Jump to content
Annons

Hemmastudio med 20000 budget (flytande)


cooldude

Recommended Posts

Ljudmässigt så är HS80 och NS10 helt olika.

Säger han som tycker att Behringer är de bästa monitorer för under 15,000:- 😉

Ta det inte som ett på hopp bara för det är inte så det är menat 😉

ja

och då undrar jag vad du personligen hittar likheterna?

Jo jag tycker att dom påminner mycket om varandra.

Jag har nog lite svårt att sätta ord på vad jag menar.

Den största skillnaden tycker jag är att HS80 har lite mer tryck i basen, andra kanske tycker tvärtom.

Jag driver mina med ett LAB500, jag vet inte om det är därför jag tycker dom låter lite lika varandra. Det kan precis lika gärna bero på på någon helt annat. Jag har bara A/B testat dom en gång så jag ska inte gapa för mycket.

Men en personlig åsikt måste man väl ändå ha?

Precis som att jag tycker att ProTools är det bästa system som finns tycker säkert någon annan att det inte alls är så.

Jag tycker diskussionen börjar gå ifrån ämnet.

Ska vi lägga ner diskussionen om personliga åsikter och hjälpa TS?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Programmera trummor, digitaltrumset eller spela in akustiska trummor verkar vara en stor fråga för många. Personligen (och bara just personligen) tycker jag att det ligger till så här:

Om perfekt trumljud med full kontroll över nivåer mellan alla trumsetets delar samt absolut matematisk tajthet är det viktigaste för en så ska man absolut köra med trumplugg (superior drummer eller ez-drummer som jag själv använt mycket) och antingen programmera midi eller lira in med digitalset. Spelar man in med digitalset kan man ju dessutom rätta till alla tabbar i efterhand.

Vill man däremot lära sig lite mer om inspelning, uppmickning och akustik så är det väldigt roligt och lärorikt (om man har råd, tid och plats) att spela in akustiska trummor. Jag har gett mig på det några gånger nu och det blir bättre och bättre varje gång. Ljudet blir kanske inte som med superior drummer eller liknande men det är kul och känns i alla fall för mig som att det blir mer "på riktigt" när vi spelat in akustiskt. Sen är det väl inget man gör hemma i lägenheten precis om man inte vill bli vräkt. Det finns ju också jättemånga bra tips här på forumet om hur man kan gå till väga när man spelar in just trummor.

Kan passa på och rekommendera Focusrite Saffire pro40 också som är ljudkortet jag använder. Funkar fint i mina öron.

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör precis som Robin med en begagnad 002rack. Iom att den har digitalanslutning är det lätt att bygga ut den med exempelvis en octopre så har man 8 extra ingångar. Vid en eventuell truminspelning exempelvis. Sedan kör jag på ett Roland td4 set som jag triggar Addictive Drums med. Jag är jättenöjd med den lösningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag stod i valet och kvalet länge om jag skulle bygga ett liverum med möjlighet att spela in trummor eller inte. Valet blev till slut att jag kommer bygga en isobox för inspelning utav sång och gitarr. Superiordrummer låter helt enkelt riktigt jävla svinbra!!

Och om det är något band i framtiden som insisterar på att spela in trummor live kan dom ju isåfall åka och lägga trummorna i studio som har den möjligheten.

Jag kanske missuppfattar men menar du att du inte ens använder dig av digitaltrumset?

Hade mitt band ersatt mig med programmerade trummmor på en seriös inspelning hade jag hoppat av bandet direkt.

OnT: Till allting förutom trummor använder jag som ljudkort MOTU audio express och de tycker jag funkar skit bra. Det fungerar även oklanderligt med Macbook Pro så de kan jag varmt rekommendera till din studio. Det är hyffsat billigt också så du kommer ha mycket pengar över till resten av grejerna

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag föreslår en Projektmix som man redan nämnt, det har sjunkit med 50% på ett par år och det är en smidig lösning om man vill ha reglar och ljudkort i ett. Kostar 6400kr på thomann.

http://www.thomann.de/se/maudio_projectmix_iopro_tools_mp.htm

Preampsen funkar bra i hemstudiomiljö och du får med Pro tools 8 på köpet vilket är ett plus. Dessutom kan du bygga ut det med ett adat kort och få 8 kanaler om du behöver i framtiden.

Bra monitorer är bra, jag har ett par Adam A7 som jag är jättenöjd med.

