober 2011 Anmäl Dela Postat 11 oktober 2011 Hej Eftersom jag håller på djupdyker i kompression och försöker verkligen att förstå mig på detta monster skulle jag vilja kolla med er en grej. Vad har ni för gain reduction på era komprimerade spår? Alla instrument är av intresse men främst sång, ac gitarr, trummor. Visst jag vet man komprimerar inte alltid sång på ett visst sätt men jag tänkte bara kolla fall man kanske kan hitta en gemensam ungefärlig nivå. Pluggar musik och ljuddesign nu och har fått höra att gain reduction på sång ska ligga ungefär ngnstans mellan -6 -> -12dB. Hoppas på många inlägg här nu så ös på bara 🙂 MVH Emir Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Limpan Postat 11 oktober 2011 Anmäl Dela Postat 11 oktober 2011 Jag brukar låta bli att tänka typ: "oj nu har jag 14db gain reduction, det kanske är för mycket". Låter det bra är det bra =) Men för sakens skull så kan jag redogöra ungefär hur jag brukar ligga, men det är ju så väldigt olika varje gång, svårt att sätta gränser. Sång: från -3db till -8db Trummor: -3db till -12db Bas: -3db till -12db Akustisk gitarr: -2db till -5db Elgitarr: -2db till -9db Vet knappt om detta stämmer då jag inte brukar lägga märke till exakt hur mycket gain reduction blir, en del pluggar visar inte det heller. 😉 Ibland när jag skapar nya ljud med hjälp av att överanvända kompressorn kan jag lätt kapa mer än 12db, är ju som sagt väldigt olika. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
fender__ Postat 11 oktober 2011 Trådstartare Anmäl Dela Postat 11 oktober 2011 Jo visst, låter det bra är det bra men som amatör så kanske man vill ha lite riktlinjer osv. För som du skriver ca -5 db på ac gitarr. inte en chans att jag hör det. Och det som gör mig lite smått frustrerad är varför jag inte hör det.. Om vi tänker oss ett sångspår med insignal på -10db som högst. Innebär denna inställning "superkomprimerat" Threshold: -35 Ratio: 4:1 Attack: 10ms release: 125 Gain reduction går upp till -30dB nästan men håller sig mest till -20dB. här hör jag tydligt och jag vet inte men jag tycker om när jag hör ändringen tydligt. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
fender__ Postat 12 oktober 2011 Trådstartare Anmäl Dela Postat 12 oktober 2011 (redigerat) bumpar för jag behöver verkligen hjälp här 🙁 Redigerat 12 oktober 2011 av fender__ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Demonproducenten Postat 12 oktober 2011 Anmäl Dela Postat 12 oktober 2011 ngnstans mellan -6 -> -12dB. mellan 3 å 6dB skulle jag säga och det är utan minustecken Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 12 oktober 2011 Anmäl Dela Postat 12 oktober 2011 Funderar aldrig på det, utan kör med det jag tycker behövs när jag lyssnar och skruvar - men jag hamnar nog ungefär som DP, alltså sällan över 6dB någonstans, men det beror också på övriga parametrar och om jag är ute efter något speciellt, så det är svårt att nämna några absoluta siffror... Om du inte hör skillnaden, skulle jag främst kanske misstänka att du inte kör kompressorn som inserteffekt, utan som send-effekt...? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
therocker Postat 12 oktober 2011 Anmäl Dela Postat 12 oktober 2011 Är inte gainreduction tänkt för att kompensera för kompressorns nivåsänkning? Kan man då inte ha som riktmärke att nivån blir ungefär lika på den okomprimerade som den komprimerade signalen? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
JohnRick Postat 12 oktober 2011 Anmäl Dela Postat 12 oktober 2011 Är inte gainreduction tänkt för att kompensera för kompressorns nivåsänkning? Kan man då inte ha som riktmärke att nivån blir ungefär lika på den okomprimerade som den komprimerade signalen? Du tänker på make-up gain. 1 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
therocker Postat 12 oktober 2011 Anmäl Dela Postat 12 oktober 2011 Du tänker på make-up gain. Ja, det gör jag visst, har tydligen inte begreppen helt klara för mig 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
