Jump to content
Annons

Hur mycket gain reduction har ni..


fender__

Recommended Posts

Hej

Eftersom jag håller på djupdyker i kompression och försöker verkligen att förstå mig på detta monster skulle jag vilja kolla med er en grej.

Vad har ni för gain reduction på era komprimerade spår? Alla instrument är av intresse men främst sång, ac gitarr, trummor. Visst jag vet man komprimerar inte alltid sång på ett visst sätt men jag tänkte bara kolla fall man kanske kan hitta en gemensam ungefärlig nivå.

Pluggar musik och ljuddesign nu och har fått höra att gain reduction på sång ska ligga ungefär ngnstans mellan -6 -> -12dB.

Hoppas på många inlägg här nu så ös på bara 🙂

MVH

Emir

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag brukar låta bli att tänka typ: "oj nu har jag 14db gain reduction, det kanske är för mycket". Låter det bra är det bra =)

Men för sakens skull så kan jag redogöra ungefär hur jag brukar ligga, men det är ju så väldigt olika varje gång, svårt att sätta gränser.

Sång: från -3db till -8db

Trummor: -3db till -12db

Bas: -3db till -12db

Akustisk gitarr: -2db till -5db

Elgitarr: -2db till -9db

Vet knappt om detta stämmer då jag inte brukar lägga märke till exakt hur mycket gain reduction blir, en del pluggar visar inte det heller. 😉

Ibland när jag skapar nya ljud med hjälp av att överanvända kompressorn kan jag lätt kapa mer än 12db, är ju som sagt väldigt olika.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo visst, låter det bra är det bra men som amatör så kanske man vill ha lite riktlinjer osv. För som du skriver ca -5 db på ac gitarr. inte en chans att jag hör det. Och det som gör mig lite smått frustrerad är varför jag inte hör det..

Om vi tänker oss ett sångspår med insignal på -10db som högst. Innebär denna inställning "superkomprimerat"

Threshold: -35

Ratio: 4:1

Attack: 10ms

release: 125

Gain reduction går upp till -30dB nästan men håller sig mest till -20dB.

här hör jag tydligt och jag vet inte men jag tycker om när jag hör ändringen tydligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Funderar aldrig på det, utan kör med det jag tycker behövs när jag lyssnar och skruvar - men jag hamnar nog ungefär som DP, alltså sällan över 6dB någonstans, men det beror också på övriga parametrar och om jag är ute efter något speciellt, så det är svårt att nämna några absoluta siffror...

Om du inte hör skillnaden, skulle jag främst kanske misstänka att du inte kör kompressorn som inserteffekt, utan som send-effekt...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Är förmodligen ute och cyklar, men....är inte gain reduction beroende av ratio och/eller threshold?
Jo, visst är det så. En hög ratio på hög tröskel kan vid en viss tidpunkt uppnå lika mycket dämpning som en låg tröskel och låg ratio.

Men den här tråden är flippad på så många ställen att det skulle ta lång tid att skriva ett inlägg som reder ut allt. Jag beklagar. 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Kompressorn ligger som inserteffekt 🙂

Jag kan förstå att man inte kan använda den här informationen egentligen men jag försöker testa olika vägar för att försöka lära mig detta fenomen.

Jag lägger upp lite exempel sen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Här kommer 2 exempel ena med kompression upp till -15dB andra upptill -8dB ungefär.

Här är ett spår okomprimerat och det andra komprimerat. Jag säger inte vilken, utan ni får gissa. Denna borde vara enklare då den har mer kompression

info:

Threshold -28dB

Ratio: 5:1

Attack: 16ms

Release: 250ms

http://dl.dropbox.com/u/3094965/Test%20kompressor/Test%201%20s%C3%A5ng.mp3

http://dl.dropbox.com/u/3094965/Test%20kompressor/Test%202%20s%C3%A5ng.mp3

Om filerna inte fungerar testa länken (ta bara bort mellanslag efter första h:et.

h ttp://dl.dropbox.com/u/3094965/Test%20kompressor/Test%201%20s%C3%A5ng.mp3

h ttp://dl.dropbox.com/u/3094965/Test%20kompressor/Test%202%20s%C3%A5ng.mp3

Redigerat av fender__
Link to comment
Dela på andra sajter

Här kommer ett spår med mindre kompression

info:

Threshold: -18dB

Ratio: 3.5:1

attack: 16ms

Release: 250ms

http://dl.dropbox.com/u/3094965/Test%20kompressor/Test%201.2%20s%C3%A5ng%20mindre.mp3

http://dl.dropbox.com/u/3094965/Test%20kompressor/Test%202.2%20s%C3%A5ng%20mindre.mp3

På den sista hör jag faktiskt ingen skillnad. På den första hör jag men med övriga instrument hör jag inte.

Om ni inte hör ngt testa klicka på länkarna. Ta bara bort mellanslag efter första h:et

h ttp://dl.dropbox.com/u/3094965/Test%20kompressor/Test%201.2%20s%C3%A5ng%20mindre.mp3

h ttp://dl.dropbox.com/u/3094965/Test%20kompressor/Test%202.2%20s%C3%A5ng%20mindre.mp3

Redigerat av fender__
Link to comment
Dela på andra sajter

Är förmodligen ute och cyklar, men....är inte gain reduction beroende av ratio och/eller threshold?

Och om så är fallet, är det då inte "omöjligt" att säga hur mycket den (gain reduction) skall vara?

både ja å nej

gain reduction är ju ett mått på hur mycket kompressorn arbetar så så sätt kan man ju rekommendera ett grovt generellt värde

men precis som du säger så reagerar den olika beroende på var ratio och tröskelvärde ställs

jag brukar ställa en ratio och sen dra ner tröskeln tills jag ser en lagom gain reduction

sen måste man förstås avgöra med öronen om det man hör är det man vill höra

efter några års erfarenhet så vet man på ett ungefär vad som behövs och utgår från det som startpunkt

sen en annan sak: man ska ju komprimera för att man tycker det behövs _ inte för sakens egen skull

Redigerat av Demonproducenten
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Tja man!

Lyssnade på dom första 2 klippen.

Jag tycker du ska testa denna grundinställnig:

Ratio: 8:1

Attack: 30ms

release: 100~

Threshold: Mosa tills du får ett riktigt stenhårt -18dB mosat vocalsound.

Lek med att överdriva alla inställningar. Antar att du vill ha ett modernt tajt sound.

Ha det gött och lek!

// Gennert

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...