Annars så är Yamaha HS80 ett bra billigare alternativ som är poppis. Säljs för strax under 5000 paret med golvstativ på thomann.

http://www.thomann.de/se/yamaha_hs80m_stativ_set.htm

Då är man uppe i strax över 10k.. Sen så kostar mickar och kablar en del..

Shure SM57 är kanon att ha några, används flitigt på gitarrförstärkare, trummor, slagverk mm.

Ett stereopar småmembranare är bra som överhäng och till akustiska instrument. Oktava MK 012 är ett framtidssäkert köp. Line Audio CM3 lika så.

En stormembranare som Studio Projekt B1 är billig och bra. Används till sång bland annat.

Sen vill du nog ha en DI box så du kan lina in en elbas. Projektmixen har ingen instrument input nämligen.

Kablar och stativ kommer också till.. kolla begagnat, speciellt på mickar och stativ. Då kan du få en hyffsad samling mickar i din budget.

Sedan så kan man börja spela in och roa sig, lära sig och upptäcka vad man vill förbättra.

Trummor behöver man inte bekymra sig för än.. se bara till att man kan kan bygga ut eller köpa till senare vid behov så man inte behöver byta ut de man har.

Akustiken är också bra att tänka på. Bygg några egna bredbandsabsorbenter och läs lite på forumet så kan man snabbt få ett bra mycket bättre rum än innan åtminstone.

Link to comment
Dela på andra sajter

^

Jättebra förslag där!!!

Du kan t.ex köpa en Shure sm7a till sång, har använts på många kända plattar som t.ex M Jacksons Thriller. Och den går på cirka 3-4000k om du vill ha en billigare sång mikrofon.

Jag hade hellre kört en sådan en en mellanklass kondensator.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den största skillnaden tycker jag är att HS80 har lite mer tryck i basen, andra kanske tycker tvärtom.

du skämtar?

Jag driver mina med ett LAB500, jag vet inte om det är därför jag tycker dom låter lite lika varandra.

vilka av dom?

Men en personlig åsikt måste man väl ändå ha?

Precis som att jag tycker att ProTools är det bästa system som finns tycker säkert någon annan att det inte alls är så.

det är en helt annan sak

du kan ha vilken åsikt du vill om vilken av ns10 å hs80 som du tycker låter "bäst"

men påstår du att dom låter lika så är frågan om du verkligen gjort nån jämförelse

det är som att säga att volvo 240 å ferrari f40 är ganska lika

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

du skämtar?vilka av dom?

det är en helt annan sak

du kan ha vilken åsikt du vill om vilken av ns10 å hs80 som du tycker låter "bäst"

men påstår du att dom låter lika så är frågan om du verkligen gjort nån jämförelse

det är som att säga att volvo 240 å ferrari f40 är ganska lika

Du förstår väl lika väl som alla oss andra att han kanske inte har jätte mycket belägg för sitt uttalande, man behöver inte köra ner varje tråd i botten för att man tycker sig veta lite bättre.

Lite storsinhet skadar aldrig! :-)

Sm7b är en kanonbra mick, mkt bra tillägg, om man inte har råd med den på en gång så bör den åtminstånde hamna på önskelistan för nästa mickköp.

Vart har du din studio ngn stanns chrille?

Chrille, vart ligger din studio ngn stanns?

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

^

Yeah blir lite tjatigt när 2-3st ska dra ner vart enda tråd i skiten p.g.a att märka ord men men..

Min studio ligger i Kinna utanför Borås/Gbg

Har du jobbat i musikaffär?

Link to comment
Dela på andra sajter

Du förstår väl lika väl som alla oss andra att han kanske inte har jätte mycket belägg för sitt uttalande, man behöver inte köra ner varje tråd i botten för att man tycker sig veta lite bättre.

Lite storsinhet skadar aldrig! :-)

men det vore ju rätt synd om trådskaparen luras att tro att en produkt motsvarar en annan bara för att man ska agera "storsint"?

Link to comment
Dela på andra sajter

En sak man bör tänka på i fall man sitter och mixar länge är vilken stol man sitter på. Sitter man på en dålig stol kan det ge problem och det är heller inte bekvämt. Rekommenderar dig att skaffa en bra stol.

Vid inspelning bör man tänka på det här med läckage, akustisk och att det inte är för trångt. Han med de aspekterna när du tänker ut vad du ska köpa och investera i.