BluesBoy Postat 12 oktober 2011 Anmäl Dela Postat 12 oktober 2011 Är förmodligen ute och cyklar, men....är inte gain reduction beroende av ratio och/eller threshold? Och om så är fallet, är det då inte "omöjligt" att säga hur mycket den (gain reduction) skall vara? 🤪 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Linus Postat 12 oktober 2011 Anmäl Dela Postat 12 oktober 2011 Är förmodligen ute och cyklar, men....är inte gain reduction beroende av ratio och/eller threshold?Jo, visst är det så. En hög ratio på hög tröskel kan vid en viss tidpunkt uppnå lika mycket dämpning som en låg tröskel och låg ratio. Men den här tråden är flippad på så många ställen att det skulle ta lång tid att skriva ett inlägg som reder ut allt. Jag beklagar. 😱 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
fender__ Postat 12 oktober 2011 Trådstartare Anmäl Dela Postat 12 oktober 2011 Kompressorn ligger som inserteffekt 🙂 Jag kan förstå att man inte kan använda den här informationen egentligen men jag försöker testa olika vägar för att försöka lära mig detta fenomen. Jag lägger upp lite exempel sen! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
fender__ Postat 12 oktober 2011 Trådstartare Anmäl Dela Postat 12 oktober 2011 (redigerat) Här kommer 2 exempel ena med kompression upp till -15dB andra upptill -8dB ungefär. Här är ett spår okomprimerat och det andra komprimerat. Jag säger inte vilken, utan ni får gissa. Denna borde vara enklare då den har mer kompression info: Threshold -28dB Ratio: 5:1 Attack: 16ms Release: 250ms http://dl.dropbox.com/u/3094965/Test%20kompressor/Test%201%20s%C3%A5ng.mp3 http://dl.dropbox.com/u/3094965/Test%20kompressor/Test%202%20s%C3%A5ng.mp3 Om filerna inte fungerar testa länken (ta bara bort mellanslag efter första h:et. h ttp://dl.dropbox.com/u/3094965/Test%20kompressor/Test%201%20s%C3%A5ng.mp3 h ttp://dl.dropbox.com/u/3094965/Test%20kompressor/Test%202%20s%C3%A5ng.mp3 Redigerat 12 oktober 2011 av fender__ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
fender__ Postat 12 oktober 2011 Trådstartare Anmäl Dela Postat 12 oktober 2011 (redigerat) Här kommer ett spår med mindre kompression info: Threshold: -18dB Ratio: 3.5:1 attack: 16ms Release: 250ms http://dl.dropbox.com/u/3094965/Test%20kompressor/Test%201.2%20s%C3%A5ng%20mindre.mp3 http://dl.dropbox.com/u/3094965/Test%20kompressor/Test%202.2%20s%C3%A5ng%20mindre.mp3 På den sista hör jag faktiskt ingen skillnad. På den första hör jag men med övriga instrument hör jag inte. Om ni inte hör ngt testa klicka på länkarna. Ta bara bort mellanslag efter första h:et h ttp://dl.dropbox.com/u/3094965/Test%20kompressor/Test%201.2%20s%C3%A5ng%20mindre.mp3 h ttp://dl.dropbox.com/u/3094965/Test%20kompressor/Test%202.2%20s%C3%A5ng%20mindre.mp3 Redigerat 12 oktober 2011 av fender__ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Demonproducenten Postat 13 oktober 2011 Anmäl Dela Postat 13 oktober 2011 (redigerat) Är förmodligen ute och cyklar, men....är inte gain reduction beroende av ratio och/eller threshold? Och om så är fallet, är det då inte "omöjligt" att säga hur mycket den (gain reduction) skall vara? både ja å nej gain reduction är ju ett mått på hur mycket kompressorn arbetar så så sätt kan man ju rekommendera ett grovt generellt värde men precis som du säger så reagerar den olika beroende på var ratio och tröskelvärde ställs jag brukar ställa en ratio och sen dra ner tröskeln tills jag ser en lagom gain reduction sen måste man förstås avgöra med öronen om det man hör är det man vill höra efter några års erfarenhet så vet man på ett ungefär vad som behövs och utgår från det som startpunkt sen en annan sak: man ska ju komprimera för att man tycker det behövs _ inte för sakens egen skull Redigerat 13 oktober 2011 av Demonproducenten 1 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
fender__ Postat 14 oktober 2011 Trådstartare Anmäl Dela Postat 14 oktober 2011 Ingen som ger sig på att lyssna på ljudfilerna? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
HenrikGennert Postat 15 oktober 2011 Anmäl Dela Postat 15 oktober 2011 Tja man! Lyssnade på dom första 2 klippen. Jag tycker du ska testa denna grundinställnig: Ratio: 8:1 Attack: 30ms release: 100~ Threshold: Mosa tills du får ett riktigt stenhårt -18dB mosat vocalsound. Lek med att överdriva alla inställningar. Antar att du vill ha ett modernt tajt sound. Ha det gött och lek! // Gennert Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.