Link to comment
Dela på andra sajter

oj, här har det tagit fart.

Mina tankar efter era inlägg...

Stol är bra att ha, känns det enklaste köpet just nu. men kanske ett av de viktigare 🙂

Monitorer, funderar på om man ska satsa på HS80 då, eller om det är värt att lägga till lite i budgeten och gå upp till ADAM A7 ligan? KRK rokit 6 var på tal också, fler åsikter om dem (jämfört med HS80 då gissar jag?)

Ljudkort, funderar då på förslagna projectmixen eller alternativ Presonus firestudio project (någon som kan redogöra för skillnaden mellan Firestudio och firestudio prodject?) /FOCUSRITE SAFFIRE PRO 40? några tankar? (Har bestämt mig för att ha möjligheten att spela in analoga trummor, då jag ser detta som ett sätt att lära mig inspelningens ädla konst, och då verkar det rimligt att lägga lite pengar på att lära sig allt, inte bara får det att låta bra.)

Mickar känns som man ska införskaffa sig några sm57or, men sen kommer då frågan:

- småmembranare till OH däremot, vad ska man tänka på där? alternativ?

- att micka baskagge med? något bra att tänka på där?

- Sångmick, Röde nt1/2 (skillnader?) Studio projects b1 verkar också förespråkad av många, är de stora skillnader mellan röde mickarna och B1an? Sm7b, är detta ett alternativ till dessa eller något helt annrlunda?

Fred/ Samuel

Link to comment
Dela på andra sajter

Rödeorm (oregistrerad)

Hej

Har du musikprogram? Annars borde du lägga en del av budgeten på att införskaffa det. Gällande musikprogram finns det ju en hel del att välja mellan, allt från Audacity (gratis), Reaper, Protools, Cubase, Reason, Ableton Live och Logic.(Har säkert missat ett par stycken)

Det är viktigt att du känner dig bekväm och kreativ i musikprogrammet så att du slipper fundera "hur faan gör man operation x?".

Om du ska spela in trummor föreslår jag att du köper ett ljudkort med ADAT I/O (tex Saffire Pro 40 som du skrivit om tidigare i tråden) så att du har möjlighet att expandera studion med extern mickpreamp som har ADAT ut.

Saffire pro 40 har dessutom 8 mickpreampar vilket gör att du kan spela in många kanaler direkt ur lådan plus att den är rätt billig jämfört med liknande produkter. Jag skulle inte köpa en beggad 002 eller projektmix men det är bara min åsikt som jag bygger på att dessa produkter är ganska gamla på marknaden, det har hänt mycket sen de släpptes. Vill du ha en kontrollyta så rekommenderar jag dig att köpa en produkt som enbart är en kontrollyta och inte både ljudkort och kontrollyta.

Ska du spela in trummor bör du ha minst virvelmick (Shure Sm 57 är ju poppis), kaggemick ( kanske AKG d112 eller Shures Beta 52), två överhängs mickar (Kanske Line Audio Cm3), en rumsmick framför trumsetet (Där kan du använda din dyra "finmick" som du ska köpa till sång).

Kör du på en sådan inspelning har du använt 5 av 8 kanaler in på ljudkortet. Hade kanske varit trevligt att micka pukorna också. Gör du det så måste du ha mickar till pukorna med. Det drar fort iväg pengamässigt om man ska spela in trummor, men det är jävligt kul! 😄

Lyssning är ju viktigt men att mixa på dyra monitorer i ett obehandlat rum är lite som att köra ferrari med ögonbindel. Har du bra hörlurar?

Redigerat av Rödeorm
Link to comment
Dela på andra sajter

oj, här har det tagit fart.

Fred/ Samuel

lite reflektioner på dina:

kolla in mackies hr824 monitorer på beg marknaden

event har också bra alt - det tenderar bli väldigt enstavigt här: adam eller hs80

ska du micka trummor så kör gärna några stormembranare som oh tillsammans med en bastrummemick och varför inte två cm3 eller vad dom heter som småmembranare

at4033 / 4040, akg c3000b, och röde nt2a är utmärkta mickar för en billigare peng med olika karaktär

alla dessa är också utmärkta sångmikrofoner för olika röster

en sm57 räcker gott för gitarrförstärkare

där har du en bra börjarsats som räcker långt utan att ruinera dig

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...